• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
در دیدار رمضانی رئیس جمهور با تشکل های دانشگاهی مطرح شد:

مواضع مبهم و سکوت، موافقان دولت را به مخالفان دولت تبدیل میکند

  • کد خبر : 15089
  • 25 فروردین 1401 - 19:09
مواضع مبهم و سکوت، موافقان دولت را به مخالفان دولت تبدیل میکند
اقای رییس جمهور! زخمی که درمان نشود در آینده‌ی نزدیک مجدد سرباز می‌کند. صدور دستور پیگیری و حضور میدانی جنابتان در ساعات ابتدایی وقوع اتفاقات مختلف باعث دلگرمی مردم است، لکن واکنش‌های رسانه‌ای مناسب و مسکوت گذاشتن مسئله در آینده این مسئله را به ضدخود بدل می‌کند. سوال ما از شما این است نتیجه عملیاتی در مواردی که از بدنه‌ی دولت درخواست گزارش نموده‌اید، مانند گزارش از اتفاق ورزشگاه مشهد، قطعی بنزین، مشکلات صنعت خودرو و... اکنون به کدام نتیجه‌ی عملیاتی و به صدور چه احکام و اصلاحاتی منجر شده است؟ سرانجام مقصیرین چه شد؟

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری مستقل، رئیس جمهور امروز بیش از ۳ ساعت میزبان فعالان و تشکل‌های دانشجویی بود. این جلسه با سخنان ۱۴ نفر از دانشجویان و به نمایندگی از تشکلها آغاز شد، سپس رئیس جمهور در سخنانی به نکات و مطالب دانشجویان پرداخت و در نهایت دانشجویان و آیت الله رئیسی نماز خواندند و افطار کردند.
زینب شوندی ،دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به ارائه نکات و مطالبات پرداخت.
متن نکات به شرح زیر است :

بسم‌الله الرحمن الرحیم
در ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم، طی دو نامه‌ی تفصیلی ناظر به اولویت‌ها و راهکارهای دولت خطاب به شما، اهم دغدغه‌ها و مسائل را مطرح کردیم، امروز که پس از گذشت چند ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، آن نامه را مرور می‌کنیم، می‌بینم که مصادیق متعددی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، که می‌توانست راهگشای امروزمات باشد. یکی از آن موارد مشخص نبودن کلان‌ایده‌ی دولت بود.

آقای رییسی!
وجه سلبی دولت برای ما مشخص است، ما می‌دانیم که دولت شما یعنی عدم فساد، عدم تبعیض و … اما وجه ایجابی دولت شما نامشخص است، برای مثال وقتی از عدالت صحبت می‌کنید، عدالت در کدام مکتب فکری مد نظر است؟ ما هنوز نمی‌دانیم چرا سیاست حذف ارز ترجیحی کالاهای از توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول است آن‌هم با پافشاری خاص یک نفر از بدنه دولت شما، باید مشاهده شود. ما از شما می‌خواهیم تفاوت‌ در دیدگاه‌ها را در صحنه‌ی عمل نشان دهید.‌ وضعیت شاخص عدالت در نظام آموزشی دولت فعلی با دولت قبل چه تفاوتی دارد؟

دومین نکته‌ی مدنظر در دولت شما مسئله ساده‌انگاری در بخش‌هایی از امر حکمرانی است، به صورت مشخص‌تر باید گفت توهم تأثیرگذاری و ایجاد تحول نسبت به تصمیمات دولت شما مشاهده میشود. درحالی که یا جامعه مخاطب کوچکی دارد و یا از اساس عملیاتی نیست‌.
طرح‌هایی مانند مجوزهای کسب و کار و آزادسازی سواحل هر یک به نوبه خود قابل تحسین است، اما بی‌پرده باید گفت که مگر چند درصد از مردم جامعه از اساس امکان استفاده از سواحل دارند که چنین اقدامی فرقی به حالشان داشته باشد و خداقوتی به دولت بگویند. باید پرسید که چرا وزیر نفت کشور از فروش ۵ میلیون بشکه نفت صحبت می‌کند در حالی که نه تنها با ظرفیت‌های کشور ناسازگار است بلکه بیان این جمله در چنین شرایطی تاثیر منفی بر قیمت انرژی دارد.

