• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
سخنرانی دبیرآموزش اتحادیه مستقل در دیدار با رئیس صداو سیما به مناسبت روز دانشجو؛

رسانه ملی در احیای امید پرچمدار باشد

  • کد خبر : 14298
  • 16 آذر 1400 - 21:09
رسانه ملی در احیای امید پرچمدار باشد
حسین قنواتی، دبیر آموزش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دیدار خود با رئیس صدا و سیما به مناسبت روز دانشجو تکلیف رسانه ملی را پرچم دار بودن در جهاد همگانی برای احیای نهال امید دانست و گفت: تغییر این رویه نیازمند نگاهی تحولگرایانه و مبتنی بر ابتکار، انعطاف و استقلال در عمل است و سپس به توضیح هر یک از این بخش‌ها پرداخت .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، حسین قنواتی، دبیر آموزش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دیدار با رئیس صدا و سیما به مناسبت روز دانشجو بیان کرد:لازمه پرهیز از محافظه کاری این است که رسانه ملی با هویتی مستقل از نهاد های حاکمیتی و امنیتی به ایفای نقش پرداخته و حداقل خبر اتفاقات را قبل از اینکه مردم جزئیات آن را در درشبکه های اجتماعی تحلیل کنند منتشر کند.

متن کامل سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب و احترام خدمت دانشجویان محترم و جناب آقای دکتر جبلی ریاست محترم سازمان صداو سیما؛ باید بگوییم که هرچند ایجاد فضایی برای شنیدن نظرات دانشجویان اقدامی مثبت و شایسته تقدیر است لکن محدود کردن چنین فضایی به مناسبت‌های تقویمی و تریبون‌های چند دقیقه‌ای ما را نسبت به اینکه صحبت هایمان نمایشی از انتقادپذیری افراد تلقی شود، نگران می‌کند. چرا که پیش از این نیز ما تجربه نشستی با رئیس قبل از شما را داشتیم اما صحبت هایمان گزینشی منتشر شد، امیدواریم این‌بار ما را سانسور نکنند.

طی حکمی که ۶۹ روز پیش رهبر انقلاب حضرتعالی را به ریاست صدا و سیما منصوب نمودند، رسانه ملی قرارگاهی برای پراکندن امید در فضای عمومی کشور نامیده شد.امیدی که حدود یک دهه لقلقه زبان مدعیان دروغینی بود که در مسیر ایجاد آن درجامعه، هیچگاه پا را از مرحله شعار فراتر نگذاشته اند و ما امروز حاصل وعده های محقق نشده و دوری جستن این مدعیان ازمیدان عمل را به کرات در گلایه های روزمره مردم می‌شنویم.درهمه این سالها همیشه افرادی بوده اند که ناکارآمدی شان ضربه کاری بر پیکره امید مردم وارد کرده باشد اما این مردم هیچ زمان از حرکت در مسیر تحقق آرمان های خود پا پس نکشیدند.مثال ضربه زدن به امید، مثال سنگ و چاه و دیوانه است. سرمایه اجتماعی که با وعده های غیرعملی برخی افراد آب رفته، صرفا با اراده ای همگانی در تمام ساختارهای اجرایی کشور قابل بازیابی است.
رسانه ملی که باید در جهاد همگانی برای احیای نهال امید، پرچم دار باشد، تا پیش از این خود با در پیش گرفتن رویکردی محافظه کارانه و مواجهه بیست و سی وار به مسائل استفاده از عبارات مضحکی همچون “و اما واقعیت ماجرا” تیشه به ریشه سرمایه اجتماعی میزد.
تغییر این رویه نیازمند نگاهی تحولگرایانه و مبتنی بر ابتکار، انعطاف و استقلال در عمل است.

استقلال
لازمه پرهیز از محافظه کاری این است که رسانه ملی با هویتی مستقل از نهاد های حاکمیتی و امنیتی به ایفای نقش پرداخته و حداقل خبر اتفاقات را قبل از اینکه مردم جزئیات آن را در درشبکه های اجتماعی تحلیل کنند منتشر کند.
منظور ما از استقلال نهاد های حاکمیتی این نیست که صدا و سیما خلاف سیاست های کلان و امنیت کشور عمل بکند بلکه منظور این است که صدا و سیما برای اقدام در جهت تامین امنیت و منافع کشور منتظر دستور نمانده و خود اولویت را تشخیص دهد.
حضور به موقع صدا و سیما در به تصویر کشیدن تجمعات اعتراضی مردم اصفهان و شهرکرد هرچند نشان از درک این رویکرد توسط صدا و سیما دارد، اما باید توجه داشت که با نگاهی ساده انگارانه نمیتوان به زبان مردم تبدیل شد. این پرسش وجود دارد که صدا و سیما غیر از بردن دوربین به وسط جمعیت چه ایده دیگری برای پرداخت عمیق تر به مسائل مردم دارد؟ چند گفت‌وگو کارشناسانه تا کنون در مورد آسیب شناسی دقیق بحران آب در اصفهان انجام شده است؟
استقلال مالی رسانه‌ی ملی از عوامل موثر در حفظ استقلال فکری این نهاد است. لکن این استقلال مالی نباید به هر قیمتی صورت بگیرد. باید حواسمان باشد که تبلیغ پوشاک و خوراک و… ما را به دام تبلیغ سبک زندگی تجملگرایانه نیاندازد.

