• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

کسانی که اقدامات ضد امنیتی داشته اند صلاحیت نمایندگی مجلس را نخواهند داشت

  • کد خبر : 399
  • 31 مرداد 1394 - 6:34
کسانی که اقدامات ضد امنیتی داشته اند صلاحیت نمایندگی مجلس را نخواهند داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ وی در ابتدا با بیان این مطلب که “خوشحالیم که در جمع دانشجویان انجمن اسلامی مستقل حضور بیدا کرده ایم” گفت: ویژگی این اتحادیه در کنار ویژگی مشترک آن با سایر تشکلهای دانشجویی این است که وابسته به ارزشهای انقلاب اسلامی وخط ومسیر انقلاب هستند و این سرمایه ی […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ وی در ابتدا با بیان این مطلب که “خوشحالیم که در جمع دانشجویان انجمن اسلامی مستقل حضور بیدا کرده ایم” گفت: ویژگی این اتحادیه در کنار ویژگی مشترک آن با سایر تشکلهای دانشجویی این است که وابسته به ارزشهای انقلاب اسلامی وخط ومسیر انقلاب هستند و این سرمایه ی بزرگی برای مجموعه دانشگاهی کشور است.

وی ادامه داد: محیط مومن وانقلابی ویژگی هایی دارند که نه تنها برای خود بلکه برای دیگر مجموعه های کشوری الهام بخشند.

ره پیک افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر وجه دانشجویی و جوان بودن این تشکلها و وجه انقلابی واسلامی بودن از این جهت است که همه در اینجا جمع شده نشاط وانگیزه ایمان اخلاص وپشتکار برای انجام کارها و روحیه ی عدالت خواهی  فارغ از بحث ها دارند.

وی ادامه داد: نکته مقدماتی درباره مبانی انقلاب و جمهوری اسلامی یک مسئله ای که بارها تکرار شده در ادبیات و گفتمان جمهوری اسلامی از یک جهت مسئله ساده ای ست از جهت بیان و فهم و هم از جهتی موضوعی عمیق و جدی است که ابعاد وپیچیدگی زیادی دارد.

معاون اجرایی شورای نگهبان ادامه داد: جمهوری اسلامی یک عنوان شناخته شده ای ست و اولین برداشتی که می شود مجموعه سیاسی ما به دو موضوع وابسته است: مردم و اسلام. پیچیدگی مسئله از این جهت که در طراحی با اندیشه های امام شکل گرفت و ساز و کار سیاسی تشکیل شد یک مجموعه منسجم و تودر تو و یک مجموعه ای از روابط  متقابل مردم و اسلام و دین را طراحی کردند. آنچه که در مبنای جمهوری قرار گرفته  مردم سالاری دینی یک عنوان بسیط است نه مجزا که این هم اگر یک نظام سیاسی بگوید مقید به اسلام است اما کاری به مردم ندارد یعنی ایده جمهوری اسلامی را ندارد مردم سالاری یک بسته واحد و مجموعه مسیط است.

ره پیک افزود: دراندیشه امام نظام جمهوری اسلامی بر این مبناست که مردمی که اسلامیت راحفظ می کنند مردم سالاری که توام با مومن بودن، ایمان داشتن وباور دینی که اتکایش برمردم جمهور و مسلمانان و مومنین است. اگر این ترکیب حفظ شد جمهوری اسلامی دارید. در جمهوری هم آنچه که یک نظام سیاسی  انقلابی مومن مقید، مبارز، عدالتخواه دارد بایستی مردم سالاری دینی را حفظ بکند.

وی ادامه داد: اگر دقت بکنید آن جاهایی که ما پیشرفت و توسعه و ارتقا داشتیم این مبنا به شکل مناسب ظهور کرد. شرایط ظهور و وجد داشته است، اگر مانعی پیدا شده تهدیدات خارجی هم متمرکز بر مخدوش کردن این موجود شده است.

