• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2

حق نداریم براساس سلیقه‌های فرهنگی فردی چهارچوب اعمال کنیم

  • کد خبر : 3531
  • 02 شهریور 1395 - 16:22
حق نداریم براساس سلیقه‌های فرهنگی فردی چهارچوب اعمال کنیم

سیدضیا هاشمی در این نشست دانشجویی افزود: به رسالت رسانه ای و اخلاق حرفه ای خود پایبند باشید، دوستان رسانه ای مسیر درستی در پیش بگیرید و امر به معروف و نهی از منکر کنید. دین اسلام دین قانون مندی است در نظام اسلامی تخلف ازقانون خلاف شرع است پس بر این اساس در چهارچوب […]

22

سیدضیا هاشمی در این نشست دانشجویی افزود: به رسالت رسانه ای و اخلاق حرفه ای خود پایبند باشید، دوستان رسانه ای مسیر درستی در پیش بگیرید و امر به معروف و نهی از منکر کنید. دین اسلام دین قانون مندی است در نظام اسلامی تخلف ازقانون خلاف شرع است پس بر این اساس در چهارچوب تعاملات سیاسی نیز نمی توانیم با علایق خود رفتار کنیم.

وی متذکر شد: در هر حوزه ای چه له و چه برعلیه کسی قرار باشد کاری انجام شود این کار غیرقانونی است، بنابراین در حضور افراد مختلف برای مدافع حقوق گروه های مختلف از جمله دانشجویان هستیم.

همچنین تصریح کرد: موضع ما حمایت از اجتماعات قانونی است و همچنین فعالیت های اجتماعی و  فرهنگی در دانشگاه بر اساس قانون است، ما قوانین متغیر و سلیقه ای نداریم، ما حق نداریم براساس سلیقه های فرهنگی و باورهای فردی چهارچوب اعمال کنیم. ضوابط مشخص و قانونی که برای همگان دردسترس است در راستای کار ماست و قابل استناد است. همه ی مراکز ما ذیل قوانین رسمی کشور اداره می شوند و وظیفه ما دفاع از قانون است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری افزود: دفاع از قانون دفاع جدی و بدون تقیه از نظام جمهوری اسلامی است.نظام اسلامی یعنی مجموعه ای از ساختارها،قوانین و ارزش ها.

هاشمی گفت: یکی از دفاعیه های ما این است که به قوانین و چهارچوب ها پایبند باشیم،این دین و آیین یک سیستم هماهنگ است نظام شکوهمندی که مبتنی بر قوانین الهی است و در راس آن فقیه عادل و متقی قرا دارد، بنابریان چه قوه ی مقننه، چه مجریه و چه دانشگاه ها مبتنی بر این حوزه عمل می کنند و شما به عنوان دانشجویان نخبه تعهداتی دارید.

ضیا در ادامه به شرح دوازده توصیه مقام معظم رهبری در دیدار آخر ایشان با دانشجویان پرداخت.

3

پرسش و پاسخ:
یکی از دانشجویان سوال خود پیرامون جشنواره نشریات اینگونه بیان کرد “
باتوجه به تجربه حضور خود در جشنواره نشریات شاهد صرف هزینه های بالا وهمچنین سیاسی کار هستیم لطفا توضیحات لازم پیرامون این موضوع را بدهید.”

هاشمی در جواب این دانشجو گفت:سوال کلی جواب کلی هم دارد شائبه هایی که هست از نظر من مطرح نیستند. من در جشنواره ودر جمع مدیر مسئول ها بوده ام  وتاکید کردم با دقت نظر انتخابات برگزار شود وشفاف  باشد.

اما ما راجع به هزینه ها مثلا سوال می شود چرا دانشجویان باید در هتل های سه ستاره اسکان یابند؟ باید گفت با توجه به حضور آن همه دانشجو دانشگاه ها امکانات لازم جهت میزبانی از آنان را ندارند. ما همیشه دقت داریم تا تعادل لازم حفظ وسامان دهی شود که دانشجویان از تمام وقت شان استفاده کنند چرا که وقت سرمایه بزرگیست بنابراین تمامی امکانات را در اختیارات دوستان قرار می دهیم. از طرفی ما معتقدیم که جشنواره ها باید مثل همین نشست ها شما در شهر های مختلف برگزار شود تا فعالیت هاهم به تبع آن توزیع شوند.

