• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
17
نامه جمعی از دفاتر اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌‌های سراسر کشور به حجت الاسلام رئیسی پیرامون عملکرد اقتصادی دولت

اولویت‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت‌ نیازمند بازنگری جدی هستند

  • کد خبر : 16485
  • 11 دی 1401 - 16:00
اولویت‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت‌ نیازمند بازنگری جدی هستند
حدود ۵۰۰ روز از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد دولتی که با شعار ها و وعده های انقلابی پا به میدان گذاشت و در نظر داشت پس از یک دهه رکود ، تورم و چالش اقتصادی که از آن به عنوان دهه عبرت یاد می شود با نشان دادن کارآمدی خود امید را در دل مردم ایران زنده کند.

به گزارش پایگاه خبری مستقل، جمعی از دفاتر اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌‌های سراسر کشور طی نامه‌ای به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس جمهور کشور پیرامون عملکرد دولت در ۵۰۰ روز گذشته از ابتدای دولت سیزدهم اعلام کردند:

 

 

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رئیسی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

 

 

شروع به کار دولت در دوران کرونا در راستای کنترل این بیماری قابل تحسین بود ، ارزش و اهمیت این مهم زمانی مشخص می شود که نسبت به عملکرد بسیاری از کشورهای مدعی در کنترل این بیماری مقایسه شود، کشورهایی که هنوز تلفات ناشی از بیماری کرونا در آنها قابل توجه است اما باید خاطر نشان کرد عملکرد دولت در زمینه های فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و… خلل های زیادی داشته است. لذا ضروری است که بار دیگر اولویت ها و راهکارهای دولت سیزدهم مورد بازبینی قرار گیرد و سند تحولی که ناکارآمدی جدی خود را در یکسری از زمینه ها نشان داده است بازنگری شود.

 

 

آقای رئیسی!

ناهمگونی و اختلاف نظر شدید و تشتت آرا در تیم اقتصادی دولت یکی از پرتکرار ترین گزاره‌های مخابره شده از سوی جمع‌های نخبگانی ناظر به دولت شما بوده است. این ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت در زمان‌های بسیار محسوس بود و دقیقا نقاط عطف دولت را رقم زد. از حذف ارز ۴۲۰۰ و آزاد سازی قیمت آرد و افزایش چشم گیر حقوق کارگران گرفته تا زمزمه‌های گرانی مجدد قیمت حامل‌های انرژی. تصمیمات ناگهانی و نا هماهنگ دستگاه‌های اقتصادی ذیل دولت و سکوت کرکننده متولیان این دستگاه‌ها در ناآرامی‌های اقتصادی امروز کشور از یک سو و انتصابات عصبی کننده دولت در ایام گذشته در مناصب مختلف بیش از هر چیز دیگری نشان از سردرگم بودن دستگاه اجرا در زمینه مدیریت اقتصادی کشور دارد. افزایش قیمت ارز در پس ناآرامی‌های اجتماعی پاییز ۱۴۰۱ و انفعال حداکثری عملیاتی و رسانه‌ای بانک مرکزی، افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو و نظاره‌گری وزارت صمت، خروج بی رویه و بی ضابطه مواد اولیه و صادرات خام منابع کشور از گمرکات خبر از پیش‌آگهی بد بیماری مزمن اقتصادی کشورمان دارد.

 

 

در کنار همه این موارد می‌توان موارد بسیار زیادی را من جمله عدم کنترل بازار دارو، خودمختاری بانک‌های خصوصی و بی برنامه‌بودن در زمینه مسکن و اجاره‌بها را اضافه کرد؛ اما دانشجویان انقلابی بر این باورند که با تغییراتی در برخی مواضع کلیدی می‌توان در  ۵۰۰ روز دوم دولت، تحولاتی که مردم هنوز چشم انتظار آن هستند را رقم زد. لذا دفاتر عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور بر اساس رسالت و هویت اصلی خود که مطالبه‌گری و اولویت بخشی به مسائل اصلی کشور است نکاتی را محضرتان مطرح مینماید:

 

 

نخست) عملکرد ۵۰۰ روزه دولت بر پایه سند تحول دولت به خوبی نشان داد که تصورات دولتمردان دولت سیزدهم با واقعیات جامعه و کار اجرایی در کشور تفاوت های بسیاری داشته است. با گذشت بیش از یک سال از استقرار کابینه دولت و کسب تجربیات عملیاتی وزرا زمان آن فرا رسیده است که اولویت‌های وزارت‌خانه‌ها و قسمت های مختلف دولت و در پی آن تدوین نسخه دوم و عملیاتی تر سند تحول دولت در دستور کار دولت قرار گیرد.