معاون اجرایی شورای نگهبان ادامه داد: الان بحث تکفیری در منطقه ما برنامه ریزی شده یک وجه آن اینکه اهداف سیاسی دارند یک وجه دیگر هم به جمهوری اسلامی بر میگردد این مردم سالاری را مخدوش میکند وقتی یک نظامی یک مجموعه –من اتکا بر مردم دارم دین را بر این مبنا گسترش می دهم اگر قراره این طور اسلام معرفی شود غیر از آن جنایات تکفیری ها، بزرگترش اینکه اسلام را مخدوش می کند و این تهدید بزرگی است و مسئولین باید دقت کنند و اگر می خواهند گسترش پیدا کنند باید درک صحیح داشته باشند  تا با همان معنی خود باقی بماند همان انقلابی که ایجاد شده ادامه پیدا می کند به برکت جوانانی مثل ما و مقام رهبری این معنا حفظ شده البته بافراز و نشیب بوده ولی جوهره حفظ شده که نیاز به دقت زیادی دارد که می توانید در دانشگاه ها دعوت کنید که این مسائل حقوقی سیاسی روشن شود نکته ای که مرتبط است موضوع انتخابات که یک مبحث عملیاتی اجرایی دارد یکی از ساز و کار های مهم در جمهوری اسلامی برای  انتخابات وقتی به انتخابات نگاه میکنیم با ویژگی های  که قانونی است این انتخابات برای تقویت مردم سالاری دینی و همین  آرمان ماست از طریق انتخابات مردم مشارکت میکنند. و این سوری نیست  و سن شما به قبل انقلاب نمیخورد اگر موقع بودید انتخابات سوری را میدیدید و معلوم بود که چه کسی رای می آورد.

وی با اشاره به روند انتخابات ادامه داد: در جمهوری اسلامی سازوکارهایی برای انتخابات تعبیه شده است و حتی برگزاری آن متکی بر پایه های مردم می باشد به این معنی که بخش اجرایی وزارت کشور و نظارتی یعنی شورای نگهبان هر دو انتخابات را از هرم پایه مردمی آغاز کرده و در این هرم تمام می کنند باید گفت که از حالا فرآیند بررسی ها انتخاب شده است هیئت های نظارت در استان ها شکل گرفته و بعد از آن هیئت های اجرایی که از معتمدان مردم هستند به وجود آمده و پرونده داوطلبان در هیئت های استان و شهرستانی و مرکز مطرح شده و البته تصمیم نهایی با شورای نگهبان است و فرآیند قانونی متکی بر معتمدین مردم و درنهایت نظر شورای نگهبان می باشد.

ره پیک با بیان اینکه در برگزاری انتخابات عوامل برگزار کننده یعنی صد ها هزار عامل اجرایی و نظارتی که مردم هستند دخالت دارند و در شبکه نظارتی به صورت افتخاری با شورای نگهبان همکاری میکنند ادامه داد: به طور مثال در یک استان حدود ۲۵۰ نفر عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه و پزشکان در حوزه شبکه نظارتی ما قرار داشتند و در روز انتخابات بر سر صندوقهای رای آمدهاند.

معاون اجرایی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی با سازوکار انتخابات امکان تخلف رسمی و سازمان یافته وجود ندارد گفت: دو دستگاه برگزار کننده انتخابات به شدت به بدنه مردمی وابسته هستند که بر روند انتخابات نظارت کرده و شورای نگهبان نیز وظیفه دارد به قانون و سیاستهای رهبری عمل کند.

وی با بیان لینکه در شورای نگهبان نه در گذشته و نه در آینده در بررسی وضعیت صلاحیتها بحث گروه حزب و جناحها مطرح نبوده است گفت: تلاش شده که اصل قانون گرایی و بی طرفی رعایت شود و این در واقع مصداق همان مردم سالاری دینی است.

