• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

پیشنهادات انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پرستاری شاهد به وزارت بهداشت

  • کد خبر : 2037
  • 06 بهمن 1394 - 11:33
پیشنهادات انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پرستاری شاهد به وزارت بهداشت

متن این بیانیه به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم *بازهم قانون جدید و بازی با جان مردم بی خبر* ’’سپردن کار تخصصی به یک غیر متخصص و کار نابلد’’ روی صحبتمان با آن بزرگوارانی است که دیوارهای چندلایه دراطرافشان کشیده اند واجازه نمی دهند حرف های پرستاران شنیده شود.همان هایی که یک شبه […]

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

*بازهم قانون جدید و بازی با جان مردم بی خبر*

’’سپردن کار تخصصی به یک غیر متخصص و کار نابلد’’

روی صحبتمان با آن بزرگوارانی است که دیوارهای چندلایه دراطرافشان کشیده اند واجازه نمی دهند حرف های پرستاران شنیده شود.همان هایی که یک شبه تصمیم های کلان می گیرند وتنوع طلب می شوند

خواسته مسولین :

هیچ جای انتظار نیست از وزیر محترم که اینگونه پرستاران زحمتکش را (آمپول زن ) خطاب می کند وچون در بیمارستان های کشور های درحال توسعه پزشک سالاری مطرح است و جز خدمات پزشکان چیز دیگری دیده نمیشود با یک خطای پرستاری هرچند جزیی دهان به همچنین خطابه هایی می چرخانند و تصمیم می گیرند تا گروه های غیر تخصصی را بکار می گیرند تا خطا ها از این که هست بیشتر شود و خطای این گروه غیر تخصص را به پای پرستاری بنویسند و پرستاری را محدود تر کنند.(این همه کینه به پرستاری از کجا نشأت گرفته است)

پرستاران مانند بعضی از افراد کادر درمان نیستند،که اگرکم وکسری درحقوق میلیونیشان ایجاد شود دست ازکار بکشند و پا بگذارند روی وجدان کاری و یا با تهدید که ما این کشور را ترک می کنیم و… با جان انسان ها بازی کرده و لجبازی کنند و بیخیال بیمار و… شود. بیخیال بودن خیلی سخت است و پرستاران از پس آن بر نمی ایند ولی نمی دانم چرا بعضی از افراد کادر درمان چنین بیخیال هستند.

*مقایسه ما:

پزشک ها در بیمارستان های دولتی، حقوق ثابت و پرکیس ماهانه که ۵تا۱۰۰میلیون تومان است می گیرند.

این درحالی است که درنهایت شلوغی بیمارستان، حقوق پرستار بیشتر از ۲میلیون تومان نخواهد شد. این تفاوت فاحش درحالی است که پزشکان تنها بیمار را پذیرش می کنند و بقیه کارها به عهده پرستار است. این پرستار است که شب وروز با بیمار سروکار دارد و اگر اتفاقی برای بیمار بیافتد حتی اگر پزشک هم مقصر باشد در بسیاری از موارد پرستار نیز مقصر شناخته می شود و باید جریمه شود.

متأسفانه این اختلاف درآمد پزشک و پرستار در ایران ۲۰۰%ا ست ولی در کشور های دیگر که مانند ایران درحال توسعه یا حتی توسعه یافته اند زیر ۱۰% می باشد!!

ویزیت یک پزشک عمومی بیش از ۵۰ هزارتومان و ویزیت تخصصی و فوق تخصصی بیش از۱۰۰هزارتومان است. این درحالی است که هیچ مالیاتی از پزشک محترم گرفته نمی شود یا قشر ضعیف کم درآمدند یا قشر جدا از کادر درمان هستند که مالیات از آن ها دریافت نمی شود ولی از حقوق کمتر از ۲میلیون تومان پرستار مالیات گرفته می شود .

*شرح واقعه:

بزرگان وزارت بهداشت! فکر می کنید علت کمبود نیروی پرستاری چیست؟ کمی اگر از گیرودار زندگی مادیتان بیرون آیید و به این قشرنگاهی بیندازید، می بینید که بیش از ۶۰% از دانشجویان پرستاری مشغول به کارنیستند، اکثر دانشجویان پسر حتی کار آزاد را ترجیح می دهند، فکر می کنید چرا؟

چون درآمد پرستاری خیلی کم است و عملاً با آن نمی توان یک زندگی راگذراند. همچنین حقوق دریافتی متناسب با زحمت و سختی کار پرستاری نیست و که هر چند وقت یکبار بر سختی آن می افزایید مثلا همین چند روز اخیر از ساعت استراحت پرستاران شب کار نیز کاسته اید.

همچنین در پرستاری به علت پزشک سالاری بیمارستان ها عزت نفس پرستار زیر سوال می رود و دانشجویان با اکراه و عدم انگیزه وارد کار می شوند.

اهداف ما وشما:

هدف ما پرستاران بهبود سریع و افزایش کیفیت سلامتی و پیشگیری از عواض احتمالی و … می باشد.

