• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
نامه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به رئیس جمهور محترم:

نامه تفصیلی اتحادیه مستقل به رئیس جمهور در خصوص شرایط کشور و دولت سیزدهم

  • کد خبر : 13491
  • 16 مرداد 1400 - 13:02
نامه تفصیلی اتحادیه مستقل به رئیس جمهور در خصوص شرایط کشور و دولت سیزدهم
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران! سابقه 42 ساله انقلاب اسلامی نشان داده است رفت و آمد دولت‌ها و اشخاص، بدون نوگرایی و بازتعریف سیاست‌ها، ساختارها و روندها نمی‌تواند تغییرات جدی در سازمان حکمرانی و زندگی مردم ایجاد کند. امروز تحول در حکمرانی یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و بدون شک انتخابات 1400 و روی‌کار آمدن دولت سیزدهم، به عنوان اولین دولت در گام دوم انقلاب اسلامی، باید اولین دریچه تحول در حکمرانی باشد.

بسمه تعالی

جناب حجت‌الاسلام ‌و المسلمین سید ابراهیم رئیسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

باسلام و اهدای تحیات؛
ضمن عرض تبریک به مناسبت انتخاب حضرت‌عالی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، توفیق و سربلندی شما را در این مسیر خطیر از خداوند متعال خواستاریم.

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران!
سابقه ۴۲ ساله انقلاب اسلامی نشان داده است رفت و آمد دولت‌ها و اشخاص، بدون نوگرایی و بازتعریف سیاست‌ها، ساختارها و روندها نمی‌تواند تغییرات جدی در سازمان حکمرانی و زندگی مردم ایجاد کند. امروز تحول در حکمرانی یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و بدون شک انتخابات ۱۴۰۰ و روی‌کار آمدن دولت سیزدهم، به عنوان اولین دولت در گام دوم انقلاب اسلامی، باید اولین دریچه تحول در حکمرانی باشد.
دولت سیزدهم با انتخاباتی توسط مردم روی‌کار آمد که در مقایسه با تمام انتخابات‌های پیشین یکتا و بی‌نظیر بود. انتخابات ۱۴۰۰ در شرایطی برگزار شد که سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در کم‌ترین حالت خود بوده‌است. به وقوع پیوستن پدیده‌هایی مانند آبان ۹۸ یا دی‌ ۹۶ هزینه‌های بزرگی به جمهوری اسلامی وارد کردند و فرصت‌های بسیاری را برای ضربه زدن به پیکره نظام در اختیار دشمنان قرار دادند.
در این بین برخی افراد در داخل هم‌گام با منافقین و سلطنت‌طلبان نوای تحریم انتخابات را سردادند، اما حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ شکستی بزرگ را برای جریان تحریم رقم زد. مردم با حاضر شدن در پای صندوق‌ها نشان دادند که هنوز به تغییر از مسیر صندوق‌های رای امید دارند. نه بزرگی به وضع موجود و مسببان آن دادند. اکنون همه مردم ایران منتظر تحولی هستند که شما وعده داده‌اید. اما باید اذعان داشت که سیاست‌مداران و مسئولان نظام اسلامی هنوز فاصله زیادی با روحیه تحول‌گرایی دارند و در این بین حلقه‌های مفقوده بسیاری قابل شمارش است که به اختصار به مواردی از آن می‌پردازیم.

