• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

زیباکلام: توافق هسته‌ای نقطه عطف مثبت در آمریکاستیزی بود/ خضریان: افتادن پیش پای امیرکویت از نتایج برجام بود + تصاویر

  • کد خبر : 1637
  • 10 آذر 1394 - 13:18
زیباکلام: توافق هسته‌ای نقطه عطف مثبت در آمریکاستیزی بود/ خضریان: افتادن پیش پای امیرکویت از نتایج برجام بود + تصاویر

مناظره سیاسی با عنوان «ایران پسابرجام» با حضور صادق زیباکلام، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و علی خضریان، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد در سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار شد که مشروح کامل این مراسم به شرح زیر است: زیبا کلام: توافق هسته ای نقطه عطفی […]

مناظره سیاسی با عنوان «ایران پسابرجام» با حضور صادق زیباکلام، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و علی خضریان، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد در سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار شد که مشروح کامل این مراسم به شرح زیر است:

زیبا کلام: توافق هسته ای نقطه عطفی مثبت در آمریکا ستیزی بود

صادق زیبا کلام در ابتدای صحبت خود با اشاره به آمریکاستیزی در کشور گفت: تعدیل در جهت گیری آمریکاستیزی که در ایران از ابتدای انقلاب بوجود آمده، ممکن است در این توافق کمتر شود که این نقطه مثبتی در مذاکرات است.

وی افزود: اساسا آمریکاستیزی و اینکه بعد از انقلاب آمریکاستیزی بدل به گفتمان غالب در ایران شد، باید بررسی شود که چرا این اتفاق افتاد و آیا آمریکاستیزی بخشی از انقلاب اسلامی ایران و از اهداف مهم مردم ایران و تظاهرات و خواسته انقلاب بود یا نه؟

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: آنچه که در عمل اتفاق افتاد، این بود که آمریکاستیزی پیدا شد و منظم به حیات خود ادامه داد؛ اما معتقدم که نقطه عطفی در آمریکا ستیزی بعد از توافق خواهیم داشت.

خضریان: عده ای در کشور در حال القای قرار گرفتنن در بغل آمریکا هستند

علی خضریان نیز در ابتدای صحبت های خود با اشاره به تفاوت دیدگاه ها بعد از برجام گفت: این تفاوت ها به نوعی به باورها تعلق دارد و من معتقدم که فرمایشات زیباکلام در خصوص برجام و نقطه عطف بودن آن در ایران پسابرجام درست است؛ اما البته نقطه عطف به اعتقاد بنده نقطه مثبت و نقطه اوج نیست که باید از آن زمان بگذرد و در مورد آن تاریخ نویسان منصفانه قضاوت کنند.

وی افزود: ایران پس از برجام دو رویکرد را مقابل هم قرار خواهد داد و ما در شرایط پس از برجام با توجه به اینکه می گویند تحریم ها را برمی دارند ما می توانیم ایران را به پیشرفت برسانیم و رویکرد دیگر نیز بهانه ای است که برخی که غر تحریم را می زدند، باید ببینیم پس از برجام در خصوص عدم کار چه بهانه ای خواهند کرد که ما نسبت به دو دیدگاه نقد داریم.

عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: دعوای اصلی ما بعد از برجام در خصوص زمان تحریم ها نیست؛ بلکه در جریان های فکری ما میتوانیم و ما نمی توانیم و خودباوری و عدم خودباوری است و دعوای اصلی این است که برخی می خواهند القا کنند که دیوار آمریکاستیزی در حال فروپاشی است و برویم در بغل آمریکا.

خضریان تصریح کرد: ما وقتی به ۲۸ مرداد سال ۳۲ بر می گردیم، می بینیم که این ادعاها در خصوص رابطه با آمریکا به نحوی تجربه شده است و با وجود اینکه مصدق این رابطه را داشت؛ اما به خوبی نتیجه آن را می توان درک کرد.

