• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

نمایندگان در بررسی موشکافانه ی متن هسته ای دقت و اهتمام لازم را بخرج دهند تا مدیون خون شهیدان نباشند+ابهامات برجام

  • کد خبر : 396
  • 23 مرداد 1394 - 11:24
نمایندگان در بررسی موشکافانه ی متن هسته ای دقت و اهتمام لازم را بخرج دهند تا مدیون خون شهیدان نباشند+ابهامات برجام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای شهرکرد، در نامه ای به نمایندگان خواستار بررسی دقیق برجام در مجلس شدند. متن نامه دانشجویان به شرح زیر است: باسمه تعالی قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی سلام علیکم بدون شک نمونه بارز […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاههای شهرکرد، در نامه ای به نمایندگان خواستار بررسی دقیق برجام در مجلس شدند.

متن نامه دانشجویان به شرح زیر است:

باسمه تعالی

قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی

نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

بدون شک نمونه بارز مذاکره در اسلام میتواند مذاکره پیامبر اکرم با سران مکه برای برقراری صلح حدیبیه باشد، که درپی ۱۹ روز مذاکره فشرده، پیامبرعظیم الشان از دلبستگی های دنیایی پا فراتر گذاشته و با قبول حذف لقب رسول الله از نام خود توافقی را پذیرفت که درنتیجه آن جامعه اسلامی ۳ امتیاز از دست داد و در مقابل ۶ امتیاز بدست آورد. مذاکره همیشه برای جامعه حقیقت‌گو و حق‌طلب اسلامی یک فرصت مناسب بوده، تا به وسیله آن بتواند علاوه بر اینکه از حقوق خود دفاع میکند امتیازات لازم را درنتیجه آن به دست آورد. تاریخ پر فراز و نشیب اسلام مذاکره را بهترین روش برای حل و فصل اختلافهای بین جوامع معرفی می‌کند، فالحال هم مردم مسلمان ایران هرلحظه حمایت خود را از تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کردند و یقینا انتظار معقول و بجائیست که بعد از فصلهای فشرده مذاکرات هسته ای به دنبال کسب بهترین نتیجه باشند، حال آنکه برعکس! نتیجه حاصله از متن پیش نویس قطعنامه برجام متناسب با خواسته های مردم نیست و فقط حرف‌های مسئولین دولتی و تیم مذاکره کننده باعث دلخوشی مردم می‌شود که متاسفانه این حرفای دلخوش کننده هم بدون مصداق در متن توافق میمانند.

دلگرمی و شادی یکباره مردم به خاطر سخنان مسئولین دولتی وتیم مذاکره کننده و به دلیل اعتقاد به رونق مسائل معیشتی و اقتصادی در کنار دستیابی به حق غنی سازی بوده است. درحالی که متن توافق، ایران ِ دارای غنی سازی ۲۰ درصد را به انبار سانترفیوژهای بدون فعالیت تبدیل میکند که مدام تحت بازرسی و جاسوسی دشمنان هم قرار خواهد گرفت؛ و در مقابل اندک امتیازهائی که در برآیند متن توافق به ایران خواهد رسید دارای ایرادهای بنیادین هستند که متاسفانه نتیجه مذاکرات را در آینده به سمت عدم مقبولیت مردم سوق خواهد داد. کما اینکه در سخنان اخیر تیم مذاکره کننده آمریکائی مشخص شد که ممکن است با هر شعار “مرگ بر آمریکا” یک تحریم جدید علیه ایران صادر شود. بندهای مربوط به رفع تحریم ها نقطات ضعف آشکار در متن توافق هستند.

مطمئنا نام خواص در این زمانِ حساس و تاثیر گذار برازنده نمایندگان ِ محترم مردم خواهد بود که با بصیرتی سرشار از ایمان و اقدامی درجهت دستیابی به منافع ملی بدون توجه به دلبستگی های دنیایی به بررسی تخصصی بند بند متن پیش نویس قطعنامه برجام می پردازند و اقدامی موثر را انجام خواهند داد. در زمان صدر اسلام خواص جامعه با پوشیدن زره به پاسداری از ارزشهای اسلامی و ناموس خود می پرداختند و خواص امروز علاوه بر موارد فوق با در نظر گرفتن تکلیف مهمی که بر دوش آنها وجود دارد به بررسی و شناخت راههای مقابله با دشمن می پردازند. خدایی ناکرده اینگونه نباشد که نمایندگان مردمی مثل مسئولین دولتی دچار سرگرمی های سیاسی شوند و عطش تشنگی اقتصادی دولت را به اشتباه با پر کردن جام زهر توسط دشمنان تشنه تر کنند. نمایندگان محترم مردم می دانند کاغذ پاره دانستن متن توافق از طرف برخی مسئولین دولتی بی پایه و اساس است. زیرا که سازمان ملل و شورای امنیت بدون توجه به سخنان طرف های مذاکره کننده به متن توافق توجه می‌کند و براساس آن تصمیم می‌گیرد.