نخست) درک پیچیدگی‌های حکمرانی
ساده‌انگاری در حکمرانی از پایه‌ای‌ترین مشکلات در گذشته جمهوری اسلامی بوده است. ساده‌انگاری در حوزه‌های نظری در برهه‌های مختلف زمانی، موجب پدید آمدن چالش‌هایی در سطوح مختلف شده است. از سردرگمی در پیاده‌سازی سیاست‌های کلی نظام تا به وجود آمدن دوگانه‌هایی کاذب؛ که حاصلی جز شکست اتحاد ملت و اختلال در نظام اولویت‌بندی کشور ندارد و حتی در برخی بزنگاه‌های مهم سیاسی موجب انحراف اذهان عمومی از موضوعات اصلی شد. مسئله در سیاست‌گذاری و اجرا می‌تواند تهدید بزرگی برای حضرت‌عالی و دولتتان باشد.
ساده‌انگاری در تحلیل برخی را به این گمان انداخت که منشا ناکارآمدی دولت آقای روحانی، ساعت کاری اندک ایشان و سیاست‌مردان دولت بوده و می‌توان با صرف ساعت‌کاری بیشتر و جهد شبانه‌روزی یا کاهش تجملات و هزینه‌های تشریفاتی مشکلات کشور را حل کرد. هرچند ترک فعل و کم‌کاری دولت مشهود بود و چاره‌ آن جز کارجهادی و مستمر نیست لکن مشکل اصلی دولت قبل، سیاست‌زدگی در تصمیمات و عدم استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی مستقل بود که کشور را در ورطه مشکلات انداخت.

دوم) عقلانیت در حکمرانی
عقلانیت در حکمرانی بزرگترین حلقه مفقوده نظام سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری حال حاضر کشور است. گام نخست عقلانیت در حکمرانی تشخیص درست اولویت‌های کشور است. اختلال در نظام اولویت‌سنجی کشور حاصلی جز ریزش اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت نخواهد داشت و ایده‌هایی همچون طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی روزهای اخیر مجلس نیز نشان از این اختلال است.
سیاست‌زدگی در تصمیمات و عدم بهره‌گیری از نظرات کارشناسان خبره و مستقل ذبح کننده عقلانیت در حکمرانی است. تصمیماتی که طبق اولویت‌های کشور و بر پایه نظرات کارشناسی گرفته شود، می‌تواند شاهراه برون رفت از بحران مدیریتی حاکم بر کشور باشد.

سوم) اقناع افکار عمومی
یکی از مهمترین حلقه‌های مفقوده نظام حکمرانی در سال‌های اخیر بی توجهی به افکار عمومی و نداشتن برنامه برای اقناع مردم بوده است. حال آنکه این مسئله ضمانت اجرائی طرح‌های دولت و مجلس خواهد بود. بی‌توجهی به افکار عمومی و بعضا توهین به آن حاصلی جز نابودی سرمایه اجتماعی نظام و تعمیق شکاف بین مردم و حاکمیت ندارد. گفتگوی صریح و صادقانه با مردم می‌تواند اولین قدم در مسیر همدلی ملت و دولت باشد.

آقای رئیسی!
اکنون زمان آن فرارسیده است تا حکومت اسلامی، پس از ۸ سال برخورد غیرصادقانه دولت یازدهم و دوازدهم با ملت، بار دیگر به سوی مردم بازگردد و مردم که حقا صاحبان اصلی این کشور و نظام هستند، از اوضاع حقیقی کشور خود مطلع شوند. توضیح و تبیین شرایط کنونی کشور برای مردم، بی‌شک باید یکی از نخستین اولویت‌های دولت حضرت‌عالی باشد که یک بار برای همیشه مردم را بطور کامل از شرایط کشور آگاه کند. چرا که در وهله اول، تصورات واهی در خصوص حل تمام مشکلات معیشتی و اقتصادی در ماه‌های اول را می‌شکند و موجب تعدیل انتظارات و تبدیل امید غیرواقعی مردم به امید واقعی می‌شود.
بر کسی پوشیده نیست که عملکرد و شیوه مدیریتی دولت دوازدهم، خصوصا در یک سال پایانی باعث بروز مشکلات زیادی شد که بسیاری از آن زخم‌ها، خواه ناخواه در دولت سیزدهم سرباز خواهند کرد و برای کشور چالش آفرین خواهد بود.
اما مشکلات پیش‌روی دولت جنابتان محدود به این دست مسائل نمی‌شود. طرح‌ها و برنامه‌هایی بر زمین مانده بسیاری در مسیر شما به کمین نشسته‌اند. طرح‌هایی که به گواه اکثریت کارشناسان به هیچ وجه دارای اولویت نبوده و صرفا به منزله‌ تله‌هایی برای به دام انداختن دولت در ابتدای حرکت خود می‌باشند. که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح‌هایی چون همسان سازی حقوق بازنشستگان یا طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد. البته که اصل و ماهیت این طرح‌ها از محاسن بسیاری برخوردار است لکن اجرائی ساختن آن نیازمند بودجه‌های هنگفت است و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کلان کشور، این‌گونه طرح‌ها باید از اولویت‌های دولت خارج شوند.