وی افزود: آمریکایی ها با این حرف کار ندارند که شما آمریکاستیز هستید یا نه بلکه منافع خود را پیگیری می کنند و اگر منافع آنها را پیگیری نکنید، آنها شما را ساقط می کنند؛ یعنی ما نمی توانیم افکار عمومی و دانشگاهیان را با این تحلیل ها که به عنوان بیماری در گذشته است، اداره کنیم.

زیبا کلام: اقتصاد جمهوری اسلامی ناکارآمد و فاسد است

زیبا کلام، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در بخش دوم صحبت های خود بیان کرد: بعد از برجام جریان اصولگرا و به خصوص تندروها دو موضع گیری را که به هیچ وجه طرفداران دولت و اصلاح طلبان و دگر اندیشان قبول نداشتند، به ما نسبت می دهند که با وجود توافق هسته ای این افکار تحقق پیدا نمی کند.

وی افزود: دو حرفی که به ما نسبت می دهند، این است که اگر توافق صورت بگیرد اقتصاد خوب می شود، پس چرا این انجام نشد و باوجود تصویب برجام هیچ آبی گرم نشد؟

این استاد دانشگاه بیان کرد: دیدگاه دوم و حرف دوم نیز این بود که بعد از برجام ما باید در بغل آمریکا قرار بگیریم؛ اما ما معتقدیم که هیچ کدام از آنها درست نیست و کسی نگفت که اگر توافق صورت بگیرد وضع اقتصادی ما دگرگون می شود.

زیباکلام خاطرنشان کرد: من به شخصه اعتقاد دارم که اقتصاد ایران اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی است و چه توافق هسته ای صورت بگیرد و چه نگیرد ما از نظر اقتصادی راه به جایی نخواهیم برد.

وی ادامه داد: قبل از ۹۰ و ۹۱ اقتصاد ما ناکارآمد بود و و امروز هم در آذر ۹۴ هم اقتصاد جمهوری اسلامی ایران فاسد است که تنها دستاورد آن پرونده های فساد است و هرکجا پرونده ای از آن است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: تا زمانی که اقتصاد ما دولتی باشد و بماند این قافله تا به حشر ننگ است.

زیباکلام بیان کرد: اقتصاد دولتی که در جمهوری اسلامی ایران است ما هیچگاه این چنین اقتصادی را موفق نخواهیم دید و کسی نگفته است که اگر توافق هسته ای صورت گیرد، اقتصاد ما شکوفا خواهد شد و تولیدات ایران راهی بازارهای ایران می شود.

وی ادامه داد: اما این سئوال است که پس فایده توافق چه بوده است؟! و برداشتن تحریم ها گلی به سر اقتصاد ایران نمی زند پس تفاوت آن با گذشته چیست؟

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: یک نسل از کشورها در دو سه دهه گذشته از مدار توسعه نیافتگی گذر کرده اند و به مرحله ای بالاتر رفته اند و تمامی کشورها الگویی که اتخاذ کردند، تمامی کشورهایی بودند که الگوی بازار آزاد داشتند و ما معتقدیم که ما هیچ شانسی نداریم که مادامی که اقتصاد دولتی باشد پیشرفت داشته باشیم.

خضریان: چطور شما که دم از فساد می زنید از مهدی هاشمی و جاسبی دفاع می کنید؟!

علی خضریان نیز در ادامه این مناظره و در بخش دوم صحبت های خود گفت: تمامی حرف دوستان این است که شما باید در بغل آمریکا باشید و این حرف های نشان می دهد که ما هنوز نهضت ترجمه را نتوانسته ایم ایجاد کنیم.

وی افزود: سئوال ما این است که آیا شما که این چنین به اقتصاد فاسد صحبت می کنید چطور در مقاله خود از آقای مهدی هاشمی دفاع می کنید؟! و چطور می توانید از آقای جاسبی و مفاسد اقتصادی دفاع می کنید؟!  آیا آن روزها به فکر فساد در فرهنگ بودید؟

عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی مدتها است که به دنبال خصوصی سازی است ولی عده ای در دولت نمی گذارند.

