• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

در مقطع بیداری اسلامی هستیم/باید خود را برای بیداری جهانی آماده کنیم

  • کد خبر : 2326
  • 13 بهمن 1394 - 11:38
در مقطع بیداری اسلامی هستیم/باید خود را برای بیداری جهانی آماده کنیم

دکتر همایون عضو هیئت امنا دانشگاه امام صدق (ع) در ابتدای مراسم با ابراز خرسندی از حضور در اردوی آموزشی جهاد اکبر گفت: برای اسم گذاری بر مبنای نظریه تمدن اسلامی الگو مشخصی وجود ندارد بلکه در دوران رنسانس اتفاقاتی نظیر انقلاب صنعتی، تحولاتی در عرصه اندیشه و هنر و غیره افتاد که بعدا به […]

دکتر همایون عضو هیئت امنا دانشگاه امام صدق (ع) در ابتدای مراسم با ابراز خرسندی از حضور در اردوی آموزشی جهاد اکبر گفت: برای اسم گذاری بر مبنای نظریه تمدن اسلامی الگو مشخصی وجود ندارد بلکه در دوران رنسانس اتفاقاتی نظیر انقلاب صنعتی، تحولاتی در عرصه اندیشه و هنر و غیره افتاد که بعدا به نام تمدن غرب نام گرفته است بعد از این تحولات بعضی از مردم نام این حرکت را تمدن و بعضی دیگر فرهنگ نامیدند. ازاین جا بود که غربیان خود را با فرهنگ ترین و متمدن ترین مردم ها دانستند.

وی خاطر نشان کرد: آدمی در جوانی بیشتر به آینده توجه می کند ولی در این حین باید به این نکته توجه داشت که نباید از سنت ها فاصله گرفت و باید سنت ها را در نظر داشت تا دچار بی هویتی نشویم.

دکتر همایون در ادامه با اشاره به تدریجی بودن بیداری اسلام گفت: این بیداری سبب شد که ما بیدار شویم و بگوییم که چه کسی گفته که اروپایی ها متمدن ترند و ما انسان های بی تمدنی هستیم؟! آن زمان به این نکته رسیدند که حکومت اسلامی که در زمان پیامبر ایجاد شده و تا قرن ۴ و ۵ و بعد از آن هم ادامه یافت تمدن اسلامی نام دارد و آن را تمدن اسلامی نامیدند.

وی افزود: در مورد تمدن اسلامی چند دیدگاه وجود دارد؛ در دیدگاه اول، آغاز تمدن اسلامی را از زمان بعثت می داند، در واقع یعنی مقارن با شکل گیری حکومت اسلامی، که این شکل گیری حکومت به شکل گیری عباس دوران مهمی در تمدن اسلامی بوده است و با حمله هلاکوخان این حکومت از بین رفته است .

عضو هیئت امنا دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: دیدگاه دوم، شیعی تر است و می گویدکه تمدن با تشکیل حکومت از مدینه آغاز شده است و یعد تمدن سازی با امامت ادامه یافته نه با خلافت و ببه این عقیده دارد که رشد علمی در زمان امام باقر (ع) تمدن شیعی را رقم زده که در واقع آن دوره اوج تمدن اسلامی محسوب می شود.

دکتر همایون در تبیین سومین دیدگاه این موضوع گفت: این دیدگاه با دو دیدگاه دیگر در زمان تشکیل تمدن اختلاف نظر دارد و بر این باور است که تمدن اسلامی از زمان هبوط حضرت آدم یا دقیق تر از زمان حضرت نوح(ع) بوده و همه انبیا آمده اند تا مقدمات اینن تمدن سازی را انجام دهند و این تمدن سازی با ظهور امام عصر (عج) شکل می گیرد. در این فرض نبی شکست خورده در انجام مأموریت نداریم. انبیا همه کار خود را انجام دادند تا رسیدند به مقطع آخر الزمان و مقطع ظهور اسلام.

