• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
محمد رضا محمدی، در نشست خبری اولین گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم:

شیوه‌نامه اجرایی انتخابات کمیته ناظر بر نشریات حاصل یک اتحاد ناجوانمردانه بود/ ۲۲ فرودین؛ اولین گردهمایی نشریات دانشجویی در مشهد

  • کد خبر : 11497
  • 19 فروردین 1398 - 12:11
شیوه‌نامه اجرایی انتخابات کمیته ناظر بر نشریات حاصل یک اتحاد ناجوانمردانه بود/ ۲۲ فرودین؛ اولین گردهمایی نشریات دانشجویی در مشهد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو محمدی، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم در نشست خبری اولین گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم که در تهران برگزار شد، گفت: اولین گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم پنج شنبه ۲۲ فروردین با حضور بیش از صد نفر از مدیران و مسئولان نشریات دانشگاه‌های سراسر کشور […]

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو محمدی، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم در نشست خبری اولین گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم که در تهران برگزار شد، گفت: اولین گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم پنج شنبه ۲۲ فروردین با حضور بیش از صد نفر از مدیران و مسئولان نشریات دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

محمدی از سید احسان قاضی زاده هاشمی و حجت الاسلام پژمان فر از نمایندگان مجلس، حجت الاسلام صالحی معاون فرهنگی سیاسی در دانشگاه‌ها و معاون و مدیر کل فرهنگی وزارت علوم به عنوان سخنرانان اولین گردهمایی نشریات دانشجویی وزارت علوم نام برد و گفت: در این نشست یک روزه نمایندگان دعوت شده به این نشست پاسخگوی سوالات دانشجویان در خصوص اسناد بالادستی آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس که قرار است تصویب شوند، خواهند بود.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم افزود: چاره اندیشی در مورد راهکار برون رفت از شرایط بحرانی که در دولت روحانی در خصوص آزادی بیان به وجود آمده، از دیگر دستور کار‌های این گردهمایی است.

شاخص آزادی بیان در دولت روحانی کاهش یافته

وی با اشاره به اینکه شاخص آزادی بیان در دولت روحانی کاهش یافته؛ به گونه‌ای که با کوچکترین انتقاد تندترین برخورد‌ها می‌شود تصریح کرد: برخورد تند وزیر کشور با مهران مدیری و برنامه دورهمی نمونه‌ای از برخورد‌های دولت با رسانه‌ها است که باید در مورد آن چاره اندیشی کرد.

محمدی با اشاره به اینکه اهمیت نشریات دانشجویی در سال‌های گذشته به دلیل ظهور شبکه‌های اجتماعی در بین تشکل‌ها و جنبش دانشجویی مقداری نادیده گرفته شده و نقش ان‌ها کم رنگ شده، تصریح کرد: این کم لطفی به رسانه‌های مکتوب در فضای دانشجویی باعث شد عمرجنبش دانشجویی هم تنزل یابد؛ به گونه‌ای که الان همه می‌دانیم جنبش دانشجویی عمق دهه ۷۰ و ۸۰ را ندارد؛ البته این مسئله دلایل متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سیاست زدگی، برخورد دولت‌ها و بخش‌های دیگر با تشکل‌ها و کم توجهی نشریات اشاره کرد.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم گفت: در سال‌های اخیر جریان انقلابی وانمود کرده که جنبش دانشجویی در حوزه نشریات را کاملا در اختیار دارد و ان‌ها در این حوزه غالب هستند و دیگر جریانات از جمله جریان غیر انقلابی در حوزه نشریات جایگاهی ندارند، اما این ادعا واقعی نیست، چون تعداد نشریات انقلابی در سایر دانشگاه‌ها خیلی بیشتر از نشریات جریانی است که سعی دارد خود را اپوزسیون و ساختارشکن نشان دهد.

وی بیان کرد: دلیل طرح این ادعا توسط جریان غیرانقلابی این است که ما به عنوان جریان انقلابی دغدغه ورود به نشریات دانشجویی را نداشتیم، چون تصور می‌کردیم فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند همان کارکرد نشریات را داشته باشند، اما امروز این تصور از بین رفته و همه در حال بازگشت به سمت توسعه نشریات مکتوب هستیم.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم به برخی اتفاقات در حوزه نشریات دانشجویی طی یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: به ضرس قاطع می‌توان گفت: جریان وابسته به احزاب سیاسی خاص خارج از دانشگاه که ادعای غلبه در حوزه نشریات دانشجویی را داشته، امسال در شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم هیچ اقدام راهبردی را نتوانسته انجام دهد.

محمدی افزود: تجمعاتی که در حمایت از ضیا هاشمی، معاون فرهنگی سابق وزارت علوم صورت گرفت تا منصور غلامی وزیر علوم نشود و همچنین تحصن‌ها و اعتراضات دیگری که انجام شد باعث شد تا وزارت علوم هم نسبت به این جریان خاص اقبالی نداشته باشد؛ اگرچه با یک همدستی ناجوانمردانه‌ای که بین این جریان و معاون فرهنگی وزارت علوم در دوره اول ریاست جمهوری روحانی صورت گرفت شاهد تصویب آیین نامه‌ای بودیم که ماحصل آن برای تمام نشریات دانشجویی کشور برقراری ناعدالتی بود.

