• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
15
پناهی در میزگرد «جنبش دانشجویی در گام دوّم انقلاب»:

ساختارهای موازی در دانشگاه‌ها ، یکی از دلایل تضعیف تشکل هاست /جنبش های دانشجویی مطلقا دچار انفعال نشده!

  • کد خبر : 14329
  • 18 آذر 1400 - 20:21
ساختارهای موازی در دانشگاه‌ها ، یکی از دلایل تضعیف تشکل هاست /جنبش های دانشجویی مطلقا دچار انفعال نشده!
پناهی ، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در میزگرد «جنبش دانشجویی در گام دوّم انقلاب» با حضور دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی ؛ که به مناسبت ۱۶ آذر در خبرگزاری  "فارس" برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز دانشجو ؛ درباره مذاکرات وین گفت: آمریکا نشان داده حتی اگر یک توافق بین المللی توسط کنگره نیز به تصویب برسد باز تضمینی بر اجرای آن وجود ندارد به طورمثال زمانی که جورج بوش از پیمان ABM و ترامپ از INF خارج شدند کنگره در مقابل آنها ایستادگی نکرد.تضمین مورد مطالبه از جانب ایران باید چیزی باشد که از دست دادن آن برای طرفین برجام هزینه زیادی داشته و این اقدام برایشان صرفه‌ای در پی نیاورد. در این مورد یکی از پیشنهاداتی که مطرح می شود اخذ تضمین‌های مادی به جای تضمین‌های حقوقی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل ، امیرحسین پناهی دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در میزگرد «جنبش دانشجویی در گام دوّم انقلاب» با حضور دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی ؛ که به مناسبت ۱۶ آذر در خبرگزاری  “فارس” برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز دانشجو گفت: باید توجه داشت که استکبارستیزی یکی از شاخصه‌های هویتی جنبش‌دانشجویی است نه همه آن. این که مشاهده می شود در دهه سی و  یا ۵۰ دانشجویان کنش‌های بیشتری نسبت به الان در مواجهه با استکبار  نشان می دهند دلیل آن این است که کشور در آن زمان به طرز عمیق تری با استکبار درگیر بوده و عمده فعالیت‌های دانشجویان نیز در مبارزه با این عامل ضد منافع ملی تعریف می شود.

 امروزه غیر از چالش خارجی استکبار چالش های داخلی نیز وجود دارد

وی افزود: البته الان نیز استکبار همچنان در مقابله کشور ما اظهار دشمنی می کند اما میزان نفوذ و قدرتی که دارد با سال ۳۲ و یا پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست و جنبش دانشجویی نیز در این رابطه واکنش نشان می دهد اما طبیعی است که قرار نیست جنبش دانشجویی صرفا محدود به یکی از عناصر هویتی خود محدود شود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: کشور به غیر از چالش خارجی استکبار چالش های داخلی بسیاری نیز دارد که جنبش دانشجویی به عنوان نماینده نخبگانی مردم باید این موارد نیز پیگیری کند.

پس از دو سال درگیری کشور با کرونا هنوز تشکل ها حیات خود را حفظ کرده و در مباحث مهم کشور صاحب ایده و نظر هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره این سوال که آیا جنبش دانشجویی دچار انفعال شده، گفت: با این گزاره که جنبش دانشجویی مطلقا دچار انفعال شده است مخالفم.

پناهی تصریح کرد: باتوجه به این که بسترهای مطالبه گری بسیار گسترده شده دیگر صرفا نمی‌شود به قالب های سنتی اکتفا کرد و باید متناسب با تغییر بسترها جنبش دانشجویی نیز نوع فعالیت هایش را متنوع تر از گذشته کند.

پناهی افزود: تنوع در ساختارها، بازیگران و رقبای جدیدی را برای تشکل‌های دانشجویی پرورش داده و باعث شده تا ظرفیت های دانشجویی موجود در ساختارهای متنوع ایجاد شده تقسیم شود. به طورمثال فضای مجازی بستری است که اتفاقا به لحاظ کمی کنش گران دانشجویی را افزایش داده است و این به معنی افول جنبش دانشجویی نیست چرا که خیلی از دانشجویان خارج از  فضای تشکیلاتی کنش سیاسی، اجتماعی دارند و جزئی از جنبش دانشجویی محسوب می شوند که متناسب با اقتضائات زمان بروز خود را دارند.

