• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

نوبخت نمی خواست به راه آهن خراسان جنوبی اجازه اجرا بدهد

  • کد خبر : 1260
  • 30 آبان 1394 - 2:54
نوبخت نمی خواست به راه آهن خراسان جنوبی اجازه اجرا بدهد

در ابتدا مرادی دبیر انجمن ضمن تسلیت در گذشت حضرت آیت ا… سیداحمد عبادی، فقدان آن بزرگوار را آن هم با آن سطح معرفت و اخلاق را رخنه ای بردین بیان کرد و در ادامه ضمن عرض خسته نباشید به دلیل فعالیت شبانه روزی ۴ ساله دردوران نمایندگی مجلس به معرفی این تشکل پرداخت و […]

در ابتدا مرادی دبیر انجمن ضمن تسلیت در گذشت حضرت آیت ا… سیداحمد عبادی، فقدان آن بزرگوار را آن هم با آن سطح معرفت و اخلاق را رخنه ای بردین بیان کرد و در ادامه ضمن عرض خسته نباشید به دلیل فعالیت شبانه روزی ۴ ساله دردوران نمایندگی مجلس به معرفی این تشکل پرداخت و بیان داشت: انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند زیر نظر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور فعالیت می کند و قدمتی۶ ساله دارد. ما در حوزه های مختلفی سیاسی فرهنگی و علمی وارد شده ایم و برنامه های بسیاری را با ظرفیت و کیفیت بالا اجرا کرده ایم. تاکنون چندین دیدار با مسئولین استان داشتیم و دغدغه های دانشجوئی مشکلات دانشگاه و استان را مطرح کرده ایم. با افرادی از قبیل آیت الله رئیسی ـدادستان کل کشورـ آقای حسینی معاون سیاسی استانداری و حجت الاسلام رضایی امام جمعه و ریاست صدا و سیما دیدارهایی خواهیم داشت.

مباحث سیاسی را با چند نوع برنامه پیش بردیم جلسات و بیانیه هایی پیرامون اتفاقات روز صادر کردیم، درزمینه کرسی هایی که برگزار کردیم سعی براین بوده تا دغدغه ی رهبری را تحقق بخشیم.امسال هم در این دو ماه گذشته از سال تحصیلی، سه تا کرسی برگزار کردیم یکی از مهمترین کرسی ها را با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی آن هم با موضوع استکبار سال ستیزی در پروژه ی نفوذ برگزار شد و همچنین سعی شده با توجه به مسائل روز همایش هایی برگزار کنیم در گذشته نیز همایش هایی با حضور سعید زیبا کلام و سید افقهی در مورد مسائل روز جهان اسلام برگزار شد.

وی در ادامه افزود: ما با رصد دقیق اتفاقات کشور و متناسب با زمان بیانیه هایی صادر می کنیم. بیانیه ای که در خطاب به معاون اول ریاست جمهوری صادرکردیم از طرف سازمان های مختلف پاسخ هایی دریافت کردیم. بیانیه های دیگر نیز با توجه به اتفاقات روز استان منتشر کرده ایم که از بازتاب رسانه ای قابل توجهی برخوردار بوده است.در مباحث فرهنگی برجسته ترین برنامه ای که دنبال می کنیم تعزیه خوانی است که فضای دانشجویی را به خوبی پوشش می دهد و امسال این مراسم ۲۸آبان برگزار می شود. مرکز پژوهشی شهید علم الهدی که در سالهای گذشته مسئله ی رباتیک را دنبال می کرد از سال گذشته هم به ساخت پهپاد های تحقیقاتی پرداخته و تا کنون دو پهپاد ساخته شده و برای این دو تا امروز فقط ۵۰۰هزار تومان از دانشگاه دریافت کردیم بقیه ی هزینه از طریق خود افراد تهیه شده در حالی که فقط بحث خرید وسایل تقریبا دو میلیون و پانصدهزار تومان هزینه می برد برای آینده هم سومین پهپاد را در دست طراحی داریم که فعلا به دلایل مسائل بودجه ای هنوز نتوانسته ایم وارد مرحله اجرا شویم گرچه از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه جهت حمایت از این طرح قول هایی داده شده است. اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل هر ساله در تهران نشستی برگزار می کنند و در این نشست هر انجمن یک غرفه از فعالیت های خود طراحی می کند که امسال غرفه ی ما به عنوان غرفه ی برتر انتخاب شد .