یکی دیگر از دانشجویان در سوال کتبی از هاشمی پرسید: دلیل وجود مشکلات در روند پرداخت هزینه های چاپ نشریات دانشجویی وعدم تعادل بین دانشجویان وتشکلات مختلف چیست؟
وی در پاسخ به این سوال گفت: دوستان ما صرف نظر از احزاب سیاسی این مطالبه را دارند که در شورای نشریات دانشجویی که نمایندگان خودشان هم حضور دارند مطرح میشود و صدای شما را به گوش مان می رسانند.

او همچنین با قبول تاثیر مباحث مالی در روند چاپ وپخش نشریات گفت استعداد این دانشجویان بیش از امکانات است به همین دلیل از مسئولین خواهش کردم که هر کمکی میتوانند انجام دهند تا فعالیت شان افزایش یابد.

دانشجوی دیگری با بیان اینکه نماینده وزارت علوم در دانشگاه قم از اجرای همایشی با موضوع پسابرجام که مهمان برنامه گویا حاج اقای نبویان بوده است جلو گیری کرده است؛ به طوری که شب قبل از همایش با میهمان تماس میگرند و او میگویند اجازه ورود به دانشگاه را ندارند گویا این موضوع در مورد پدر شهید احمدی روشن در دیگر دانشگاه ها هم دیده شده است از معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم توضیح خواست.

2

او در جواب این دانشجو گفت: در مورد تشکلها با توجه به تجربه ای که داریم می دانید گاها هماهنگی های لازم برای اجرای یک برنامه و حضور مهمان آن صورت نمی گیرد، در حالیکه در رسانه ها مطرح می کنند که به ما مجوز نداده اند و امثالهم  مثلا در دانشگاه تهران یک تجمع برگزار شده بود  اما در رسانه ها مطرح کرده بودند که دانشگاه مانع ورود فلان آقا که مهمان  برنامه بوده اند شده اند اما وقتی پیگیر شدیم  متوجه شدیم او در برنامه حضور داشته و سخنرانی هم کرده است و علت این خبر فقط یک ناهماهنگی از جانب برگزار کننده برنامه بوده است که مجوز لازم را به حراست تحویل نداده بودند که باهماهنگی همکاران و همچنین خود دانشجویان این مشکل حل شد. این  در حالی است که بعد از گذشت یک روز و چاپ خبر نادرست در یکی از روز نامه ها سایت منتشر کننده خبر آن را تکذیب کرد؛ دانشجویان باید هماهنگ و همچنین طبق قانون دانشگاه عمل کنند اگر در اینصورت دانشگاه خلف وعده کرد دانشجو حق دارد طبق منشور منتشر شده در دانشگاه حقوق خود را طلب کند.

یکی دیگر از دانشجویان با اشاره با اسنادی که در رسانه ها مبنی بر مدرک دکتری یکی از افراد نزدیک به رییس جمهور بود وبا اشاره به موارد مشابه پیگیری و روشن شدن این موضوع را جویا شد.

هاشمی در پاسخ به او گفت: خیلی روشن است هیچ گونه تبعیضی در این زمینه وجود ندارد مسیر های لازم برای دریافت مدرک علمی طی میشود وامکان طی نشدن آن ها وجود ندارد اگر معلوم شود که چنین روالی انجام نشده است.

وزرات علوم پیگیر است وجلو آن مدرک را میگیرد این سیاست وزرات علوم است وطبق قانون عمل میکند.

استثنایی هم ندارد این مصداق اگر از مراجع مربوط پیگیری شود معلوم میشود که درست بوده یا غلط و اقدام لازم انجام میشود واین پیگیری وقانون در همه دانشگا های ما مخصوص دانشگاه های بزرگ ومعروف کشور اعمال میشود.

این مسائل وقتی حاشیه سازی میشود بی جهت وقت وفکر دانشجوها ومسئولین ومردم را درگیر میکند. این موارد توسط وزرات علوم پیگیری شده است وبیانیه ای هم صادر گردیده است. سازمان سنجش نیز مراحل اخذ مدرک را در سایت خود توضیح داده است.

