• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1

کوبا و ایران اصول خود و یا مبارزه علیه هژمونی و استکبار امپریالیسم را رها نمی‌کنند

  • کد خبر : 459
  • 01 شهریور 1394 - 10:40
کوبا و ایران اصول خود و یا مبارزه علیه هژمونی و استکبار امپریالیسم را رها نمی‌کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ متن کامل سخنان ولادیمیر گونزالس کسادا سفیر کوبا در ایران به شرح ذیل است: دانشجویان عزیز دانشگاه؛ مدعوین محترم؛ و کلیه دوستان گرامی؛ برای من شرکت در این کنفرانس بین‌المللی تحت شعار “همه در برابر استکبار”، که در مکان معتبر دانشگاه تهران برگزار می شود، افتخار بزرگی است. از دعوت […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ متن کامل سخنان ولادیمیر گونزالس کسادا سفیر کوبا در ایران به شرح ذیل است:

دانشجویان عزیز دانشگاه؛
مدعوین محترم؛
و کلیه دوستان گرامی؛

برای من شرکت در این کنفرانس بین‌المللی تحت شعار “همه در برابر استکبار”، که در مکان معتبر دانشگاه تهران برگزار می شود، افتخار بزرگی است. از دعوت مدیران اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه ایران و خانه آمریکا لاتین (HOLA) قدردانی میکنم.

کلمه استکبار مترادف با غرور، جسارت، خود‌پسندی و خود‌بینی است، کلماتی که مناسب توصیف امپریالیسم جهانی می‌باشد، که از ابتدای امر تا به امروز همان سیاست مجرمانه، توسعه‌طلبانه، درنده‌خویی و سیری‌ناپذیری در برابر ملت‌های مظلوم را گسترش داده است. بهترین پادزهری که همیشه بوده و خواهد بود، مبارزه انقلابی است.

به همین دلیل است که ما تحت هیچ شرایطی، به عنوان نمایندگان این ملت‌ها، دست از مبارزه علیه اسکتبار که شامل قدرت‌های غربی و در رأس آن ایالات متحده آمریکا می‌باشـد، بر نمی‌داریم. همچنین، باید همیشه عبارت تاریخی بیان شده در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۹۶۴ توسط فرمانده ارنستو چه گوارا را در نظر داشته باشیم: “‌نمی توان به امپریالیسم اعتماد کرد، اما این چیز کمی نیست؛ هیچ وقت”. این تفکر عاقلانه امروز بیش از هر زمان دیگر مصداق دارد، چرا که در واقعیت اربابان مغرور و از خود راضی امپراتوری هنوز هم خواب تصاحب جهانی را می‌بینند که در آن زندگی می کنیم. از جمله موارد موثق می‌توان به: سوریه، عراق، یمن، فلسطین، اوکراین و غیره اشاره نمود.

ما به تازگی شاهد دو رویداد مهم در عرصه بین‌المللی بودیم، که به جمهوری کوبا و جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌گردد، که الگوی اجتناب‌ناپذیری در تاریخ مدرن می‌باشند.

در مورد کوبا، در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴، رئیس جمهور رائول کاسترو روس و باراک اوباما، همتای آمریکایی وی، به طور همزمان برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین دو کشور را پس از بیش از ۵۰ سال وقفه، اعلام نمودند. این واقعه در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵، با بازگشایی سفارتخانه‌ها در واشنگتن و هاوانا صورت گرفت.

اوباما تأکید کرد که ایالات متحده در سیاست‌های تهاجمی و خصمانه خود علیه کوبا اشتباه کرده است، وی اذعان داشت که از آنجا که این اهداف و منافع مرتبط درخصوص کشور کوبا حفظ شده است، آنها را جهت دستیابی به آن اهداف، مجبور به تغییر استراتژی نموده است.

به نوبه خود، دولت کوبا روشن ساخته است که ایجاد روابط حسنه متقابل بین کوبا و ایالات متحده بایستی مبتنی بر احترام به استقلال، حاکمیت و شأن کوبا بوده، و هم‌چنین شامل عدم هر گونه تغییری در سیاست خارجی کوبا باشد.

در این فرایند، دو مرحله مجزا وجود دارد. اول ترمیم روابط دیپلماتیک بر اساس تطابق با کنوانسیون وین، که برای هر دو طرف امنیت از یک چالش بعدی را در پی خواهد داشت. دوم، عادی‌سازی روابط می‌باشد که طولانی‌ترین و پیچیده‌ترین مرحله بوده به این دلیل که برای رسیدن به این امر بایستی مسائل کلیدی حل و فصل گردد. این مسائل کلیدی عبارتند از: حذف تحریم‌های اقتصادی، تجاری و مالی اعمال شده از سوی آمریکا علیه کوبا؛ جبران خسارات فراوان مادی و انسانی ناشی از این محاصره که بیش از پنج دهه به طول انجامیده؛ باز گرداندن خاک غصب شده کوبا توسط پایگاه دریایی ایالات متحده در گوانتانامو؛ و اخلال در امواج رادیو و تلویزیون که بصورت غیر قانونی از قلمرو ایالات متحده به کشور ما ارسال می گردد. در غیر این صورت، عادی‌سازی هرگز امکان پذیر نخواهد بود.

در مورد ایران، در تاریخ ۱۴ ژوئیه گذشته در نهایت قرارداد هسته‌ای با به اصطلاح گروه ۵ + ۱، یعنی با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان، پس از یک فرایند دشوار و زمان‌بر مذاکرات، امضا گردید. این تائیدی روشن توسط قدرت‌های غربی از حق مشروع ملت ایران بوده که هرگز نباید مانع توسعه برنامه هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز گردد و باید منجر به رفع تدریجی تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی تحمیل شده به ایران در طول سالیان دراز، گردد.

پیمان هسته‌ای همچنین به معنی یک سابقه قابل توجه در حل و فصل یک تعارض بین ملتی مانند ایران، نماینده جهان سوم و ملتهای مظلوم، و مستکبران غربی، می‌باشـد.

رئیس جمهور کوبا، ژنرال ارتش رائول کاسترو روس، در آخرین سخنرانی خود در مجمع ملی قدرت مردمی (ANPP)، از توافق بین ایران و گروه ۱ + ۵ استقبال نمود. وی همچنین حمایت کوبا از حق مسلم همه دولت‌ها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را اعلام نمود، و خاطر نشان ساخت که گفت‌وگو و مذاکره تنها ابزار موثر برای حل اختلافات میان دولت‌ها می‌باشد.

دو رویداد ذکر شده – هر یک در جای خود- هرگز به این معنا نیستند که کوبا و ایران، کشورهایی که همیشه حامی استقلال و حاکمیت مردم بوده‌اند، اصول خود و یا مبارزه علیه هژمونی و استکبار امپریالیسم را رها نموده‌اند. بر عکس، همانطور که مقام معظم رهبری، آیت‌الله علی خامنه‌ای، در پاسخ به نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه ایران گفتند: “مبارزه علیه امپریالیسم تمام نشده است. هدف روشن است. آماده برای ادامه مبارزه با امپریالیسم شوید. ”

بسیار متشکرم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=459

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.