• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
مظاهری در میزگرد تسنیم:

“دانشگاه آزاد” تشکل‌های دانشجویی را “سرکوب” کرد

  • کد خبر : 5237
  • 13 بهمن 1395 - 9:13
“دانشگاه آزاد” تشکل‌های دانشجویی را “سرکوب” کرد

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: “دانشگاه آزاد” تشکل‌های دانشجویی را “سرکوب” کرد که نشات گرفته از مدیریت این دانشگاه در سال‌های اخیر بوده است. به گزارش خبرنگار مستقل نیوز به نقل از  خبرگزاری تسنیم، میزگرد «مطالبات و انتظارات جنبش دانشجویی از دانشگاه آزاد در دور جدید» عصر روز پنجشنبه (۷ بهمن) با حضور […]

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: “دانشگاه آزاد” تشکل‌های دانشجویی را “سرکوب” کرد که نشات گرفته از مدیریت این دانشگاه در سال‌های اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار مستقل نیوز به نقل از  خبرگزاری تسنیم، میزگرد «مطالبات و انتظارات جنبش دانشجویی از دانشگاه آزاد در دور جدید» عصر روز پنجشنبه (۷ بهمن) با حضور سه اتحادیه بزرگ دانشجویی و نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در محل خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در این میزگرد ابوالفضل مظاهری دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، محمدحسن قائدشرف دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت)، متین منتظمی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، وحید شورابی دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشگاه‌های آزاد کشور و مصطفی ابراهیمی دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشگاه‌های آزاد تهران‌بزرگ به ایراد سخن پرداختند.

**دانشگاه آزاد تا چه اندازه با دانشگاه تراز جمهوری اسلامی همخوانی دارد؟

ابوالفضل مظاهری دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در این میزگرد با بیان اینکه فضای دانشگاهی کشور ما باید زمینه ساز تمدن نوین اسلامی و محل تربیت و پرورش نیروی جوان مومن انقلابی باشد، گفت: تربیت و پرورش نیروی جوان مومن انقلابی یکی از محورهای شعار امسال اردوی «جهاد اکبر» اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل است. اما سوال این است که  خروجی دانشگاه آزاد چه بوده و تا چه اندازه با دانشگاه تراز جمهوری اسلامی همخوانی دارد؟

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد از نظر وسعت، جمعیت و امکانات دانشگاه کوچکی نیست و نقش مهمی در پیشرفت علمی کشور دارد، تصریح کرد: بین انتظارات و خروجی که از این دانشگاه در فضای علمی کشور است، تناسبی وجود ندارد.

این فعال دانشجویی ضمن انتقاد از نحوه مدیریت دانشگاه‌های بزرگ مانند دانشگاه آزاد و پیام نور گفت: در برخی دانشگاه‌های بزرگ مثل دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور مدیریت‌ها سلیقه‌ای بوده است و بعضاً به قدری این فضای دانشگاهی بزرگ شده که کنترل و نظارت بر آنها سخت است و مدیریت‌های مختلفی بر این دانشگاه‌ها اعمال شده است.

**حجم بالای گردش مالی دانشگاه آزاد تناسبی با خروجی علمی آن ندارد

وی با اشاره به اختلافات اخیر دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم تصریح کرد: این موضوع ذهنیت‌ها و فضای آرام دانشجویان را تحت تاثیر قرار داده است. وقتی دانشگاه‌ آزاد با وزارت علوم سر مسائل کد رشته و آزمون دکترا و مسائل مختلف درسی  اختلاف پیدا می‌کنند، مطمئنا نتیجه علمی مطلوبی برای دانشجویان و دانشگاه آزاد ندارد.

مظاهری با اشاره به حجم بالای گردش مالی و هزینه‌هایی که در دانشگاه آزاد از دانشجویان دریافت می‌شود، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد در حالی که ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های کشور را دربرگرفته و نیز با توجه به حجم بالای گردش مالی و هزینه‌هایی که از دانشجویان دریافت می‌شود، از لحاظ علمی خروجی متناسبی نداشته است.