دانشجوی دیگری در سوال کتبی خود پرسید دیده شده است سی یا پنجاه دفتر  در رسانه ها بیانیه، نامه کنش های سیاسی فرهنگی با عنوان اتحادیه با موضع سیاسی خاصی منتشر کرده اند این در حالی است که این دفترها نام اتحادیه بر خود نهاده اند در حالیکه فاقد اعتبار این نام می باشند. حال سوال ایجاست که چرا معاونت اجتماعی و مسئولین کاری نکرده و نمی کنند.

هاشمی در پاسخ این سوال گفت: اتحادیه ها باید مستقل از کار سیاسی باشند آنها نباید تریبون شخص یا اشخاصی در دانشگاه و یا حتی محفل یا ابزاری برای جریانهای حزبی باشند. آنها باید درونزا باشند ایده و نظر از خودشان باشد.

ما نمی توانیم بگوییم اتحادیه ها چه شکلی باشند فقط می توانیم بگوییم قانونی باشند مثلا ازین چهار اتحادیه ای که وجود دارد، تعدادی از دفاترشان اشکالاتی را داشتند و ما به آنها گفتیم باید ظوابط مند باشند. بنابراین حمایت ما منحصر به یکی نبوده است اما تشکلهای مختلفی هستند که اتحادیه ندارند و می خواهند داشته باشند باید مراحل قانونی را ظی کنند و بگویند چه اتحادیه ای با چه فرایندی میخواهند داشته باشند. وما هم ملزیم تمهیدات لازم را از آنان داشته باشیم. بنابراین این تشکل ها باید طبق قانون مجوز داشته باشند ومجوز هم منوط به در خواست است واین درخواست منوط به این است که هماهنگی وتبادل نظر صورت بگیرد.

بنابراین اعلام کردیم تشکل ها میتوانند با هم تعامل داشته باشند به توافق برسند وتقاضای یک اتحادیه بدهند. ولی با صرف تقاضا دادن اتحادیه شکل نمیگیره  بلکه باید فرایند آن طی شود باید در هیئت نظارت مورد بررسی قرار گیرد، اگر آنجا مجوز صادر شد یک اتحادیه جدید شکل میگیرد.

ما معتقدیم اتحادیه ها نباید متشکل از یک نوع دانشگاه باشند مثلا همین اتحادیه شما که هم ممکن است در آن از دانشگاهای علوم پزشکی وهم آزاد وهم دولتی و… باشد.

از طرفی ما به این تشکل هایی که هنوز اتحادیه ندارند اجازه فعالیت میدهیم اما فعالیت برای تشکیل نه برای موضع گیری های سیاسی.

وهمچنین باید بگویم تشکیل اتحادیه های مختلف سبب محدودیت آن ها نمیشود واین ها میتوانند با هم تشکیل یک اتحادیه ملی را دهند.

1

او همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تذکر مقام معظم رهبری پیرامون بحث اردو مختلط گفت اردو تشکل ما هم مورد تایید رهبری وهم وزرات خانه بوده است اما برای برگزاری آن ایراداتی گرفته شده است و مجوز صادر نگردیده است و میگویند میخواهید اردو مختلط برگزار کنید. لطفا توضیحات لازم را بفرمایید.

او در پاسخ به این دانشجو گفت: مقام معظم رهبری این موضوع را خیلی شفاف بیان کرده اند واصطلاحاتی را وضع کردند مثل افطاری های مختلط؛ تائتر مختلط و…

این مسئله مهم است ودارای مبناست وجز مباحث فرهنگی، اخلاقی ودینی ست ونباید دست مایه سیاسی شود چرا که وقتی این موضع دست مایه سیاسی میشود اصا مطلب ومبنا مورد غفلت قرار میگیرد وسبک میشود. او همچنین دلیل عدم وجود اردو های مختلط را اینگونه بیان کرد. چون دانشجویان ما دانشجویان جوانی هستند و در محیط های رسمی فعالیت میکنند؛ حضرت آقا تبعیین کردند که در محیط رسمی  ندارد ولی در اردو دانشجو ما میخواهد راحت باشد به هرحال اقتضا اردوست ومیخواهد به تفریح وگفتگو وامثالهم کند وقتی تفکیک انجام گرفت حریم ها بهتر حفظ میشود بنابراین در قانون تاکید وتوصیه به عدم برگزاری اردو های مختلط شد.

