• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

نیاز مبرمی بر بازنگری در سیاست‌های فرهنگی وزارت علوم احساس می‌شود

  • کد خبر : 300
  • 06 مرداد 1394 - 9:06
نیاز مبرمی بر بازنگری در سیاست‌های فرهنگی وزارت علوم احساس می‌شود

دانشگاه در راس امور است و تقدیر یک کشور و مقدرات کشور بسته به وجود آن است . امام خمینی (ره) دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هر جامعه، معرف بالاترین سطح از تفکر و علم آن جامعه محسوب می شوند و اصول جهان بینی و نظام اعتقادی و ارزشی جامعه را در خود متجلی […]

دانشگاه در راس امور است و تقدیر یک کشور و مقدرات کشور بسته به وجود آن است . امام خمینی (ره)

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هر جامعه، معرف بالاترین سطح از تفکر و علم آن جامعه محسوب می شوند و اصول جهان بینی و نظام اعتقادی و ارزشی جامعه را در خود متجلی می سازند و با تربیت متفکران و دانشمندان و مدیران آینده، در جهت بخشیدن به حرکت های گوناگون فکری، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه موثر واقع می شوند. از اینجا می توان گفت که دانشگاه های مختلف جهان، علاوه بر اشتراکاتی که به اعتبار دانشگاه بودن، با یکدیگر دارند، به اعتبار تعلق به جوامعی با بینش ها و ارزش های مختلف، واجد خصوصیاتی هستند که آنها را از یکدیگر متمایز می سازد.

به همین جهت در تیرماه ۱۳۹۲ سندی تحت عنوان «سند دانشگاه اسلامی» در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی تصویب و ابلاغ گردید.
این سند شامل ۱۱ بخش بوده که بخش هفتم آن به نظام فرهنگی-تربیتی دانشگاه های ایران اسلامی پرداخته است.
کمیته فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان به بهانه حضور وزیر علوم،تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر فرهادی در مجلس شورای اسلامی به منظور پیگیری منویات مقام معظم رهبری اقدام به بررسی عملکرد وزارت علوم در دولت یازدهم و تطبیق آن با بخش هفتم سند دانشگاه اسلامی نموده است.

بر اساس بند ۲ از راهبرد سوم بخش ۷ سند دانشگاه اسلامی متولیان دانشگاه موظف‌اند با تدوین آیین نامه رتبه بندی فرهنگی-تربیتی دانشگاه‌ها به بازتعریف تخصیص بودجه و ظرفیت های دانشگاه‌ها بپردازند. این در حالیست که در بسیاری از دانشگاه‌های کشور بودجه های فرهنگی با وجود بالا بودن ظرفیت‌های دانشگاهی کاهش چشمگیری یافته است.

بر اساس بند هفتم راهبرد چهار این بخش دانشگاه موظف است با تدوین اخلاق حرفه ای اسلامی چهارچوبی اسلامی برای اساتید دانشگاه ترسیم کند . همچنین در راهبرد پنجم این بخش دانشگاه موظف به احیای هویت تمدن ساز اسلامی ایرانی با ارتقاء روحیه خودباوری و نفی انفعال و خودباختگی در مقابل تمدن غرب است .  متاسفانه شاهد آن هستیم که نه تنها افراد مخالف و معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی بلکه اشخاصی که با اصل اسلام در تضاد و تعارض اند و هیچ اعتقادی به کارایی تمدن اسلامی ندارند بر منصب استادی به تعلیم و تربیت دانشجویان مشغول اند.

