• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
7

بی بی سی و صحنه گردانی رسانه‌ای در بحران‌ها

  • کد خبر : 350
  • 16 مرداد 1394 - 6:18
بی بی سی و صحنه گردانی رسانه‌ای در بحران‌ها

بعد از انتشار خبر بازگشایی بنگاه سخن پراکنی و اعطای مجوز فعالیت BBC رسانه وابسته به دستگاه‌های امنیتی رژیم سلطنتی انگلیس که از سالها پیش به دلیل اقدامات ضدامنیتی در ایران تعلیق شده بود، اینجانب را برآن داشت تا با گذاشتن ذره بین منافع امنیت ملّی فقط یک صحنه از عملکرد این رسانه وابسته به […]

بعد از انتشار خبر بازگشایی بنگاه سخن پراکنی و اعطای مجوز فعالیت BBC رسانه وابسته به دستگاه‌های امنیتی رژیم سلطنتی انگلیس که از سالها پیش به دلیل اقدامات ضدامنیتی در ایران تعلیق شده بود، اینجانب را برآن داشت تا با گذاشتن ذره بین منافع امنیت ملّی فقط یک صحنه از عملکرد این رسانه وابسته به بیگانگان درقبال نظام جمهوری اسلامی ایران در فتنه سال ۱۳۸۸را برای دولتمردانمان یادآوری کنم تا ببینیم جواب مسئولانی که این مجوزها را با ذوق زدگی به بهانه ارتباط دوستی با جهان صادر میکنند، چیست؟

غرب و بویژه آمریکا در خصوص انتخابات سال ۱۳۸۸ ایران در مقاطع مختلف موضعگیری هایی را انجام دادند و در این بین جایگاه پراهمیت  BBC  و رفتار رسانه ای این رسانه جاسوسی را میتوان از روزهای قبل از انتخابات تا بعد از آن را بازشکافی کرد.

۱٫    Bbc  در قبل از انتخابات:
چند ماه قبل از آغاز تبلیغات رسمی نامزدها این رسانه خارجی طبق سیاست های خود دست به سخن پراکنی هایی زد تا بتواند از ابتدا در محور اصلی براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران  ایفای نقش کند.

۲٫    ادعای آزاد نبودن انتخابات ایران:
دعوت از مردم به عدم شرکت در انتخابات به دلیل اینکه آرای آنها در تغییر دولت تاثیری ندارد.

۳٫    تشکیک در سلامت انتخابات:
یکی دیگر از سیاست های مداخله جویانه و تاثیرگذار غرب ، حرکتهای مذبوحانه غرب در اشاعه و ایجاد تردید،تشکیک و تخریب گرفته تا تهدید و یا اظهار تمایل به گروه یا افرادی خاص در برمیگیرد.در این بین بطور کامل و شفاف میتوان دید که این رسانه ها دستورالعملی برای شبهه افکنی در انتخابات آن هم در پوشش صیانت از آراء مردم در پیش گرفتند.

۴٫    زمینه سازی برای براندازی نرم:
با نگاهی به آرشیو سایت مذکور مشاهده میکنیم که در چندین ماه قبل از انتخابات ، این سایت وابسته به دربار انگلیس به کسانی که قصد سفر به ایران را دارند تذکر جدی میدهد و در تاریخ ۱۶ اسفند ۸۷ می گوید:” امکان برگزاری تظاهرات ناگهانی خشونت آمیز و حتی شورشهای عمومی در ایران به طور قابل ملاحظه ای وجود دارد.”!!! که این موضع گیری ها و پیش بینی ها همگی در راستای القای فضای ملتهب در ایران بوده است.

۵٫    در ایام تبلیغات رسمی کاندیداها:
در این برهه با تشکیل جلسات کارشناسی و ارائه تحلیل های جهت دار برای هدایت مردم به سمت کاندیدای خاص که متعلق به اردوگاه دوم خرداد بود به شدت پیگیری و به روی آنتن گذاشته می شد.