وی افزود: اعتقاد ما این است که اولین بشری که روی زمین زندگی کرده حضرت آدم (ع) بوده که هم پیامبر بوده و هم عالم بوده و همه آن چیزی که برای زندگی لازم بوده می دانسته است. از همه مهمتر اینکه موحد بوده است. از نظر تشریعی قرار نبوده که شرک اتفاق بیفتد و قرار بر این بوده است که همه مسلمان باشند. با این فرض از زمان حضرت آدم (ع) تا زمان حضرت نوح(ع) این تمدن شکل گرفته است و مقاطعش پیامبران اولوالعزم بوده اند.

دکتر همایون گفت: این تمدن که از زمان حضرت نوح شکل گرفته است با مشکلاتی هم همراه بوده و یک نمودار سینوسی داشته و ما باید بگردیم و ببینیم که انقلاب اسلامی ما کجا قرار دارد. همانطور که ما خطی داریم به نام انبیا که قرار است زمینه ساز ظهور باشند در کنار این یک خط انحرافی داریم که بسیار سر و صدا دارد ولی به قول قرآن مثل کف روی آب می ماند. اما ما نباید فکر کنیم که جهان امروز به دست آن جریان انحرافی اداره می شود، بلکه الان هم جهان را پیامبران اداره می کنند.

وی ادامه داد: حدود ده هزار سال پیش در مسجد کوفه تاریخ زندگی ما با آفرینش حضرت آدم (ع) شکل می گیرد.قبل از آن جاندارانی روی زمین بوده اند به نام ناندرتال که در روایات از آن ها به نسناس تعبیر می شود که از نظر فیزیکی به انسان شبیه بوده اند و از نظر ذهن و هوش بسیار به ما نزدیک بوده اند ولی فطرت نداشتند پس انسان نبوده اند.

بعد از آن دوره ای بوده که از آن به نام عصر یخبندان تعبیر می شود و بعد از آن ماجرای به وجود آمدن انسان پیش آمده.

دکتر همایون افزود: عراق مهم است و پایتخت حکومتی امام زمان (عج) هم کوفه است ،درنتیجه آمریکایی ها که اهمیت استراتژیک این موضوع را درک کرده اند تا آخرالزمان عراق را ترک نخواهند کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بین حضرت آدم (ع) و حضرت نوح (ع) تمدنی شکل نمی گیرد ، در این زمان مردم امت واحده هستند و حتی جریان علمی شکل نگرفته تقریبا ۱۶ نسل بین این دونبی فاصله است .

وی همچنین اضافه کرد: جریان آموزش علمی و بنیان علمی که یکی از پایه های اساسی شکل گیری تمدن اسلامی است برمی گردد به زمان حضرت ادریس (ع).تا این جا این پیامبران همچنان در کوفه هستند .

دکتر همایون گفت: اختلاف اساسا ضد تمدن است و اختلاف بین آدمیان از زمان هابیل و قابیل شکل گرفت .شیطان از آن زمان به تدریج انحراف ایجاد کرد در زمان حضرت نوح (ع) عده ای گفتند که ما بت هارا می پرستیم و این قدر وضعیت خراب بودکه در زمان ۹۵۰ سال تنها ۸۰ نفر ایمان آوردند اینجا بود که لازم بود ماجرای طوفان نوح پیش آید که باطنش رحمت بود و در واقع باطنش این بود که ۸۰ نفر انسان مخلص دوباره بیایند و زندگی را از نو شروع کنند در روی زمین، که این مصداق را در این باره می توانیم بیاوریم روی حمله مغول و روی ۸سال دفاع مقدس که حضرت امام فرمود این جنگ از الطاف خفیه اللهی است. و می توانیم بیاوریم روی تحریم ها که همه این مشکلات باعث می شود که ما خالص تر و پخته تر شویم.

