• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
سید شهاب الدین واجدی :

رسانه‌ای ترین فرمانده‌ی نظامی کشور، حاج قاسم سلیمانی بود

  • کد خبر : 12919
  • 18 بهمن 1398 - 10:13
رسانه‌ای ترین فرمانده‌ی نظامی کشور، حاج قاسم سلیمانی بود

عکاس حاج قاسم سلیمانی و هنرمند انقلاب اسلامی، گفت: فرهنگی ترین و رسانه‌ای ترین فرمانده‌ی نظامی کشور، حاج قاسم سلیمانی بود، هرچند خود از دیده شدن گریزان بود، به شدت برای ثبت و ضبط وقایع جنگ پیگیری می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مستقل، شهاب‌الدین واجدی، در همایش”هنر انقلابی، هنرمند انقلابی” که در ششمین شب از اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، گفت: به دلیل علاقه به هنر در دانشگاه سوره مشهد دانشجو شدم، علاقه‎ی زیادی به رشته گرافیک و عکاسی داشتم، برای عکاسی به یکی از جلسات فرماندهان سپاه دعوت شدم و در آن جا برای اولین بار از حاج قاسم سلیمانی عکاسی کردم، بعد از آن همکاری من با دفتر ایشان آغاز شد.

این هنرمند انقلابی بیان کرد: فرهنگی ترین و رسانه‌ای ترین فرمانده‌ی نظامی کشور، حاج قاسم سلیمانی بود، هرچند خود از دیده شدن گریزان بود، به شدت برای ثبت و ضبط وقایع جنگ پیگیری می‌کرد.

وی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی هرگاه عکاسی را می‌دید، با عکس گرفتن و دیده شدن خود مخالفت می‌کرد، حاج قاسم سلیمانی فرد متفاوتی بود، در این بازه‌ی ۱۵ساله، در مواقعی که افتخار همکاری با ایشان را داشتم شاهد جذبه و قدرت ایشان بودم و هرگز شهادت را برای ایشان تصور نمی‌کردم، در واقع هنر مند واقعی حاج قاسم سلیمانی و امثال شهید آوینی‌ها بودند.

امروزه جشنواره فجر نماد انقلاب اسلامی نیست

رضا برجی، عکاس و هنرمند انقلاب اسلامی عنوان کرد: هر کس از دیدگاه خود هنر را تعریف می‌کند و هیچ تعریف واحدی از هنر ارائه نشده است، به همین خاطر هنر با غیر هنر آمیخته شده و در برخی موارد بی‌هنری محض را با عنوان هنر معرفی می‌کنند، هنر در وجود همه‌ی انسان‌ها است و اولین هنر ، خود انسان است.

وی ادامه داد: شهید آوینی می‌گفت که دهکده جهانی اتفاق افتاده و وجود دارد اما ما شهروندان مطیعی برای آن نخواهیم بود، فروپاشی قرن با یک انفجار فیزیکی آغاز می‌شود و لازمه‌ی آن فروپاشی، وجود همین دهکده‌ی جهانی کنونی است.
برجی عنوان کرد: تهاجم فرهنگی ما با رفتن امام به پاریس آغاز شد و در جنگ بوسنی و هرزگوین به اوج خود رسید، برای مسئولین بسیار سخت است که بگویند که به برخی از اهداف خود نرسیدیم اما مقام معظم رهبری بیان کردند که ما در عرصه‌ی رسانه شکست خورده‌ایم.
این عکاس و مستندساز جنگ بیان کرد: متاسفانه ما در عرصه‌ی رسانه به آن جایگاهی که باید دست پیدا نکرده‌ایم و صدا و سیما جایگاه مناسبی ندارد، صدا و سیما با جریان حزب‌اللهی همکاری لازم را نداشته است، جشنواره فجر نیز امروزه هرگز به عنوان نماد انقلاب اسلامی نیست، با این روند در چند سال آینده در خوش‎بینانه‌ترین حالت تنها ۳۰درصد مردم مخاطب صدا و سیما خواهند بود، این درحالی است که ما باید صادر کننده هنرسینما به سایر کشورها می‌بودیم.
وی ادامه داد: اگر برای داشته‌هایمان تلاش نکنیم و برای آنچه که باید داشته باشیم سعی نکنیم شکست خواهیم خورد، حق دانشجو مطالبه و دانستن است و دانشجو نباید بی‌تفاوت باشد.

در ادامه همایش، مازیار بیژنی، کاریکاتوریست و هنرمند انقلاب اسلامی بیان کرد: روزنامه‌های فرانسوی و نشریات آلماین حرکت روزنامه‌ی دانمارکی را در نشر کاریکاتوری با مضمون تمسخر پیامبر اکرم ادامه دادند و توجیه‌ آن‌ها همیت آزادی بیان بود، برخی تصور یم‌کنند که در غرب آزادی بیان وجود دارد، اما غرب نیز خط قرم هایی هم چون واقعه‌ی هولوکاست را دارد، حتی جنبش وال استریت نیز با اینکه تندترین انتقادها را بر سرمایه‌داری روا می‌داشت، اما در کاریکاتورها و محتوایی که منتشر می‌کرد خطوط قرمز حاکم را رعایت می‌کرد.
این هنرمند انقلاب اسلامی ادامه داد: هرچند کاریکاتورهای بسیار تندی بر علیه سرمایه‌داری منتشر شد، اما هیچ‌کدام کوچک‌ترین اشاره‎ای به رژیم صهیونیستی نداشتند.


