• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
12
در میزگرد دانشجویی جهاداکبر بیستم مطرح شد،

عدالت در جمهوری اسلامی و جریان دانشجویی

  • کد خبر : 14946
  • 23 اسفند 1400 - 2:41
عدالت در جمهوری اسلامی و جریان دانشجویی
در دومین روز از اردوی جهاداکبر بیستم،میزگرد نسبت جریان دانشجویی و مسئله عدالت که با حضور دانشجویان برگزار شد و به سوالاتی پیرامون این موضوع پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، درمیزگرد نسبت جریان دانشجویی و مسئله عدالت که با حضور دانشجویان: مهسا علی مرادی، دبیر آموزشی دانشگاه شاهد، امیرعباس دوردانه، دبیر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و علیرضا بهرامی، دبیرکل دانشگاه علامه طباطبایی در شب دوم اردوی جهاداکبر بیستم برگزار شد؛ دبیر آموزشی دانشگاه شاهد در پاسخ به سوال جایگاه و معناب عدالت در جمهوری اسلامی ایران چیست گفت: عدالت مقابل ظلم و اصول دین است و جمهوری اسلامی ایران دایه دار حکومت اسلامی است و باید عدالت را محقق کند و شعار آن (یقوم بل قسط) باشد.

وی خاطر نشان کرد: عدالت یک‌ موضوع فطری است که سبب پیروزی انقلاب شد، در این مورد مقام معظم رهبری می‌فرمایند عدالت آن گفتمان جمهوری اسلامی است که جمهوری اسلامی بدون آن حرفی ندارد.

بهرامی دبیر دانشگاه علامه طباطبایی در جواب این سوال گفت: به گفته‌ی امام صادق عدالت ازعسل، شیرین تر است، ما عدالت را از توحید می‌گیریم و وقتی توحید وارد جامعه شود؛ عدالت برقرار می‌شود که در کلام مقام معظم رهبری تداعی شده است، همانطور که سکولاریسم مدرسه و دانشگاه ساخت، عدالت هم نظام خود را می‌سازد وعدالت اسلامی جز با حکومت اسلامی محقق نمی‌شود

هم‌چنین دبیر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: جایگاه عدالت در تشیع، که مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند فلسفه‌ی حکومت اسلامی استقرار عدالت است، عدالت ضامن پیشرفت کشور است، صدور انقلاب در گروی عدالت است و رأس عدالت ظهور امام زمان می‌باشد، اگر تمام زمینه‌های عدالت فراهم شود ولی امام زمان نباشد عدالت محقق نمی‌شود پس لزوم تحقق عدالت ظهور امام است.

دبیر آموزشی دانشگاه شاهد در پاسخ به سوال وضعیت عدالت عدالت را در جمهوری اسلامی ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت:امام خمینی ، علامه طباطبایی، بهشتی تئوری‌های زیادی درباره‌ی عدالت دارند، اما گفتمان واحدی وجود ندارد، که همه‌ی ابعاد عدالت را پوشش دهد، ما در سطح تئوری گیر کرده‌ایم و برنامه‌ی قابل ارائه‌ای وجود ندارد، حتی اثرش هم در جامعه حس نمی‌شود، ما خلا گفتمان واحد در باب عدالت را حس می‌کنیم، راهکار این‌است که اساتید باید نظریه‌ی عدالت را از بین متون اسلامی استخراج کنند تا وقتی برنامه‌ی مشخصی نداشته باشیم نمی‌توانیم عدالت را ارزیابی کنیم.

دبیرکل دانشگاه علامع طباطبایی در پاسخ به این سوال افزود: در بحث عدالت، سیاه نمایی وجود دارد؛ اما عدالت در حال حاضر در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست، تنها سه درصد از دهک‌های بالای جامعه مالیات می‌پردازند، اما در کشور آمریکا پنجاه درصد جامعه مالیات می‌پردازند. در زمان روحانی، رییس جهورسابق، خصوصی سازی و رها سازی باعث هزینه برای دولت شد و نیاز است بسترمالیاتی را اصلاح کرد.

دوردانه، دبیر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: شهید مطهری می‌فرماید از زمان غیبت کبری عدالت نادیده گرفته شد و فقه‌ فردی ایجاد شد که قدرت پاسخ‌گویی به نیازهای اجتماعی را ندارد و در حال حاضر تئوری درباره‌ی عدالت نداریم .عدالت در سطح فردی آسان است، اما در سطح اجتماعی آسان نیست.

دبیر آموزشی دانشگاه شاهد در پاسخ به سوال نقش و طبقه جریان دانشجویی در تحقق عدالت چیست؟ بیان کرد: اگر بخواهیم به متون فقهی نگاه بکنیم چیزی درباره‌ی عدالت نداریم ، مقام معظم رهبری نیز این را مطرح کردند، بحث مطالبه را از دولت و مجلس و اساتید داریم، تا اینکه عدالت به فرایندی عملی تبدیل شود وعدالت خواهی وظیفه طبقه‌ی دانشجو‌ می‌باشد.

 

بهرامی نیزعنوان کرد: اختلاف دستمزد در کشور ظلم است، اما در اروپا و امریکا چند برابر است، نقش جنبش دانشجویی تربیت نیرو و میدان جهادی است و نقش دیگر مطالبه گری‌ است، که گلوگاه‌های ناعدالتی را شناسایی کند.

دوردانه نیز پاسخ داد: تئوری بدون عمل کور است اگر وارد میدان نشویم دغدغه‌ی مردم را درک نمی‌کنیم، یعنی عمل در کنار تئوری باشد، جنبش دانشجو باید روی حوزه اندیشه کار کند که طبیعتا دانشجوی کارشناسی نمی‌تواند انجام دهد اما می‌تواند از علما مطالبه کند ، عدالت مسئله‌ی آسانی نیست و اگر نباشد جمهوری اسلامی ایران مشروعیت ندارد که سبب سقوطش می‌شود و در نتیجه ظهور اتفاق نمی‌افتد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14946

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.