یقینا نمایندگان محترم مردم رنج دیده و سختی کشیده ایران توجه دارند که کارگزاران شورای امنیت و سازمان ملل همه دست نشانده های دشمنان خودشان و ملت ایران هستند، این موضوع را سابقه سیاه آنها در رفتار با ایران آشکارتر می‌کند، سکوت توأم با رضایت شورای امنیت در مواجهه با تجاوز صدام حسین علیه ایران در سال ۱۹۸۰ و امتناع از محکوم کردن استفاده گسترده از سلاح های شیمیایی علیه رزمندگان مدافع ایران، و همچنین حمایت مادی و اطلاعاتی چندین عضو شورا به حکومت بعثی در جنگ تحمیلی نمونه هایی اندک از دشمنی این دست نشانده ها هستند. شورای امنیت نه تنها علیه قربانیان جنگ شیمیایی سکوت مماشات گرایانه در پیش گرفت بلکه در قبال آن، به تحمیل تحریم هائی پرداخت که علی الظاهر به بهانه نگرانی از سلاح های کشتار جمعی ازطرف ایران! وضع شده بودند. سازمان ملل هم بجای آنکه این واقعیت را مورد توجه قرار دهد که ایران اقدام صدام در استفاده از سلاح های شیمیایی را تلافی نکرده، براساس اتهامات بی پایه و بر مبنای انگیزه های سیاسی به اقدام علیه ایران شتافت و طیف گسترده ای از تحریم ها را علیه ملت ایران به دلیل مجازات مقاومت آنها علیه فشار زورگویانه، تحمیل کرد.

نمایندگان مردم می دانند این تحریم ها که نبایست از همان ابتدا اتفاق تحمیل می شدند، اکنون باید بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ باید  لغو شوند. ما باید همچنان بر موضع خود مبنی بر این که همه تحریم هایی که علیه ملت ایران وضع و اعمال شده اند، ناعادلانه و غیرقانونی هستند پافشاری کنیم. در نتیجه، هیچ چیزی در برجام نباید به نحوی تعبیر و نگاشته شود که بطور مستقیم یا غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران به تحریم های وضع شده مشروعیت یا اعتبار بخشیده است.

نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی اکنون که اقتضای زمانی اینگونه ایجاب کرده که  شما سرنوشت آینده ملت را تعیین می کنید همه مردم و به خصوص قشر تحصیل کرده انتظار داریم مخالف یا موافق بدون پایه و اساس قطعنامه برجام نباشید و بار دیگر اعتماد مردم نسبت به خود را به اثبات برسانید؛ ما از تمامی نمایندگان مردمی و بخصوص نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری تقاضای تشکیل کمسیونهای تخصصی برای بررسی دقیق توافقنامه حاصله را داریم تا بتوانید با اطلاعات کامل برآیند توافق را مورد بررسی قرار دهید. همچنین طبق بیانات رهبری معظم و معزز انقلاب، از شما متعهدین به منافع ملت انتظار داریم بدون توجه به پیامهای تبریک مغرضانه، شفافسازی لازم جهت آگاهی مردم را انجام دهید تا مردم شریف بعد از آگاهی کامل با حفظ وحدت و متانت و ایجاد فضای آرام بتوانند به تحلیل مسائل در جهت دستیابی به منافع ملی بپردازند.

