• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
22
پیام مرادی، دبیر اتحادیه در گفت وگو با فارس:

طرح استانی شدن انتخابات باعث کاهش مشارکت مردم خواهد شد

  • کد خبر : 10731
  • 13 دی 1397 - 21:33
طرح استانی شدن انتخابات باعث کاهش مشارکت مردم خواهد شد

پیام مرادی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره بررسی طرح استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از طرح‌هائی که در کمیسیون‌های مجلس و محافل سیاسی در مورد آن بحث شده و الان قرار است در مورد آن تصمیم‌گیری شود طرح استانی شهرستانی شدن انتخابات […]

پیام مرادی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره بررسی طرح استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از طرح‌هائی که در کمیسیون‌های مجلس و محافل سیاسی در مورد آن بحث شده و الان قرار است در مورد آن تصمیم‌گیری شود طرح استانی شهرستانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

*  نخبگان و افراد متعهد باید طرح استانی شدن انتخابات را موشکافانه بررسی کنند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه انتخابات یک مکانیزمی است برای اینکه در عرصه اجتماعی در عرصه قدرت دیده شود و واقعیت‌های اجتماع در عرصه تصمیم‌گیری ظهور و بروز پیدا کند و با توجه به اینکه بخش بزرگی از تصمیمات کشور به مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد و منافع ملی در گرو تصمیمات مجلس بوده و مجلس هم در رأس امورات کشور است، حتماً باید نخبگان و افراد متعهد نسبت به این طرح حساس باشند و این موضوع را موشکافانه بررسی کنند.

مرادی ادامه داد: ما طرحی که در مجلس در حال بررسی است را مطالعه کردیم و ضمن اینکه اندک نقاط مثبتی دارد باید بگوییم اشکالات متعددی در آن دیدیم که معتقدیمی به منافع ملی آسیب جدی می‌زند.

* طرح استانی شدن انتخابات باعث کاهش مشارکت مردم خواهد شد

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: این طرح قطعاً به کاهش مشارکت مردم منجر خواهد شد، به جهت اینکه معمولاً در شهرستان‌های کوچک نظر خودشان را کمتر در تصمیمات حاکمیتی دخیل می‌بینند و ضمن اینکه کاهش مشارکت مردمی خواهیم داشت، نقش مردم در اداره حکومت گمرنک خواهد شد.

* تحریک گسل‌های قومیتی و مذهبی

این فعال دانشجویی یادآور شد: اشکال دوم اینکه این طرح گسل‌های قومیتی و مذهبی را به شدت تحریک می‌کند، یعنی در برخی مناطق ممکن است نظر اقلیت بر اکثریت برتری پیدا کند. تحمیل شدن نظر مردم استان به شهرستان در برخی نقاط به شدت موجب ناراحتی مردم خواهد شد و گسل‌های مذهبی، قومی و امنیتی را تحریک خواهد کرد.

* افزایش اثر پول و لابی‌گری‌های سیاسی در انتخابات

وی اضافه کرد: آسیب سوم این است که این طرح به افزایش اثر پول و لابی‌گری‌های سیاسی کمک می‌کند. یعنی وقتی مناسبت‌ها را در سطح استان آوردیم مسلماً مسئله و تاثیرگذاری پول در این حوزه افزایش پیدا می‌کند و لابی‌گری‌های سیاسی هم قوت خواهد گرفت و فضای انتخابات ناسالم‌تر از گذشته خواهد شد.

مرادی یادآور شد: نکته چهارم اینکه این طرح، منطبق با هیچ تجربه جهانی نیست، یعنی اینکه نمونه‌های موفقی در کشورهای دیگر وجود ندارد و این طرح مشخص نیست از کجا و براساس چه مدلی طراحی شده است.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: آسیب‌شناسی اصلی که منجر شده به ایجاد چنین طرحی اصولاً با این اجرای این طرح آن آسیب‌شناسی رفع نخواهد شد. یعنی برخی طراحان معتقدند سطح توانمندی‌ها و دغدغه‌های نمایندگان باید بالاتر بیاید ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین اتفاقی رخ دهد و این طرح لزوماً معنایش این نیست که باعث چنین اتفاقی خواهد شد.

 

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: اگر همین نمایندگان فعلی، همین مکانیزم می‌توانند وارد مجلس شوند، فقط کافی است بروند با شخصیت‌های سیاسی و افراد تأثیرگذار استان لابی‌گری و با هزینه کردن پول و امکانات خودشان را در دو سطح استان هم  مطرح کنند، اینگونه عملاً می‌تواند همین ترکیب فعلی وارد مجلس شود.

* قانون انتخابات مجلس اشکالات اساسی و نیاز به تغییرات جدی دارد 

مرادی گفت: از طرفی به اعتقاد اینگونه ما مجلس از نظر کارشناسی هم ضعیف‌تر خواهد شد چون ممکن است دیگر توانمندی‌های فردی دیده نشود بلکه قدرت لابی‌گری اثرگذار است، به خصوص اینکه در کشور ما احزاب به معنای واقعی وجود ندارد که یک حزب بخواهد مسئولیت یک نماینده را بر عهده بگیرد با یک حزب پشتوانه کارشناسی یک نماینده باشد. همین موجب می‌شود شرایط در انتخابات به صورت جبهه‌ای پیش رود.

وی اضافه کرد: قانون انتخابات مجلس اشکالات اساسی و نیاز به تغییرات جدی دارد و باید اشکال واقعی و اصلی را تشخیص داد که ما اشکال اصلی را در حذف مطلق اقلیت یعنی گروه بازنده می‌دانیم در حالیکه در کشورهای دیگر این مشکل حل شده است. از طرفی فضا به شدت رادیکال و دو قطبی‌های غیرواقعی می‌شود.

* موضوع طرح استانی شدن انتخابات کاملاً حقوقی و مرتبط با امنیت و منافع ملی و آینده کشور است

مرادی یادآور شد: در هر حال طرح‌های پیشنهادی بسیار کارآمد و دقیق برای رفع مشکلات وجود دارد و می‌توان کاری کرد که قانون انتخابات ما به سمتی برود که هم توانمندی فردی نمایندگان افزایش پیدا کند، هم تخصص احاطه آنها بر مسائل افزایش پیدا کند و هم از لحاظ اجتماعی شاهد افزایش مشارکت و رشد سیاسی جامعه باشیم.

وی در خاتمه گفت: ما تلاش خواهیم کرد در مورد این طرح‌های جایگزین در فضای نخبگانی در سطح تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان صحبت کنیم. این قانون انتخابات موضوعی است که هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان باید با آن مخالف باشند و عقلای جریان‌های سیاسی باید نسبت به آن حساس باشند. این موضوع اصلاً سیاسی نیست و یک موضوع کاملاً حقوقی و مرتبط با امنیت و منافع ملی و آینده کشور است.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=10731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.