**دانشگاه آزاد حیاط خلوت جریانات آلوده سیاسی است

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با انتقاد از فضای علمی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی دانشگاه آزاد، بیان کرد: اگر ما فضای دانشگاه آزاد را از نظر علمی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی بررسی کنیم مطمئناً این دانشگاه با دانشگاه تراز انقلاب اسلامی فاصله زیادی دارد. در سالهای گذشته به دلیل تصمیمات و جهت‌گیری‌های اشتباهی که عموماً در هیئت امنای این دانشگاه رخ داده انحرافهای مشخصی به وجود آمده است.

مظاهری با بیان اینکه در دانشگاه آزاد باید فضای تحلیل سیاسی وجود داشته باشد، تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر دانشگاه آزاد دچار یک فضای آلوده سیاسی است. فضایی که شما در آن شاهد حضور تنها یک جریان خاص هستید که  مسئله‌دار بودن سوابق‌شان کاملاً مشخص است و در خیلی از دانشگاه‌ها اجازه ورود ندارند ولی دانشگاه آزاد حکم حیاط خلوت را برایشان دارد و دائماً در این دانشگاه در حال تردد، سخنرانی و موضع‌گیری هستند.

**دانشگاه.آزاد.اسلامی؛ نامی که تناقض است/”دانشگاه آزاد” تشکل‌های دانشجویی را سرکوب کرد

این فعال دانشجویی در ادامه ضمن انتقاد از فضای فرهنگی حاکم بر دانشگاه آزاد، تصریح کرد: در فضای فرهنگی و دانشجویی بسیاری از واحدهای این دانشگاه نیز خبری از فرهنگ اسلامی وجود ندارد و نام دانشگاه آزاد اسلامی در بین عموم مردم یک تناقض بوده و به عنوان یک ضرب‌المثل استفاده می‌شود که  نتیجه مدیریت سالهای گذشته این دانشگاه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد، تشکل‌های دانشجویی را سرکوب کرده و دانشجویان به صورت آزادانه اجازه هیچ‌گونه فعالیت سیاسی و فرهنگی را ندارند، گفت: مسئله عدم آزادی دانشجویان در این دانشگاه نشات گرفته از مدیریت این دانشگاه در سال‌های اخیر بوده است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور ضمن انتقاد از منفعل بودن چند اتحادیه‌ دانشجویی در این دانشگاه و لزوم قرار گرفتن جنبش‌های دانشجویی در زیر مجموعه این اتحادیه‌ها، بیان کرد: چند اتحادیه در دانشگاه آزاد  وجود دارد که در فضای دانشجویی کشور کاملاً منفعلانه عمل می‌کنند و هیچ فعالیت مشخصی ندارند و دربرابر اتفاقات مهم کشور سکوت می‌کنند. اما اصرار مسئولان دانشگاه این است که اگر قرار است مجموعه دانشجویی در دانشگاه آزاد فعالیت داشته باشد باید تحت عضویت این اتحادیه قرار بگیرد.

** همه چیز قربانی مسائل مالی

مظاهری با بیان اینکه بحث حمایت مالی در سطح وزارت علوم و بعضی دانشگاه‌ها واقعا مسئله‌ای جدی است چرا که باید به مباحث پژوهشی، آموزشی و فرهنگی رسیدگی شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در دانشگاه آزاد با وجود هزینه بسیار بالایی که دانشجویان پرداخت می‌کنند ولی همچنان در مباحث صنفی دانشجویان این دانشگاه معترض هستند و در ماه‌های اخیر دانشجویان این دانشگاه سر بحث شهریه و امکانات صنفی و رفاهی‌شان اعتراض داشتند حتی در یکی از دانشگاه‌‌های آزاد اصفهان حادثه واژگونی اتوبوس را شاهد بودیم که به دلیل اتوبوسهای از رده خارجی بود که برای سرویس دانشجویان این دانشگاه قرار داده بودند.

مظاهری افزود: این مسئله نشان می‌دهد که در قبال هزینه‌ای که از دانشجویان دریافت می‌شود به هیچ وجه کیفیت و خدمات مناسبی در شان دانشجو ارائه نمی‌شود. با این حال مسئله مالی مسئله اول دانشگاه آزاد است و اینطور به نظر می‌رسد که در دانشگاه آزاد همه چیز قربانی مسائل مالی می‌شود. مسئله مالی‌ای که پر از شبهه و شائبه است.

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=5237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.