دکتر همایون اذعان داشت: بعد از طوفان نوح حضرت نوح (ع) اولین حکومت را در کوفه شکل داد و این ۸۰ نفر را در سرزمین های مختلف توزیع کردند و این شد شروع تمدن سازی . گروهی می روند به شام که بعدا فنقی هارا شکل می دهد گروهی می روند به مصر( پس اولین تمدن مصر تمدن اسلامی بوده است و بعدا حکومت فرعونی شکل گرفته است ) عده ای می روند به ایران که ازین بین تعدادی به هند رفته و تعدادی به چین. در واقع ریشه ما بر می گردد به اصحاب حضرت نوح(ع). (در موردآمریکا هم این فرض وجود دارد که بخشی ازآنهایی که رفتند به مصر بعد به آمریکا جنوبی رفته و تمدن آنجا را شکل دادند و بخشی هم آنهایی بودند که رفتند به ایران و سپس به چین رفته و از آنجا به آمریکا شمالی و تمدن آنجا را شکل دادند.

وی افزود: بعد از نوح (ع) قوم عاد و قوم ثمود آمدند. دوباره ۴۰۰۰ سال بعد از این دوره ها پیامبر اولوالعزم دوم (حضرت ابراهیم (ع)) بود این باعث شد تا ۷۰ سالگی حضرت ابراهیم در عراق بماند و تبلیغ کند و بعد ازین ۷۰ سال فقط حضرت لوط به ایشان ایمان آورد که این مسئله به دلیل گسترش بت پرستی زیاد شده بود. سپس امر به مهاجرت فلسطین شد. فلسطین به این دلیل انتخاب شد که از نظر جغرافیایی به آسیا،آفریقا، اروپا و مدیترانه دست رسی داشت .

وی گفت: حضرت ابراهیم (ع) ۲فرزند به نام های اسماعیل و اسحاق داشت. اسحاق در فلسطین ماند تا قوم بنی اسرائیل شکل بگیرد اما چون در نهایت قرار بود که سرنوشت این حکومت به بن بست برسد و حضرت عیسی (ع) را به صلیب بکشد و حضرت اسماعیل را سریع به حجاز برد و این امر خیلی سریع صورت گرفت تا مخفی بماند این درحالی بود که حجاز از نظر جغرافیایی بیابانی است که هیچ تمدنی ندارد بجز یمن که در ان زمان متمدن بوده.

وی افزود: حجاز بین دریای سرخ و رشته کوه زاگرس واقع شده که به صفحه ی عربی معروف است و محکمترین مکان زمین است طوریکه حتی در مکه زلزله رخ نمی دهد و سرزمین بسیار مناسبی برای پنهان کردن حضرت اسماعیل بود.

او همچنین در ادامه پیرامون ماندن اسحاق در حاق در فلسطین گفت: یعقوب فرزند حضرت اسحاق است و فرزند او اسرائیل است که به فرزندان اسرائیل بنی اسرائیل می گویند. اختلاف بین فرزندان یعقوب باعث شد عده ای از فرزندان او به مصر(مرکز فرهنگی اسلام) بروند و به همین دلیل مصر در جهان اسلام جایگاه مهمی داشته است.اینها برای یادگیری فرهنگ به مصر می روند تا دوباره به فلسطین برگردند ولی در این جا بنی اسرائیل قافیه را باختند و به فلسطین بازگشتند و این تا زمان بنی امیه ادامه یافته است که ریشه ی صهیونیستی دارند و همین حکومتی که در عربستان وجود دارد ریشه ی صهیونیستی دارند.

این عضو هیئت امنای دانشگاه امام صادق عنوان کرد: یکی از پایگاه های تمدن سازی مدینه و دیگری کوفه بود و با ورود امام رضا به ایراان این کشور هم پایگاه تمدن اسلامی قرار گرفت و همراه با ورود ایشان به ایران تعداد زیادی از امام زادگان نیز وارد ایران شدند و در نقاط مختلف کشورمان پراکنده اند که بارگاه مقدس حضرت معصومه (س) در قم نمونه ای ازآن هاست و این شهر طبق روایت یکی از پایگاه های تمدن اسلامی در قرن اخیر و در آینده است که بسیار مورد توجه دشمنان اسلام است.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=2326

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.