شما خود می دانید که پرستاری مناسب  از بیمار تکمیل کننده و نتیجه بخش و حسن ختام تمامی خدمات کادر درمان به ویژه پزشک است و  فایده آن نیز برای بیمار است که هدف اصلی کادر درمان است .

یک مثال کوچک از بسیاری از خدمات پرستاری این است که اگر از بیماری که به تازگی عمل مغز و اعصاب انجام داده است و پانسمان این فرد به صورت استریل و روش مخصوص و زمان معین انجام نشود ممکن است عفونت کرده فرد بیمار اگر زنده بماند تا اخر عمر باید یا کور باشد یا قسمتی از بدن خود را حس نکند. آیا شما مسولیت این کار خطیر و مهم را برعهده می گیرید یا بهیاران ۶ماهه یا ۱ساله شما که نه دانش کافی و نه آشنای کافی با این تدابیر را دارند؟

شما با وجود قبول داشتن تمامی این موارد، نه تنها هیچ کاری برای جامعه پرستاری نکردید، بلکه با طرح کمک پرستاری، بهیاری یکساله و حتی بی اثرکردن قانون ارتقا بهره وری، پرستاری را تحقیرکردید و با وعده واهی و توخالی، دیوار بی اعتمادی رابین ما و خودتان بوجود آوردید.

تابحال شده است دربیمارستان های دولتی بستری شوید؟

یا فقط بیمارستان های دولتی برای مردم کم درآمد است؟

بیمارستان های دولتی، که حتی با وجود بهترین پرستاران هم بی نقص نیست (چرا که افزایش کار و تعداد کم پرسنل و تعداد بالای بیمار تمرکز کافی برای انجام درست کارها را از پرستاران گرفته است)

شما باطرح پرستاران یکساله صورت مسئله را مورد تهاجم خودتان قرار دادید.

کمبود پرستار دارید و بجای بهای بیشتر به پرستاران و جلوگیری از افت علاقه و انگیزه پرستاران، پرستار یکساله میگیرید؟

شمایی که از گم شدن دانشجویان پزشکی ترم ۱و۲ کلی دلشوره میگیرید و شب تا صبح شمع روشن میکنید تا برگردند، کمی هم به مهاجرت های هزاران نفری پرستاران به کشور های دیگرفکر کنید؛

نکند پرستاران مانند پزشکان که با یک پیشنهاد کوچک؛ بر حقوقشان میلیونی می افزایید، آنقدر مهم نیستند.

بجای استخدام پرستاران یک ساله که معلوم نیست با آمدنشان قرار است چه بر سربیماران بیاید، کمی هم به حق و حقوق پرستاران بها دهید.

اصول مدیریت وگذارن بحران را ازمولای متقیان علی(ع)یادبگیریم؛ که تمام گرفتاری ها و رنج ها و زحمت های ما از کمبود مطالعه است.

*خواسته ما:

ما دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شاهد از جنابعالی میخواهیم تا در مورد آینده ای که نظام سلامت در پیش رو دارد با این وضع (پرستاران بیمارستانی) تفکر نموده و پیش بینی کنید که ممکن است چه خطراتی جان کادر درمان و بیمار را تهدید کند.

*پیشنهادات ما دانشجویان:

دانشکده پرستاری ومامایی شاهد جهت افزایش بهروری و کیفیت کار و کمبود نیروی انسانی پرستاری به شما وزیر محترم بهداشت جناب آقای دکتر هاشمی

۱:پرداخت وزیت پرستاری (پرداخت ۱/۱۰ وزیت هر پزشک برای وزیت هر پرستار از بیمارش)

۲:پرداخت کارکردی (پرداخت تمامی هزینه های مراقبتی به پرستاران بیمارستان. مثلا بخشی از هزینه تزریقات و سرم تراپی یا پانسمان و… که پرستار انجام میدهد اما هزینه به پزشک معالج پرداخت می شود)

۳:پرداخت هزینه های آموزشی (دریافتی بیمارستان از دانشگاه جهت آموزش دانشجویان پرستاری به پرستاران بیمارستان)

۴:آموزش ضمن کار (برگزاری کلاس های اجباری و گرفتن امتحان و دادن مدرک جهت کار پرستاران در بخش های حرفه ای و نیازمند مراقبت ویژه برای پرستاران جهت یاد آوری و افزایش وبهبود آموزش ها آکادمیک و حرفه ای)

۵:تشکیل کمیته های حل وبررسی حقوق و مشکلات و نیازمندی های پرستاری حرفه ای و مشکلات بیمارستان ها

۶ : تعرفه گذاری خدمات پرستاری(که چندین سال است عقب افتاده انجام شود)

۷:شرح دقیق وظایف پرستار در بیمارستان و سایر اماکن درمانی

۸:افزایش مالیات پزشکان پر درآمد

و…

چندین و چند پیشنهاد دیگر که ان شاء الله در فرصت مغتنم و دیدار شما در میان دانشجویان پرستاری به عرض خواهیم رساند.

قرآن کریم می فرماید: «وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْری تَنْفَعُ الْمُوءْمِنینَ»؛ «و پند ده! زیرا که پند در موءمنان سودمند می افتد.»

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=2037

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.