وی ادامه داد: در زمان تسخیرلانه جاسوسی نیز همه دانشجویان عضو تشکل ها نبودند. اما در راستای جریانی که از منشا تشکل‌ها منتشر شد قرار گرفته و عمل کردند.  هرچند این گزاره که تشکل ها نسبت به یکی دو دهه اخیر به لحاظ کمی افت داشته اند قابل تامل است اما اگر بخواهیم نام آن را تضعیف بگذاریم یکی از مواردی که باعث این تضعیف تشکل‌های دانشجویی به عنوان موتور محرکه جریان دانشجوی‌ شده ایجاد ساختارهای موازی در دانشگاه‌هاست.

دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: به طورمثال وجود چندین کانون مذهبی و هنری در دانشگاه نه تنها ضربه به ساختار تشکل‌ها است بلکه برای خود این کانون ها نیز آسیب محسوب می شود.

دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: گاهی مشاهده می کنیم در یک دانشگاه که زیر ۵ هزار نفر جمعیت دارد حدود ۲۰ کانون فرهنگی و مذهبی وجود دارد که کارکردهای شبیه به هم دارند. طبیعی است این رویکرد در تقسیم ظرفیت محدود باعث می شود تا فرصت هم افزایی و هم فکری از دانشجویان سلب شده و آنها را در یک فضای گلخانه‌ای رشد دهد.

وی گفت: در همین شرایط سخت ایجاد شده نیز مشاهده می کنیم در عرصه فعالیت های سیاسی تشکل‌های دانشجویی با وجود ۲ سال درگیری کشور با کرونا هنوز حیات خود را حفظ کرده و در مباحث مهم کشور صاحب ایده و نظر هستند.

اخذ تضمین از طرف غربی به ویژه آمریکایی ها،امری منطقی و عقلانی است و باید راجع به آن بحث صورت بگیرد.

پناهی در بخش دیگری از سخنانش درباره مذاکرات پیش رو تصریح کرد: با توجه به اینکه مذاکرات وین با اهداف توافق بر سر چگونگی بازگشت طرفین به تعهدات برجامی تشکیل شده است، باید توجه داشت که طرف برهم زننده توافق ایران نبوده است.
ما تمام تعهدات هسته ای خود را پیش از این انجام داده بودیم و اجرای این تعهدات از سوی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفته بود. در مقابل اما آمریکا یک طرفه از برجام خارج شد و اروپایی‌ها نیز با عدم اجرای تعهدات خود مانع از برخورداری ایران از برجام شدند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر تنها موردی که فعلا باید مورد بحث قرار بگیرد و تیم مذاکره کننده ایران نیز به آن توجه دارد این است که غربی ها به چه طریقی تعهدات شان را انجام دادند و نیز چگونه این اجرای تعهدات مورد راستی آزمایی قرار بگیرد.
و بعد از این مورد می شود راجع به تعهدات هسته‌ای ایران صحبت کرد. تا زمانی که طرف خاطی تعهداتش را انجام ندهد اساسا برجامی درکار نخواهد بود که بخواهیم از تعهدات هسته ای ایران صحبت کنیم.

پناهی افزود: از طرفی در مورد اخذ تضمین از طرف غربی به ویژه آمریکایی ها با توجه به سابقه بدی که دارند امری منطقی و عقلانی است و باید راجع به آن بحث صورت بگیرد.

دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: باید توجه داشت که این تضمین صرفا نباید چند برگ کاغذ از جانب آمریکا باشد چرا که آمریکا نشان داده حتی اگر یک توافق بین المللی توسط کنگره نیز به تصویب برسد باز تضمینی بر اجرای آن وجود ندارد به طورمثال زمانی که جورج بوش از پیمان ABM و ترامپ از INF خارج شدند کنگره در مقابل آنها ایستادگی نکرد.
تضمین مورد مطالبه از جانب ایران باید چیزی باشد که از دست دادن آن برای طرفین برجام هزینه زیادی داشته و این اقدام برایشان صرفه‌ای در پی نیاورد.

وی گفت: در این مورد یکی از پیشنهاداتی که مطرح می شود اخذ تضمین‌های مادی به جای تضمین‌های حقوقی است.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14329

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.