• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9
نمایندگان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ریل گذاری فرهنگ عمومی در دستور کار قرار گیرد

  • کد خبر : 15076
  • 23 فروردین 1401 - 23:20
ریل گذاری فرهنگ عمومی در دستور کار قرار گیرد
علی اسدی، دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور و امیرحسین پناهی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل های دانشجویی:جمهوری اسلامی ایران با داشتن مبانی عمیق اسلامی و وجود ذخایر عظیم فرهنگی و هنری لازم است با قدرت زیادی به بحث دیپلماسی فرهنگی بپردازد و به‌نوعی معرف فرهنگ ، هنر و پیشینه بهتر ایران باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل های دانشجویی و با حضور  نمایندگان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد:

علی اسدی، دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور: جمهوری اسلامی ایران با داشتن مبانی عمیق اسلامی و وجود ذخایر عظیم فرهنگی و هنری لازم است با قدرت زیادی به بحث دیپلماسی فرهنگی بپردازد و به‌نوعی معرف فرهنگ ، هنر و پیشینه بهتر ایران باشد
اسدی در ادامه افزود: در جمهوری اسلامی ظرفیت جهانی شدن که امام خمینی نیز درباره آن سخن گفتند بسیار فراهم است و با استفاده از ظرفیت دیپلماسی فرهنگی می‌توانیم به صدور انقلاب بپردازیم و به‌نوعی معرف فرهنگ و هویت اصیل ایرانی هم خواهد بود.

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل افزود:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت ایجاد موقعیت جهت حضور جوانان در حوزه فرهنگ باشد زیرا وجود روحیه خلاقیت در جوانان سبب تحقق امید در جامعه و موفقیت حداکثری را همراه خواهد داشت داشت وی در ادامه افزود درباره ایجاد روحیه خلاقیت در میان جوانان باید بگویم که فرصت‌هایی از جانب این وزارتخانه در اختیار دانشجویان قرار بگیرد جهت شکوفایی افکار و استعداد های جوانان؛ چراکه امروز حضور این وزارتخانه در میان دانشجویان کمرنگ است و از ظرفیت این قشر استفاده نمی‌شود. قطعا می‌توان با استفاده از ظرفیت جشنواره هایی چون فیلم دانشجویی سبب حمایت از استعداد های جوانان شد ، این امر سبب میشود کارگردانانی را وارد جامعه کرد که صاحب خلاقیت هستند، اما به این مساله کمتر پرداخته شده است انشالله به مراتب شاهد نقش جوانان و نخبگان در سیاستگذاری های فرهنگی کشور باشیم.
مولفه دیگر نیز بحث کاغذ و حوزه کتاب است که ایجاد خودکفایی در این حوزه لازمه جامعه است اما متاسفانه هنوز آماری نداریم که بدانیم تا چه میزان نسبت به کاغذ خودکفا شده‌ایم. نباید این را فراموش کرد که ظرفیت فراهم کردن کاغذ برای رسانه‌های مکتوب با توجه به هزینه‌ها مقدور نیست و باید به این مساله پرداخته شود.
یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود این است که وزارت فرهنگ به عنوان نهادی ستادی به همراهی با سایر بپردازد ، بعنوان مثال : به تولید محتوای فرهنگی و هنری بپردازد و به مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش ارسال کنند، تا انشالله کمتر شاهد دغدغه و فشار معاونان و مدیران مدارس جهت این مسائل باشیم .
مساله دیگر بحث سینماست همانطور که رهبری فرمودند امروز هیچ بخشی از سینما از حیث اثرگذاری بالاتر نیست.
اسدی افزود: اگر به سینما به‌خوبی پرداخته شود سبب امیدواری می‌شود؛ چراکه اثر مستقیم در جامعه دارد ،
اسدی افزود : باید نگاه محافظه‌کارانه از جشنواره فیلم فجر دور شود و به‌سمت شفافیت برویم که این امر باعث امیدواری بیشتر می‌شود ، باید ظرفیت هایی ایجاد شود جهت حمایت هرچه بهتر از هنرمندان و کارگردانان جوان،
دبیر فرهنگی در ادامه افزود بحث رسیدگی به نظام مسائل هنرمندان هم مساله دیگری است و می‌توان گفت که سینمای ایران به نسبت دیگر سینماهای دیگر سینمای پاکی است اما قطعا در این فضای بزرگ نیز افراد ناپاکی هم گاها هستند ، پیشنهاد می‌شود سینمای ایران از طرف وزارت ارشاد منشور اخلاقی ای را آماده کند که از این طریق و با همکاری سازمان سینمایی و قوه قضائیه فرصتی ایجاد شود تا افرادی که با کج روی همراه هستند نسبت با منشور اخلاقی با آنها برخورد شود و هنرمندان سرافراز کشورمان بتوانند در داخل بدنه کار مطالبه‌شان را دنبال کنند و نه اینکه از سینما خارج، و رسانه‌های مختلف بخواهند وارد آن شوند و ارزش هنرمندان را هدف تبلیغات خود ببرند.

