بسم الله الرحمن الرحیم

چند روزی است که ترمیم کابینه ی دولت یازدهم همه را به یاد عزل و نصب های گروهی وزرا در دولت دهم انداخته است و مردم با شنیدن اخبار نگران کننده ی استعفا ها در دولت، نگرانی هایی برایشان به وجود آمده است که این وضعیت پیش آمده می تواند مقدمه ای برای ایجاد موج های تبلیغاتی دیگری هم باشد.

سه وزارتخانه ای که شاهد استعفای سکان داران آنها بوده ایم کمترین تاثیر گذاری را در امر معیشت مردم، اشتغال و اقتصاد کشور دارند؛ وزارتخانه هایی چون: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش، که ویژگی های اجتماعی آنان، آن هم نزدیک به ایام انتخابات گمانه زنی هایی در مورد سیاسی بودن این عزل و نصب ها به وجود آورده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارتخانه ای است که هنرمندان، سینما گران و تعداد زیادی از سلبریتی ها با آن مستقیما در ارتباط هستند و استفاده ی بعضی از جریانات سیاسی از ظرفیت این قشر تاثیر گذار جامعه در انتخابات ۷ اسفند هم برای کسی پوشیده نیست.

وزارت ورزش و جوانان، وزارتخانه ای است همه‌ی قهرمانان و شخصیت های محبوب ورزشی کشور که در شرایط بعد از المپیک تاثیرگذاری بیشتری هم یافته اند، مستقیما با این وزارتخانه مرتبط اند و نهایتا وزارت آموزش و پرورش که علاوه بر اینکه با تاثیر گذار ترین قشر جامعه، یعنی معلمان به صورت مستقیم در ارتباط است و به واسطه ی حضور دانش آموزان در مدارس، شاید بتوان گفت با تمام مردم کشور در تعامل است.

امروز استدلال دولت برای توجیه وضعیت پیش آمده برای کابینه، “ترمیم کابینه به نفع معیشت مردم” است ولی سوالی که مطرح است این است که معیشت مردم چه میزان به وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد ارتباط پیدا می کند؟! و این حرف بی ربط در حالی گفته می شود که وزارت خانه هایی مانند صنعت، معدن و تجارت، نفت، اقتصاد و… که در تاثیر گذاری حداکثری با معیشت مردم هستند، در فساد های مالی، بانکی و قرارداد هایی غیر قابل قبول از جمله FATF , IPC , CRECENT و… مورد انتقادند، ولی همچنان در حال ادامه ی این مسیر اشتباه خود هستند. اگر دولت یازدهم بخواهد ترمیم کابینه را در دستور کار قرار دهد قطعا وزارتخانه های صنعت، معدن تجارت، اقتصاد و نفت در اولویت هستند.

با این همه، اتفاقات اخیر در فضای سیاسی کشور حاکی از این است که هدف رئیس جمهور محترم این است که در این چند صباحی که از دولتش باقی مانده، با انجام دادن کار هایی پوپولیستی در این سه وزارتخانه ی رای ساز، به فکر همراه کردن افراد تاثیرگذار، سلبرتی ها و… با سیاست های خود است تا در فرصت انتخابات پیش رو، از آنها استفاده کند.

همه ی این داده ها تاکیدی بر این حقیقت است که دولت جناب آقای روحانی بنایی برای تغییر رویکرد ندارد و همچنان به روش غلطِ سیاسی کاری، برونگرایی در اقتصاد و مدیریت بدون توجه به منابع داخلی ادامه خواهد داد و توجهی به معیشت مردم آن هم در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی ندارد.

پیشنهاد مجموعه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد این است که دولت به جای این فضاسازی های پیچیده‌ی رسانه ای – تبلیغاتی، به منظور افزایش سرمایه اجتماعی، به فکر انجام کار مفید و عملکرد کارآمد در این دوره‌ی کوتاه باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری باشد و فکر استفاده ی تبلیغاتی از اتفاقات روز کشور را فراموش کند و به این مسئله واقف باشد که هیچ امری همچون صادق بودن با مردم نمی تواند برای دولت، محبوبیت را به همراه داشته باشد و هرگز چنین حرکات پوپولیستی نمی تواند خلاء کارآمدی دولت را در اذهان عمومی پر کند.

والسلام علی من اتبع الهدی