• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

کردلو: احمدی نژادی ترین فرد در کشور آقای روحانی است/ عزیزی: نشستن ظریف پای امیر کویت به خاطر صمیمیت بود، ضعف نبود!

  • کد خبر : 1294
  • 30 آبان 1394 - 4:14
کردلو: احمدی نژادی ترین فرد در کشور آقای روحانی است/ عزیزی: نشستن ظریف پای امیر کویت به خاطر صمیمیت بود، ضعف نبود!

علامه عزیزی با بیان اینکه راه نفوذ از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ مطرح شد خاطر نشان کرد: آقای روحانی تعامل سازنده‌ را  از خودشان نگفته است بلکه تعامل سازنده نکته‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در سند ۱۴۰۴ بر آن تاکید داشتند و در هشت سال دولت احمدی‌نژاد مورد غفلت قرار گرفت. روحانی توانست […]

علامه عزیزی با بیان اینکه راه نفوذ از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ مطرح شد خاطر نشان کرد: آقای روحانی تعامل سازنده‌ را  از خودشان نگفته است بلکه تعامل سازنده نکته‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در سند ۱۴۰۴ بر آن تاکید داشتند و در هشت سال دولت احمدی‌نژاد مورد غفلت قرار گرفت. روحانی توانست با زیرکی علم کند و با آن رای جمع آوری کند و در دو سال اخیر هم دستگاه دیلپماسی در این زمان خوب کار کرده.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تاکید بر نظارت دانشجویان بر سند ۱۴۰۴ به عنوان سند بالادستی کشور تاکید کرد: اگر قصد مذاکره با آمریکا را داریم این مذاکرات برای عزت، حکمت و تعامل با جهان است. ما تعامل سازنده را قبول داریم منظور ما از تعامل‌‌ همان سند ۱۴۰۴ است پس آقای روحانی در دولت یازدهم سند چشم انداز را از خودشان ایجاد نکرده بلکه این سخن رهبری است.

وی افزود: باید تفاوت بین رابطه‌ها را بدانیم، انواع رابطه‌های اقتصادی، فرهنگی، استراتژیک و ژئوپولتیک داریم پس موضوعات نباید با هم مختلط شود. شاه با آمریکا روابط متحده استراتژیک داشت آن رابطه با رابطه ما با آمریکا متفاوت است. آمریکا تا ابد دشمن فرهنگی ما است رابطه استراتژیک با آمریکا یعنی اینکه ما به آن‌ها در جنگ عراق و افغانستان کمک کردیم ما الان با عراق رابطه فرهنگی داریم چون هر دو مردمان شیعه داریم اما با آمریکا بدین گونه نیست از لحاظ استراتژیک آمریکا می‌تواند در دهه آینده شریک استراتژیک ما باشد اما معتقدم نباید شریک اقتصادی ما باشد.

این فعال دانشجویی در مورد فعالیت آمریکا برای نفوذ در ایران گفت: تئورسین‌های آمریکایی دارند روی نفوذ فرهنگ آمریکایی از طریق روابط اقتصادی بر روی ما کار می‌کنند در زمان شاه تفکر ملت از دربار جدا بود دربار با امریکا ارتباط فرهنگی داشت اما مردم بدین گونه نبودند ایران و آمریکا اگر روابط استراتژیک داشته باشند دنیا امن‌تر می‌شود.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی ضمن بیان اینکه سیاست آمریکا در منطقه در سه محور می‌باشد افزود: اولین مرحله سیاست آمریکا مدیریت ناامنی در زمان بوش بود و بعد از آن سیاست توازن ضعف بود که به دنبال بومی سازی با مشکلات در منطقه بودند، به جای شعار مرگ بر آمریکای کشورهای اسلامی بر علیه هم اقدام می‌کنند اما گام سوم امنیت نسبی است که بدون حضور ایران هیچ حرکتی پیش نخواهد رفت و اینجاست که ایران می‌تواند خود را تثبیت کند. ایران اگر با آمریکا رابطه استراتژیک نداشته باشد عربستان و ترکیه برای ما شاخ می‌شوند پس قدرت ایران در منطقه ضعیف و همین طور قدرت آمریکا در جهان ضعیف می‌شود.

