• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

کسانی که این روزها هنوز تکلیف هیچ چیز روشن نشده بشکن زنان ذوق زدگی می کنند؛ حرف از چیزهایی می زنند که ربطی به قبول برجام ندارد

  • کد خبر : 417
  • 31 مرداد 1394 - 7:17
کسانی که این روزها هنوز تکلیف هیچ چیز روشن نشده بشکن زنان ذوق زدگی می کنند؛ حرف از چیزهایی می زنند که ربطی به قبول برجام ندارد

صفار هرندی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک دهه کرامت وسالگرد ورود آزادگان به وطن، دررابطه با مذاکرات هسته ای و بعد از آن جمع بندی مشترک میان ما و طرف های مقابل گفت: هنوز هم چیزی از جانب ما و انها روشن نیست با توجه به اینکه تمام این جمع بندی ها بسته به […]

صفار هرندی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک دهه کرامت وسالگرد ورود آزادگان به وطن، دررابطه با مذاکرات هسته ای و بعد از آن جمع بندی مشترک میان ما و طرف های مقابل گفت: هنوز هم چیزی از جانب ما و انها روشن نیست با توجه به اینکه تمام این جمع بندی ها بسته به نتایج بررسی کانون های داخلی است، تصویری در ذهن برخی وجود دارد که حاکی از جدال دیپلماتیک بین ما و دیگران است. یک تصویر دیگر هم در ذهن دیگران نقش بسته که انتهای فکری آنها مدت هاست از اصل نظام زاویه گرفته است. البته نمی گویم هر کسی و هر طیف خاصی که از برجام طرفداری به عمل آورد پسس انها یقینا متعلق به امریکایی ها هستند یا برعکس این طرف هرکس داد سخن در مخالفت با پذیرش برجام داد حکایت از اوج انقلابی بودن می کند. بحث سر این است که محاسبه منطقی صورت بگیرد.

وی افزود: بحث بر سر دیگران است. کسانی که این روزها هنوز تکلیف هیچ چیز روشن نشده با دمشان گردو می شکنند و و بشکن بشکن زنان ذوق زدگی می کنند و حرف از چیزهایی می زنند که ربطی به قبول برجام ندارد که متاسفانه در محیط دانشگاه و محیط های غیر رسانه ای هم دیده شده است. برخی از انان البته ساده ترند و با بی سیاستی پیچیدگی سخن ندارند. ولی سرنخ اصلی و کارگردان ماجرا بیرون کشور است. من همیشه معتقد بوده ام که امریکا در دوره ای است که هیچ زمانی اینقدر ضعیف نبوده است. برخلاف شوکت ظاهری خود کدهای فراوانی مبنی بر استیصال و درماندگی خود دارد و همین هم علت تن دادن به احمقانه ترین روش های است که گاها تهدید برای ملت هاست. کافی بود همین مجادلات کنگره اوباما را دید بسیاری از تحلیل های ما در سال های اخیر به صورت خبر از زبان اینها شنیده می شد. کاخ سفید در پاسخ به اینکه با ایرانی ها چه باید کرد گفتنه است نمی توانیم کاری بکنیم  حتی در مقابل پیشنهاد کنگره مبنی بر حمله نظامی به ایران گفته است مگر ایران عراق یا افغانستان است که به راحتی شکست بخورد؟

صفارهرندی ادامه داد: آنها مسائل مورد نظر ما را تحلیل می کنند تحلیل های درست امروز خبرهای اینده خواهد بود. اینکه جمهوری اسلامی ابرقدرت ها را به خاک بنشاند چیزی است که اتفاق افتاده کسی که می گوید با امریکا بسازید. یا فهم درست ندارد یا صداقت. من توهین نمی کنم ولی از این دو خالی نیست. پس مشکل ما با اینها بر سر برجام نیست بر سر این است که ما با جماعتی طرفیم که به دنبال اعتراف گرفن از انقلاب هستند که بگوید به اخر خط رسیده ام! البته سر نخ اصلی بیرون است. از محافل امریکایی صهیونیستی سر چشمه می گیرد.

ئزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد افزود: یک عده هم  مدت هاست رفتند. تعطیلی انقلاب که هیچی وطن پرستی شان هم نم کشیده چه فایده دارد مستقل ترین کشور دنیا باشیم اینها هم در رسانه هم در دانشگاه هستند از دوره اصلاحات به بعد و در سالهای اخیر مدام تکرار می کنند که اصلا “استقلال یعنی چه؟” الان بهانه خوبی برای انهاست که مانعان تحقق این از منظر انان “خوب” را محاکمه کنند. ارزویی که همه ما ان را در سر داریم ارزوی “ازادی خواسته های محبوس ما”ست، اما واقعا ظرفیت ان چقدر است؟ می شود مملکت را از این رو به ان رو کرد؟ ماجرای پول های بلوکه شده ما که صد و خورده ای میلیارد است هم کم کم به مبلغ ۶ میلیارد تومان رسید وجالب تر ان که کسانی که خبرها را مخدوش مخابره می کننده می گویند همین بس است دیگر!بیشتر می خواهید چه کار؟!

وی تصریح کرد: اینها مسئله شان فقط حل مشکل هسته ی و برجام نیست. انها تاریخ اینده ایران را بر مبنای این اتفاق می خواهند بنویسند یعنی تقسیم به دو دوره قبل از برجام و بعد از برجام. این البته یک کپی ناشیانه از انقلاب اسلامی است که با وقوع خود، ایران را به دو دوره قبل و بعد از انقلاب تبدیل کرد. اینها با توافق هسته ای می خواهند بگویند تاریخ ایران دگرگون می شود و چون با این جماعت طرف هستیم کمی ساده لوحانه است که با خودمان مشغول شویم. قبل از توافق همیشه دغدغه اصلی ما این بود که مبادا این توافق موجب قطب بندی میان منتقدین و موافقان شود، اما خوب از این خطر هم عبور کردیم.

وی ادامه داد: ولی امروز شاهد صحنه های خطرناک تری هستیم و آن توقف روی متن است. من بلد نیستم ماهیت شناسی کنم  و دنبال ان هم نیستم  چون تخصصی و فنی است و انها هم هستند که تصمیم نهایی را می گیرند. توقف یک چیز است دعوا انداختن بین نیروهای دارای علایق مشترک یک چیز. ذهن ما الان باید جمع باشد چرا که خواب هایی برای ما دیده اند.

هرندی با اشاره به وعده اوردن مک دونالد به ایران گفت: مگر مشکل مملکت کمبود ساندیچ فروشی بود؟ مشکل ما مسکن جوانان و اشتغال و نیز راه افتادن کارخانجات و بالا بردن ظرفیت فروش نفت و… بود نه مک دونالد. اینها را متاسفانه برخی مطبوعات زرد الغا می کند. جالب اینکه بعد از توافق اولین چیزی که ورود کرد کلاهای مصرفی بود. البته من این را به طرف مقابل نسبت می دهم او حواسش هست. ما باید نگران این باشیم که در جبهه مستحکم داخلی شکافی رخ ندهد. وگرنه اگر قدرت های بزرگ حمله کنند می توان با اتحاد شکستشان داد. باید مراقب بود. اگر دورمان بزنند این همان نقطه رخنه است.

در بخش دوم برنامه وی به پرسش دانشجویان پاسخ داد:

صفار هرندی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم واکنش سیاسیون اصول گرا در مجلس نسبت به برجام و برخی اقدامات و این که ممکن است جایگاه خو را در انتخابات از دست بدهند گفت: انجایی که به انگیزه خوانی ربط دارد نمی توانیم این ادعا را بکنیم  اما اگر جایی حرفی زدند می شود ان را نقد کرد. متاسفانه در این میان عده ای دچار وادادگی می شوند و طوری موضع می گیرند که اگر به این سمت نرویم کلاهمان پس معرکه است. همیشه انقلاب از این ریزش ها داشته است.

