• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
12
شعاری که دولت سوئد آن را مقابل پای قاتلان ۱۷۰۰۰ ایرانی ذبح کرد...

مرثیه‌ای برای «حقوق بشر»

  • کد خبر : 17058
  • 02 تیر 1402 - 17:34
مرثیه‌ای برای «حقوق بشر»
بیانیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور خطاب به نخبگان و اساتید حقوق دانشگاه‌های مطرح اروپا، به‌بهانه تداوم وضعیت ضدحقوق‌بشری محل حبس آقای حمید نوری، گروگان ایرانی زندانی در سوئد

به گزارش پایگاه خبری مستقل، اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور طی بیانیه‌ای خطاب به نخبگان و اساتید حقوق دانشگاه‌های مطرح اروپا، به‌بهانه تداوم وضعیت ضدحقوق‌بشری محل حبس آقای حمید نوری، گروگان ایرانی زندانی در سوئد اعلام کرده است:

پنج سال قبل، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین، آقای اسدالله اسدی، در چارچوب توطئه فرقه تروریستی سازمان مجاهدین خلق و با هماهنگی صهیونیست‌ها و برخی سازمان‌های اطلاعاتی منطقه، به‌طور غیرقانونی در آلمان دستگیر و توسط دولت بلژیک به گروگان گرفته شد.

با تلاش شبانه روزی و مستمر مقامات ایرانی بالاخص وزارت امور خارجه و میانجیگری برادرانه سلطان عمان، آقای اسدی سرانجام مدتی قبل از زندان بلژیک آزاد شد. با این حال، طی این دستگیری غیرقانونی ۱۷۸۹ روزه که جزئیات آن، سرشار از نشانه‌های پررنگ و واضح نقض قوانین بین‌المللی است، دولت بلژیک علی‌رغم ادعای خود در قانون اساسی این کشور مبنی بر «حمایت از حقوق بشر»، نه تنها ابتدایی‌ترین حقوق آقای اسدی را رعایت نکرد، بلکه برای بهره‌برداری سیاسی، ایشان را در طول دوران اسارت تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داد که شامل ۱۰۰ روز اسارت در بخش مخصوص زندانیان با مشکلات روانی، ۲۸ روز اسارت در بونکر آب به‌صورت عریان و ۹۰ روز اسارت در سلول انفرادی بدون پنجره بود.

اگرچه آزادی آقای اسدی برای بسیاری در کشورمان مایه خوشحالی بود ولی ما همچنان نگران سرنوشت یک شهروند ایرانی دیگر هستیم که در یک کشور اروپایی دیگر زندانی شده است؛ آقای حمید نوری. کسی که بیش از چهار سال است در یک اقدام سیاسی که توسط قاتلان ۱۷۰۰۰ ایرانی، گروه تروریستی مجاهدین خلق سازماندهی شده است به اسارت درآمده.

آقای نوری هم مانند آقای اسدی، تحت شکنجه‌های شدید قرار دارد، تا جایی که بینایی‌اش کاهش چشمگیری پیدا کرده، شنوایی‌اش ضعیف شده و باوجود همه این‌ها از دسترسی به پزشک منع شده است.نکته مضحک این پرونده گروگانگیری آنجاست که چطور دولت سوئد، به‌روشنی قوانین و اصول مرتبط با حقوق بشر را برای خوشآیند چند عنصر تروریست فرقه‌گرا نادیده گرفته تا آن‌ها بتوانند به تلاش‌ سازمان‌یافته‌ خود برای نفرت پراکنی علیه ایران و پرونده‌سازی برای شهروندان ایرانی بپردازند.

دولت سوئد و سایر کشورهایی که چشمان خود را بر فعالیت‌های تروریستی در خاک خود می‌بندند باید به‌خاطر داشته باشند که مواجهه‌های دوگانه‌ اینچنینی با مسائل سیاسی و امنیتی بیش از هرچیز و هرکس برای کشور میزبان دارای عواقب جدی خواهد بود. زمانی‌ که به قاتلان و تروریست‌های باسابقه‌ای اجازه می‌دهید در کشور شما پناه بگیرند و از آزادی عمل تقریبا نامحدودی بهره ببرند، به زودی خود را در محاصره مشکلاتی خواهید یافت که پناه دادن به جانیان بین‌المللی زمینه‌ساز آن بوده است؛ به‌خاطر داشته باشید تروریست خوب یا بد وجود ندارد.

ملت‌های اروپا باید از پیامدهای مداخلات مخرب برخی بازیگران بدنام با هدف کاهش بیش از پیش روابط دوجانبه‌ با تهران آگاه باشند و از دولت‌های خود بخواهند که طبق مقررات بین‌المللی به هرگونه ادعایی رسیدگی کنند.

در پایان به‌عنوان اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و نمایندگان هزاران دانشجو در سراسر ایران، خواستار پایان دادن سوئد به محاکمه سفارشی آقای نوری و تأمین حقوق اولیه ایشان هستیم تا زمانی که در یک دادگاه بی طرف و عادلانه که در آن بتوانند به وکیل خود دسترسی داشته و در برابر مدارک و شهادت‌های ساختگی از خود دفاع کنند، مورد دادرسی قرار گیرند.

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=17058

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.