محک سنجش هنر، آرمان عدالت است

جواد کلاته عربی، نویسنده‌ و پژوهشگر دفاع مقدس عنوان کرد: باید به بازخوانی آرمان‌های انقلاب بپردازیم، اینکه امروزه در کشور از مرزبندی‌ها صحبت می‌شود، آدرس اشتباهی است، چیزی که رسالت همه‌ی انبیا بوده اقامه‌ی عدالت است و ما نیز باید هنر و سیاست و … را با معیار و محک عدالت بسنجیم.

وی ادامه داد: اگر خود را انقلابی می‌دانیم باید به این آرمان بلند توجه کنیم و باید همواره خود را و نسبت خود را با این معیار بسنجیم.
جشنواره‌ی فجر، مدت‌هاست که از هدف اصلی خود دور شده است
لازم به ذکر است زهرا ایزدی، دبیر فرهنگی اتحادیه دانشجویان مستقل بیان کرد: علت برگزاری این همایش، باز تعریف هنر به معنای واقعی کلمه یعنی هنر انقلابی است و از طرفی معرفی هنرمندانی که با مفهوم هنر اصیل، آشنایی دارند و همواره تلاش کرده‌اند که در راه انقلاب و با حفظ ارزش‌های اصلی آن به هنر بها بدهند و آن را در جایگاه اصلی قرار بدهند، واژه‌ی هنرمند انقلابی که اینجا به کاربرده شده در واقع شاید برای بهتر تعریف کردن باشد.

وی ادامه داد: شهید آوینی، به هنر متعهد و لازمه مسئولیت‌شناسی فکر می‌کرده و از رواج پیدا کردن ویژگی های هنر غربی در بین برخی هنرمندان داخلی رنج می برد، ایشان در تعریف رویکردهای هنرمند انقلابی و موحد می گوید: هنرمند موحد، گذشته از آن که باید جهان به مثابه نشانه‌ی از حق نگاه کند و به تبعیت از تحقق هنر و به حقایق متعالی اشاره داشته باشد، باید به زبان سمبلیک اشیا با توجه به این حقیقت، اشراف پیدا کند که هر شی در واقع آیت و نشانه حق است و از وجه خاصی به حق اشاره دارد.
ایزدی عنوان کرد: همان‌طور که از کلام نافذ این شهید مشخص است، جایگاه هنر و هنرمند بسیار بالا است، اما حیف و صد حیف که امروزه از جانب قشری که نام هنرمند بر آن‌ها گذاشته شده، اما بویی از مرام هنر نبرده اند، شاهد برخی رفتارهای و برخوردهای نا شایستی هستیم، ما در زمانی هستیم که متقارن شده است با دهه ی مبارک فجر و همچنین همزمان با برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی هنری کشور که همان جشنواره فجر است.

دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، بیان کرد: اگر فقط بخواهیم حواشی قبل و حین و احتمالا بعد از جشنواره را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که مدت هاست این به اصطلاح بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی، از هدف اصلی‌اش دورشده و فاصله گرفته است چه برسد به محتوایی که درآن ارائه می شود و بعضا فیلم هایی که مورد تقدیرقرار می گیرد، البته ما قصد نداریم در این جا همه را از یک زاویه همه را مورد شماتت قرار بدهیم اما حرفمان این است که این جشنواره که در حال اجرا است با آن چیزی که باید باشه بسیار بسیار فاصله دارد.
وی ادامه داد: طبق بیان رهبری، هنر انقلابی هنری است که در خدمت حق، انسانیت و راستی و درستی قرار داشته باشد که ارزشمند محسوب می شود، توجه داشته باشید هنری که امروز به نام هنر اسلامی و هنرانقلابی ارائه می‌شود به منزله آبروی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است، لذا باید هم از لحاظ تکنیک هم از لحاظ محتوا، همواره در منتهای قوت باشد، هنر را باید معیار های اسلامی یاد بگیریم و یاد بدهیم و آن را به کار ببریم تا بتوانیم مفاهیم و ارزش های الهی و اسلامی را به مردم نشا دهیم.
ایزدی تصریح کرد: هنر زبان رسایی برای همه موضوعات و به‌خصوص موضوعات پیچده‌ای مثل انقلاب است، هرچه امثال من درباره ی انقلاب بگوییم نخواهیم توانست آن حقیقت عظیم را تشریح کنیم و این زبان هنر است که می تواند حوادث عظیم را تبیین و تشریح کنین و ذهن ها را روشن نماید، به قول سید مرتضی آوینی”هنر شیدایی حقیقت است و هنرمند باید اهل درد باشد.”

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=12919

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.