ممکن اسست کسانی دچار این شده باشند اما مادامی که خودشان حرفی نزنند ما الغا نمی کنیم. متاسفانه گاهی خود ما انها را بیرون می کنیم و به جرم اختلاف عقیده می گوییم تو حق نداری در جمع ما باشی. اینها حرف من نیست حرف رهبری است که فرمودند: اصرار نداشته باشید که بخاطر تفاوت نگاه خود با انها از خودتان طردشان کنید. هنر حفظ حداکثر ظرفیت است نه بازنشسته کردن افراد.

نماینده بسیج پرسیده بود تکلیف ما خالص سازی است یا وحدت؟ اقا فرموندند هر دو. استنباط من از خلوص این نیست که هرکس مشکل داشت را طرد کنید.
اگر در زمان پیامبر هم ایشان فقط از ابوذر و سلمان استفاده می کردند نهضت پیروز می شد؟ پیامبر از همه ظرفیت ها استفاد می کردند و اگر کسی خطایی می کرد نهایتا تا سه روز با او قهر بودند ام نمی گذاشتند طرد شود. رای مردم هم وظیفه است می گویند دعوای معتضله و عشایره از انجایی شروع شد که به هم گفتند شما عقل ندارید اینکه یک گروهی گروه دیگر را به خاطر اختلاف سلیقه رد کنند اشتباه است. انهایی که متفرق شدند باید متحد شوند. اینطور نباشد که وقتی وارد میدان می شوند مردم بگویند وای عامل بدبختی ما امد. و ان طرفی ها دارای فرمول رفع بدبختی هستند. برخی از سیاسیون میگفند نباید نباید ادبیاتی را به کار برد که پاس روی تور را برای اسبک یک سوم بروید.

هرندی هم چنین در پاسخ به سوالی درباره موضع گیری وی نسبت به برجام و اینکه در برنامه تلویزیونی گفته است کلیت ان چیز خوبی است گفت: ان روز که من در انجا بودم اصلا هدف بررسی برجام نبود جلسه دیگری بود که انجا این حرف هم که خیلی کلی بود زده شد. منظور هم این بود که این چیزی که تهیه شد نسبت به قبلی متوازن تر است. این حرف قابل دفاع است من متخصص هیچ یک از جنبه ها نیستم وشاهد جلسات بحث نیستم .درجلسه عمومی هم خصوصی یک جاهایی هر دو طرف می گویند بله تو درست می گویی یک جاهایی هم دولتی ها می گویند بله بیشتر از این از ما برنیامد ولی سرجمع باقضاوت عادلانه می شود کار را پیش برد.

وی ادامه داد: مبنای بحث و جمع بندی چیز خوبی نیست. البته مبتنی بریافته ها، ولی اگر کسی بگوید پس چیز بدی است من می گویم نه.

صفار افزود: باید به قضاوت بزرگان و منتقدان و نیز صاحب نظران رجوع کنید و عصاره ی آنرا ارزیابی کنید. پس اگر گفته شود منافع کشور قربانی شده من زیر بار نمی روم و اگر کسی هم گفت گه بردیم و کلاه سر دشمن رفت باز مخالفم نه جشن دارد نه عزا.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فقط از منتقدین ایراد می گیرید و در برابر تعریف های بی مورد موضع نمی گیریدچنین گفتند که من کلا در بحث های هسته ای ورود نداشتم برخی در این مورد سخن گفته اند امامن در مورد مسدله ای که تخصصی در آن ندارم ورود کارشناسی نمی کنم ولی به طور کلی چرا وارد می شوم . ورود کارشناسی را به اهلش سپردم حالا کی گفته من گفته ام از رهبری است جز کلامی که شماهم شنیدید. ولی کسی میگوید جمع مارا درمقابل دشمن بی دفاع کرده اید وهم خطوط قرمز را لگد کوب کردند چرا چیزی  نمیگویید؟

