• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

آمریکا از نگاهی دیگر

  • کد خبر : 4211
  • 10 آبان 1395 - 19:04
آمریکا از نگاهی دیگر

به گزارش وبسایت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز، در برنامه آمریکا از نگاهی دیگر که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز برگزار گردید آقایان پروفسور علیشاهی، پروفسور رخشنده رو و پروفسور جوکار به بحث و گفتگو پرداختند. پروفسور علیشاهی بعنوان اولین سخنران گفت :در مرحله اول امریکا به نظر کشوری مناسب برای زندگی، کار […]

به گزارش وبسایت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز، در برنامه آمریکا از نگاهی دیگر که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز برگزار گردید آقایان پروفسور علیشاهی، پروفسور رخشنده رو و پروفسور جوکار به بحث و گفتگو پرداختند.

پروفسور علیشاهی بعنوان اولین سخنران گفت :در مرحله اول امریکا به نظر کشوری مناسب برای زندگی، کار و تحصیل می آید. امریکا دارای ۲۵۰۰ دانشگاه ۴ ساله و ۴۵۰۰ دانشگاه ۴ ساله و ۲ ساله دارد که اکثر این دانشگاه ها، دانشگاه های تراز اول دنیا هستند اما باید به این نکته توجه کرد که همه دانشگاه های امریکا هم دانشگاه های خوبی نیستند

پروفسور علیشاهی ادامه داد : می شود به امریکا رفت و درس خواند و برگشت اما باید به این نکته توجه کرد که در امریکا دانشگاه ها چیز هایی به دانشجویان اموزش می دهند که نیاز خود کشور امریکاست نه نیاز جامعه جهانی . برای مثال پروژه من پروژه بسیار قوی و بزرگی بود که امریکا به آن احتیاج داشت اما زمانی که به ایران برگشتم متوجه شدم که این پروژه فقط به درد امریکا می خورد نه جای دیگر.

وی افزود : یک روز در آزمایشگاه دیدم یکی از اساتید من دارد بلند بلند میخندد. زمانی که علت خنده و خوشحالی او را جویا شدم گفت به سفارت ایران در لندن حمله شده و بعد از مباحثه و جدل در نهایت گفت حقتان است، شما کشوری نیستید که بخواهید خودتان برای خودتان تصمیم بگیرید.

دکتر علیشاهی ادامه داد : در امریکا به ایرانی ها به عنوان شهروند مرتبه دو نگاه می کنند. در دانشگاه ما اکثر دانشجو ها غیر امریکایی بودند. بطور کلی امریکا روی دوش غیر امریکایی ها میگردد. امریکا از خودش چیزی ندارد. ایرانی ها و چینی ها امریکا را ساختند.

در ادامه برنامه پروفسور رخشنده رو به صحبت پرداخت.

پروفسور رخشنده رو گفت : دید خارجی نسبت به امریکا و داخلی بسیار متفاوت است. من می خواهم از درون امریکا صحبت کنم. به همین دلیل خاطره ای از دوران دانشجویی در امریکا تعریف می کنم.

تازه جنگ تمام شده بودو امام به رحمت خدا رفته بود. یک روز در نشریه دانشگاه عکس رییس جمهور وقت ما را به شکل سگ کشیده بودند و من برای اعتراض به تلفن نشریه دانشگاه تماس گرفتم و اعتراض خودم را نسبت به این کار بیان کردم. او در جواب به من گفت که ما در نشریات دانشگاه حتی برای رییس جمهور خودمان هم چنین کاریکاتور هایی درست میکنیم و از من آدرس گرفت تا چند نشریه که در آن رییس جمهور های امریکا مورد تمسخر قرار گرفته بود را برایم ارسال کند.چند روز بعد از FBI با من تماس گرفتند و خواستار یک مصاحبه شدند. در آن مصاحبه غیر مستقیم به من رساندند که دیگر از این کار ها نکنم.

پس از پایان صحبت های پروفسور رخشنده رو پروفسور جوکار شروع به صحبت کرد.

انجمن اسلامی دانشگاه شیراز          انجمن اسلامی دانشگاه شیراز

پروفسور جوکار گفت : من بخشی از زندگی خود از سال ۲۰۰۸ را آنجا سپری کردم. وقتی ما می گوییم امریکا از نگاهی دیگر یعنی در نگاه اول ما به مشکلاتی خوردیم و نیاز داریم که از بعد دیگری به امریکا نگاه کنیم. ما در مدت پس از انقلاب سعی داشتیم نگاهی نو به امریکا ایجاد کنیم اما آنطور که باید در ایجاد این نگاه موفق نبودیم به این جهت که مصرف کننده این نگاه امریکا را به عنوان یک مقصد میشناسد.در حال حاضر دو نوع نگاه به امریکا وجود دارد. یک نگاه که امریکا را دشمن مینامد و دید بدی نسبت به امریکا دارد و دید دیگر امریکا را یک کشور پیشرفته میداند و نگاه خوبی به امریکا دارد. ما باید تلاش کنیم که یک نگاه واقع بینانه در جامعه ایجاد شود.

وی افزود : چیزی که من را نگران می کند آمار بالای مهاجرت است. در امریکا شما نه فقط در دانشگاه بلکه در سطح شهر های این کشور ایرانی های زیادی می بینید و این نگران کننده است. نکته ی که لازم به ذکر است که مشکلات مهاجرت را نباید با مشکلات امریکا اشتباه بگیریم. مهاجرتت مشکلات خاص خودش را دارد . حتی اگر شما بخواهید از شیراز به تهران مهاجرت کنید مشکلات خاص خود را خواهید داشت. مشکل زبان، اختلاف فرهنگ و … مشکل امریکا نیست.

پروفسور جوکار ادامه داد: امریکا کشوری سکولار اما مذهبی با آرمان های نظام سرمایه داری است و از نظر فرهنگی نیز فرد گراست. از نظر اخلاقی باید بگویم که ما دو نوع اخلاق داریم . یک نوع اخلاق برای زندگی و یک نوع اخلاق که زندگی برای آن است. مثلا اینکه نظم را رعایت کنیم یک اخلاق برای زندگیست اما عدالت یک اخلاق است که زندگی برای آن است. درباره اخلاق اجتماعی امریکا باید بگویم که امریکا کشوری بسیار منظم است و این نظم باعث ایجاد احساس امنیت می شود. در مورد اخلاق اقتصادی باید بگویم که یک بی عدالتی وجود دارد. در امریکا ۹۵% از مردم برای ۵% دیگر کار میکنند که اکثر سرمایه دار ها هم یهودی هستند

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=4211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.