دبیر فرهنگی اتحادیه دانشجویان مستقل در آخر با بیان سه مولفه راه تحول در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست:
یک) ایده ، طرح جدید ، نوآوری و جوانگرایی
دو) مشورت، مدیریت متمرکز و شفاف که سبب عدم وجود سیاست های شخصی میشود
سه) بودجه ، حمایت از اقشار

امیرحسین پناهی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور: وقتی درباره فرهنگ صحبت می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که به اثرگذارترین و مهم‌ترین عنصر زندگی هر فرد می‌پردازیم. یعنی نظام ارزشی هر فردی و بالطبع نظام ارزشی جامعه را تنها بحث فرهنگی تشکیل می‌دهد و این مهم خودش را جایی نشان می‌دهد که ما جامعه امروزمان را با دهه‌‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ مقایسه کرده و می‌بینیم دچار دگرگونی نظام ارزشی شده‌ایم و این مساله خودش را در مشکلات معیشتی هم نشان می‌دهد. یعنی در گذشته ساده‌زیستی و قناعت ارزش بوده اما امروز این مهم جای خودش را به مصرف‌‌گرایی داده است. در تغییر ارزش‌ها طی چند سال اخیر از تبلیغات و فیلم‌های داخلی گرفته تا رسانه‌های خارج از کشور اثرگذار بوده‌اند.
کشورهای خارج را که می‌بینیم، متوجه می‌شویم آنها بودجه‌های چندصد میلیاردی برای تغییر نظام ارزش‌ها دارند اما در داخل کشور ما طی چند دهه اخیر دیدیم هرگاه اسم کسری بودجه می‌آید، مسائل فرهنگی اولین بخشی است که بودجه آن کاهش می‌یابد و این نگاه تنزل‌یافته به مساله فرهنگ را در زندگی مردم هم شاهد هستیم. متاسفانه امروز فرهنگ عمومی کشور ما ریل‌گذاری مشخصی ندارد و اگر وظیفه این مهم را به دست شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بدهیم که به اذعان خود رهبری نیز بیشتر به ساحت علم پرداخته، باز هم رویکرد مشخصی را در این زمینه نمی‌بینیم. این مساله باعث شده به این یقین برسیم که در حوزه فرهنگ عمومی کشور شاهد یک ساده‌انگاری هستیم و این مهم باعث می‌شود تا سیاست‌ها و ابزارهایی که وزارت ارشاد دارد، به ضدخودش تبدیل ‌شود.

به‌طوری‌که می‌بینیم جشنواره فیلم فجر که قرار بود هنر ارزش‌های انقلاب اسلامی را معرفی کند امروز به محفلی تبدیل شده که بدترین توهین‌ها و ضدارزش‌ها را آنجا شاهد هستیم. هنرمندان و نه‌تنها سلبریتی‌ها که بازوهای کمکی وزارت ارشاد هستند، به ضد آن تبدیل شده و هرساله شاهد این هستیم که بیشترین حمله‌ها از سوی هنرمندان به وزارت ارشاد صورت می‌گیرد. از سمتی می‌بینیم وزارت ارشاد به‌‌حدی طی سال‌های اخیر از خودش ضعف نشان داده که نماینده‌ای می‌گوید وزیر ارشاد را کنار بگذاریم و به جای آن سازمان تبلیغات و دیگر نهادها وظیفه آن را انجام می‌دهند. البته تقصیر نماینده مجلس نیست؛ چراکه واقعا وزارت ارشاد همین بوده است. وزارت ارشاد در سال‌های اخیر بیشتر وزارت ارشاد اسلامی بوده و کمی هم فرهنگ؛ یعنی بیشتر سلبی عمل کرده تا ایجابی.
سوال این است که نقش جوانان و نخبگان و دانشگاه در سیاستگذاری‌های فرهنگی و پیاده‌سازی آنها چیست؟ از سیاست‌های کلان وزارت ارشاد که بگذریم، باید بگویم در سال‌های اخیر درباره مساله حجاب شاهد این بودیم که وقتی اسم حجاب به میان می‌آید یعنی باید با فرد بی‌حجاب برخورد شود و این نشان از تقلیل موضوع حجاب است. ما نقش وزارت ارشاد را صرفا برخورد با بی‌حجابی نمی‌بینیم، اما حمایت‌هایی که از تولید پوشش مناسب باید وجود داشته باشد شاهد نیستیم. امروز قیمت چادر به‌حدی گران است که دیگر از لحاظ مالی به‌صرفه نیست. حمایتی از سوی وزارت ارشاد در این زمینه صورت می‌گیرد؟

پناهی در ادامه افزود : مساله بعدی تولیدات فرهنگی کشور است که باید مطابق با نیازهای جامعه باشد؛ از طرفی به این قائل هستیم که وزارت ارشاد نباید به هر نیازی که جامعه دارد به‌صورت رسمی پاسخ دهد، اما این وزارتخانه باید با ابزارهایی که در اختیار دارد، به نیازهای مردم جهت دهد. متاسفانه فضای تولیدات فرهنگی کشور چه برای بزرگسالان و چه نوجوانان و کودکان به‌قدری کم‌اثر بوده که مجبور هستیم وقتی کلیپی توسط یک مداح تولید می‌شود، بسیار خوشحال شویم.
دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل افزود : در حوزه یارانه فرهنگی هم باید تاملی صورت بگیرد و اگر بناست مردم را به سینما آورده یا کتابخوان کرده و به حجاب سوق دهیم، در این زمینه باید فکر اساسی شود.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=15076

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.