• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل :

هدف از شفافیت، حفظ اعتماد مردم است

  • کد خبر : 12808
  • 15 بهمن 1398 - 22:51
هدف از شفافیت، حفظ اعتماد مردم است

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: در حقیقت ما شفافیت را برای تداوم جمهوریت می‌خواهیم، چرا که اگر اعتماد مردم از دست برود، دیگر پشتیبان نظام نخواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مستقل، حمزه دستیار در همایش سیاسی که با موضوع شفافیت در چهارمین روز از اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبربرگزار شد، بیان کرد: یکی از ابزارهایی رسیدن به عدالت، بحث شفافیت است، باید توجه داشت که شفافیت گفتمانی در مقابل گفتمان عدالت‌خواهی نیست، بلکه ابزاری برای جلوگیری از فساد است، برای مثال زمانی آلودگی‌ هوا در کشور به شدت افزایش پیدا کرد، کارشناسان محیط زیست گفتند که این آلودگی هوا ناشی از نوع بنزین وارداتی مورد مصرف در کشور است، در خصوص منشا این آلودگی چه کسی باید اعتراض می کرد؟ این رییس سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهور بود که باید به پیگیری و مطالبه می‌پرداخت، اما همسر ایشان وارد کننده همان نوع بنزین بود.
وی ادامه داد: آقای روحانی در سال ۹۲ در جمع هواداران خود می‌گوید که برای رفع حصر و آزادی آمده است، اما هیچ‌کس نمی دانست که وی از اولین امضا کنندگان مصوبه‌ی حصر سران فتنه در شورای عالی امنیت ملی بود، مثال دیگر اینکه بیش از هزاران ماشین چند صد میلیاردی از از مرز رسمی وارد کشور می‌شود اما می‌گویند که قاچاق شده است، در صورتی که ورود بیش از هشتصد هزار کانتینر از مرز رسمی کشور و اختلاس‌های میلیاری به تنهایی و توسط یک نفر قابل انجام نیست.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: معتقد به وجود فساد سیستماتیک نیستیم اما فرآیندهای فاسد وجود دارد، شفافیت را برای مچ‌گیری نمی‌خواهیم، بلکه برای حفظ جمهوریت نظام می‌خواهیم.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هرچه دارد، نه از خواص نظام، که از مردم دارد، چرا که خواص نشان دادند که در مواقع حساس، همیشه بعد از مردم وارد صحنه می‌شوند، انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدا خود را به رای مردم گذاشت و با جمهوریت کار خود را شروع کرد و این مطلب خود نشان از رای مردم دارد.

دستیار عنوان کرد: اگر شفافیت باشد از رانت‌های مالی و اطلاعاتی جلوگیری می‌شود، برای مثال در نقطه‌ای دور افتاده زمینی بایر غیرقابل استفاده وجود دارد، اما ناگهان فردی چنین زمینی را خریداری کرد، مدتی بعد در همان منطقه بزرگ ترین پالایشگاه ایران افتتاح شد و قیمت همان زمین بلا استفاده، بسیار افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، شفافیت فرصت پیشگیری از فساد را فراهم می‌کند، هرچند دو مسئله امور خصوصی و مسائل امنیتی از این توصیه مستثنی هستند، باید توجه داشت که محور این نظام، مردم هستند و حق دارند در سیستم‌ها و ساختارهای این نظام، مدیریت کنند، مقام معظم رهبری گفتند که مسئولین خادم مردم هستند، اما اکنون شاهد عکس این وضعیت هستیم.
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل عنوان کرد: در حکمرانی خوب، یکی از شیوه‌ها حکومت داده باز و استفاده از دولت الکترونیک است، روش دیگر استفاده از قانون سوت‌زنی است، قانون سوت‌زنی بدین صورت است که هرجا فسادی رخ می‌دهد، افرادی که آن را اطلاع می‌دهند جایزه دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی می‎گویند که برخی مسائل مانند تعارض منافع، اهمیت و اولویت بیشتری نسبت شفافیت دارد، اما باید پرسید که بدون وجود شفافیت چگونه می‌توان مسئله‌ای مانند تعارض منافع را تشخیص داد که بتوان با آن مقابله کرد؟
دستیار تصریح کرد: افرادی که در آبان ماه اعتراض کردند، صرفا به خاطر گرانی بنزین ناراحت نبودند، چرا که پیش از آن هم گرانی بنزین رخ داده بود، مسئله‌ی اصلی این بود که مردم احساس می‌کردند که دولت قصد فریب آن‌ها دارد، به همین خاطر بود که حس بی‌اعتمادی در مردم شکل گرفت، در حقیقت ما شفافیت را برای تداوم جمهوریت می‌خواهیم، چرا که اگر اعتماد مردم از دست برود، دیگر پشتیبان نظام نخواهند بود.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=12808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.