• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
20

صدای خوزستان شنیده نمی شود؛ آب نداریم

  • کد خبر : 13466
  • 29 تیر 1400 - 15:38
صدای خوزستان شنیده نمی شود؛ آب نداریم
سیاست های اشتباه آبی در کشور سبب شده تا روستاهای بی آب افزایش پیدا کرده، کارون کم آب و هورالعظیم خشک شود.

صدای مردم خوزستان شنیده نمی شود؛ آب نداریم این جمله کوتاه در بیشتر روستاهای خوزستان شنیده می شود جمله ای که گفتن آن ساده است اما شنیدن آن برای مردم دردناک و رنج آور و شاید برای برخی مسئولان بی کفایت اهمیتی نداشته باشد. سیاست های اشتباه آبی در کشور سبب شده تا روستاهای بی آب افزایش پیدا کرده، کارون کم آب و هورالعظیم خشک شود. درد ورنج مردم نسبت به سال‌های اخیردررابطه با مسئله بی آبی عمیق‌تر شده به طوری که برخی روستاها ماهها آب ندارند و روستاهایی هم که آب دارند بسیار ضعیف و ساعاتی از روز کلاً آب قطع است. با نبود آب بهداشت هم از بین رفته و بعضی از کودکان دچار بیماری‌های پوستی شده اند در کنار این ها برای دام‌ها که معیشت شان با آن است آب ندارند و به نوعی درد دیگری به دردهایشان افزوده است. رئیس مرکز بهداشت خوزستان به تبعات منفی استفاده از آب بی کیفیت اشاره می‌کند و آن را تهدیدی برای سلامت شهروندان می داند. وی با اشاره به وجود ۳۰۱ نقطه تلاقی آب شرب و فاضلاب در اهواز تاکید می کند: فرسودگی شبکه آب و فاضلاب اهواز دلیل این تلاقی است و تا زمانی که شبکه‌ها اصلاح نشود احتمال بیماری و تهدید سلامت مردم همیشه وجود خواهد داشت.
خروج آب گل آلود از شیرهای آب در خوزستان مدتهاست که سوژه همه مردم در فضای مجازی و حقیقی شده اما برای دسترسی به آب باکیفیت باز هم باید صبر کرد اما تا کی؟!!! آیا این حق مردم این دیار نیست و وقت آن نرسیده که فکری اساسی کرد؟!.
کم آبی با وجود مشکلات فراوان برق ،گرما و کرونا مردم نجیب خوزستان را کلافه کرده و به حق انتظار دارند مسئولان پیش از پیش به مطالبات آنها توجه کنند مردم خوزستان که هشت سال در خط مقدم دفاع مقدس حضور داشتند به خوبی نسبت به احتمال سوء استفاده عناصر ضد انقلاب و اغتشاشگر از تجمعات اعتراضی آنها واقفند اما امروزه تنها راه رساندن صدای خود به مسئولان و حضور در خیابان می دانند حضوری که هیچگاه شعاری علیه حاکمیت تاکنون شنیده نشده و آنچه فریاد می‌زدند تنها مطالبه به حق و درخواست توجه مسئولان به بحران کم آبی در این استان است.
عمده علت بحران کم آبی در استان خوزستان به تعبیر کارشناسان به انتقال آب از سرچشمه های این استان به نقاط مرکزی کشور و احداث سدهای زیاد در مناطق بالادستی و رودخانه‌هایی کرخه و کارون است. اما این همه ماجرا نیست و ظاهراً صدور محرمانه برخی مجوزها نیز در ایجاد بحران کم آبی استان خوزستان بی‌تأثیر نبوده است به نحوی که نماینده مردم آبادان در مجلس فاش کرده است که همزمان با خشکی تالاب هورالعظیم و کاهش ورودی رودخانه‌های استان خوزستان مجوز فعالیت کارگاه انتقال آب بهشت آباد به صورت محرمانه صادر شده است.
اما راه حل مقابله با خشکسالی فقط محدودیت کشت نیست بلکه برگرداندن آب های در حال انتقال به فلات مرکزی به مجرای طبیعی آن است.
نخستین اقدام سودمند که باید انجام بگیرد تعیین مناطق حساس و آسیب‌پذیر است. تهیه نقشه و بانک اطلاعاتی بر مبنای روستاها تعداد خانوارها و اراضی تحت کشت آنها تعداد احشام سنگین و سبک به همراه برآورد آب مصرفی و شرایط تأمین آب شرب می‌توانست دید خوبی به سازمانهای درگیر پاسخگویی به بحران ببخشد.
دومین اقدام پس از شنیدن هشدار خشکسالی تفکیک طبقه بندی مناطق یا حتی خود کشاورزان کم‌برخوردار دارای اراضی کوچک است جداسازی دستگاه‌های مختلف کشاورزان به لحاظ توانایی اقتصادی و ایجاد جوامع هدف مورد نیاز با کمک معتمدین شوراهای روستایی برخی ادوات که به شکل مستقیم با کشاورزان روستاییان در ارتباط هستند.
سومین اقدام مناسب راه حل های مهندسی برخی اقدامات فنی و عمرانی برمی‌گردد امکان انجام آن در کوتاه مدت با بسیج امکانات میسراست مثلاً نصب مخازن ذخایر آب اصلاح سیستم لوله‌کشی و ایستگاه های پمپاژ برداشت آب روستایی و یا اصلاح و لایروبی یک مسیر برای عبور راحت تر آب از این دست اقدامات است.
گام چهارم در راستای تامین آب آشامیدنی بهداشتی آماده‌سازی ناوگان‌های تانکرهای حمل آب شور برای آبرسانی سریع به نقاط بحرانی است. تولید حوضچه به‌دلیل کم ‌شدن سطح آب رودخانه و تلف نشدن گاومیش‌ها از دیگر راهکارهاست .
پنجمین اقدام را می‌توان تلاش برای اعتماد سازی و پیگیری پرداخت معوقات و خسارات کشاورزان در خصوص مسئله کنونی برشمرد.
گام بعدی رایزنی با سازمان‌هایی نظیر برنامه و بودجه وزارت کشور و یا ستاد مدیریت بحران کشور به منظور تامین بودجه مناسب بحرانی برای کنترل خشکسالی بوده که از وظایف استانداری محسوب می شود.
نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و نمایندگان رهبری در نهادهای مختلف استان در هر حال نه تنها در وقت اعتراض مردمی بلکه همواره با مردم شهید پرور خوزستان همراه باشند و مطالبه گری شبکه ای را دنبال کنند.مشکلات مردم را باید با تقوا و اخلاص حل کرد و نباید مشکلات استان را ابزار حسابرسی حزبی و قومیتی یا موقعیتی برای جذب رای مردم گرفت.
«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ»

*فرشاد حکمتی جو،دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13466
  • نویسنده : فرشاد حکمتی جو
  • منبع : پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.