• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
افشین کی شمس:

عامل موثر در زلزله کرمانشاه

  • کد خبر : 7269
  • 23 آبان 1396 - 15:37
عامل موثر در زلزله کرمانشاه

تصاویری که در رسانه های مجازی می بینید ، یکی از شهرهای ویران شده بر اثر جنگ در عراق و یا سوریه نیست، اینجا کرمانشاه و مجموعه ساختمان های مسکونی مسکن مهر میباشند که به دلیل عدم رعایت استانداردهای فنی ساختمان سازی و بر اثر یک زلزله به این شکل در آمده است. ساختمان‌هایی که […]

تصاویری که در رسانه های مجازی می بینید ، یکی از شهرهای ویران شده بر اثر جنگ در عراق و یا سوریه نیست، اینجا کرمانشاه و مجموعه ساختمان های مسکونی مسکن مهر میباشند که به دلیل عدم رعایت استانداردهای فنی ساختمان سازی و بر اثر یک زلزله به این شکل در آمده است.
ساختمان‌هایی که متصدی ساخت آنها، دولت بوده و قاعدتا باید بالاترین درجه از استانداردهای ساختمان‌سازی در آن لحاظ می‌شده اما همان قصه همیشگی بی توجهی به قواعد و قوانین ساختمان سازی، سبب شده این ساختمان‌ها در حالی که در حدود ۵ سال از ساخت آنها می‌گذرد، بر اثر زلزله به این حال و روز بیفتند.

*قوانینی که فقط روی کاغذ اجرا می‌شوند!

در این زلزله، اگر بصورت تخصصی به این موضوع نگاه کنیم و از نقص های موجود چون عدم وجود وسایل راه و ترابری، کمبود تخت بیمارستان، نبود مکان برای زلزله زدگان، کمبود مواد غذایی و… بگذریم، به مشکل اساسی‌تری به نام مقررات ملی ساختمان بر می‌خوریم که در واقع معضلی عمده در کل کشور محسوب می‌شود.

مقررات ملی ساختمان مباحث ۲۲ گانه ای می باشند، که مجموعه‌ای از استانداردهای ساختمان‌سازی است که طبق قانون، باید هنگام ساخت و ساز، اجرا شوند و مهندس ناظر ساختمان نیز باید بر حُسن اجرای آن نظارت کند تا در انتها، به آن ساختمان مجوز پایان کار و بهره‌برداری داده شود اما متاسفانه در اغلب مناطق و شهرهای کشور، مقررات ملی ساختمان در حد امضایی صوری در برگه پایان کار ساختمان تنزل پیدا می‌کند و در عمل، با انبوهی از ساختمان‌های شیک و نوساز در سطح شهرها و کلانشهرها مواجه هستیم که با اندک زلزله‌ای فرو می‌ریزند.

عدم نظارت اکثر مسئولین به صنعت ساختمان سازی براساس استانداردها و دور زدن قانون با امضاهای صوری و در کشور نهادینه شده است.
نا ایمن بودن ساختمان ها یکی از پیامد های تولید مصالح بی کیفیت می باشد که باعث هدر رفتن سرمایه های کشور می شود.

*به فکر طرحی تازه باشیم!

این زمین‌لرزه‌ای که اتفاق افتاد، یک زنگ خطر جدی برای مسئولان کشور در کلیه ارگان‌ها و نهادها محسوب می‌شود، چرا که فقط کافی است با خود فکر کنیم این زمین‌لرزه اگر در تهران و دیگر شهر های بزرگ بود، چند صدهزار نفر کشته و چند هزار میلیارد تومان خسارت بر جای خواهد داشت. بنابراین، باید هرچه زودتر به روند ساختمان‌سازی‌های غیر استاندارد و تولید مصالح بی کیفیت خاتمه داد و مقررات ملی ساختمان را در عمل نیز اجرا کرد چرا که در غیر این صورت، قطعا خیلی زود دیر می‌شود و با فاجعه انسانی بی سابقه‌ای که انتظارش را نداریم، در یکی از کلانشهرهای کشور مواجه خواهیم شد.

افشین کی شمس، دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7269

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.