4
نامه‌ای برای کف نیویورک، فرسنگ‌ها دورتر از نیویورک

عصر جدید!

  • کد خبر : 18164
  • 16 خرداد 1403 - 1:56
عصر جدید!
اینکه حضرت امام خامنه‌ای توانسته است تعریف دقیق‌تری از مبارزه مقاومت را در جهان ارائه دهد، نامه ایشان را بیش از پیش مورد اهمیت ساخته است. رهبری در نامه خود مبارزه دانشجویان غربی را مبارزه‌ای در راستای مقاومت برای حذف رژیم کودک کش تعبیر کرده است و اینگونه تلاش جوانان غربی را در دل مقاومت تئوریزه نموده است.

پس از رویداد های ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و دفاع جانانه ملت فلسطین و مردم غزه در برابر جنایات تاریخی رژیم صهیونیستی، این رژیم غاصب که زخم خورده از فضای سیاسی و همچنین نظامی در حال دست و پا زدن در منطقه بود شروع به حملات بیرحمانه و ظالمانه علیه مردم فلسطین کرد. تا آنجا که کار را به نسل کشی و کشت و کشتاری بی‌رحمانه کشانده است. پس از این ماجراها و کنش انسانی جوانان و دانشجویان آمریکایی در خصوص نسل کشی های صورت گرفته در فلسطین، رهبری معظم انقلاب نامه‌ای برای قدردانی و تشکر از این حرکت شجاعانه در دل حکومتی سکولار و لیبرال و همچنین ایجاد رهنمودی دقیق در راستای حرکت در محور مقاومت ارسال کردند. این نامه از جهاتی قابل توجه و همچنین بررسی بود:

