• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

همایش فضای مجازی در دانشگاه اصفهان برگزار شد + گزارش تصویری

  • کد خبر : 1268
  • 29 آبان 1394 - 3:18
همایش فضای مجازی در دانشگاه اصفهان برگزار شد + گزارش تصویری

علی‌اکبر رائفی‌پور بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اظهار کرد: کشورهای استعمارگر به اهمیت رسانه پی برده‌اند و امروز مدیریت رسانه‌های جهان در اختیار استعمارگران دیروز است. وی در ادامه افزود: بمب‌گذاری‌های اخیر در پاریس مشابه حملات ۱۱ سپتامبر رقم می‌خورد و رسانه‌ها طوری به مردم القا می‌کنند که […]

علی‌اکبر رائفی‌پور بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اظهار کرد: کشورهای استعمارگر به اهمیت رسانه پی برده‌اند و امروز مدیریت رسانه‌های جهان در اختیار استعمارگران دیروز است.

وی در ادامه افزود: بمب‌گذاری‌های اخیر در پاریس مشابه حملات ۱۱ سپتامبر رقم می‌خورد و رسانه‌ها طوری به مردم القا می‌کنند که حاضر باشند از آن‌ها جاسوسی و مکالماتشان شنود شود اما امنیتشان بازگردد.

این کارشناس رسانه با اشاره به تغییرات متعددی که فضای مجازی و رسانه‌ها در زندگی مردم داشته است خاطر نشان‌کرد: معماری خانه‌های قدیم ایرانی دارای اندرونی و بیرونی و مطابق با فرهنگ ما بود، اما امروزه خانه‌ها به شکل یک مستطیلی درآمده که همه جایش با هم در ارتباط است و این طراحی جدید، سبک زندگی غربی را می‌طلبد.

رائفی‌پور ادامه داد: از مقتضیات رسانه است که هر چه مخاطب بیشتر در محتوای آن مشارکت داشته باشد، بیشتر اثر می‌گیرد و در همین راستا ساختن سریال‌های ترکیه‌ای مطابق میل مخاطب باعث شده این کشور در این زمینه پیشرفت کند.

وی وسعت و ماندگاری پیام را از ویژگی‌های رسانه خواند و اظهار داشت: همه ما، بازیگران شخصیت های ماندگاری چون مالک اشتر و مختار را به این اسم‌ها می‌شناسیم و در صورت مشاهده عکس و فیلمشان به یاد آن نقش می‌افتیم.

کارشناس رسانه و ارتباطات گفت: در فضای مجازی و در برنامه‌هایی مانند فیسبوک و تلگرام، تولید محتوا به خود کاربران سپرده شده که باعث می‌شود هر انسانی آن شبکه را از خودش و جزوی از وجودش بداند.

وی افزود: در برنامه‌های مذکور انسان‌ها تلاش می کنند به چشم بیایند و کار به جایی می‌رسد که برای دیده شدن، «لایک» در بسته‌های چندتایی خرید و فروش می‌شود که این، توهم دیده شدن را ایجاد می‌کند.

علی‌اکبر رائفی‌پور با اشاره به اهداف رسانه‌های غربی در جهت‌دهی به افکار عمومی جهان تصریح کرد: شبکه خبری مانند بی بی سی که به کشور انگلیس تعلق دارد، در این کشور ۱۵۰ پوند برای ارائه خدمات از بینندگانش پول می‌گیرد اما به ۳۷ زبان و برای همه مردم دنیا به صورت رایگان پخش می‌شود.

وی ادامه داد: حتی زمانی که هنوز تلویزیون و ماهواره مطرح نبود، بی بی سی در رادیو پیشتاز بود و معروف است که رمز عملیات کودتا ۲۸ مرداد از رادیو بی بی سی در کشور ما پخش شد.

این استاد دانشگاه به ترفندهای این رسانه نیز اشاره داشت و گفت: شبکه بی بی سی هنوز از لفظ پیکارجویان به جای تروریست برای داعش استفاده می‌کند.

وی ایجاد آمادگی در مقابله با تهاجمات نرم دشمن را در گرو سواد رسانه‌ای دانست و افزود: در گذشته آموزش شمشیر زنی و سوارکاری می‌دیدند تا بتوانند در جنگ‌ها پیروز شوند، سال‌های اخیر آموزش کار با اسلحه‌های گرم برای دفاع نیاز بود و البته هنوز هست؛ اما ابزار مقابله در جنگ‌های امروز سواد رسانه‌ای بالا و آشنایی به فضای مجازی است.

علی‌اکبر رائفی پور با اشاره به یکی از تاثیرات رسانه و شبکه‌های ماهواره‌ای توضیح داد: شروع درگیری‌های سوریه با چند شبکه ماهواره‌ای بود و بلایی بر سر امن‌ترین کشور خاورمیانه آوردند که بیشتر شهرهای آن خرابه است؛ کشوری که هم توریست سیاحتی بسیاری داشت و هم توریست زیارتی اما چند ماه پیش که آن‌جا بود هیچ‌کس باور نمی‌کند که اینجا، همان‌جا باشد.

وی اظهار داشت: در سراسر کشور ما از آذربایجان و ترک‌ها تا کردها وعرب‌ها تا برسید به جنوب و بعد بلوچ‌ها، تا خراسان و ترکمن‌ها، برای هر بخش نقشه ویژه آن قسمت تعیین کرده‌اند و با رسانه مشغول فعالیت هستند، به همین خاطر در تبریز بحث در مورد شیعه و سنی نیست ولی بر سر نژاد و زبان، زمینه‌سازی می‌کنند و زمانی که برنامه‌ای تلویزیونی، اشتباه غیرقابل قبولی را انجام می‌دهد نتیجه آن‌ها فعالیت‌های دشمنان در قالب اغتشاش بروز پیدا می‌کند.

این برنامه به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و انجمن اسلامی دانشجویان تحکیم وحدت علوم پزشکی در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1268

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.