در راهبرد ششم، دانشگاه موظف به تعمیق بینش، بصیرت و افزایش نشاط سیاسی-فرهنگی و انقلابی دانشگاهیان است. آیا دانشگاه با صدور مجوز جهت حضور فعالین فتنه ۸۸ و تطهیر فتنه و فتنه گران سبب تعمیق بینش سیاسی  و ایجاد بصیرت در میان دانشجویان خواهد شد ؟ و آیا با اعطای مسئولیت های خطیر در دانشگاه های کشور به فعالین فتنه به تقویت روحیه انقلابی آنان برای مقابله با دشمنان داخلی و خارجی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد ؟

بر طبق راهبرد ۱۰ ، دانشگاه باید با بهره گیری از آموزه های اسلامی جهت بهره وری بهینه از سرمایه عمر ، با مدیریت زمان، روحیه نشاط، امید و پویایی در دانشگاهیان را افزایش دهد . در بند اول بر لزوم تفسیر و تبیین جامع از شادی و نشاط و ارائه الگوی مطلوب اشاره شده است. حال این سوال مطرح است که آیا بر اساس آموزه های اسلامی اعطای مجوز به کنسرت های موسیقی به منظور شادسازی دانشگاهیان الگوی مطلوبی جهت شادی و نشاط است ؟
بر اساس بند چهار همین راهبرد دانشگاه موظف به تقویت تشکل های دانشجویی به منظور مشارکت دانشجویان در فعالیت های دانشگاهیست. حال آنکه از یک سال گذشته تاکنون تعداد تشکل های دانشجویی با کاهش قابل توجهی مواجه بوده و در مقابل تعداد تشکل های با پسوند اسلامی با اعضای بعضا غیرمعتقد به اسلام و غیرمعتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه در حال افزایش است؛ تشکل هایی که بستری برای پیاده نظام احزاب سیاسی شده اند.

بند یک راهبرد ۱۶ به لزوم رفع اختلاط های غیرضروری در محیط های علمی و دانشگاهی اشاره دارد؛ و برگزاری اردوهای مختلط طی یک سال گذشته خود نشانگر میزان تحقق این امر است.

راهبرد ۲۱ به طراحی و تدوین نظام جامع نظارت و ارزیابی مستمر فرهنگی-تربیتی دانشگاه ها بر اساس شاخص های اسلامی اشاره دارد؛ حال آنکه حتی دانشگاه فرهنگیان ، یکی از حساس ترین دانشگاه های کشور، از نظارت مسئولین مستفیض نمی شود.

انقلاب اسلامی در چشم انداز تمدن اسلامی به شاخصه های مهمی در مقابله با فتنه های مختلف و پیچیده نیاز دارد. شاخصه هایی که باعث گسترش و جهانی شدن این انقلاب می شود. بلاشک هیچ شخصی بهتر و جامع تر از رهبر انقلاب این حرکت عظیم به سمت تمدن اسلامی را ترسیم نمی کند. توجه بسیار زیاد مقام معظم رهبری بر دانشگاه و منویات ایشان مبنی بر لزوم دقت و توجه بر فضای علمی و فرهنگی دانشگاه نشان می دهد یکی از مهمترین عرصه ها برای شکل گیری و به واقعیت رساندن این پایه های تمدنی، دانشگاه می باشد.

امروزه دغدغه اکثریت جوانان و دانشجویان متعهد پیاده سازی و زمینه سازی این سیاست‌ها توسط مراجع بالادست و در راس آن وزارت علوم و تحقیقات می باشد ، انتظار می‌رود وزارت علوم سیاست‌ها و اهداف خود را بر محوریت این سیاست‌ها قرار دهد و برای آن برنامه ریزی کند و به خاطر داشته باشد افرادی که سبب کند شدن ، توقف و یا عقب گرد این حرکت رو به جلو اند در دستگاه دیپلماسی نظام و دانشگاه جایی نخواهند داشت .

از این رو با توجه به وضعیت فرهنگی نابه سامان دانشگاه‌های سراسر کشور نیاز مبرمی بر بازنگری اساسی در سیاست‌های فرهنگی وزارت علوم و مدیران و مسئولان معاونت فرهنگی این وزارتخانه احساس می‌شود.

*پری ناز احمدپور- دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=300

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. بسیار عالی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.