  1.  پس از جریانات مرتبط با نسل کشی های رژیم اشغالگر، وجدان بیدار و به اصطلاح رو کرده به نفس فطری هر انسانی به درد خواهد آمد. خواه در دل جامعه‌ای اسلامی و یا در دل جامعه‌ای سکولار تصاویر کودکان کشته شده فلسطینی می‌تواند هر انسان آزاده‌ای را در راستای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و غزه به حرکت در آورد. در جامعه سکولار و لیبرال آمریکایی، که دانشجویان تئوریزه شده، مطالب ایدئولوژی غرب را می‌آموزند، طبیعتاً کنشگری برای مردم فلسطین نباید آنچنان بار سیاسی و زیادی داشته باشد. لکن با یک بررسی ساده می‌توان این کنش را در دل غرب نمودی از وقوع بیداری وجدان ها و نیل به انسانیت آگاه و آزاده را مشاهده کرد. در این میان نامه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای می‌تواند این کنشگری را به حدی اعلی در زمینه های انسانی مورد بحث و بررسی قرار دهد. همچنین قدردانی رهبری انقلاب از این کنشگری را باید برای امید بخشی و دفاع از این دانشجویان در برابر رژیمی سرکوبگر مشاهده کرد.
  2.  در وهله بعدی باید در دل این نامه بررسی موضوعی وقایع فلسطین از جهات تاریخی را مورد بررسی قرار داد. مواضع تاریخی مرتبط با فلسطین در نامه امام خامنه‌ای نه آنقدر زیاد است که حوصله خواننده را سر ببرد و نه آنقدر کوتاه و کم است که جوان غربی را از حوادث فلسطین بی‌خبر عبور دهد. مطالب به گونه‌ای نوشته شده است که با کمی مطالعه شوق مطالعه و بررسی رویداد ها و وقایع سرزمین های اشغالی را در دل زنده کرده و جان جدیدی به روح و ذهن انسان مکانیکی شده غربی می‌بخشد؛ مخصوصاً زمانی که جوانان غربی در دل پروپاگاندای رسانه‌ای غرب نمی‌توانند از دل حقایق تاریخی سرزمین های اشغالی مطلع شوند. اینگونه رویکرد در نوشتار متن نامه بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند بصیرت افزایی دانشجویان را بیشتر کرده و در میان این مبارزه تاریخی مقابل رژیم پشتیبان صهیونیسم، ایدئولوژی مبارزه برای فلسطین و مقاومت را تقویت سازد.
  3.  اشارات مستقیم رهبری به قرآن و بازگشت به کلام الهی را باید از نگاه قدسی و ناتوان دیدن نظام غربی برای پاسخ به نیاز قدسی انسان ها برشمرد. تاریخ غرب با تمامی وجوه مرتبط با توسعه و مصرف گرایی، توان پاسخ به نیاز کمال گرایی و همچنین فطرت جویی انسان ها را ندارد. باید دانست مقاومت اسلامی بر مبنای کلام وحی مبارزه را شروع کرده و از زبان قدسی و الهی انسان ها را با خود همراه می‌سازد. ساکنین ایالات متحده که در میان نظام سرمایه داری، سبک زندگی مصرف گرا را دنبال می‌کنند طبیعتاً به این راحتی ها به دنبال برهم زدن آرامش خود نخواهند بود. لکن جنبشی که بتواند فطرت انسانی را یادآور شود نمودی از بازگشت جوانان غربی به فطرت خدا آشنا را نوید می‌دهد. بازگشت به قرآن در نامه رهبری را باید در نگاه اصیل انقلاب اسلامی برای پاسخ به انسان ها بر شمرد.
  4.  در سالیان گذشته که دشمنان نظام اسلامی و انقلاب با استفاده از سرمایه گذاری کلان و بهره گیری از جنگ نرم شروع به اثرگذاری به جوانان ایرانی و مسلمان منطقه کرده‌اند، روند ملی و همچنین فرهنگی جمهوری اسلامی مقابله با این موارد متعدد در سرزمین های اسلامی بوده‌است. چیزی که در غرب به عنوان رویکرد تمدنی جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.امروزه‌روز رویکرد تمدنی جمهوری اسلامی در فضای جنگ نرم پیشرفت کرده و اثرگزاری را در دل اقتدار ملی خود یافته‌است. حال که «وعده صادق» نیز قدرت نظامی ایران برای دفاع از مظلومان جهان و همچنین انتقام از رژیم صهیونیستی را به رخ کشیده، نامه رهبری معظم انقلاب توانسته نام جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش در نگاه جوامع غربی بالاتر ببرد. امروز در نظام بین‌المللی ایران به عنوان کشوری مقتدر شناخته شده که باید در جنگ شناختی حاضر در دنیا تعاملی گسترده را ایجاد کند‌؛ تعاملی که بتواند با اثرگذاری بر ملل دنیا، مسیر تمدن اسلامی را پیشرفته و راهی برای ذهن قدسی عالم بیابد.
  5. بررسی واکنش های مختلف دانشجویان به نامه رهبری، نشان از آن دارد که مقاومت در ایالات متحده روحی تازه به خود گرفته است. در توییتر کنش کاربران بسیار دیدنی بوده‌است. اینگونه کنش ها در فضای مجازی را نباید ساده دید. در جهانی که دنیای غرب شانتاژ خبری خود را دارد و از طرفی نگاه پروپاگاندای رسانه‌ای غرب در دل جوامع امروزی جا باز کرده‌است، نامه رهبری توانسته اثرگذار باشد و پیام مقاومت را از زبان رهبری به گوش دانشجویان در دل غرب برساند. این خود نمود بارزی از تحولاتی جدید در عرصه های سیاسی و بین‌المللی است.
  6. اینکه حضرت امام خامنه‌ای توانسته است تعریف دقیق‌تری از مبارزه مقاومت را در جهان ارائه دهد، نامه ایشان را بیش از پیش مورد اهمیت ساخته است. رهبری در نامه خود مبارزه دانشجویان غربی را مبارزه‌ای در راستای مقاومت برای حذف رژیم کودک کش تعبیر کرده است و اینگونه تلاش جوانان غربی را در دل مقاومت تئوریزه نموده است. کنشی که می‌تواند حمایت راسخ ایران، جمهوری اسلامی و همچنین مقاومت اسلامی را از دانشجویان آمریکایی داشته باشد و از جهتی تصویر غلط از مقاومت در جوامع غربی را بازسازی نموده و حال تصویری انسان ساز و ایدئولوگ محور را به رخ غرب می‌کشد.
  7. در حالیکه نامه خطاب به جوانان و دانشجویان حاضر در غرب و ایالات متحده نوشته شده، اما نوشتار متن رهبری کلامی برای دانشجویان حاضر در حوزه مقاومت هم تعریف می‌شود. اگر امروز دانشجویان ایرانی و همچنین مسلمان در سایر نقاط جهان نتوانند کنشی دقیق در برابر رژیم غاصب صهیونیستی و نسل کشی بیرحمانه در فلسطین انجام دهند، اثرگذاری خود را در برابر رویکرد های انسان دوستانه از دست خواهند داد. این نکته‌ای است بس حائز اهمیت برای جوانان حاضر در حوزه کشور های منطقه و مقاومت. باید برای حل این معضلات جنبش دانشجویی در ایران راهی برای ساختاری دقیق و سیاسی در دل غرب بیابد تا بتواند نگاه تمدنی مقاومت و اسلام را به گوش دانشجویان غربی برساند. راهی که شاید غرب در این مسیر پیموده و امیدواریم این مسیر برای دانشجویان ایرانی نیز هموار گردد.
اکنون که نظام غربی با نگاهی جنون آمیز تنها نظاره گر وقایع فلسطین اشغالی است، نامه رهبری را باید راهی برای رسیدن به نفس ذاتی انسان ها در جهان دید. رهبری از جهتی نگاهی دقیق و عمقی به دیپلماسی شناختی و جنگ نرم بخشیده‌اند. اکنون باید این اثرگذاری را شروع نوینی از جنگ نرم اسلامی تلقی کرد که در آینده‌ای نه چندان دور مسائل و راهکار های جدیدی را به عصر جدید باز می‌کند. به قول رهبری که فرمودند جهان امروز در حال تغییر است، باید این تغییرات را در دل غرب مطالعه نمود و از این تغییرات برای رسیدن به اقتدار مقاومت و نگاه انقلاب اسلامی مورد استفاده قرار داد‌.
لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=18164

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.