• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

واسطه‌گری عیادت رئیس دولت اصلاحات با رهبر انقلاب را نکردم +تصاویر

  • کد خبر : 433
  • 31 مرداد 1394 - 8:13
واسطه‌گری عیادت رئیس دولت اصلاحات با رهبر انقلاب را نکردم +تصاویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ وی در ابتدای سخنان خود گفت: دانشکده فنی دانشگاه تهران، مرکز کبارزات قبل از انقلاب بود؛ برای اولین باری است که من به این دانشکده می‌آیم. وی افزود: در کودتای ۲۸ مرداد مردم دچار گمراهی شدند و نا اهلان نقاب زدند و مردم نیز غافل از ورود استبداد و […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ وی در ابتدای سخنان خود گفت: دانشکده فنی دانشگاه تهران، مرکز کبارزات قبل از انقلاب بود؛ برای اولین باری است که من به این دانشکده می‌آیم.

وی افزود: در کودتای ۲۸ مرداد مردم دچار گمراهی شدند و نا اهلان نقاب زدند و مردم نیز غافل از ورود استبداد و استعمار از دریچه ای دیگر شدند.

قاضی زاده هاشمی درباره فعالیت های تشکیلاتی دانشجویان در آن سالها گفت: کسانی که عضو انجمن اسلامی بودند دستگیر می شدند.

وی درباره فعالیت‌های گروههایی مثل مجاهدین خلق نیز خاطرنشان کرد: عده ای در این لباس سعی میگردند چهره ای زشت از اسلام نشان دهند و این دقیقا همان کاری است که داعش انجام می دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: نقاب ها همیشه زیبا هستند اما در پس آن چهره ای زشت نهفته است؛ برای همین است که تشخیص فتنه ها بسیار سخت است و در این میان وظیفه دانشجویان بسیار راهگشاست.
وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب مبنی بر اینکه خدا لعنت کند کسانی که نمیخواهند دانشگاه سیاسی باشد، افزود: این دقیقا همان بینش سیاسی برای تشخیص و تمیز حق از باطل است، همان چیزی که نسل امروز به آن احتیاج داد.

سید حسن قاضی زاده هاشمی همچنین با توصیه دانشجویان به خواندن کتاب و مطالعه تاریخ ایران، افزود: باید عمیق شوید وگرنه ممکن است لغزش هایی صورت گیرد که لازمه اش تعمق و کسب اطلاعات و دانش و خودسازی است.

در ادامه، دانشجویان سوالاتی را پرسیدند که قاضی زاده با آنها پاسخ داد:
* چرا با وجود اعلام وزارت مبنی بر توجه ویژه به دانشجویان رشته بهداشت، اما توجهی به این رشته نمی‌شود؟ چرا تعداد زیادی دانشجو در این رشته پذیرش می شود در حالی که برای اشتغال آنها فکر نمی شود؟

پاسخ قاضی زاده: این نقد درستی است که علت آن، فقدان برنامه مدون در این زمینه است؛ این مشکل در وزارت علوم کمتر است و دلیل آن هم این است که به کار گیری تمام نیروهای تربیت شده در وزارت علوم، به عهده آن وزارتخانه نیست در حالی که در وزارت بهداشت اینگونه است.

همچنین به علت فشارهای منطقه‌ای در هر جایی یک دانشکده ایجاد شده است؛ مثلا امام جمعه و یا بخشدار و یک مقام مسئولی در یک منطقه درخواست داده و دانشکده ایجاد شده است اما فکر به حال کیفیت آن نشده است.

البته کاری که قرار است در وزارت بهداشت تا پایان سال انجام شود، ۳ الی ۴ هزار نیروی رشته های بهداشت را نیاز دارد.

در طرح تحول سلامت اما به بهداشت خیلی توجه شده است و در همه خانه های بهداشت، ماما و به ورز و … به کار گیری شده است.

* کذهش سطح غنی سازی به تولید رادیو داروها آسیب نمی‌زند؟ ساخت بیمارستانهای هسته ای به کجا رسیده است؟
پاسخ وزیر بهداشت: مطمئن هستم که که تهییه رادیو داروها دچار مشکل نخواهد شد به خصوص تجهیزات جدیدی که وارد حوزه پزشکی شد، اجازه ورود به کشور را پیدا میکنند.
در مورد بیمارستانهای هسته ای نیز، یک دبیرستان هسته ای در مشهد ایجاد شده است، این در حالی است که بهترین فارغ التحصیلان دانش آموزان در مشهد از مدرسه سازمان انرژی اتمی است.
اولین بیمارستان هسته ای در تهران نیز به همت شهردار محترم در تهران قرار است زمینش تحویل ما شود و عملیات ساخت آن نیز توسط دکتر صالحی پیگیری شود؛ یک بیمارستان هسته ای نیز در بوشهر قرار است ساخته شود.