خضریان خاطرنشان کرد: آقای رفسنجانی در زمانی که رئیس جمهور بود، رسما از فساد اقتصادی دفاع کرد؛ به نحوی که در حوزه نظارت بر مسائل اقتصادی نظارت را دفع می کردند و عده ای نیز هر کاری خواستند، کردند و سبک زندگی ها را تغییر داد و ارزش های مادر را تغییر داد.

وی افزود: به دلیل تغییر سبک زندگی در جامعه در دوران آقای رفسنجانی به نحوی امروز نیز گریبانگیر آن هستیم و هرگز مشکلاتی مانند حجاب حل نمی شود.

عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: جریان ما نمی توانیم که زیباکلام نمایندگی آن را دارد تفکری دارد که ما به بغل آمریکا برویم به نحوی که این جوانان نمی تواند اقتصاد خود را درست کنند و باید در بغل آمریکا آن را حل کنیم.

خضریان گفت: جریان ما نمی توانیم سعی دارند در تمامی منازعات بیان کنند که در تمامی مشکلات شماها مقصر هستید.

وی افزود: مصدق که آمریکاستیز نبود و وی لیبرال بود، می بینیم که چه اتفاقی افتاد؟ و این اتفاقات در حالی بود که شورای امنیت ملی مردن صنعت نفت را تهدید برای بین الملل نامید.

عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل بیان کرد: تفکر ما نمی توانیم فقط در برابر آمریکا نیست که کوتاه بیاید بلکه در برابر بسیاری از مسائل کوتاه آمده است و با این منطق کوههای شمال غرب و بخشی از سیستان را نیز باید بدهیم و اگر این تفکر ادامه پیدا کند چیزی از ایران باقی نمی ماند.

زیبا کلام: امام در زمان تبعید خود در ۱۲۰ مصاحبه حرفی از آمریکا ستیزی نزد

زیباکلام همچنین در ادامه این مراسم در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: برای توجیه کردن آمریکاستیزی این حرفها را می زنند و سئوال این است که این امریکاستیزی و این گفتمان آیا جز اهداف انقلاب بوده است یا نه؟

وی افزود: اگر به ابتدای انقلاب برگردیم، می بینیم که امام در زمان تبعید خود در بیش از ۱۲۰ مصاحبه  هدف خود را مبارزه با امریکا اعلام نکرد و مبارزه ای که منجر به انقلاب اسلامی شد، به دلیل اختناق و عدم آزادی سیاسی بود ولی بعد از آن بنا به دلایلی چند ماه بعد از انقلاب یک حرکت آمریکا ستیزی به راه افتاد و مسئولان نظام جمهوری اسلامی در راس آن قرار گرفتند که اولین حاصل آن به نحوی بود که آمریکا ستیزی حاکم شد و اهداف اصلی انقلاب زیر سایه آن مغفول ماند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: برای این که آمریکا ستیزی هویت آنها شده است و اگر آن را بگیریم چیزی برای آقایان باقی نمی ماند.

وی افزود: ما جایی نگفته ایم که باید نوکر باشیم و آیا ۲۰۰ کشور دیگر همگی نوکر امریکا هستند و اصولگرایان ما را در دو نگاه قرار می دهند که یا باید آمریکا ستیز باشید یا اینکه نوکر آمریکا باشید.

خضریان: افتادن پیش پای امیر کویت از نتایج برجام بود

خضریان نیز در ادامه صحبت های خود در این بخش گفت:  این که امام حرفی از آمریکا نزد دروغ است و آیا وقایع ۴۲ مگر غیر از آمریکاستیزی یود؟

وی افزود: سه دانشجو را به دلیل اینکه منافع آمریکا را بر هم زنند کشتند و ۱۶ آذر ۳۲، ۲۸ مرداد ۳۲ چه کار به جمهوری اسلامی دارد.

عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل بیان کرد: امام بیش از ۱۰۰ لقب را به آمریکا داد که خشم قرآن و خصم قرآن را از جمله این القاب می داند و این دروغ است که امام در رابطه با آمریکا صحبتی نکرد.