پیگیر تخلفات انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه تهران هستیم

وی با بیان اینکه ما در این مدت تلاش کرده ایم تا ساختار آیین نامه انتخابات نشریات دانشجویی را تغییر دهیم، تصریح کرد: مهمترین تخلفاتی که ما پیگیر آن هستیم، در رابطه با انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه تهران است. ما اسامی ۱۰۵ نفر را که در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه تهران رای داده اند؛ در حالی که فارغ التحصیل شده اند و تصفیه حساب کرده اند را به وزارت علوم داده ایم. این افراد قبل از سال‌های ۷۸ تا ۹۵ فارغ التحصیل شده اند با این وجود در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه تهران رای داده اند و این تخلف مهمی بوده که معاونت فرهنگی دانشگاه تهران مرتکب شده است تا براساس آن خلایی را که در انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم داشته اند را پر کنند.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم گفت: اتفاقی که افتاده این است بررسی تخلفات معاونت فرهنگی دانشگاه تهران به جلسات پایانی شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم موکول شده در هر حال عملکرد وزارت علوم در برخورد با این تخلف بزرگ محک خواهد خورد.

محمدی در ادامه به طرح شکایت رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از نشریه صبح این دانشگاه اشاره کرد و افزود: نشریه صبح انتقاداتی را نسبت به معاونت فرهنگی وقت دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرده بود که با برخورد تند این معاونت مواجه شد در هر حال شکایت از نشریه صبح هیچ توجیهی نداشت، اما نهایتا رسیدگی به این موضوع به شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم کشیده شد.

وی خاطر نشان کرد: در جلسات شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم به طور میانگین ۴ پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد، ولی این شورا به طور کامل طی یک جلسه درگیر پرونده نشریه صبح دانشگاه علامه طباطبایی بود، چون رئیس دانشگاه علامه به وزارت علوم فشار می‌آورد، ولی وزارت علوم مقاومت کرد و نشریه صبح نهایتا از کلیه اتهامات تبرئه شد و پرونده به دانشگاه علامه برگشت.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم به نامه ۲۰ نفر از مدیران مسئول نشریات دانشجویی به رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و افزود: در این نامه از رئیس دانشگاه علامه خواسته شد که به رویکرد خود در برخورد با نشریات دانشجویی خاتمه دهد، اما اتفاقی که افتاد این بود که او طی یک حرکت رضاخانی و غیردانشگاهی از خبرگزاری فارس خبرنامه دانشجویان که این نامه را منتشر کرده بودن، شکایت کرد و خواسته بود که اسامی ۲۰ نفر مدیر مسئولی که این نامه را امضا کرده بودند مشخص شود و این در حالی بود که اسامی این ۲۰ نفر مشخص بود.

هر گونه برخورد قضایی با فعالان نشریات دانشجویی قابل قبول نیست

محمدی با تاکید براینکه هر گونه برخورد قضایی با فعالان نشریات دانشجویی قابل قبول نیست، تصریح کرد: ما هیچ وقت در مقابل این گونه اقدامات منفعلانه عمل نکرده ایم و محکم ایستاده ایم با این وجود پرونده نشریه صبح دانشگاه علامه طباطبایی نیز ختم به خیر شد و بعد از مدتی معاون فرهنگی این دانشگاه تغییر کرد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به مسائل روی داده در جریان سخنرانی سحر محرابی نماینده نشریات دانشجویی در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در ماه رمضان اشاره کرد و افزود: متنی که توسط خانم محرابی در حضور رهبر معظم انقلاب قرائت شد متنی نبود که ما آن را از قبل تهیه کرده بودیم در واقع این متن از طرف یک جریان سیاسی خارج از دانشگاه که بعضا غیرقانونی هم بودند تهیه شده بود و همین مسئله باعث شد تا برای رسانه‌های معاند و بیگانه برای مدتی خوراک فراهم شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در این یک سال تلاش کردیم تا ساختار ناعادلانه شیوه نامه نشریات دانشگاهی را تغییر دهیم در هر حال شیوه نامه اجرایی انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی و شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم حاصل اتحاد ناجوانمردانه معاونت فرهنگی وزارت علوم در دوره اول ریاست جمهوری روحانی و یک جریان خاص بود.

محمدی به تغییر بند دو ماده ۷ شیوه نامه انتخابات ناظر بر نشریات دانشگاهی اشاره کرد و افزود: براساس این بند کسانی می‌توانند برای شرکت در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی خود تایید صلاحیت شوند که دو ترم از تحصیل آن‌ها باقی مانده باشد، اما چون افراد وابسته به این جریان خاص براساس این بند نمی‌توانستند در انتخابات شرکت کنند آن را تغییر دادند؛ اگر چه با این تغییر نیز امکان شرکت در انتخابات را پیدا نکردند، اما می‌توان گفت: این تغییر را نیز براساس منافع شخصی خود انجام دادند.

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم بیان کرد: نقد ما این است که چرا دانشگاه تهران باید سی برابر دانشگاه‌های شهرستانی در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم حق رای داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما برای ایجاد تغییر در شیوه نامه‌های موجود در حوزه نشریات دانشجویی برنامه داریم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=11497

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.