۶٫    شایعه سازی و اجرای سیاست” اسب تراوا”:
بسته بندی کردن مطالب جعلی در پوشش افراد حقیقی بر روی سایت  ار کارکردهای این شبکه در فضای انتخابات ایران بود.همچنین در هفته های منتهی به انتخابات در آموزش دادن به افراد برای تخریب اموال عمومی و بانکها نقش اساسی ایفا کرد.

۷٫    موضع گیری متفاوت و جهت دار در روز رای گیری:
رفتار فشرده رسانه هی در قالب تشکیل میزگرد سیاسی و مصاحبه با افراد ضد انقلاب خارج نشین یا مصاحبه با افرادی از داخل کشور در روز رای گیری از یک طرف و از طرف دیگر ناامیدی این رسانه ها از حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای باعث شد تا تاکتیک خود را عوض و با ترسیم فضای کشور به نفع کاندیدای دوم خردادی ها انتخابات را سالم و امن و مشارکت سیاسی مردم را فوق العاده گزارش نمایند.

۸٫    BBC  بعد از انتخابات:
رسانه های بیگانه و بی بی سی به عنوان یکی از هدایتگران اصلی در مرکز آنها بر اساس خط مشی های تعریف شده برای آنها از سوی استکبار جهانی به یکباره چرخش عجیبی پیدا کردند.آنها از همه ظرفیت ها و آدم ها که ظاهرا همه کارشناس مسائل ایران و خاورمیانه هستند استفاده میکنند تا سلامت انتخابات را زیر سوال ببرند.این رسانه ها همه همت خود راگذاشتند تا شاید در گوشه ای از ایران به نوعی ناآرامی دست پیدا کنندو نام این حرکت مذبوحانه و جنگ روانی را دموکراسی و انعکاس دیدگاه های مردم ایران رقم بزنند.

۹٫    مشارکت سفارت انگلیس و BBC  در اشوب ها:
در حالی که ایالات متحده آمریکا در تهران سفارتخانه ای نداشت تا از نزدیک به مسائل و حوادث ایران بپردازد و این مسئله همواره موجب نارضایتی مقامات واشنگتن بوده است،دولت انگلیس به دلیل داشتن سفارتخانه در تهران از مشارکت تنگاتنگی در اشوب ها با همکاری بازوی دست راست خود یعنی BBC  برخوردار بود.تا جایی این انتخابات برای لندن اهمیت داشت که مجموعا ۵۵ خبرنگار از رسانه های انگلیس! تحت عنوان پوشش انتخابات به ایران سفر کردند،در حالی که این گروه ۵۵ نفره ی رسانه ای بعد از پایان برگزاری انتخابات به دلیل آنکه نتیجه به دست آمده ی دلخواه و مورد انتظار آنها نبود، سخنگوی جریان معترض و سپس اغتشاش را برعهده گرفتند. در این مقطع، بی بی سی با استفاده از تصاویر دوربین های غیرحرفه ای نیروهای حرفه ای ئ دیگر اغتشاش گران، دامنه ی تبلیغات آنها را به حوزه های بین المللی کشانید و زمینه را برای اظهار نظر مقامات انگلیسی که هم ی امور رسانه ای را در پنهان مدیریت میکردند و سایر مقامات گستاخ اروپایی هموار ساختند.

این مواردی که تا اینجا بیان شد فقط گوشه ای از پرونده ننگین و سیاه این رسانه وابسته به استعمار پیر در تاریخ کشور ایران است، و جای سوال است که به چه علتی و با چه رویکرد سیاسی ای اجازه فعالیت دوباره این رسانه جاسوسی در ایران داده شده است. و ما همچنان بعد از ۲ سال منتظر روزی هستیم که مقامات دولتی در مسند پاسخگویی به این سوالات ما برآیند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=350

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.