• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
15
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز:

مجلس باید طرح استرداد دریافتی‌های مازاد را به کمیسیون‌های تخصصی‌تر می‌فرستاد

  • کد خبر : 4297
  • 27 آبان 1395 - 15:38
مجلس باید طرح استرداد دریافتی‌های مازاد را به کمیسیون‌های تخصصی‌تر می‌فرستاد

محمد صادقی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مخالفت مجلس با کلیات طرح «شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد» بیان داشت: فساد اقتصادی از موضوعاتی است که از سال‌های گذشته مورد دغدغه جامعه بوده است؛ به گونه‌ای که رهبر انقلاب نیز در فرمان […]

محمد صادقی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مخالفت مجلس با کلیات طرح «شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد» بیان داشت: فساد اقتصادی از موضوعاتی است که از سال‌های گذشته مورد دغدغه جامعه بوده است؛ به گونه‌ای که رهبر انقلاب نیز در فرمان هشت ماده‌ای در اوایل دهه هشتاد لزوم برخورد با این پدیده را به همه مسئولان گوشزد کردند. از آن سال‌ها بیش از ده‌ها سال می‌گذرد و هر روز وجهی دیگر از این پدیده خودنمایی می‌کند؛ روزگاری شهرام جزایری، روزگاری اختلاس سه هزار میلیاردی، روزگاری بابک زنجانی و امروز فیش‌های حقوقی 

وی افزود: این تعدد و تنوع در فساد اقتصادی در انحای گوناگون نشان می‌دهد، با پدیده فساد اقتصادی برخورد جدی نشده است؛ بلکه در طول زمان فساد اقتصادی سیستماتیک و در برخی موارد متأسفانه نهادینه شده است. در واقع هرچه بیشتر می‌گذرد؛ در صورتی که  ریشه‌ای و غیر شعاری با این پدیده برخورد نشود، در آینده نیز به احتمال زیاد شاهد نوع و شکل دیگری از فساد خواهیم بود. 

این فعال دانشجویی با بیان اینکه موضوع حقوق های نجومی بحثی اساسی بود که در دولت یازدهم رونمایی شد و حواشی بسیاری را به همراه داشت، گفت: در این میان تعداد بسیار کمی از مدیران دریافتی های نجومی داشتند؛ اما همین تعداد کم باعث سلب اعتماد اکثریت مردم و بدبینی شده است؛ حتی عید فطر هم نتوانست مرهمی بر زخم عمیق فیش‌های حقوقی نجومی باشد و همچنان موضوع برخورد با این پدیده در میان افکار عمومی و مسئولان کشور در صدر اهمیت بود و رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز عید فطر بیانات مهمی را در این راستا فرمودند.

صادقی ادامه داد: از مجلس به عنوان قوه مقننه و یکی از ارکان مهم جمهوری اسلامی ایران انتظار می رفت که حداقل بعد از سخنان حضرت آقا در مورد حقوق های نجومی محکم تر و اساسی تر وارد کارزار شود که مشاهده نشد؛ اما بالاخره طرحی در مجلس با عنوان «شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد» در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: این طرح به گفته محمدی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، طی چهار ماه با حضور اعضای ثابت و غیر ثابت کمیسیون اصل ۹۰ و نمایندگان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی، قوه قضاییه و سازمان حسابرسی آسیب شناسی و بررسی شده و سپس به مجلس فرستاده است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز افزود: از منظر اینجانب طرح، بسیار خوب و ضروری است؛ اما باید تمامی جوانب آن در نظر گرفته شود و ضمن اینکه مانندی بسیاری از قوانین دیگر بعد از مدتی به گوشه ای نرود و در کل طرحی همه جانبه و کارآمد باشد.

صادقی گفت: در مجلس همانطور که همگان مستحضرند از مجموع ۲۴۰ نفر نماینده حاضر، تنها ۱۰۷ نفر با کلیات این طرح موافقت و ۹۴ نفر به آن رأی مخالف دادند تا طرح از سوی نمایندگان مردم در مجلس رد و به طور کلی از دستور کار مجلس خارج شد .

وی افزود: این بدین معنی است که اگر مجددا مجلس بخواهد به این طرح بسیار مهم و مورد مطالبه اکثریت آحاد جامعه بپردازد، می بایست در قالب طرح جدیدتری، ان هم بعد از رسیدگی و بررسی در کمسیون تخصصی مجلس، دوباره برای تصویب مجلس نسبت به کلیات ان، به مجلس برود و …..

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز ادامه داد: کلیت طرح دارای نواقصی است از جمله اینکه حقوق مدیران را تا ۲۰ میلیون تومان قانونی کرده است، برای استرداد مبالغ غیرقانونی هم هیچ حکم یا واژه جدی در این طرح در نظر گرفته نشده است و هیچ پیش‌بینی برای چگونگی برخورد با متخلفان در این طرح انجام نشده است.

صادقی گفت: آیا بیست میلیون حقوق یک مدیر دولتی انصاف است؛ در حالی که حقوق یک کارگر حدودا هشتصد هزار تومان است؟ و این می تواند باعث شود که رقابت برای به دست آوردن مسئولیت ها و رده های دولتی در بین افراد و جریانات سیاسی صد چندان شود.

وی تصریح کرد: حال سئوالی که مطرح است این که چرا مجلس طرح را برای بررسی و تکمیل به کمیسیون اصل ۹۰ فرستاده و ابتدا به کمیسیون های تخصصی تر نفرستاده است؟ چرا این تعداد افراد زیادی که بر روی این طرح در مدت چهار ماه کار می کردند، نتوانستند طرحی بدون عیب و حداقل کم عیب را روانه مجلس کنند؟

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=4297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.