• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10
در نشست تحلیلی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح شد:

مذاکرات امروز، بسیار پیچیده‌تر از گذشته است

  • کد خبر : 14361
  • 21 آذر 1400 - 13:58
مذاکرات امروز، بسیار پیچیده‌تر از گذشته است
به گزارش خبرنامه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان سراسر کشور، عبدالرضا هادی زاده کارشناس روابط بین الملل، در نشستی تحلیلی در بستر اسکای روم در رابطه با مذاکرات وین گفت:اروپایی ها در دور اول گفت‌گوها نشان دادند جدیت لازم را ندارند. وی با اشاره به تحرکات اخیر رژیم اسرائیل، افزود: صهیونیست‌ها نیز تحرکات بالایی داشته و دو خواسته را پیگیری می‌کنند: اول اینکه محدودیت‌های هسته‌ای ایران که در برجام آمده حفظ شود و دوم اینکه تحریم های ایران استمرار داشته باشد. بهترین شرایط برای آنها سال‌های ۹۷ تا ۹۹ بوده که ایران هم محدودیت‌های برجامی را حفظ کرده و هم تحت تحریم و فشارحداکثری آمریکا قرار داشت و واکنش متقابلی از خود نشان نمی‌داد.

 

هادی زاده کارشناس روابط بین الملل در نشست تحلیلی اتحادیه انجمن های اسلامی، گفت: مذاکرات امروز، با توجه به مشکلات پیش رو کار بسیار مشکلی است. از سال ۹۷ و خروج آمریکا از توافق مشکلات زیادی به مذاکرات افزوده شده است. از جمله این مشکلات اعمال مجدد بسیاری از تحریم‌ها با برچسب‌های غیرهسته‌ای است که قبلا بر اساس توافق هسته ای باید لغو یا تعلیق می‌شده است.

به گزارش خبرنامه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان سراسر کشور، عبدالرضا هادی زاده کارشناس روابط بین الملل، در نشستی تحلیلی در بستر اسکای روم در رابطه با مذاکرات وین گفت: اروپایی ها در دور اول گفت‌گوها نشان دادند جدیت لازم را ندارند. تیم جدید اروپا متشکل از اعضای جدید است که با فضای مذاکرات آشنا نیستند که این امر، خود باعث زمان‌بر شدن مذاکرات خواهد شد. علاوه بر عدم تسلط تیم جدید اروپایی بر فضای مذاکرات، تیم آمریکایی برنامه‌ی مشخصی برای مذاکرات ارائه نداده و با تحریم‌های جدید خود پالس منفی نیز فرستاده است.

هادی زاده با اشاره به تحرکات اخیر رژیم اسرائیل، افزود: صهیونیست‌ها نیز تحرکات بالایی داشته و دو خواسته را پیگیری می‌کنند: اول اینکه محدودیت‌های هسته‌ای ایران که در برجام آمده حفظ شود و دوم اینکه تحریم های ایران استمرار داشته باشد. به بیان دیگر بهترین شرایط برای آنها سال‌های ۹۷ تا ۹۹ بوده که ایران هم محدودیت‌های برجامی را حفظ کرده و هم تحت تحریم و فشارحداکثری آمریکا قرار داشت و واکنش متقابلی از خود نشان نمی‌داد.

وی باتوجه به پیچیدگی های مذاکرات گفت: یکی دیگر از مشکلات اساسی مذاکرات، پیچیده شدن آن است. از سال ۹۷ به بعد عنوان های مختلفی به تحریم های اساسی ایران ازجمله بانک مرکزی، نسبت داده شده است، به همین دلیل مسیر دستیابی به رفع موثر برخی تحریم‌ها دشوار شده است.

هادی زاده با اشاره به تبعات خروج آمریکا از توافق گفت: شرکت های اروپایی با توجه به تجربه سالهای قبل و سست بودن زمین برجام حتی با احیای این توافق دیگر در ایران سرمایه گذاری نمی کنند، چراکه به پایبندی آمریکا از برجام اعتماد ندارند. به همین دلیل مذاکره کنندگان باید بحث خسارت و عدم النفع را نیز از طرف مقابل مطالبه کنند.

وی با اشاره به مسائل تضمین و راستی‌ آزمایی خاطرنشان کرد: این دو حق ایران باید در مذاکرات پیگیری شود اما غربی‌ها این مطالبات را به عنوان اضافه شدن امتیازات جدید به برجام معرفی می‌کنند و سعی در عدم پذیرش آن دارند.

در پایان این کارشناس روابط بین‌الملل با ابراز امیدواری نسبت به تعهد و تسلط تیم جدید مذاکره کننده کشورمان یادآور شد: نمی‌توان تنها با یک دور مذاکره از نتایج آینده گفت‌گوها سخن گفت اما عبور ایران از مرکزیت برجام در حکمرانی کشور، توجه به ظرفیت‌های داخلی و افزایش همکاری‌ها با کشورهای شرقی و همسایه می‌تواند نقطه امیدی در کشور و خروج از وضعیت موجود باشد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.