• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4
بیانیه‌ی انجمن اسلامی دانشگاه ارومیه به مناسبت ۲۲ بهمن؛

آنچه ملت ایران را گردهم آورد و انقلاب را با حمایت حداکثری مردم را رقم زد چه بود؟

  • کد خبر : 14661
  • 22 بهمن 1400 - 20:31
آنچه ملت ایران را گردهم آورد و انقلاب را با حمایت حداکثری مردم را رقم زد چه بود؟
انجمن اسلامی دانشگاه ارومیه در بیانیه ای به مناسبت 22 بهمن بیان کرد:این‌ها می‌گویند منطق این است که قداست خود را حفظ کنید و کاری به حکومت نداشته باشید. این آدمی که می‌گوید بگذار روحانیت قداست خودش را حفظ بکند، منطقش این است که امیرالمومنین هم قداست نداشت، برای اینکه در وقت خودش در امور حکومتی و اینها دخالت میکرد. پس معلوم می‌شود، تو نمیخواهی قداست ما حفظ شود* تو یک شیطنتی می‌کنی که اینها را کنار بزنی و ارباب‌ها بیایند سراغت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، انجمن اسلامی دانشگاه ارومیه، ضمن بزرگداشت یوم‌الله ۲۲ بهمن سالروز وقوع این حماسه پرشکوه ملی، در این بیانیه  بیعت مجدد خود را با بنیانگذار کبیر انقلاب، اسطوره ای که موفقیت کم نظیری را در ایجاد وحدت در ملتی با تنوع های قومی، دینی و مذهبی  رقم زد، اعلام کرد.

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

این‌ها می‌گویند منطق این است که قداست خود را حفظ کنید و کاری به حکومت نداشته باشید. این آدمی که می‌گوید بگذار روحانیت قداست خودش را حفظ بکند، منطقش این است که امیرالمومنین هم قداست نداشت، برای اینکه در وقت خودش در امور حکومتی و اینها دخالت میکرد. پس معلوم می‌شود، تو نمی‌خواهی قداست ما حفظ شود* تو یک شیطنتی می‌کنی که اینها را کنار بزنی و ارباب‌ها بیایند سراغت.

بخشی از سخنان امام خمینی

در دیدار با نمایندگان انجمن های اسلامی دانشجویان

شنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۵۸

در سده بیستم میلادی، دو انقلاب مهم ( انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ) در ایران رخ داده است.

انقلاب نخست، شاهد پیروزی هرچند کوتاه رشنفکران مدرن بود؛ روشنفکرانی که از ایدئولوژی های غربی ناسیونالیسم و سوسیالیسم الهام می‌گرفتند، قانون اساسی غیردینی مدون کردند و به نوسازی جامعه خود مطابق جوامع اروپایی معاصر امیدوار بودند. اما با انقلاب دوم علمایی به میدان آمدند که از دوران طلایی اسلام الهام می‌گرفتند یک قانون اساسی بر مبنای دین تنظیم کردند توسط مجلسی که انتخابات آن به شکل آزاد برگزار شد.

رمز موفقت و ماندگاری انقلاب اسلامی در جهانی که نظام حاکمش کاملا در تضاد با مسیر و جریان آن بود، و در حالیکه تاریخ انقلاب های موفق چندانی به خود ندیده بود، « نارضایتی عمومی و یکپارچگی مردم در مخالفت با نظام شاهنشاهی حاکم » بود؛ انقلاب مشروطه اگرچه پشتوانه مردمی داشت اما در اصل، انقلاب به دست نخبگان رقم خورد؛ به علاوه، انقلاب مشروطه نشان داد که برپایی یک واحد دموکراتیک در چارچوب حکومت شاهنشاهی ایران با توجه به حضور و دخالت بیگانگان، نهایتا منجر به کودتا و جنگ داخلی می‌شود و جامعه ایران را مجاب کرد که تنها راه رسیدن به آرمان آزادی، پیاده سازی شیوه حکومتی جدیدی است.

