• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
عرفان عباسی دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی:

کارنامه ادبیات پایداری و شعر پس از انقلاب وضعیت بهتری نسبت به سینمای پس از انقلاب دارد.

  • کد خبر : 11533
  • 21 فروردین 1398 - 22:43
کارنامه ادبیات پایداری و شعر پس از انقلاب وضعیت بهتری نسبت به سینمای پس از انقلاب دارد.

عباسی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در رابطه نام گذاری روز هنر انقلاب اسلامی گفت:انقلاب اسلامی در حالی به پیروزی رسید که هنر در آن زمان، مبذل به تفکر هنر برای هنر شده بود و جایگاه اصلی خود را از دست داده بود. در حالی که هنر مورد توجه دین و […]

عباسی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در رابطه نام گذاری روز هنر انقلاب اسلامی گفت:انقلاب اسلامی در حالی به پیروزی رسید که هنر در آن زمان، مبذل به تفکر هنر برای هنر شده بود و جایگاه اصلی خود را از دست داده بود. در حالی که هنر مورد توجه دین و انقلاب اسلامی، هنری است که بیانگر اهداف متعالی و بیانگر آزادی ها و نقطه نظرهای جهان شمول است.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگری که شایان توجه می باشد؛ آن است که در بحبوحه ی درگیری های سال های پیروزی انقلاب اسلامی، هنر وجهی کاملا غیر الهی و انسان محور (اومانیسم) به خود گرفته و در پی رفع نیاز ها و احتیاجات انسانی بود.

عباسی با بیان اینکه بزرگترین وظیفه ی هنرمندان درسال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی آن بود که هنر را به جایگاه اصلی خود بازگرداند؛ یعنی هنری که توحید محور و الهی باشد و نمایانگر اصولی همچون عدالت و آزادی است، هنری که جهان شمول است و نگاه ویژه به تمام جهان دارد، للظالم خصما و للمظلوم عوناست، گفت: بیستم فروردین ماه که به مناسبت شهادت سید شهیدان، اهل قلم بسیار، هنرمندانه، روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است، فرصت بسیار نیکویی است تا قطره هایی از دریای شورانگیز هنر انقلاب را شناخت. و به راستی که آوینی، شناخت آوین، اذن دخول شناخت این ترکیب است .

دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز افزود:آوینی، شخصیتی ویژه بود که هنر غرب و مبانی آن جا را به خوبی شناخت و حتی، به گفته ی خودش با آن تفکرات زندگی کرده و با پوست و خون خود آن را درک کرده بود.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین دلیلی که سبب بازگشت سید مرتضی آوینی از هنر غرب و هنر مدرن شده بود _ به گفته خودش _ لمس کردن بن بست هنر در پرتو نگاه‌های اومانیستی و انسان محور بوده است. همین موضوع کافی بود تا او را با صلابت، دغدغه مند و متفکر به افکار نو، در کشتی انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به مفهوم هنر متعالی قرار دهد.چهل سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و امروز در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی، زمان خوبی برای بررسی کارنامه چهار دهه اخیر انقلاب اسلامی در حوزه هنر است.

عباسی افزود: در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی، هنر، وجهه مردمی پیدا کرده و با نگاه ها و شعارهای سیاسی در آمیخته بود. بعد از گذشت چندین سال وظیفه اصلی هنرمندان پرداختن به هنر در جایگاه تخصصی هر رشته بود، آغاز شد. در هنر بعد از انقلاب اسلامی، چندین موضوع اهمیت ویژه ای یافته بود، مانند؛ شعر و ادبیات داستانی، و همچنین سینما، مستند سازی و هنر های تجسمی که از مهم‌ترین موضوعات آن بودند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد که کارنامه ی شعر و ادبیات، و داستان و ادبیات پایداری، وضعیت بهتری را نسبت به سینمای پس از انقلاب داشته است؛ در این میان اما موضوع مهمی که باید به آن توجه نمود، آن را مورد ارزیابی قرار داد و دلایل آن را بررسی کرد و همچنین، یکی از بزرگ ترین مشکلات در عدم شناخته آثار بزرگ داستانی و ادبیات پایداری و همچنین شعر انقلاب اسلامی در بین سایر اقوام و ملل جهان؛ عدم توجه به ترجمه و انتقال مفهوم به زبان های دیگر است. در حالی که شاهد این موضوع هستیم؛ فیلم‌هایی که حتی کوچک ترین ارتباطی با ارزش‌های انقلاب اسلامی ندارند و بعضا ضد ارزش هستند، به سرعت، به زبان‌های مختلف ترجمه و در کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده است؛ در حالی که فیلم هایی با مضامین و ارزش‌های اسلامی و هنری و قوی از لحاظ کارگردانی و نویسندگی هستند و نه تنها در عرصه جهانی حضور ندارند و مطرح نمی شوند بلکه در کشور ما هم تا حدودی مورد هجمه و حتی سانسور قرار می گیرند.

عباسی ادامه داد:همین موضوع در بین نویسندگان مطرح کشور هم دیده می‌ شود؛ نویسندگانی که قلم قوی ، متفکر به معنای واقعی کلام نو و متعهد نسبت به انقلاب اسلامی هستند، بایکوت شده ، در بین مردم ناشناخته اند و آرام آرام به فراموشی سپرده می‌شوند اما در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی باید به چند نکته توجه داشت: نخست به تعبیر مقام معظم رهبری، هنرمندان، به عنوان نیروهای مسلح به سلاح هنر در جنگ نرم، در برابر ضد ارزش ها قرار دارند؛ پس آن چه لازمه ی این نبرد است، مصداق آیه ی شریفه ی و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه است.
دوم این که به سادگی نباید از کنار موضوعات و رویدادهای مهم ملی گذشت، بلکه باید عظمت انقلاب اسلامی و مردم ایران را با
زبان هنر به نسل های بعدی انقلاب یادآور شد.
سوم؛ باید به موضوع ترجمه آثار ارزشی و گرانبها توجه زیادی داشت.
و چهارم؛ معرفی و در صدر قرار دادن هنرمندان متعهد ومتخصصی است که سعی دشمنان بر تحریم آن هاست.
و نکته ی آخر این که برای تمامی رشته‌های هنر ارزش ویژه‌ای قائل شد و امتیازات یکسان و در خور توجهی را به آنها اختصاص داد.

این فعال دانشجویی با بیان این نکته که اگر رشته های مختلف هنر ، یعنی آن دسته که تفکر انقلابی، آن را به عنوان هنر می پذیرد را به مثابه ی معبرهایی در نظر بگیریم که مورد تسخیر نیروهای خودی قرار نگیریند، باید پرچم دشمن را بر فراز آن ها دید و هیچ نیروی انقلابی به خود اجازه ی سستی و بی درایتی نخواهد داد، تصریح کرد:موسیقی، شعر، سینما و سایر اشکال هنر،سنگرهایی هستند که باید توسط هنرمندان انقلابی حفظ گردد و هرگز نباید فراموش کرد که مقام معظم رهبری فرمودند تنها قله ای که انقلاب اسلامی موفق به فتح آن نشد، هنر است.

وی در آخر گفت: قطعا تفکر انقلابی قادر به تربیت و پرورش میلیون ها سیدمرتضی آوینی است که قله ی هنر را فتح کنند و پرچم لااله الاالله را به حول و قوه ی الهی بر آن بکوبند!…

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=11533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.