ابتکار

تحول در رسانه ملی نیازمند تشکیل اتاق فکرهایی است که بتواند ناهماهنگی‌های سیاست های کلان کشور با سیاست های صداو سیما را از بین برده و متناسب با اقتضائات فرهنگ بومی به خلق ایده بپردازد.
نمونه‌ی بارز آن مسئله اقتصاد مقاومتی و نقش صداوسیما در تحقق آن است. در سال‌هایی که شعار اقتصاد مقاومتی به عنوان راهبرد کلان کشور مطرح می‌شد، بخش قابل توجهی از تریبون رسانه‌ی ملی به اشکال مختلف به بلندگوی تبلیغاتی ابرشرکت‌های تولیدکننده‌ی خارجی و ترویج مصرف‌گرایی تعلق گرفته بود.

انعطاف
آنچه در اتاق های فکر مورد اجماع کارشناسان رسانه ملی قرار میگیرد زمانی قابلیت اجرا پیدا میکند که سخت افزار های آن ایجاد شده باشد. لکن مشاهده میشود که ساختار عریض و طویل این سازمان آنچنان فربه شده است که قدرت به دوش کشیدن هزینه های جاری خود را هم ندارد چه برسد به راه اندازی ایده های نو. بد نیست مختصرا به برخی از موانعی که قدرت مانور و انعطاف را از رسانه ملی گرفته اند اشاره شود.
الف) نیروسازی و تربیت نیرو:
تربیت نیروی رسانه‌ای آگاه به اقتضائات روز رسانه، از مواردی است که باید در دستور کار صداوسیما قرار بگیرد.گویا بی‌دقتی در انتصابات، نبود ساختار مشخص در جذب نیرو موجب شده که نیروهای صداوسیما پس از چندی به ضد این سازمان تبدیل شوند و اظهار کنند که از ابتدا اشتراکاتی با صداوسیما نداشتند، درحالی که به چهره‌های شناخته‌شده‌ی رسانه ملی تبدیل شده‌اند. مواردی از این دست لزوم بازنگری در نهادهای تربیت نیرو هم‌چون دانشگاه صداوسیما و فرآیندهای جذب نیرو را نشان می‌دهد.

جناب آقای جبلی، آیا ساختار مشخص و شفافی در جذب نیروی سازمان وجود دارد؟ آیا کل ایران یک داشگاه است و صرفا باید از آن دانشگاهی که فضای گلخانه ای دارد جذب نیرو کرد؟ در کنار رویکرد جوانگرایی باید به تخصص افراد نیز توجه داشت، بخش های مدیریتی صدا و سیما محلی برای آزمون و خطای افراد مبتدی نیست!
در مسئله حفظ نیروهای اصیل، صدا و سیما در دوره قبل با برخورد های چکشی نیز سبب کوچ تهیه کنندگان، کارگردانان و بازیگران به مجموعه های رقیب شد. آقای دکتر، سازمان برای جلوگیری از این اتفاقات و استفاده از ظرفیت نیرو های اصیل خود چه ایده ای دارد؟
همچنین پیشنهاد می‌شود تا در استان های سراسر کشور از ظرفیت نخبگان و افراد توانمند برای رونق یافتن صدا و سیمای استانی استفاده گردد.
ب) ساختارهای نظارتی ناکارآمد:
هر سازمانی در راستای نیل به اهداف خود، باید به طور پیوسته در حال بازبینی خود باشد تا بتواند ضمن حذف ساختارها و عناصر ناکارآمد به بهینه‌ترین مدل ممکن اداره‌ی خود دست یابد. این نظارت جدی و مستمر موجب می‌شود که چابک‌ترین وسیله و سریع‌ترین ابزار در راستای وصول هدف مورد استفاده قرار گیرد و از هدررفت هزینه‌های هنگفت بدون رسیدن به خروجی مورد انتظار جلوگیری شود. اما آن چه که در سال‌های اخیر شاهد بودیم، ضعف ساختارهای نظارتی در صداوسیما بود. برای مثال کارگردان‌هایی با پروژه‌های شکست‌خورده‌ی مکرر، هم‌چنان مورد مراجعه‌ی صداوسیما قرار گرفته و محصولات تولیدی آن‌ها مجددا از تریبون رسانه‌ی ملی منتشر می‌شود و هر بار همان نتایج ضعیف قبل.

ج) ضعف اتاق فکرهای طراح برنامه:
آنچه که در سال‌های اخیر شاهد بودیم، اقبال مشهود صدا و سیما به تقلید از برنامه‌های شبکه‌های خارجی بود. با بررسی برنامه‌هایی که در نتیجه‌ی این اقبال ساخته شدند، به خوبی می‌توان سردرگمی بین فرم و محتوا و نداشتن رویکرد از خود را دید. اینکه اتاق فکر های طراح برنامه‌های صدا و سیما در طراحی مدل‌های برنامه‌سازی متناسب با اقتضائات فرهنگ بومی و در عین حال موفق در جذب مخاطب، در چنین وضعیت غیرقابل قبولی باشند، نیاز به تمرکز و تغییر جهت جدی برنامه‌ها دارد.
در شبکه های تلویزیونی و رادیویی شاهد تولیداتی در حوزه سرگرمی هستیم که در آن جز طنز سخیف برای مردم قابل مشاهده نیست.

ریاست محترم صدا و سیما، موارد مذکور تنها بخشی از چالش‌های موجود رسانه‌ی ملی است. باتوجه به اهمیت چشم‌گیر جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اید، اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور از شما درخواست می‌کند تا با حضور در جمع دانشجویان و نخبگان، ضمن طرح ارائه راهکارها توسط دانشجویان، پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های ما در جلسات کاربردی، تخصصی و خروجی محور نه تربیونی باشید.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.