علامه عزیزی با رد امن‌تر شدن حال حاضر منطقه تصریح کرد: آمریکا گام سوم سیاست خود را در منطقه آغاز کرده است که بدون ایران امکان ندارد بتواند کاری از پیش ببرد به عنوان مثال دعوت ایران در نشست‌های مربوط به سوریه است که قبلا ما را دعوت نمی‌کردند آمریکا به دنبال این بود که کشور‌ها را به جان هم بیندازند و سپس ژست حل موضوع را بگیرد.

وی در پاسخ به انتقادهای صورت گرفته در مورد حرکت وزیر خارجه پس از منا و نشستن در مقابل نماینده کویت خاطر نشان کرد: از لحاظ روان‌شناسی و زبان بدن این کار آقای ظریف صمیمیت را نشان می‌دهد و نه ضعف را، تحلیل ضعف تحلیل کوچه بازاری است این رفتار رفتار دیپلماتیک می‌باشد دیپلمات‌ها مسئولند هزینه‌های کشور را کاهش دهند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر حساسیت برای مذاکره با آمریکا گفت: رابطه با آمریکا گره خورده با سازمان سیا است و ما باید مراقب حضور سیا در ایران باشیم رهبری هم رابطه با آمریکا را منع می‌کنند به نظر من هم در دولت فعلی رابطه اقتصادی با آمریکا نداریم و فقط بحث استراتژیک است. اما در عرض یک ماه پس از برجام نمی‌شود تمام مشکلات را حل کرد در عین حال مدافع کل دولت هم نیستم و به جد منتقد سیستم اقتصادی دولت هستم.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که فضای پس از برجام فضای نفوذ است یا تعامل سازنده تصریح کرد: نباید پس از برجام خیلی خوش بین باشیم و نباید هم خیلی بدبین باشیم ، نباید مذاکره با آمریکا را در برجام انجام دهیم بلکه باید یک صندلی زیر نظر کل نظام مثل وزارت امور خارجه و یا شورای عالی امنیت ملی و به صورت جداگانه این کار را انجام دهیم نمی‌شود یک شبه با آمریکا ارتباط برقرار کرد اگر رابطه با آمریکا می‌خواهیم باید زیر نظر شورای مشورتی باشد و زمان آن هم باید مشخص شود بعضی از دوستان اصلا ح طلب ما رویا‌پردازی ارتباط با آمریکا را دارند که باید در حد‌‌ همان رویا‌پردازی باقی بمانند.

عزیزی افزود: تاریخ در حال تکرار است ایران دوباره پل پیروزی برای متفقین خواهد بود اما این بار نه برای روسیه بلکه برای چین مطمئن باشید داعش و گروه‌های تکفیری از مرزهای غربی به مرزهای شرق کشور مهاجرت خواهند کرد و به چین حمله خواهند کرد، آمریکا قصد محاصره چین را دارد و هلال امنیتی که از کانادا شروع می‌شود و از ایران، ژاپن و استرالیا می‌گذرد به ایران محتاج است و آمریکا به دنبال ساخت ژاپن دیگر در خاورمیانه است که آن کشور ایران است.