 

 

دوم) شرایط جامعه امروز کشور به خوبی نشان میدهد که آستانه تاب آوری اجتماعی به شدت کاهش یافته است. تجربه شوک درمانی در حوزه اقتصاد به خوبی نشان می دهد که تبعات تصمیمات اقتصادی صرفا محدود به محاسبات روی کاغذ نیست و می تواند پیامد های بسیار فراتر از اظهارات اطرافیان و اقتصادانان خوش خیال داشته باشد. لذا ضمن ابراز نگرانی از بابت شنیده شدن زمزمه های گرانی بی ضابطه و چشم گیر حامل های انرژی، به مانند توصیه‌های یک سال گذشته به شما یادآوری میکنیم که از هر گونه اقدام شوک آمیز به اقتصاد کشور پرهیز نمایید.

 

 

سوم) یکی از اصلی‌ترین عوامل تلاطم در بازارهای مختلف من جمله بازار ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن گردش بی ضابطه نقدینگی در جامعه میباشد. با توجه به حضور و فعالیت اخلالگران و سودجویانی که با هدف ایجاد ناآرامی و بر هم زدن ثبات مشغول معامله هستند و بمب باران خبری و پروپاگاندای رسانه ای دشمن در جهت تشدید این ناآرامی ها، گردش سرمایه های خرد و کلان  مردم در بین بازارهای مختلف به بهانه جبران اثرات تورمی جاری در جامعه، این چرخه معیوب تکرار و تشدید خواهد شد. لذا با ایجاد قواعد و ضوابط برای معاملات از طریق اخذ مالیات بر عایدی سرمایه یا به عبارتی «مالیات دلالی» از گردش و سردرگمی بهش بزرگی از نقدینگی جلوگیری نمایید.

 

 

چهارم) میدانیم دولت سیزدهم در ۵۰۰ روز گذشته دستاوردهای بسیاری در زمینه های منطقه‌ای و دیپلماسی اقتصادی داشته است، لکن این دستاوردها تا زمانی که بر سفره مردم و قدرت خرید آنان نمایان نشود، برای ایشان قابل پذیرش و قابل لمس نیست. به همین جهت توصیه میشود به این امر که همان خط قرمز اصلی دولت سیزدهم و البته مردم است توجه ویژه شود و با اقدامات ولو کوتاه مدت برای بهبود این مسئله برآیید.

 

 

آقای رئیسی!

در آخر باید تاکید کنیم که شکاف اجتماعی حاصل از ناکارآمدی یک دهه گذشته و تشدید شده در پی اتفاقات اخیر، قطعا یکی از چالش های پیشرو و اصلی جمهوری اسلامی است و این شکاف عمیق و گسترده جز با اثبات کارآمدی نظام و بهبود شرایط و یا به عبارتی ترمیم زخم‌های باز، قابل اصلاح نیست. امید است با بازنگری جدی در اولویت‌ها، اشخاص و سیاست‌های اجرائی دولت شاهد بهبود شرایط مردم و کارآمدی جمهوری اسلام باشیم.

 

 

از خداوند متعال تعالی و سربلندی روزافزون نظام مقدس جمهوری اسلامی را خواستاریم.

 

 

دفاتر امضا کننده نامه:

 

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی دزفول

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شھرکرد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون خرمشھر

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم پردیس خواھران

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه ھرمزگان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اھواز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد ایذه

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای ھمدان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاھدان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربت حیدریه

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفھان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ھمدان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تفرش

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شھید اشرفی اصفھانی

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاھد

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اصفھان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اھواز

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شھید صدوقی یزد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شھید بھشتی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آیت الله بروجردی

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شھرکرد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابھار

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تھران

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفھان

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=16485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.