آقای رئیس جمهور!
همانطور که اشاره شد مشکلات عدیده مردم در تامین نیازهای ابتدایی زندگی، باعث کاهش چشم‌گیر اعتماد مردم به حاکمیت شده و قوه مجریه در راس تولید این نارضایتی عمیق و گسترده واقع شده است. نارضایتی عمیق که حتی در بدنه ایدئولوژیک نظام و دلباختگان به انقلاب نیز رسوخ کرده و گسترده بدین معنا که قومیت، مذهب، قشر و طیف سیاسی نمی‌شناسد. از سوی دیگر رسانه‌های معاند در امتداد فعالیتشان در انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰، سعی در سیاه کردن دولت شما در اذهان مردم دارند و این برعهده شماست که باید در مقابله با این دشمنی‌ها برای ساختن تصویر دولتی مقتدر و کارآمد برآید.

در همین جهت دولت سیزدهم چاره‌ای جز تدوین برنامه‌ای کوتاه‌مدت برای بازگرداندن اعتماد مردم در کنار برنامه‌ بلندمدت برای حل ریشه‌ای و پایدار مشکلات کشور ندارد. به عبارتی موفقیت در ۶ ماهه ابتدائی دولت سیزدهم، جواز و ضمانت فعالیت این دولت در ادامه راه خود است و در غیر این صورت، دولت با چالش‌های سیاسی-امنیتی و اقتصادی روبرو خواهد شد. به طوریکه این اقدامات عاجل تغییرات ملموسی را برای مردم ایجاد کرده و ملت تغییر رویکرد مدیریتی را احساس کنند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور به بنابر ماهیت و رسالت دانشجویی خود و به واسطه مشورت با کارشناسان، مدیران و اساتید دانشگاه پیشنهاداتی را در قالب دو پیوست محضرتان تقدیم می‌نماید. امید است مورد توجه اعضای محترم کابینه دولت سیزدهم واقع شود.
نخست اولویت‌های کوتاه مدت دولت سیزدهم در ۶ ماهه آغازین دولت که در پیوست اول این نامه تقدیم می‌شود و دوم اولویت‌های عملکردی دولت که به تفکیک ده بخش ۱- معاون‌اول ۲- حوزه اقتصاد ۳- حوزه سیاست داخلی ۴- حوزه سیاست خارجی ۵- حوزه بهداشت و سلامت ۶- حوزه زیرساخت‌ها و مسائل زیربنائی ۷- حوزه علم و آموزش ۸- حوزه فرهنگی و اجتماعی ۹- شوراهای عالی تحت ریاست حضرت‌عالی و ۱۰- اولویت‌های مشترک که در پیوست دوم طی روز‌های آتی الصاق می‌گردد.

لازم به ذکر است این اتحادیه دانشجویی آمادگی خود را در خصوص اجرایی کردن این پیشنهادات و سرعت بخشیدن به دولت در جهت احیای امید مردم و بازگشت اعتماد آنان به نظام اسلامی اعلام می‌دارد و از هیچ کمکی برای رسیدن جمهوری اسلامی به اهداف والای خود فروگذار نخواهد کرد.

سرافرازی و تعالی روزافزون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از درگاه باری‌تعالی خواستاریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.