• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
12
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج در پی اعتراضات اخیر برخی از دانشجویان

ستون دانشگاه بر دیده‌شدن دیدگاه‌های دارای استقلال و مبنای فکری استوار است

  • کد خبر : 16252
  • 10 آبان 1401 - 9:59
ستون دانشگاه بر دیده‌شدن دیدگاه‌های دارای استقلال و مبنای فکری استوار است
فرق شمای جوان و دانشجو و صادق و پاکیزه‌دل، با یک آدم سیاسی‌کار باید در همین باشد؛ حرفتان را صریح بزنید؛ آنچه را که می‌زنید، از دل بزنید؛ و اگر چنانچه معلوم شد که اشتباه است، سریع پس بگیرید؛ راحت. این، به نظر من یکی از بهترین شاخصه‌های دانشجویی است. مقام معظم رهبری ۱۳۸۷/۰۷/۰۷

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی مستقل؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج، طی بیانیه‌ای در پی اعتراضات اخیر برخی از دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد:

 

بسم الله الرحمان الرحیم

 

در این روزها که شاهد جو ملتهب دانشگاه و ماجراهای پیش آمده هستیم که نتیجه آن عمدتا با اعتراضات و شعار ها خود را نمایان کرده؛

۱. با توجه به دلیل اعتراض دانشجویان دانشگاه دولتی یاسوج، که برخورد یکی از اساتید دانشکده علوم انسانی با یک دانشجوی خانم بوده‌است، این وظیفه مسئولین دانشگاه است که در سریع ترین زمان ممکن موضوع مربوطه را شفاف نمایند تا ابعاد دقیق تر این ماجرا در اختیار دانشجویان قرار گیرد و از ابهاماتی که مطرح است، پرده برداری شود. نهایتا نتیجه‌گیری در خصوص این مسئله و دلایل این نتیجه‌گیری را اختیار عموم دانشجویان قرار دهند. اعضای این تشکل مکررا پیگیر این مسئله بوده و تا رسیدن به فضایی شفاف در این زمینه، پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد.

 

۲. با توجه به حضور قشر نخبه در دانشگاه‌ها، توقع می‌رود تا فضای گفتمانی تشکیل شود و جریانات اعتراضی که در بستر عموم جامعه رواج دارد، در دانشگاه به صورت فضاهای آزاداندیشانه ظهور و بروز داشته باشد. که فراهم سازی این فضا، به ایجاد تضارب آرا و دیده شدن دیدگاه‌های مختلف در دانشگاه منجرب می‌شود. به همین علت از مسئولین دانشگاه و همچنین مسئولین مرتبط با بحث کرسی‌های آزاداندیشی مطالبه می‌شود تا در ایجاد بسترهای آزاداندیشانه در دانشگاه تمام تلاش‌های خود را انجام داده، سنگ اندازی‌ها و موانعی که منجرب به عدم ایجاد این فضا می‌شود را از بین ببرند.

 

۳. مبنای اصلی در دانشگاه بر این ستون استوار است که تمام دیدگاه‌های دارای استدلال و مبنای فکری دیده شوند و حق، در یک فضای کاملا آزاداندیشانه مشخص گردد. به همین دلیل باید فضا بر اساس منطق و بر مبنای استدلال‌هایی که مطرح می‌شود پیش برود. اینکه برخی اقدام به توهین می‌کنند و رفتارهایی از روی هیجانات بروز می‌دهند باعث ملتهب شدن فضا می‌شود و دلیلی بر ایجاد گروه‌های فشار برای اقناع سازی مخاطب از طریق جوزدگی است. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از هر گونه رفتار اعتراضی که خلاف فضای گفتمانی است و عامل تشویش اذهان و توهین به گروهی از جامعه یا عموم دانشجویان می‌شود اعلام برائت می‌نماید و حرکت‌های قانون شکنانه از قبیل کشف حجاب را مناسب فضای فرهیخته دانشگاه نمی‌داند.

 

۴. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از تمامی دانشجویان که تا حد امکان مانع مخدوش شدن فضای اعتراضات گشته و پیشروی به سمت رادیکال شدن فضای اعتراضی را نفی و محکوم کردنده‌اند کمال تشکر را دارد. همچنین باید به چنین دانشجویان با بصیرتی که موج سواری‌های خط دهی شده از فضای بیرونی دانشگاه را تشخیص می‌دهند، بالید و از ایشان قدردانی نمود. باشد تا مسئولین دانشگاه قدردان این قشر فهیم باشند.

 

۵. در اعتراضات اخیر شاهد ورود افراد غیر دانشجو به دانشگاه و همچنین سطح خوابگاه بوده‌ایم که ایجاد فضای رادیکال در بین دانشجویان معترض به دست چنین افرادی رقم می‌خورد و احتمال آسیب به دانشجویان، درگیری و از دست دادن ماهیت علم آموزی در دانشگاه را می‌افزاید. از این رو به پاس قدردانی از رفتار به جای دانشجویان و آلوده نکردن دانشگاه با این گونه فضاهای رادیکالی، اعضای این تشکیلات تمام تلاش خود را مبنی بر برگزاری کرسی آزاداندیشی و تریبون آزاد دانشجویی در آبان ماه امسال می‌نماید. همچنین این نقد به تیم حراست دانشگاه وارد است که فضاهای خطر ساز و آسیب زا را از قبل پیش بینی نکرده و در جهت رفع این گونه خطرات اقدامی انجام نداده‌اند.

مسئله دیگری که در زمان اعتراضات مشاهده شد انتقاد دانشجویان نسبت به تماس‌های ناشناسی که باعث نگرانی، ترس و اضطراب در بین افراد دانشجو شده و پیش زمینه افت روند تحصیلی در بین دانشجویان را به دنبال داشته و از ایجاد فضای آزاداندیشانه در دانشگاه جلوگیری کرده؛(لازم به ذکر است عمده این افراد در اعتراضات هیچ گونه شرکت و دخالتی نداشته‌اند.) از مسئولین دانشگاه و نهاد های مربوطه درخواست داریم تا به روند این گونه تماس‌ها رسیدگی و از دانشجویانی که با این گونه تماس‌ها آزرده خاطر گشته‌اند، دلجویی گردد.

 

۶. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از اشخاصی که در اعتراضات اخیر، خود را عضو این تشکل معرفی کردند در حالی که حتی از مبانی و اساس تشکل شناخت لازم را ندارند دعوت می‌کند که ضمن اطلاع یافتن از هدف و مبانی تشکیلات، همگام با اعضای مجموعه در مسیر تحقق این اهداف گام بردارند. همچنین این تشکل نسبت به افرادی که با نام این مجموعه و بر خلاف مبانی آن اقدامی انجام داده‌اند اعلام برائت می‌کند.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=16252

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.