البته باید بگوییم با برگزاری جلسات متفاوت و شفاف سازی پیرامون چگونگی برگزاری یکسری اردوها وضوابط خاص آن سبب شدکه در آیین تامه ابلاغیه در سال ۸۸اردو های آموزشی مستثا شوند.مثل همین نشست شما.

دانشجوی دیگری گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر سخت نگرفتن بر تشکل های دانشجویی انقلابی  دارند اما بعضا دیده میشود که در این یکی دوسال اخیر به روند برگزاری انتخابات برخی تشکل ها ایراداتی گرفته میشود در حالی که طبق آیین ماه مصوب تشکل ها که مورد تایید شورای عالی اتقلاب فرهنگی است  تصریح شده است که هئیت نظارت وظیفه دارد که بر حسن اجرا انتخابات نظارت داشته باشد در حالی که در دانشگاه ما (سمنان)هیئت نظارت یک مصوبه غیر قانونی را تصویب کرده و چگونگی بر گزاری انتخابات را مشخص کرده است که باید به صورت الکترونیکی برگزار شود. ما شکایت خود را نسبت به این موضوع به دانشگاه ارجاع دادیم اما دانشگاه قبول نکرد. و آن را به وزارت علوم هم بردیم و خودتان هم در آن جلسه حضور داشتید و حق را به دانشگاه دادید در حالی که تقریبا کاری غیر قانونی است.

معاون فرهنگی وزارت علوم در پاسخ به صحبت این دانشجو گفت: ما چند اصل مسلم داریم یکی از آن ها این است که  انتخابات باید طبق قانون برگزار شود واین هم تاکید ماست وهم شما. دوم اینکه تشکل ها وقالب آن را ما مثبت می بینیم وبارها گفته ایم که هدف ما جلب مشارکت دانشجویان در فعالیت هاست واز این طریق دانشجویان رشد میکنند واین جز فعالیت اصلی دانشجویی است چون سبب رشد وشکوفایی استعداد های دانشجو ودانشگاه میشود و سوم اینکه طبق قانون مرجع مشخص است که هیئت نظارت بر تشکل ها مرکب هست از رئیس دانشگاه ها ومسئول نهاد و نماینده ای که از طرف وزرات علوم مشخص میشود و دلیلش هم مشخص هست و ما وهیئت نظارت بررسی  و سیاست گزاری میکنیم ودر نهایت ابلاغ میکنیم اما در اجرا و مصداق یابی خودشون عمل میکنند. الا اینکه ما بدانیم آن ها خلاف قانون عمل کرده اند.

آیا همه تشکل های دانشجویی را یکسان میدانید یعنی تمایزی بین تشکل های انقلابی  عین واژه ای که رهبر انقلاب بکار بردن ودیگر تشکل ها نمی بینید؟ چرا در بعضی از دانشگاه ها تبعیض وجود دارد بعضا دیده میشود که بدون احترام به تشکل ها وعقاید اقدام به لغو برنامه ها می شود که یک نمونه را در سوال قبل پرسیدیم.

عرض کردم لغو برنامه ها نباید اتفاق بیافتد مگر در مواردی که هماهنگی لازم انجام نشده است معمولا با تشکل هایی که تجربه دارند ما کمتر این مشکل را داشتیم البته اگر مشکلاتی هم بوده شما خودتان باید نقد سازنده کنید تا به هم کمک شود.

وی افزود: من دیده ام که اکثرا روند گفتگوها ونقادی های شما روز به روز بهتر وسازنده تر ومنظقی تر شده است که همین روند هم باید ادامه پیدا کند.