در پایان نگارنده های این نامه باتوجه به شرایط حساس فعلی، خطرهای جدی را درقبال منافع ملی و مصالح نظام احساس کرده اند و با بررسی دقیق متن توافق به گوشه ای از شبهات و دغدغه های نگران کننده در خصوص متن توافق برجام را بررسی و با خطوط قرمز مطرح شده توسط رهبری مقایسه کردند. امید است این نکات ارزنده که در پیوست نامه قرار گرفته، اشاراتی درجهت کمک و مشورت به نمایندگان مردم در مجلس داشته باشند

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه دولتی شهرکرد

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد

پیوست نامه: نگرانی های موجود در برجام

بسمه تعالی

سخت بترس از دشمنت بعد از آنکه  با او در صلح و آشتی درآمدی، زیرا او بوسیله ی صلح نزدیک میشود تا از شیوه ی غافلگیری استفاده کند؛ پس احتیاط و دقت را پیشه کن و زود باور و خوش گمان مباش (خطبه ی ۵۳ نهج البلاغه)

نکاتی که شرح داده می شود نگرانی های جوانان انقلابی میهن و به تعبیر امام خمینی (ره) موذنان جامعه است که بر خود واجب دانستیم آن ها را متذکر شویم تا خدایی ناکرده اگر اشتباه و قصوری اتفاق افتاد ما رسالت خود را که امر مهم مشورت بوده انجام داده باشیم.

الف) در رابطه با مسائل تحریم ها باتوجه به بند اول قانون اساسی و خطوط قرمز رهبری تحریم‌ها باید یکجا برداشته و (لغو) شوند و غیر قابل برگشت باشند. اما باتوجه به متن برجام تحریم‌های اتحادیه اروپا  بعد از ۸ سال لغو میشوند؛ و تحریم‌های مربوط به کنگره آمریکا فقط تعلیق میشوند یا بعبارتی تخفیف تحریم اعمال میشود. پس معماری تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده در بخش اعظم دوره توافق حفظ شده و امکان بازگشت فوری آن‌ها وجود دارد که این باتوجه به سابقه ی غیرقابل اعتماد شیطان بزرگ اصلا به نفع کشور ما نیست

حال سوال ما از تیم مذاکره کننده این است آیا متعهد میشوید درصورت بازگشت تحریم‌ها تمامی سانترفیوزهای از کار افتاده باز گردند؟

آیا متعهد می شوید با برگشت تحریم‌ها حق غنی سازی۲۰% برگردد؟

آیا متعهد می شود با بازگشت تحریم‌ها تمامی سوخت قابل بازفراوری اورانیوم خارج شده؛ دوباره به کشور بازگردد؟

ب) در رابطه با حق غنی سازی هسته ای از مجلس خواهانیم نکات زیر را مورد دقت بیشتری قرار دهد و باتوجه به خطوط قرمز رهبری عمل کنند

در خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری تعیین کردند متذکر شدند که حرکت هسته ای به هیچ وجه نباید متوقف یا کند شود اما باتوجه به متن برجام:

•    تعداد سانتریفیوژهای ایران از ۱۹۰۰۰ کنونی به ۶۱۰۴ دستگاه میرسد، که در ۱۰سال آینده تنها ۵۰۶۰ عدد از آن‌ها غنی سازی اورانیوم را انجام خواهند داد.

•    درصورت پذیرش متن توافق؛ ایران موافقت می کند دست کم به مدت ۱۵ سال، بالای ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی نداشته باشد.

•     ایران موافقت کرده است که به مدت دستکم ۱۵ سال، ذخایر اورانیوم غنی ‌شده خود را از مقدار ۱۰۰۰۰ کلیوگرم کنونی، به ۳۰۰ کیلوگرم کاهش دهد.

باتوجه به کاهش حق غنی سازی به اندازه ی کمتر از یک پنجم قبل، چگونه می توان ادعا کرد خطوط قرمز مقام معظم رهبری رعایت شده و غنی سازی کند یا حتی متوقف نشده است؟

ج) رهبر معظم انقلاب متذکر شدند مذاکره کنندگان ایران باید برای ادامه تحقیق و توسعه و پیشرفت هسته ای پافشاری کنند حال آنکه باتوجه به برجام:

•    ایران تأسیسات خود در فردو را تعطیل می‌کند، به نحوی که دیگر برای غنی‌سازی اورانیوم به کار نرود.

•     ایران به مدت دست کم ۱۵ سال هیچ مواد شکافت‌پذیری در فردو نخواهد داشت. (فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای، فیزیک، فناوری تبدیل می شود.)