خضریان بیان کرد: استقلال و آزادی از ارزش های جمهوری اسلامی است؛ اما باید سوال کرد که چه کسی به دنبال این است که می خواهد با آمریکا رابطه خود را قطع کند؛ بلکه بحث سر آن نیست اما این جریان فکری «ما نمی توانیم» است که می خواهد در برابر قطع رابطه صحبت کند بلکه ما باید بر سرمنافع ملی بحث کنیم.

وی افزود: اگر طرف مقابل شما فرض بر استعمار داشته باشد، چه مفهومی پیدا می کند؟

عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: ایران پسا برجام کار را به جایی برد که باید به پای امیر کویت بیافتیم و در وسط اینکه جنازه های حجاج ما روی زمین افتاده سفر خود را دو ساعت زودتر تمام می کنیم و بیان می کنیم که سفر را نیمه تمام گذاشته ایم و کسی صحبت نمی کند و اعتراض نمی کند.

خضریان خاطرنشان کرد: باید جواب داده شود که فردی که الان رئیس جمهور است چطور در گذشته در دولت مسئولیت داشته ولی در آن زمان نیز دانشجوی کشورهای خارجی بوده است؟

وی افزود: شعار جناب رئیس جمهوری این بود که باید با کدخدا کنار بیاییم ولی شما الان آن را نقض می کنید؟

عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: ما باید با کدخدا حل کنیم که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی در صبحی که عازم پاریس است بگویند که نباید بیایید؟!

خضریان خاطرنشان کرد: شما کار را جایی برده اید که حتی باید به پای جیش العدل و گروه تروریستی هم بیافتیم و اقتدار نباید باشد و برخورد صحیح نباید داشت.

وی افزود: شما که از آمریکا صحبت می کنید، بیان کنید که در کجای آمریکا فردی که به دنبال براندازی است در پارک ارم جای می دهند و گوانتانامو و ابوغریب برای چیست و کجای دنیا است که بیان می کنند که زندانی سیاسی نیست؟!

عضو پیشین انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: تحلیل در مورد شعارهای پیش از انقلاب است که مردم بیش از این که شعار انقلابی دهند شعار مرگ بر آمریکا می دادند.

زیبا کلام: من دستان جبهه پایداری را می بوسم

زیبا کلام نیز در ادامه این صحبت های خود با اشاره به فضای سیاسی داخلی کشور بیان کرد: یکی از مشکلات و ضعف های نظام ما این بوده است که در برابر شماری از مهمترین مسائل کشور دیگران حق اظهار نظر نداشتند.

وی افزود: اما خوشبختانه این تابو شکست و بعد از نخستین دور مذاکرات ظریف با آمریکایی ها که منجر به توافق اولیه ژنو شد، عده ای در مخالف با توافق در سفارت جمع شدند و نام آنها نیز دلواپس بوجود آمد و من دست آنها را می بوسم زیرا این تابو شکسته شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: یک تحول مهمی در کشور اتفاق افتاد؛ زیرا قبل از آن هر سیاست هسته ای را نمی توانستیم نقد کنیم.

وی افزود: اینکه راجع به هسته ای آدم ها مطلبی مغایر با حرف حکومت داشته باشند، این را آزادی می نامیم و این به نظر من از توافق هسته ای مهم تر بود و به امید روزی که بتوانیم در مورد سوریه و یمن هم حرف بزنیم.

خضریان: شما دوستان آقای هاشمی بگویید که دانشجویان می خواهند تا آزادانه حرف بزنند!

خضریان نیز در پایان صحبت های خود گفت: شما که بیان می کنید می گذارند حرف بزنند شما که با آقای هاشمی دوست هستید به آنها بگویید که بگذارند دانشجویان هم حرف بزنند و دانشجویان باید توجه داشته باشند که این افراد همان افرادی هستند که از رضاخان هم حمایت می کنند؛ اما امیدواریم منطق حمایت آنها از رضاخان با روحانی متفاوت باشد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1637

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.