• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7
دومین نشست شورای عمومی و کوثرانه

اصلاح قانون انتخابات

  • کد خبر : 17498
  • 26 آذر 1402 - 8:26
اصلاح قانون انتخابات
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در دومین نشست شورای عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور به گفت و گو و پرسش و پاسخ با دانشجویان پرداخت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در دومین نشست شورای عمومی و بیست و چهارمین دوره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور گفت:

طحان نظیف در پاسخ به سوال مجری درباره برنامه شورای نگهبان در موضوع مشارکت در انتخابات گفت: امیدوارم که انتخاباتی پر شور و در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم. مسئله انتخابات مجلس و خبرگان که اتفاقات مهمی هستند از ابتدای سال در دستور کار شورای نگهبان است و ما کارها را با هماهنگی سایر دستگاه ها پیش میبریم تا مردم با خیال راحت بتوانند در انتخابات مشارکت داشته باشند.
وی ادامه داد: ما درباره انتخابات با چند موضوع روبه رو بودیم. اول، مسئله اصلاح قانون انتخابات که دستگاه های مرتبط مطالبه میکردند؛ الحمدلله اصلاح قانون قبل از پیش ثبت نام صورت گرفت. مسئله بعد مسئله پیش ثبت نام بود؛ لذا ما باید با قانون جدید خودمان را وفق میدادیم. مسئله قانون انتخابات درگیر بررسی صلاحیت هاست که سه مرحله دارد.
مرحله اول تایید صلاحیت توسط هیئت اجرایی ستادانتخابات است که این هیئت متشکل از هشت نفر معتمدین مردمی، رئیس ثبت احوال، فرماندار و نماینده قوه قضائیه است. مرحله دوم نظارت است که توسط هیئت نظارت استان ها انجام میشود و تعیین این هیئت بر عهده شورای نگهبان است که وظیفه دارد در مدت پنجاه روز بررسی صلاحیت ها را انجام دهد و پس از آن شورای نگهبان به بررسی صلاحیت ها خواهد پرداخت.
تنها مرحله نهایی مربوط به شورای نگهبان است و طبق قانون جدید شورا ۳۰ روز زمان برای بررسی صلاحیت ها دارد که هرکس شکایتی نسبت به هریک از مراحل داشته باشد میتواند شکایتش را مرحله بعد اعلام کند. این قانون از این منظر برای قانونگذار مهم بود که حق مردم ادا شود و سوتفاهم ها رفع شود.

طحان نظیف در ادامه، در پاسخ به پرسش های دانشجویان ادامه داد: در خصوص اجرای قانون انتخاباتی که اصلاح شده باید گفت که قانون مبنای اجرایی دارد و دولت هم نسبت به اجرای این قانون مشکلی ندارد،چون این قانون با توجه به ابلاغ سیاست های کلی انتخابات که رهبری اعلام کردند، هم آسیب شناسی شده بود و هم راهکار ارائه داده شده بود که در این بین افزایش مهلت های رسیدگی و مسئله پیش ثبت نام باعث کاهش هزینه های فردی که دچار مشکلاتی چون نقص مدارک و ثبت تخلفات و غیره بوده میشود. ما با دستگاه ها جلسه داشتیم و اعلام کردند که باید طبق قانون جدید پیش برویم.

طحان نظیف در توصیه به دانشجویان گفت: الان فضای سیاسی کشور باید توسط امثال شما به سمت و سوی درستی حرکت کند و آگاهی بخشی شکل بگیرد و این مسئله که انتخابات سرنوشت ۴ ساله را تعیین میکند و جا بیوفتد.
ایشان در خصوص شاخصه ها برای تایید صلاحیت ها گفتند: در رابطه با این شاخص ها هر آنچه است، طبق قانون آمده؛ در ماده ۳۰، ۳۱ و ۳۲ از قانون انتخابات مجلس، شرایط و موانع تایید صلاحیت ها مطرح شده است؛ یک سری مسائل ایجابی است اما شرایط همان است و مبنای کار شورا، قانون است.
ما در شورای نگهبان موضوعی را مورد بررسی قرار نمیدهیم مگر اینکه توسط اعضا جلسات متعدد کارشناسی گرفته شده باشد.
کار شورای نگهبان بررسی مصوبات براساس شرع و قانون است که مخالف این موارد نباشد.
طحان نظیف در خصوص اصلاحیه قانون نسبت به موضوع شفافیت مالی کاندیداها افزود: طبق اصلاحیه قانون شفافیت مالی کاندیداها، آن کاندیداها باید یک شماره حساب مشخص از سمت بانک برای هزینه های تبلیغاتی خود اعلام کند که تراکنش های انتخاباتی فقط باید با این شماره حساب صورت بگیرد و یکسری قانون های دیگر نیز دارد. بعنوان مثال هر شخص بیش از ۲۰ درصد نمیتواند به کاندیدا کمک مالی کند و برای هر حوزه انتخاباتی یک سقف هزینه کرد برا اساس معیار جمعیت آن میزان کرسی در مجلس و محدوده جغرافیایی تعیین میشود و هزینه ها و دریافتی ها و پرداخت ها باید با جزئیات ثبت شود.
همچنین در آخر درباره دلایل رد صلاحیت ها گفت: ما رد صلاحیت ها را به خود افراد میگوییم اما انتشار عمومی این دلایل نیاز به مجوز قانونی دارد که ما این مجوز را نداریم که محل سواستفاده نیز قرار میگیرد و ادعا ها نسبت به شورای نگهبان را افزایش میدهد لذا در اصلاحیه جدید اگر فردی خلاف نظرات اصلی رد صلاحیتش توسط شورا را مطرح کرد،شورای نگهبان اصل دلیل رد صلاحیت را مطرح کند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=17498

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.