• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
مصاحبه علی رادمنش با روزنامه فرهیختگان

به لیست‌ها اعتماد کنیم یا به معیار‌ها؟

  • کد خبر : 17831
  • 10 اسفند 1402 - 15:43
به لیست‌ها اعتماد کنیم یا به معیار‌ها؟
علی رادمنش، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور پیرامون انتخابات مجلس به مصاحبه با روزنامه فرهیختگان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مستقل، علی رادمنش دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مصاحبه‌ای به صحبت و گفت‌وگو پیرامون انتخابات مجلس و لیست‌های انتخاباتی پرداخت.

او در این مصاحبه گفت: مقوله مهمی که درباره رای دادن وجود دارد، این است که وقتی می‌خواهیم انتخابی را از میان کاندیداها انجام دهیم و به لیست یا فردی رای دهیم، براساس چه معیاری صورت می‌گیرد؟ طبیعتا روش‌های مختلفی برای انتخاب فرد مورد نظر و رسیدن به فرد اصلح وجود دارد، اما در سال‌های اخیر یکی از معضلاتی که هنگام انتخابات وجود داشته، این بوده که به‌جای استفاده از شاخص‌ها و معیارهایی برای انتخاب کاندیداهای اصلح و رای دادن به آن‌ها، از طریق فضا و جوی که راه می‌افتد عمدتا هم از سوی افراد مشهور و سلبریتی‌ها راه می‌افتد، مردم دست به انتخاب می‌زنند. البته منظور از سلبریتی‌ها هم صرفا خوانندگان و بازیگران نیست، بلکه به‌صورت کلی فردی که در جامعه یا شاخص یا مشهور است و یک پایگاه اجتماعی دارد، در زمان انتخابات نسبت به این پایگاه اجتماعی خود اقدام به ایجاد یک فضای کرده و باعث می‌شود مردم به فردی که از طریق او معرفی می‌شوند، رای دهند. قطعا این کار درستی نیست و متاسفانه یکی از معضلات انتخابات اخیر به‌شمار می‌رود که نتیجه آن را در انتخابات مختلف دیده‌ایم. به‌عبارت دقیق‌تر نمونه بارز این مدل رای دادن را در یکی از انتخابات اخیر دیدیم که بسیاری از بازیگران و هنرمندان در حمایت از یکی از کاندیداها نامه امضا کرده و به طرفداری و تبلیغ برای او پرداخته‌اند، درحالی‌که بعد از مدتی نتیجه این مدل انتخاب را دیدیم که نه‌تنها آنها هیچ پاسخگویی نسبت به عملکرد فرد مورد حمایت نداشته‌اند، بلکه مدعی و منتقد آن هم بوده‌اند. حال سوال این است که اگر خودتان مدعی عملکرد او بودید چرا از این شخص حمایت کردید؟ البته ناگفته نماند که حمایت‌ها و تبلیغات هنرمندان ایران ضررهای زیادی به مردم زده که آخرین آن هم همان بحث کوروش کمپانی بوده که درنهایت دیدیم هیچ گونه پاسخگویی نسبت به این حمایت‌های خود نداشتند.

رادمنش در رابطه با بحث لیست‌های انتخاباتی گفت: افرادی هستند که به‌شکل دیگر همین کار را انجام می‌دهند، ازجمله آنها می‌توانیم به لیست بندهای انتخاباتی اشاره کنیم. آن‌ها هم مانند همین هنرمندان هستند، یعنی تبلیغ کرده و لیستی را ایجاد می‌کنند اما بعد هیچ پاسخگویی نسبت به عملکرد افرادی ندارند که تحت لیست آنها وارد مجلس شده‌اند. این هم جای سوال دارد که چطور لیستی بسته می‌شود و از برخی افراد تا حدودی حمایت می‌شود اما نه‌تنها از خود نمایندگان بعدا پاسخگویی نمی‌خواهند، بلکه در مقابل مردم هم پاسخگو نیستند؟ ناگفته نماند بعضی از لیست‌ها و حزب‌هایی که برخی کاندیداها را معرفی می‌کنند در مقابل‌شان خواسته‌هایی دارند که به نفع مردم نیست و به نفع دایره خاص خودشان خواهد بود.

دبیر سیاسی اتحادیه مستقل در رابطه با نحوه انتخاب مردم در انتخابات گفت: موضوعی که از اهمیت خاصی در انتخابات مجلس آتی برخوردار است، اینکه مردم باید انتخابات را براساس شاخص و معیارها واقعی انجام دهند، نه اینکه براساس تبلیغات کار را دنبال کنند. مساله دیگر اینکه حتی ممکن است افراد سیاسی مشهوری که در جامعه داریم و به وطن‌دوستی هم مشهور هستند، فردی را معرفی کنند اما باز هم نمی‌توان به‌صورت کامل از این افراد معرفی شده تبعیت کرد. هرچند قطعا می‌توان از نظرات آن‌ها استفاده کرد و بهتر است تا مردم افرادی را که معرفی می‌شوند طبق شاخص‌ها و معیارهایی که مدنظر خودشان است، سنجیده و انتخاب کنند. به‌طور مثال می‌بینیم گاهی فردی که در حوزه فراماسونری در گذشته فعالیت داشته، حالا فردی را برای ورود به مجلس معرفی می‌کند اما از آنجا که این فرد تجربه کار سیاسی ملموس نداشته، شاید درصد خطایی در فرد معرفی‌شده از سوی او وجود داشته باشد، یعنی حتی اگر بخواهیم از طریق لیست‌ها هم رای دهیم نیاز است تا با توجه به معیارهایی که برای یک نماینده مجلس وجود دارد، اقدام به رای‌دهی کنیم و باید بیشتر مردم به این مساله توجه کنند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=17831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.