• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

مجلس به دور از همه بده بستان‌های رایجش! به وظیفه خود در بررسی و تصویب برنامه ششم عمل کند

  • کد خبر : 3810
  • 08 مهر 1395 - 8:47
مجلس به دور از همه بده بستان‌های رایجش! به وظیفه خود در بررسی و تصویب برنامه ششم عمل کند

طاهری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجو، بیان داشت: برنامه ششم توسعه به عنوان آخرین و مهم ترین سند توسعه‌ای کشور، باید چالش های جدی در حوزه های مختلف کشور را به خوبی شناسایی کند و جهت حل آن برآید. وی افزود: متأسفانه این برنامه با حواشی زیادی همراه شد که امر […]

طاهری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجو، بیان داشت: برنامه ششم توسعه به عنوان آخرین و مهم ترین سند توسعه‌ای کشور، باید چالش های جدی در حوزه های مختلف کشور را به خوبی شناسایی کند و جهت حل آن برآید.
وی افزود: متأسفانه این برنامه با حواشی زیادی همراه شد که امر رسیدگی دقیق به آن را با مشکل مواجه کرد و منجر به تمدید یکساله برنامه پنجم شد. دولت موظف است حداقل شش ماه قبل از پایان هر دوره، برنامه بعدی را جهت تصویب به مجلس بدهد. مجلس نهم به دلیل مشکلاتی که بود از تصویب برنامه ششم تقدیمی، امتناع کرد. بعد از آن بحث ارائه لایحه احکام پیش آمد که یک بدعت خطرناک در نظام حقوقی کشور بود و مجلس جلوی این موضوع ایستاد. همچنین امضای غیرقانونی رئیس سازمان برنامه و بودجه به جای رئیس جمهور و تقدیم بدموقع لوایح اصلاحی به مجلس در ایام تعطیلات آن، همه و همه نمایندگان را دچار سردرگمی در بررسی دقیق برنامه ششم کرده است. این قبیل بی نظمی های دولت علاوه بر ایجاد مشکل جهت رسیدگی، موجب هزینه های گزاف برای کشور می شود.
این فعال دانشجویی تصریح کرد:‌ از طرفی خود برنامه نیز دارای معایب جدی است. متأسفانه یکی از مهم ترین ایرادهای این برنامه، تغییر پیدا نکردن نوع نگاه غربی به مفهوم توسعه است. همچنان با همان شاخص و معیار وارداتی، برای پیشرفت کشور نسخه پیچیده شده است. در صورتی که اگر به معنای واقعی کلمه می خواهیم نوع نگاه خودمان را اعمال کنیم باید در بندهایی از این برنامه تغییراتی ایجاد شود. از طرف دیگر همچنان درآمد حاصل از فروش محصولات نفتی و میعانات گازی، سهم مهم و جدی در برنامه دارد که این خود نشان از ادامه داشتن سیاست های نفتی دولت دارد و کشور را می تواند با آسیب هایی مواجه کند؛ چرا که در فروش نفت، کشور ابتکار عملی نخواهد داشت و طرف های مقابل تعیین کننده خواهند بود.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز ادامه داد:‌ در این برنامه همچنان اقتصاد دولتی حضور جدی دارد. هرچند در خود برنامه تعابیری برخلاف این ذکر می شود اما تا اقتصاد پویا و رقابتی فاصله وجود دارد.
طاهری گفت: نگرانی های موجود در خصوص این برنامه، یک نگرانی واقعی است. رهبری معظم نیز با حساسیت، با تأکیدات مکرر بر لزوم برنامه ریزی دقیق روی این برنامه اشاره داشته اند. به نظر می رسد که پیوست شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید با اهتمام کامل اعمال شود تا کشور در پنج سال پیش رو بتواند بر روی ریل مناسب تری از پیشرفت حرکت نماید. مجلس نیز می بایست به دور از همه بده بستان های رایجش! به وظیفه مهم خود در بررسی و تصویب برنامه ششم عمل کند.

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.