من قبول ندارم  چون اگر اتفاقی می افتاد رهبری ومردم قبول نمیکردند پس فرض غلط است استدلال غلط است. خودشان میفهمند رهبری سکوت نمیکند در مقابل انحراف های بزرگ نظام ولی در شرایط عادی گذشت میکنند چون میگویند میدانم در جایی جبران میشود .

سوال دیگر این بود که چطور جلوی مظلوم نمایی افراد قدیمی را که یاران امام هستند بگیریم، گفت: من دلم برای این افراد می سوزد چون اینها بیشتر از ضربه زدن به امام و انقلاب به خود ضربه میزنند. ما براساس یک سری احتمالات زندگی می کنیم مثلا می گوییم زاویه سه مثلث ۱۸۰ درجه است بعد عمل می کنیم ببینیم همان است یا خیر؟ اینها مبتنی بر بدیهیات است یعنی این کار را اسان تر می کند. اما گاهی یک چیزهایی می شنویم که ان شخص گوینده اصلا چنین چیزی در عقبه خود ندرد. اینها خودشان را خلع ید می کنند. امیدواریم که انها گذشته شان را تباه نکنند و حسنات خود را تبدیل به سیئات نکنند.

سوال دیگر درباره عدم فرهنگ سازی رسانه ای بود که هرندی پاسخ داد: جریان سازی صورت گرفته ولی نه توسط مسئولین. افرادی امدند که وظیفه شان نبوده. مثلا جریان شناسی فرهنگی استخوان های شهیدان است که تلنگری برای همه است و یا سخنان رهبری که جریان رو به انحطاط را زنده می کند همگی جریان سازی فرهنگی است. باید بگردیم و جریان سازی کنیم که کجا مزیت نسبی بوده که موفق شدیم. کسانی که قبل ازانقلاب بودند اصلانمیدانند اعتکاف چیست اما الان جریان سازی شده وان توسط عظمت انقلاب بوده است.

صفار افزود: اگر ماهیت مکتب انقلاب اسلامی را بچسبیم از این جریان سازی حفاظت کرده ایم. نگذارید به دست اورده هایمان را به راحتی از ما بگیرند. ظرفیت های درونی نظام را حفظ کنید. مطالبه رهبری معظم از قشر دانشجویی نیز همین است که مطالعه سطحی نکنند و مطالعه عمیق داشته باشند.

وی هم چنین وی در پاسخ به مقایسه فعالیت های دوران وزارت خود با حال اظهار داشت: نمی توانم خودم این قضاوت را بکنم اما به طور کلی در قیاس با ارمان ها زور ما خیلی کم بود. کم توانستیم کار کنیم. اما در قیاس با دوره های یگر با سرافرازی می گوییم کارنامه ما قابل قبول است. و اهل نظر می توانند شاخص ها را بررسی کنند.

وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد در پایان گفت: ما نگفتیم هر کس هرچه خواست بنویسد. اگر خلاف منافع ملی بود توقیف می کردیم اما اگر کاریکاتور یک مسئول را می کشیدند برخوردی در کار نبود و همه ازاد بودند. ما حتی روزامه دولت را هم توقیف کردیم. علاوه بر اینها سینما را بعد  از سی سال بازسازی کردیم و با اضافه کردن دو سالن به یک سالن با بودجه سی درصدی پردیس ها را راه اندازی کردیم. البته گاهی هم که با اعتقادات بازی می شد برخورد می کردیم.

اما ماسفانه در حال حاضر شاخص گذاری ها ملاک درستی ندارد و می گویند همه ازاد باشند. ادم باید به اصول خود پایبند باشند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=417

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.