بنابر آنچه گفته شد، اقشار مختلف جامعه ایران گردهم آمدند و انقلاب اسلامی که انقلابی دینی بود را رقم زدند.

پژوهشگران عنوان می‌کنند که انقلاب اسلامی‌خط بطلان بر این نظریه ی رایج کشید که “نوسازی به دین زدایی‌و گسترش شهرنشینی به تقویت طبقات جدید و تضعیف طبقات سنتی می‌انجامد.”

اما این سوال مطرح میشود که آنچه که طبقات و اقشار مختلف ملت ایران را به صورت یکپارچه گردهم آورد و یک انقلاب با حمایت حداکثری مردم را رقم زد چه بود؟

باید اقرار کرد که بدون درنظر گرفتن نقش تعیین کننده ی امام خمینی (رحمه‌الله علیه)‌ نمیتوان به این پرسش پاسخ داد.

آنچه که امام خمینی را محبوب و مورد قبول تمام احزاب و اقشار کرد*‌ یکم، شخصیت، ساده زیستی و ظلم ستیزی و خودداری از سازش ایشان با ظالمان بود، برخلاف سیاستمداران آن زمان که در آسایش و رفاه زندگی میکردند، ایشان مانند اکثریت مردم آن زمان از رفاه مادی چندانی برخودار نبود.

امام خمینی کسی بود که در آن جامعه ای که سیاست‌مدارانش هزارچهره، اهل زد و بند و خویشاوند پرستان اصلاح‌ناپذیری بودند، سرسختانه هرگونه سازش را رد میکرد و معنقد بود که حتی فرزندان خود را نیز اگر لازم باشد اعدام خواهد کرد.

و درحالی که سیاستمداران آن زمان سست عنصر، بدگمان، فاسد و ناسازگار بودند، ایشان به مثابه فردی درستکار، مبارز، پویا،ثابت قدم و مهمتر از همه، فسادناپذیر پای به میدان گذاشت.

این درحالی بود که رهبرانی چنین فره‌مند و انقلابی در آن زمان بسیار اندک شمار و مغتنم بودند و دوم هوشیاری او به ویژه در رهبری طیف وسیعی از تیروهای سیاسی و اجتماعی بود.

نهایتا، امام‌خمینی با تبیین فساد های رژیم حاکم در مسائل کلانی در سیاست های کلی از جمله “امتیازات داده شده به غرب ، پیوند پنهانی و غیرمستقیم با اسرائیل، هزینه های بیهوده تسلیحاتی که در راستای منافع ایران نبود، فساد رایج در میان بزرگان دولتی، رکود و نابسامانی در بخش کشاورزی ، افزایش هزینه های زندگی، کمبود مسکن و گسترش روزافزون حلبی‌آباد ها، شکاف فزاینده میان فقرا و ثروتمندان، سرکوب روزنامه ها و احزاب محتلف سیاسی، ایجاد دولت دیوان‌سالار حجیم، و زیرپاگذاشتن قانون اساسی”  موفق شد نخبگان، اقشار مختلف و دیدگاه های سیاسی مختلف را حول یک پرچم، یکپارچه سازد و همه ملت به رهبری ایشان قیام و انقلابی را رقم زدند که در طی سالیان گذشته دربرابر هجوم کل جامعه جهانی مقاومت کرده و همچنان از حرکت رو به جلوی خود نایستاده.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه، ضمن بزرگداشت یوم‌الله ۲۲ بهمن، سالروز وقوع این حماسه پرشکوه ملی، بیعت مجدد خود را با بنیانگذار کبیر انقلاب، اسطوره ای که موفقیت کم نظیری را در ایجاد وحدت در ملتی با تنوع های قومی، دینی و مذهبی  رقم زد، اعلام می‌دارد.

امید است در راه آرمان های بلند روح خدا و ارواح طیبه ای که او را در رسیدن به آرمان هایش همراهی کردند، سرفراز باشیم و پرچمی که آنان با زحمات بسیار و پاکی کم نظیر خود برافراشتند را به سرمنزل مقصود رسانده، و در طلوع خورشید موعود تاثیر گذار باشد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14661

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.