* در راستای تبیین اخلاق پزشکی در میان اساتید و دانشجویان چه کار تازه ای صورت گرفته است؟ در راستای بومی سازی کتب آموزشی چه میزان فعالیت انجام شده است؟ در باره نهادینه سازی طب سنتی نیز چقدر کار انجام شده است؟
پاسخ قاضی زاده: درباره اساتید و کتب، کار زیادی نسبت به گذشته انجام نشده است. درباره طب سنتی نیز چندین دانشکده ایجاد شده است اما کشور ما پیشینه زیادی در زمینه طب دارد و البته صرفا در ایران کهن طبیب نداشتیم بلکه حکیم بودند.

منابع قدیمی ما فوق العاده غنی هستند؛ البته آفت طب سنتی در ایران اکنون برخی از عطاری ها و شیادها هستند؛ برخی فکر می کنند که داروهای گیاهی هیچ ضرر و عوارضی ندارد در حالی که به شدت معتقدیم طب سنتی باید تقویت شود.

* کسانی که در معرض پرتو های اشعه ایکس و رادیولوژی هستند، دستمزدشان پایین است؛ چرا سختی کار برای آنها در نظر گرفته نمی شود؟
پاسخ وزیر بهداشت: از سال ۸۸ معوقات حق اشعه پرداخت نشده است؛ این در حالی است که مجلس تصویب کرده بود امروز هم باید در بودجه در نظر گرفته شود؛ به طور کلی بورجه خیلی زیادی در اختیار وزارت بهداشت نیست تا همه انتظارها برآوردهع شود اما در حال پیگیری برای مرتفع سازی این مشکل هستیم؛ به ویژه اینه بودجه های کلانی که گفتند برای طرح تحول سلامت در نظر گرفته می‌شود؛ هنوز تحقق نیافته است فعلا چنین هزینه های زیادی را نمیتوانیم پرداخت کنیم. اما معتقدم که حق این عزیزان است که حقوق خود را دریافت کنند و اعتراضشام منطقی است.

* خبری از شما نقل شد که زمانی که رهبر ممعظم انقلاب بیمار بودند، شما نزد ایشان رفتید و وساطت کردید که سیدمحمد خاتمی به ملاقات ایشان بیاید و رهبری هم فرمودند که وی باغی است؛ آیا این درست است؟

پاسخ قاضی زاده: نه، این حقیقت ندارد، من یکی چنین واسطه گری نکردم.

* در حوزه آموزشی به وزارت علوم ایراد وارد است؛ ماجرای این نابرابری‌ها و دانشجویهای پولی و پردیس های بین المللی چیست؟
پاسخ وزیر بهداشت: درباره دانشجوی پولی که بنده و جناب معاونت فرهنگی قبول داریم که فقط داریم توجیه میکنیم؛ چون این تصمیمی است که قبلی ها گرفتن دو امروز قانون شده است و ما ملزم به اجرای آن هستیم؛ این در حالی است که در مراکزی تحت عنوان بین الملل، نه اساتید و نه دانشجویان، حتی زبان خارجی هم بلد نبودند؛ صرفا در روز کلاس، استاد و دانشجو سوار هواپیما می شدند و مثلا می رفتند کیش سر کلاس و دوباره باز می‌گشتند!

من از همان ابتدا به این نقد داشتم که چرا از مسیر قانونی دانشجو پذیرفته نشود؟ باید این پروسه از مسیر شرکت در کنکور شکل بگیرد؛ من معتقدم که دانشجوی پولی بد نیست در قالب مراکز خودگردان وجود داشته باشد؛ اگر واحد خصوص تاسیس کنیم برای تحصیل فرزندان خودمان، بهتر از این است که برای تحصیل به خارج از کشور بروند.

* هزینه درمان بسیاری از بیماری ها، سنگین است؛ مثل سرطان و ام اس؛  بیمه هم یا تحت پوشش ندارد و یا به سختی هزینه را به بیماران باز میگرداند؛ علت چیست؟

در مورد سرطان، کارهای خیلی خوبی انجام شده اسـ، قائل به این هستیم که جان تعداد زیادی انسان از جان یک نفر، خیلی ارزشمند است؛ در برخی موارد مثلا قیمت میلیاردی یک دارو که ۵ ماه به طول عمر یک انسان اضافه می کند، طبیعتا ارجحیت ندارد به خرج کردن این هزینه برای نجات جان تعداد زیادی از بیماران دیگر.

اکنون برای ام اس نیز در ایران دارویی تولید شده است که میزان زیادی توسط روسیه و آفریقا تقاضا شده است و قیمت آن یک پنجم مشابه خارجی آن است؛ طبیعتا این دارویی که در سطح برتری از جهان تولید می‌شود، ارجخیت دارد به داروی مشابه خارجی.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=433

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.