در ادامه دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه بیرجند به طرح سوالاتی پیرامون مسائل دانشگاهی پرداخت: در انتها صحبت هایم چند سوال خدمت شما داشتم اول اینکه آقای دکتر خلیلی در جلسه ای مطرح کردند که بودجه ی دانشگاه بیرجند در سال گذشته ۹۸ درصد تحقق یافته بود اما ایشان تحقق بودجه امسال را ۳۵ درصد اعلام کرده اند این تا چه حد واقعیت دارد و به چه دلیل این اتفاق رخ داده است؟

سوال دوم بنده هم در رابطه مسائل آموزشی است این که قانونی در ترم قبل به ما ابلاغ شده که دانشجویانی که سنوات بالا حساب می شوند باید شهریه پرداخت کنند این خود یک ظلم است اما ظلم بزرگتر از آن این است که این مصوبه یک ماه مانده به پایان ترم قبل ابلاغ می شود و اما ما شنیدیم که این قانون برای برخی از دانشجویان که ترم ۱۲ هم بودند، برای شان از ترم ۹ تا ۱۲ تاثیر داده شده، موضع شما به عنوان عضو کمیسیون آموزش مجلس چیست؟

در ادامه سایر اعضای حاضر نیز سئوالاتی را از نماینده مردم بیرجند در مجلس مطرح کردند که از جمله ان ها آقای نصرالهی دبیر اسبق انجمن بود. وی با طرح مباحثی از جمله بحث کمبود آب در استان این سئوال را مطرح کردند که انتقال آب به استان از کی اجرایی می شود؟ نصر الهی در ادامه با تشریح فضای اتحادیه مستقل و بحث میزبانی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه بیرجند از تمام دفاتر انجمن های اسلامی مستقل سراسر کشور این مشکل مسافت و پروازها را در تحقق این امر نا کام می گذارد

دبیر اسبق انجمن در ادامه با انتقاد از وضعیت اشتغال در دانشگاه این سئوال را مطرح کردند که در خصوص اشتغال و بیکاری چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در ادامه رخشانی نائب دبیر انجمن اظهار داشت که برجام نقص های زیادی دارد، نظرشما درباره نحوه بررسی و اجرای طرح دو فوریتی برجام چیست؟

در ادامه خانم محمدی مسئول واحد خواهران انجمن به طرح سوال پیرامون وزارت فرهتگ پرداختند: وزارت فرهنگ در سال های دولت یازدهم بسیارحاشیه داشته و نتوانسته مدیریت مناسبی را در عرصه ی فرهنگ داشته باشد، چرا با وجود هشدارهای رهبری دراین باره اما مجلس هنوزاقدام موثری را صورت نداده است؟

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عبادی به سوالات مطرح شده و سایر مباحث مطرح شده پاسخ گفتند.

بنده برای برگزاری کرسی که یکی از مطالبات رهبری است از شما تشکر می کنم. تعزیه هم ابتکار جالبی بوده که می توان در آن گنجاند و شور و شعور را همراه کرد. در مورد پهپاد هم از شما تشکر می کنم. متاسفانه اعتبارات در دست سیستم اجرایی است و به ما مربوط نمی شود.

در مورد بودجه دانشگاه بیرجند باید بگویم که آنچه در مورد کلیت بودجه دانشگاه شنیده اید درست است. امسال قیمت نفت به شدت تنزل پیدا کرد و کسری بودجه بالاست. درمورد مشکل آموزشی که مطرح شد این مصوبه مجلس و قانون نیست احتمالا آیین نامه ای است که تصویب شده و سنوات را هم باید پیگیری کنیم و منشا را پیدا کنیم در این زمینه شما حتما با بنده نامه نگاری کنید تا پیگیری شود.

۲۰۱۵۱۱۰۷_۰۹۰۱۰۹

در مشکل آب خراسان جنوبی به وعده های دولت اعتماد نکردیم

در استان ما و دیگر استان ها مشکل آب زیاد است وزیر نیرو اظهار داشت که خشکسالی تا سال فلان چند برابر(۱۸برابر)خواهد شد.خیلی ها که مشکل آب ندارند دچار مشکل خواهند شد. ولی ما دورترین منطقه از آب در فلات ایران هستیم. استان ما از این لحاظ نظیر ندارد و این خوب است که ما به بحران نرسیده ایم. وزارت نیرو هم که دائما در حال مطالعه است. آقای وزیر در جلسه کمیسیون ادعاهایی می کردند و گفتند انتقال آب به استان قرار است از دریای عمان انجام شود و توسط شرکت های خصوصی به بلوچستان و خراسان جنوبی انتقال پیدا کند.از آنجایی که من به وعده وعید های دولتی ها اعتماد نمی کنم گفتم مدارک مطالعات را بیاورید. گفتم من با حرف راضی نمی شوم و باید با مدرک به من اثبات شود.دو هفته فرصت دادیم تا مدرک بیاورند در حالی که هنوز مدرکی ندیده ام!! رخوت در وزارت نیرو وجود دارد و این را آقای رئیس جمهور باید کنار بگذارد وگرنه اگر مجلس چیزی بگوید و رئیس جمهور مخالفت کندبه ضرر مجلس خواهد بود موضوع دیگری که می تواند به انتقال آب به خراسان جنوبی کمک کند این است که خراسان رضوی خواهان آب است که این خود به انتقال آب کمک می کند