از جمله وعده‌هایی که تحقق آن‌ها امروز مورد سوال است، حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان تا پایان سال گذشته، وضعیت افزایش تولید خودرو نسبت به مشابه آن در سال گذشته است. نیک می‌دانید که عدم تحقق این وعده‌ها چه تاثیراتی خواهد گذاشت.

این ساده‌انگاری در حالی است که ما توقع داریم دولت مرد تصمیمات سخت باشد. البته لازم به ذکر است زمانی که صحبت از تصمیم بزرگ می‌کنیم، نباید ذهنمان محصور در جراحی‌های اقتصادی باشد. تصمیمات بر زمین مانده و اساسی بسیار است که مستقیما با سفره مردم مرتبط نیست. ما از دولت انتظار داریم به تغییرات با دامنه‌ی وسیع‌تر هم‌چون اصلاح نظام بانکی ربوی، اصلاح نظام مالیاتی،اصلاح نظام تامین اجتماعی و … بپردازد‌. چالش دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد،تاثیرات منفی بانک‌های خصوصی است‌. بررسی عملکرد این بانک‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که جز‌ زیان، آورده‌ای برای ملت و امت جمهوری اسلامی ایران نداشته است. کاش جسارتی وجود داشته باشد که در مقابل این بانک‌ها که بر هیچ اساسی توجیهی برای حیات آن‌ها وجود ندارد، بایستد. مثال دیگر چالش کنکور است که همه در خصوص آن نظریه‌پردازی می‌کنند. اما تغییری در عرصه‌ی عمل ایجاد نمی‌شود و انتظار این است که این مسئله را یکبار برای همیشه حل کنید.

و در ادامه امیرحسین پناهی ،دبیر اتحادیه نکات تکمیلی را به شرح زیر اضافه کرد.

نکته‌ی سوم که باید مورد توجه قرار گیرد، مسئله‌ی از دست رفتن سرمایه اجتماعی است. صحبت‌های گرد و مبهم و مواضع نامشخص و در برخی موارد سکوت، با سرعت هر چه تمام‌تر موافقان و طرفداران دولت را به مخالفان دولت تبدیل می‌کند.
این سکوت در حالی است که فرصت طلایی شش ماهه دولت برای جلب افکار عمومی از دست رفته است و سکوت دولت در قبال بسیاری از مسائل و گره‌های ذهنی مردم جامعه، مردمی بودن دولت را از اذعان دور کرده است. به طور مثال موضع دولت در قبال طرح صیانت چیست؟ اگر موافق هستید اعلام هستید اگر مخالف هستید هم اعلام کنید. این سکوت به چه معناست؟ موضع دولت نسبت به ورود بانوان به ورزشگاه چیست و برای تحقق آن چه تصمیمی کرده‌است؟ موضع دولت نسبت به مقوله سربازی اجباری چیست؟

اقای رییس جمهور!
زخمی که درمان نشود در آینده‌ی نزدیک مجدد سرباز می‌کند. صدور دستور پیگیری و حضور میدانی جنابتان در ساعات ابتدایی وقوع اتفاقات مختلف باعث دلگرمی مردم است، لکن واکنش‌های رسانه‌ای مناسب و مسکوت گذاشتن مسئله در آینده این مسئله را به ضدخود بدل می‌کند. سوال ما از شما این است نتیجه عملیاتی در مواردی که از بدنه‌ی دولت درخواست گزارش نموده‌اید، مانند گزارش از اتفاق ورزشگاه مشهد، قطعی بنزین، مشکلات صنعت خودرو و… اکنون به کدام نتیجه‌ی عملیاتی و به صدور چه احکام و اصلاحاتی منجر شده است؟ سرانجام مقصیرین چه شد؟

 

در آخر باید گفت که آقای رییسی!
مهم‌ترین دغدغه و مشکل جوانان کشور با هر تفکری امروز آن است که با توجه به جمیع شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برایشان امکان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای حتی یکی دو سال آینده خود ندارند و آینده خود را به جد در هاله‌ای ابهام می‌بینند. امنیت روانی و ثبات اقتصادی و اجتماعی حلقه مفقود امروز جامعه ماست و ما از شما انتظار داریم که این ثبات را به جامعه برگردانید.

و السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=15089

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.