در ادامه این مناظره محمدرضا کردلو با بیان اینکه این روز‌ها تعامل سازنده و نفوذ یکی است تصریح کرد: باطن تعامل سازنده‌‌ همان پروژه نفوذ است اگر بخواهیم سابقه تعامل آمریکا با کشورهای مختلف را بررسی کنیم و آن را مبنای سیاست خارجی خود قرار دهیم آیا راضی می‌شویم راهی که خیلی از کشور‌ها رفتند و با شکست روبه رو شدند را مبنا قرار دهیم.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با تاکید بر اینکه استکبار رویکردی برمبنای لیبرالیزم و سود شخصی دارد افزود: سیاست‌های کلان آمریکا به سود منافع خودشان است حال نه اینکه همه به دنبال سود خودشان هستند بلکه در لیبرالیزم منافع من وجود دارد بنابراین اصل برد برد در مذاکرات زیر سوال می‌رود. ما سابقه آن را از مصدق در ایران تا مرسی و مبارک در مصر و قذافی در لیبی داریم تا بدنه مردمی بر علیه این پادشاهان شوریده است آمریکا آن‌ها را‌‌ رها می‌کند.

وی با اشاره به روابط بسیار نزدیک شاه ایران و آمریکا تصریح کرد: هنوز هیچ کشوری اتحادی مثل شاه با آمریکا نداشته تا حدی که شاه را ژاندارم منطقه می‌نامید حال ببینید خود آمریکا با شاه چه کار کرد؛ حتی بعد از اینکه در ایران انقلاب شد به نقل از خود خاطرات فرح که می‌گوید بعد از چند بار که درخواست ما از سوی آمریکا برای حضور در آن کشور رد شد بالاخره به آن کشور رفتیم ما به اتاقی فرستادند که حتی دستگیره نداشت و بعدا متوجه شدیم آنجا بیمارستان نگه داری بیماران روانی است.

کردلو افزود: رابطه استراتژیک چند وجهی است و پس از این رابطه حتما ورود مک دولاند را به ایران داریم چرا در بحث منا با این روابط استراتژیک نتوانستیم کاری از پیش ببریم پس از دو سال از شروع به کار این دولت نفت ۱۰۶ دلاری در دی ماه ۹۲ به قیمت ۴۲ دلار در زمان نگارش نامه چهار وزیر رسید فولاد و مس ارزان شد در بحث فرهنگی از فرودگاه جده تا کشور جیبوتی توهین‌های اردوغان و شاخ و شانه کشیدن عربستان همه بعد از ارتباط استراتژیکی است که الان مدعی هستیم اگر ارتباط استراتژیک بود چرا آقای ظریف جلوی نماینده کویت در سازمان ملل به صورت نشسته صحبت می‌کند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه خانم شهرزاد می‌رقلی خان که ۵ سال در زندان‌های آمریکا زندانی بوده است زمانی که قصد پیگیری حقوقی مشکلات خود را در این دولت داشت هیچ کمکی را از سوی آقای ظریف ندید افزود: در این ماجرا دولت می‌توانست عزت و احترام را به پاسپورت ایرانی که آقای روحانی قول داده بود برگرداند هر روز در منطقه بمب گذاری داریم حال اگر آقای روحانی پیام نمی‌دهند دلیل بر این نیست که در کشورهای دیگر اتفاقی نمی‌افتد مگر فرانسه برای حادثه منا پیام داد که ما صبح زود به آن‌ها پیام می‌دهیم و ساعت دوازده و نیم بعد از کلی انتقاد در‌‌ همان روز تازه به لبنان پیام داده می‌شود.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: ادعای روحانی تعامل سازنده با جهان برای رفع مشکلات اقتصادی بود اما فعلا نباید به حل این موضوع امیدوار باشیم در حالی که ایشان قصد درست کردن صد روزه اقتصاد ایران را داشتند در حالی که استکبار از کبر می‌آید و یک ویژگی شخصیتی است حال با این ویژگی می‌خواهند رسانه‌های منتقد دولت را بکوبند در حالی که آن‌ها نمی‌توانند در نمایشگاه مطبوعات شرکت کنند اما برای وام خودرو ۲۵ میلیون و برای وام ازدواج ۳ میلیون داده می‌شود دولتی که وام ۲۵ میلیون دولت قبل را برای خرید مسکن پوپولیستی می‌دانست حال با ۲۵ میلیون وام خودرو که ۴۷ میلیون پس گرفته می‌شود نمی‌تواند مردم را صاحب خودرو کند. دولت قبلی را متهم به دروغ گویی می‌کنند که بعضا هم درست متهم می کنند در حالی که خود این کار‌ها را انجام می‌دهند آقای ترکان مشاور آقای روحانی به صراحت می‌گوید ما در رکود هستیم در حالی که آقای روحانی حرف دیگری می‌زند ما معتقدیم کلید حل مشکلات در نیویورک و لوزان نیست احمدی نژادی‌ترین انسان ایران الان آقای روحانی است.