آقای نوبخت نمی خواست اجازه اجرا پروژه راه آهن خراسان جنوبی را بدهد

حجت الاسلام و المسلمین عبادی در مورد پروژه راه آهن خراسان جنوبی اظهار داشت: آقای نوبخت نمی خواست به پروژه اجازه دهد تا جایی که بحث استیضاح برخی مطرح شد و توانستیم این اجازه را بگیریم و مهمترین ردیف بودجه را در قانون بودجه سال ۹۴ مربوط به این طرح بود که بالاخره گذاشته شد. برای ادامه ساخت راه آهان هم آقای وزیرراه مذاکراتی با هندوستان داشته و بحث راه آهن بیرجند را مطرح کرده اند تا آن ها بیایند و سرمایه گذاری کنند.

بخش مهمی از مسئله ی بیکاری مربوط به آموزش عالی است

در فرهنگ ما جا افتاده که هم باید درس بخوانند در آلمان علاقه ی شدیدی به مکانیکی دارند و افرادی که فنی حرفه ای می خوانند بورسیه می شوند . آنها گفتند ما دیدیم هفده درصد دانش آموزان باید به دانشگاه بیایند و الان دانش آموزان به مراکز پیشرفته ی علمی می روند و ۶ درصد دیگر هم از کشورهای دیگر نخبگان را جذب می کنیم

وی افزود:فارغ التحصیل دانشگاه باید علم و دانش و مهارت داشته باشد در روسیه کلاس درس داخل کارخانه برگزار می شود.

ایشان در ادامه با اشاره به مشکلات استان در عرصه ی اشتغال افزودند: برای اشتغال در استان باید زیرساخت ها را در نظر گرفت. از نظر تسهیلات چون دور از منابع است برای مواد اولیه و بردن به بازار فروش هزینه ی زیادی صرف می شود و بنابراین کسی در اینجا سرمایه گذاری نمی کند.

نمایندگان پیگیری هایی داشتند که توانستند صندوق توسعه ی نظام استان را غیر برخوردار کنند. یعنی اگر در بخش صنعت باید ۱۶ درصد و در بخش کشاورزی ۱۴ درصد باید سود پرداخت می کردند الان چهار درصد تنزل پیدا کرده که این خود باعث جذب سرمایه گذار در استان، می شود .سرمایه گذار چینی در خوسف سرمایه گزاری کرده که قرار است شمش چدن بسازد. در سیمان باقران در درمیان سالهاست که می گفتند از سطح اقتصادی خارج شده و ما برایش میلیارد ها تومان وام گرفتیم که الان مسئولین در پی افتتاح آن هستند.

ماجرای عدم مدیریت صحیح آقای لاریجانی

در مورد برجام اولا اطلاع رسانی در همان زمان خوب صورت نگرفت آنچه در مجلس ارائه شد اصلا برجام نبود بلکه طرحی در مورد برجام بود. طرح هم اینگونه بود که دولت در صورتی می تواند برجام را بپذیرد که موارد زیر رعایت شود که دارای ۹ بند بود .تعداد خیلی محدودی گفتند که برجام باید رد بشود . نظام مصلحت نمی دانست که برجام باید رو شود برجام یک بحث امنیتی است که باید مجموعه نظام تصمیم بگیرد.اما برخی از مشکلات ایجاد شده در مجلس در زمان رای گیری طرح برجام به دلیل عدم مدیریت صحیح آقای لاریجانی بود و مخصوصا طرح جلسه سه نفره سبب شد تا به جو رای های مجلس تاثیربگذارد آقای لاریجانی می توانستند با زمان به کسانی که قصد ارائه نظرات و پیشنهاداتی در رابطه با طرح مجلس برای برجام، اتفاقات آن روز را بهتر مدیریت کنند، همچنین آقای حداد عادل هم نظرشان در این روند تاثیرات به سزایی داشت.

عضو کمیسیون آموزش کشور در مورد مسائل فرهنگی و اینکه چرا برخی از وزرا استیضاح نمی شوند بیان داشت:وزرا اختیار تام قانونی دارند مجلس از ۲۹۰نفر تشکیل شده که جنبه ی فرمایشی ندارد همه متفرق اند و در مورد استیضاح وزرا اتفاق نظر ندارند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.