ما یک مجموعه ای از تشکل های انقلابی داریم که بایستی  از آنها حمایت شود. طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: انقلابی بودن شاخصه هایی دارد که در انقلاب اسلامی، انقلابی گری را در چارچوب دین واخلاق معرفی میکنیم ویکی از شاخصه های انقلابی بودن قانون مندیست که جریان چپ انقلابی بودن را با قانون مندی سازگار نمی داند در حالی که شما را تشکل انقلابی میدانیم و از شما در چارچوب ضوابط وقانونی حمایت میکنیم. تشکل های مختلفی که وجود دارند ممکن است در طیف انقلابی بودن با هم تفاوت داشته باشد.

وی گفت به شما و خودم توصیه نمی کنم که نماد انقلابی یا غیر انقلابی بودن  به تشکلی بزنیم ودر تضمین حرف خود روی فرمایش رهبری پیرامون موضوعیت نداشتن اصول گرا، اصلاح طلب، چپ وراست آورد و در ادامه گفت: یک تشکل  میتواند اصولگرا یا اطلاح طلب باشد.

همچنین افزود: انقلابی نامیدن تشکل منتسب به یک جریان سیاسی را قبول نداریم.

تشکل انقلابی یعنی تشکلی که طبق ضوابط و قوانین و شاخصه هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند تشکیل شده ودر حال فعالیت است.

وی همچنین در مورد حمایت از تشکل ها تشریح کرد از تشکل هایی که در چارچوب معرفی شده نباشند حمایت نمیشوند از طرفی دارا بودن شاخصه های بیان شده با حمایت ما نسبتت مستقیم دارد.

وی با اظهار خوشحالی خود از تنوع موجود در تشکل ها یکی از راه های هم افزایی بین آن ها را نقد متقابل دانست و ادامه داد همیشه به همکاران مان توصیه کردیم که در برخورد با دانشجویان عضو تشکل ها تعاملات سازنده داشته باشند.

یکی دیگر از دانشجویان از معاون فرهنگی واجتماعی وزیر علوم خواست تا ارزیابی خود را پیرامون مباحث فرهنگی دانشگاه ها بگوید.
ما از فرهنگ غنی برخورداریم فرهنگ ما فرهنگ اسلامی- دینی است وهمه ما باید دغدغه رشد واصلاح عوارض ناشی از اسیب های آن را داشته باشیم چرا که همه ما مسئولیت داریم و مسئولیت شمای دانشجو مطالبه است.

تحولات اجتماعی ما باعث رشد آسیب ها شده است مثلا رشد  دانشگاه ها است.

بعد از انقلاب حضور دانشجویان در دانشگاه چهل برابر شد و این امر باعث شد دانشگاهها پویاتر و رشد بالاتر و همچنین تنوع فکری-فرهنگی بیشتری داشته باشند که امر آسیب هایی را هم در بر دارد.

ما در مورد وضعیت آسیب های اجتماعی دغدغه عمومی داریم اما باید بگویم نسبت این آسیب ها در جامعه دانشگاهی کمتر از جامعه عمومی است. از نگاه ما مهم ترین راه مقابله با این سیب ها افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت هاست چرا که این فعالیت ها باعث کاهش به دام افتادن در فعالیت های مختلف میشود.

وی ثمرات فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها را اینگونه تشریح کرد، با انجام این فعالیت ها عوارض فرهنگی در جامعه کمتر میشود و همچنین افزایش آگاهی ها وشفافیت اجتماعی  وهمچنین گفتگوی سازنده و نقادانه  یکی از راه ها دیگر کاهش آسیب اجتماعی است. و یکی دیگر از راه های کاهش این آسیب ها افزایش امید در جامعه است.

در حوزه ی فعالیت دینی ما یک بحثی را سال پیش شروع کردیم تحت عنوان نهضت رضوی که این حرکت باعث شد متوجه شویم  ظرفیت بالایی در در دانشگاهها وجود دارد.

دانشجویان سوال کردند مواردی را که خواهان هستید بشنوید از چه راه ارتباطی میتوانیم به گوش شما برسانیم.

وی در پاسخ به این پرسش گفت: ما دفتری بر حسب مکانیزم اداری داریم که می توانید با آن مکاتبه کنید وهمچنین با مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم آقای ایرجی که حوزه فعالیت تشکل ها در اداره ایشون سامان دهی میشود میتوانید مکاتبه داشته باشید یا از طریق فکس مظالب را برای ما بفرستید.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3531

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.