• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

تشکل‌‌های دانشجویی از تریبون نماز جمعه برای گفتمان‌سازی استفاده کنند

  • کد خبر : 3354
  • 16 مرداد 1395 - 23:32
تشکل‌‌های دانشجویی از تریبون نماز جمعه برای گفتمان‌سازی استفاده کنند

میکائل دیانی، قائم مقام تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اینکه باید تشکل‌‌های دانشجویی سراسر کشور از تریبون های نمازجمعه برای گفتمان سازی استفاده کنند، گفت: گفتمان سازی وظیفه جریان دانشجویی مسلمان در کشور است و این جریان می تواند با این ابزار، جامعه را به سمت پارادایم […]

میکائل دیانی، قائم مقام تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اینکه باید تشکل‌‌های دانشجویی سراسر کشور از تریبون های نمازجمعه برای گفتمان سازی استفاده کنند، گفت: گفتمان سازی وظیفه جریان دانشجویی مسلمان در کشور است و این جریان می تواند با این ابزار، جامعه را به سمت پارادایم های فکری اصیل و انقلابی جهت دهد، اما نحوه برخورد و مواجهه با جامعه و نقطه عزیمت ورود به جامعه برای تاثیرگذاری حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: روش غلطی که در عمده جریان انقلابی طی سالیان اخیر وجود داشت، ظهور و بروز در اجتماع در پایگاه امر سیاسی بود. امر سیاسی امری بالا به پایین بوده و در مقابل آن امر اجتماعی یک فعالیت پایین به بالاست؛ یعنی اینکه امر سیاسی در ساخت قدرت مثل تصمیمات دولت و یا نظام شکل می‌گیرد، اما امر اجتماعی در مناسبات و روابط اجتماعی خود را نشان می‌دهد.

قائم مقام تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه مناسبات اجتماعی هم لایه‌بندی‌های متفاوتی دارند، اظهار داشت: جریان انقلابی باید از امر اجتماعی به مسائل نگاه کند، اما برای این جریان محمل مناسبی چون تریبون های نمازجمعه کمتر مورد توجه قرار داشت و همین مسئله باعث شده بود هم نمازهای جمعه از جنس نمازجمعه های دهه شصت پرجاذبه و پرجنب و جوش نباشد، هم محملی که بتواند نیروهای انقلابی را منسجم کند، به هدر رود.
وی ادامه داد: پیشنهاد رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی رمضان امسال مبنی بر «ارتباط برقرار کردن نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با نماز جمعه برای انتقال مواضع انقلابی و استفاده از تریبون نمازجمعه برای انتقال این دیدگاه های انقلابی» شاید یکی از راه‌گشاترین مسئله برای ارتباط عمیق تر دانشگاه با جامعه و همچنین گفتمان سازی این جریان باشد.
دیانی با تاکید بر اینکه تجربه بنده از حضور در نمازجمعه شمیرانات و انتقال نگاه انقلابی و انتقادی تشکل مطبوع از تریبون نمازجمعه و بازخوردهای مردمی، نشان داد که رهبری چه فرصت بزرگی را در اختیار جریان دانشجویی برای گفتمان سازی فراهم کرده است، گفت: به عبارتی برای جریان دانشجویی انقلابی تریبون های نمازجمعه می تواند سازکاری برای بازگشت به خویشتن و فرصتی برای انسجام بخشی به نیروهای انقلابی باشد و اتفاقا جای خالی نگاه های نقادانه و از بطن جامعه برآمده را فراهم کند. البته این سازوکارها می تواند بیش از این باشد و شاید تریبون نمازجمعه یکی از هزاران باشد، اما مهم آن است که جریان دانشجویی بتواند از همین یکی از هزاران به نحو احسنت استفاده کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بنا به همین تجربه شخصی به همه تشکل های دانشجویی سراسر کشور توصیه می کنم که تریبون های نمازجمعه را جدی بگیرند و از این محمل برای گفتمان سازی بهره مند شوند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3354

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.