وی با بیان اینکه روحانی گفته است برای سفارت آمریکا برنامه داریم خاطر نشان کرد: بعد از سی و چند سال تماس تلفنی برقرار می‌شود پیاده روی اتفاق می‌افتد این‌ها را وقتی در یک منظومه بررسی کنیم می‌بینیم حامل پیام و فرکانس است و به نظرم تبلیغاتی هم نیست و می‌خواهند این تفکر را پیش ببرند نگاه توسعه گرایانه دولت بر این محور قرار داشته که حل مشکلات کشور را از طریق ارتباط با خارج دانسته که از دولت آقای هاشمی با عنوان طرح بازگشت ایرانی‌های خارجی حتی ساواکی‌ها شکل گرفته است. برجام نتیجه نفوذ بود‌‌ همان طور که آقای آملی لاریجانی گفتند برجام افتخار ملی نیست برجام یعنی اینکه پول‌هایی که بر ضد ما هزینه کرده بودند نتیجه داد و به آن ختم شد تایید رهبری هم مشروط بود و فرمودند برجام دارای مشکلات اساسی و ساختاری است اما نامه رئیس جمهور به رهبری نتیجه نفوذ بود.

کردلو با بیان اینکه آن‌ها توانستند با انتساب برجام به رهبری خواسته خود را انجام دهند تصریح کرد: به وسیله عدم آگاهی افکار عمومی توانستند یک معاهده با ضعف‌های متعدد را تصویب کنند نمی‌توان خسارت‌هایی که آمریکا به ما وارد کرده را نتیجه برجام ندانست بلکه همه آن‌ها برای برجام بوده است. نداشتنشان دیپلماسی نتیجه نفوذ است؛ نفوذ یعنی عالیترین مقام کشور قانون اساسی را زیر سوال ببرد به نظرم عملا اعتقادی به منویات رهبری ندارند نفوذ قطعا اتفاق افتاده و ما در دوران پسا نفوذ هستیم، فضای دیپلماسی پس از سخنان رهبری در مورد بحث منا در کشور عراق سخنان ایشان را به زبان عربی در مکان‌های عمومی نصب می‌کنند در حالی که سخنان رهبری در سایتهای منصوب به برخی مسئولین پوشش داده نمی‌شود و این‌ها همه نفوذ است.

این فعال سیاسی با اشاره به نفوذ آمریکا در کوبا گفت: در کوبا با وجود فاصله بسیار کم با آمریکا مسئولین آن کشور بسیج افکار عمومی را طوری سوق داده بودند که اجناس آمریکایی را استفاده نمی‌کردند و جمعیت زیادی به دنبال همین تفکر در کشور کوبا بود اما اپوزسیونی هم آنجا بود که آمریکا با استفاده از آن‌ها و تغییر در افکار عمومی در سال‌های اخیر توانست پایگاه اجتماعی خود را به دست بگیرد. این تغییر ذهنیت نیز در بین مردم ما شکل گرفته است خود سفیر کوبا در ایران گفته‌اند که ما هیچ تضمینی نداریم امریکا به وعده‌های خود عمل کند من فکر می‌کنم بعد از این دیگر نامی از کوبا باقی نماند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.