• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7
بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل :

تیم مذاکره‌کننده اشتباهات تیم‌های قبلی را تکرار نکند

  • کد خبر : 14753
  • 09 اسفند 1400 - 20:59
تیم مذاکره‌کننده اشتباهات تیم‌های قبلی را تکرار نکند
در بیانیه اتحادیة انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کند که در فرآیند پیشبرد مذاکرات اصول زیر را ملاک عمل قرار دهید: اولا:اهمیت اخذ تضمین‌های جدی در رابطه با تحریم های هسته ای، ضروری به نظر می‌رسد. ثانیا:وجود هرگونه ابهامی در متن توافق به معنای فراهم کردن فرصت سوءاستفاده و تفسیربه‌رای برای طرف مقابل است. ثالثا:مفاد توافق باید به گونه‌ای تبیین شود که ایران را در موقعیت اجرای تعهدات خود به صورت پيش‌دستانه قرار ندهد. رابعاً؛ عدم تعیین تکلیف و مختومه نشدن پروندة PMD می‌تواند هرگونه تضمین و منافع احتمالی ایران از توافق را زیر سوال ببرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل،اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل طی بیانیه ای در رابطه با مذاکرات وین خواستار قرار دادن چهار اصل جهت پیشبرد مذاکرات به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بودند تا ملاک خود قرار دهند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

اصول انقلاب در درجه اول حاکمیت دین است. عدم تسلیم در مقابل دشمن مستکبر از اصول انقلاب است. نباید زورگویی دشمن را تحمّل کنیم. اینکه گاهی اوقات با دشمن مذاکره و تعامل کنیم یک حرف دیگری است اما انقلاب به ما می‌گوید نباید در مقابل خواست دشمن تسلیم شویم و تا الان هم نشدیم.

مقام معظم رهبری (مدظلّه‌العالی)

مذاکرات وین در حالی به مراحل نهایی خود نزدیک می‌شود که از اصلی‌ترین موانع موجود، زیاده‌خواهی‌های همیشگی آمریکایی‌ها و عدم‌پذیرش عهدشکنی‌های گذشته و زیربار نرفتن آنان در قبال حداقل تعهدات خود است.

همین امر باعث شده است مذاکرات با وجود تغییر دولت‌ها و صرف شدن وقت و انرژی و هزینه بسیار مادی و معنوی، همچنان برای ما عایدی مشخصی نداشته باشد.

علی‌رغم اینکه شرایط و موارد متعددی تغییر کرده است، اما رویکرد آمریکا در مقابل ایران تغییر نکرده و نخواهد کرد. این مسئله نشان ‌دهنده‌ی آن است که صرف مذاکره کردن برای رفع تحریم‌ها جوابگو نبوده و تجربه نشان داده است این راهبرد همواره برای ما نتیجه عکس داشته است. چنانچه پس از مذاکرات برجامی و حتی توافق، شاهد تشدید تحریم در هر دو دولت دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا بوده‌ایم و این تشدید فشار و تحریم حتی در حین همین مذاکرات اخیر نیز تداوم داشته است.

این در حالی است که راهبرد مذاکره در هشت سال دولت وادادگی و اعتماد به آمریکا، سرمایه‌ها و ظرفیت‌های کشور را معطل کرده است که آثار زیان‌بار سیاسی و اقتصادی آن را از نزدیک لمس کرده و شکست‌خورده بودن راهبرد مذاکره را تجربه کرده‌ایم.

از جمله خطاهای راهبردی و استراتژیک در دولت قبلی این بود که گمان می‌کردند اگر کسب رضایت مستقیم آمریکا و نشاندن امضای وزیر خارجه‌ی آن ذیل توافق، می‌توانند مسائل سیاسی فی‌مابین را حل‌وفصل کرده و منافع کشور را در یک بده‌بستان سیاسی تامین کنند.

اما اکنون مردم کوچه و بازار نیز می‌دانند که این روش نتوانسته است کشور را به سمت ثبات اقتصادی ببرد بلکه مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها ظرفیت بالاتری را برای نظام سلطه به منظور فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی فراهم کرده است.

اهدافی که آمریکا از مذاکره دنبال می‌کند این است که چهره قانون‌شکن خود را با توسل به مذاکرات ترمیم کرده و اعتبار ازدست‌رفته خود بعد خروج از برجام را برگرداند. او برای فرار از تنبیه، فرار از شرایط کنونی، توقف پیشرفت هسته‌ای ایران و مهم‌تر از همه اثبات قدرت خود به‌خصوص اثربخشی تحریم‌های روبه‌زوال، ناچار به مذاکره با ایران است .

این در حالی است که عکس موارد مطرح شده، مطلوب نظام جمهوری اسلامی ایران است. از خنثی‌سازی تحریم‌ها تا استقلال اقتصادی، کاهش حساسیت جامعه، کاهش شرطی‌سازی‌ها و ساختارسازی برای اقتصاد مقاومتی اهدافی هستند که در تضاد کامل با اهداف غربی‌ها از مذاکرات قرار دارند. ازاین‌رو می‌توان به‌خوبی درک کرد که مذاکرات ابزاری راهبردی برای آمریکا در جهت بازگرداندن اثربخشی تحریم‌هایی است که اکنون بسیار کم‌اثر شده‌اند.

از این رو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کند که در فرآیند پیشبرد مذاکرات اصول زیر را ملاک عمل قرار دهید:

اولاً؛ از آنجا که هدف اصلی مذاکرات لغو همۀ تحریم‌های هسته‌ای، اقتصادی و بانکی است، اهمیت اخذ تضمین‌های جدی، ضروری به نظر می‌رسد. تضمین‌هایی که هم متناسب با ساختار حقوقی آمریکا و هم دارای پشتوانۀ سیاسی باشند. دایره شمول تضمین باید تا پایان قرارداد با یک سرمایه‌گذار خارجی را شامل شود تا امنیت اقتصادی به معنای واقعی کلمه تامین شود.

ثانیاً؛ تجربه گذشته نشان داده است که وجود هرگونه ابهامی در متن توافق به معنای فراهم کردن فرصت سوءاستفاده و تفسیربه‌رای برای طرف مقابل است. از تیم مذاکره کننده انتظار می‌رود تا با رصد دقیق و هوشمندانه در مرحله به مرحله توافق مانع از تکرار اشتباهاتی این چنینی که هزینه گزافی را به کشور تحمیل می‌کند، باشند.

ثالثاً؛ مفاد توافق باید به گونه‌ای تبیین شود که ایران را در موقعیت اجرای تعهدات خود به صورت پیش‌دستانه قرار ندهد.

رابعاً؛ عدم تعیین تکلیف و مختومه نشدن پرونده PMD می‌تواند هرگونه تضمین و منافع احتمالی ایران از توافق را زیر سوال ببرد. با باز ماندن پرونده PMD، فرصت برای ایجاد فشار علیه ایران و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای فراهم می‌شود. تیم مذاکره کننده در نظر داشته باشد تا زمانی که به‌طور کامل طرف‌های غربی و آژانس بین‌الملل انرژی اتمی حاضر به مختومه کردن این پرونده‌ها نشده‌اند، پذیرش توافق از سوی ایران امری منطقی به نظر نمی‌رسد.

امیدواریم تیم مذاکره کننده با درنظر گرفتن رهنمودهای مقام معظم رهبری و تجربه‌های گذشته ملت ایران، وظیفه خود در احقاق حقوق مردم را به نحو احسن انجام دهد.

والسلام علیکم و رحمه الله

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.