•    تقریبا دو سوم سانتریفیوژها و زیر ساخت‌های فردو حذف خواهد شد. و سانتریفیوژهای باقی‌مانده نیز اورانیوم غنی نخواهد کرد. همچنین تمامی سانتریفیوژها و زیر ساخت‌های مربوطه تحت نظارت ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد.

دوسوم سانترفیوز هایی که حذف میشوند سانترفیوز هایی هستند که حاصل تلاش شبانه روزی داشنمندان کشور ما بودند. آیا در قبال این حذف شدن امتیاز بزرگی دریافت شد؟

سانترفیوزهایی که برای عدم دسترسی شیطان بزرگ به آنها شهید علی محمدی ها و احمدی روشن ها فدا کردیم.

د) رهبر معظم انقلاب متذکر شدند کسی حق معامله بر روی دستاورد های هسته ای را ندارد و کسی هم اینکار را انجام نخواهد داد اما در برجام آمده است:

•    ایران برای ۱۰ سال، تنها در تأسیسات نطنز و با تنها ۵۰۶۰ سانتریفیوژ نسل اولIR-1 اورانیوم غنی‌سازی می‌کند.

•      ایران ۱۰۰۰ سانتریفیوز IR-M2 خود را که در حال حاضر در نطنز نصب شده، برداشته و به مدت ۱۰ سال آن‌ها را در انبار تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌دهد.

•     ایران برای دست کم ۱۰ سال از سانترفیوژهای مدل‌ ۲ IR-، ۴ IR-، IR-5 ، IR6  و IR-8 برای تولید اورانیوم غنی‌شده استفاده نمی‌کند.

سوال ما از تیم مذاکره کننده این است با توجه به دادن تمامی این امتیازها، طبق بند ۱۱ پیوست۱  آیا پر کردن کالاندریاها با بتن برای آنها کافی نبود که حالا میخواهند تمام سوخت هسته ای را از ایران خارج و روی آنها آزمایش کنند؟

آیا وقایع از صفحه ی تاریخ پاک شده یا حافظه ی من جوان نسل سوم انقلاب یاری نمیکند؟

وقتی قرار است راکتور آب سنگین اراک تعطیل و به تعبیر آنها با “بتن ریزی” مدرن شود دیگر چه اصراری برخارج کردن سوخت به خارج از ایران دارند؟

ذ) آژانس بین‌المللی  به راحتی به تأسیسات هسته‌ای ایران، از جمله به تأسیسات غنی‌سازی این کشور در نطنز و تأسیسات غنی‌سازی پیشین آن در «فوردو» دسترسی منظم خواهد داشت و در این راستا از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین فناوری‌های نظارتی استفاده خواهد کرد. به چه قیمتی چنین اجازه ای باید داده شود؟

به چه علت اجازه داده میشود شیطان بزرگ که امنیت تمام جهان را مخدوش کرده ایران را غیرقابل اعتماد خطاب قرار دهد و برای بدست آوردن اعتماد انتظار دسترسی به تمامی امکانات کشور را داشته باشد؟

آیا خداوند در قرآن متذکر نشد که کافران دوست دارند شما از سلاح و متاع خود غافل شوید تا آنان یکباره برشما بتازند؟ (سوره مبارک نسا آیه ی ۱۰۲) پس با چه اعتمادی چنین امتیازی را متحمل شدید؟

آنچه گفته شد نکاتی بود که نمایندگان مردم در مجلس باید به آنان دقت و توجه کنند تا بدون اشتباه از مسیری که رهبری پیش رو گذاشتند جلو بروند.

از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که در بررسی موشکافانه ی این متن دقت و اهتمام لازم را بخرج دهند تا مدیون خون شهیدان نباشند و به تعبیر رهبر انقلاب این توافق را بتوان جلوی خداوند و امام زمان برد.

باتمام احترام و تقدیری که برای تیم مذاکره کننده قائل هستیم و آن ها را توانمند در امور دیپلماسی میدانیم خواهشمندیم باصداقت در برابر ملت آنچه که به نفع این ملت است را تحقق بخشند و آنچه که هست را صادقانه مطرح کنند تا ملتی که بر سر این توافق از شادی به خیابان ها ریختند دلیلی واقعی و در عین حال مسرت بخش برای شادی خود داشته باشند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=396

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.