ره پیک با اشاره به اعلام علت رد صلاحیتها گفت: شورای نگهبان نمیتواند دلیل رد صلاحیتها را اعلام کند گاهی علت رد صلاحیتها اخلاقی و امنیتی بوده که افشای آن کار درستی نیست اما اگر فرد درخواست کننده تقاضا کند میتوانیم به خودش اعلام کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا طبق قانون برجام باید در مجلس بررسی شود و نظر شورای نگهبان در این خصوص چیست ادامه داد: شورای نگهبان ممکن است به دو دلیل در معرض بررسی برجام قرار گیرد دلیل اول اینکه از شورای نگهبان بخواهند که آیا برجام موافقت نامه قرار داد یا معاهده بین المللی است؟ اگر جنین مقصودی را بخواهند شورای نگهبان ورود میکند اگر مجلس و دولت این قاعده را بپذیرند که برجام یک موافقت نامه است و دولت لایحه دهد در مجلس به عنوان یک موافقت نامه بررسی شود به دلیل اینکه موافقت نامه تبدیل به قانون میشود و در آن زمان شورای نگهبان به مسئله ورود میکند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان تاکنون نظر رسمی در مورد برنامه اقدام مشترک نداده است ادامه داد: اگر درخواست مجلس مبنی بر اینکه دولت درباره برجام لایحه دهد انجام شود و در مجلس بررسی شود مجلس آن را تصویب کند یا ماده واحده بگذارد که ناظر بر برجام باشد در آن صورت شورای نگهبان بررسی میکند.

ره پیک در پاسخ به این سوال که اگر برجام در مجلس تایید شد ممکن است شورای نگهبان با آن موافقت کند یا خیر گفت: نمیتوان پیش بینی کرد چون معلوم نیست مجلس میخواهد چه چیزی را تصویب یا رد کند برخی میگویند برجام قابل اصلاح یا ایراد گرفتن نیست ولی باید دید که مجلس چه چیزی را میخواهد تصویب کند که البته شورای نگهبان نسبت به رای آن نظر میدهد.

وی ادامه داد: بررسی برجام موضوعی نیست که مجلس به تنهایی به آن ورود کند بلکه شورای امنیت ملی نیز آن را بررسی میکند و اگر از مسیر مجلس باشد شورای نگهبان وارد میشود.

ره پیک در خصوص انتقادات نسبت به عملکرد اخیر شورای نگهبان از سوی برخی افراد اظهار داشت: اظهارنظرها بی سابقه نیست و برخی از این اظهارنظرها تند و برخی ملایم است چون شورای نگهبان نظارت گر و بخشی از تصمیم مربوط به رد صلاحیتها میباشد. اما باید بدانیم که شورای نگهبان در تلاش است که در چارچوب قانون به وظایف خود عمل کند و درگیر حرفهای حاشیه ای نباشد.

معاون اجرایی شورای نگهبان با بیان اینکه الان وقت بررسی صلاحیتها نیست و وقتی ثبت نام کاندیداها آغاز شود پرونده های آن در مهلت قانونی بررسی میشود ادامه داد: تصمیمات در شورای نگهبان براساس رای گیری و رای اکثریت اعضا میباشد یعنی اگر کسی در دورهای رد صلاحیت شده است در شورای نگبهان رای گیری انجام شده و رد شده است و در آینده نیز برای بررسی صلاحیتها رای گیریها صورت میگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است افرادی که در فتنه ۸۸ به انتخابات اعتراض داشتند بخواهند به صحنه انتخابات بازگردند واکنش شورای نگهبان در این زمینه چیست گفت: طبق قانون کسانی که اقدامات ضد امنیتی داشته اند و از مصادیقی که رهبری در خصوص خط قرمز فرمودهاند عبور کرده از نظر قانونی صلاحیت ورود به مشاغلی مانند نمایندگی مجلس را نخواهند داشت. در قانون داریم که فرد باید به قانون اساسی و ولایت فقیه التزام داشته باشد.

ره پیک خاطرنشان کرد: بعضی از کسانی که اقدامات ضدامنیتی داشتند قطعا به قانون اساسی هیچ التزامی نداشته ولی معنایش این نیست که هر کسی در جناح سیاسی و گروهی هست غیرقانونی باشد بنابراین شورای نگهبان در چارچوب سیاستهایی که رهبری مشخص کردهاند حرکت میکند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.