• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

دانشگاهی که فکری به حال دانشجویان نمی‌کند!

  • کد خبر : 830
  • 08 آبان 1394 - 18:23
دانشگاهی که فکری به حال دانشجویان نمی‌کند!

در دانشگاه یاسوج بدون توجه به ظرفیت امکاناتی که موجود است دانشجوی جدید جذب می‌شود در حالی که دانشگاه واقعاً نمی‌تواند به این تعداد دانشجو سرویس‌دهی کند تا دانشجویان بتوانند با کمترین دغدغه به تحصیل بپردازند. امکانات خوابگاهی دانشگاه در خوشبینانه‌ترین حالت، گنجایش ۲۵ درصد دانشجویان را دارد و همین مورد باعث شده دانشجویان در […]

در دانشگاه یاسوج بدون توجه به ظرفیت امکاناتی که موجود است دانشجوی جدید جذب می‌شود در حالی که دانشگاه واقعاً نمی‌تواند به این تعداد دانشجو سرویس‌دهی کند تا دانشجویان بتوانند با کمترین دغدغه به تحصیل بپردازند.

امکانات خوابگاهی دانشگاه در خوشبینانه‌ترین حالت، گنجایش ۲۵ درصد دانشجویان را دارد و همین مورد باعث شده دانشجویان در اتاق‌هایی با تراکم جمعیتی بالا اسکان یابند و حتی دختران در نمازخانه خوابگاه اسکان داده شوند و همین موضوع باعث تجمع دختران در اعتراض به وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه شود که حتی بعضی از معاونان دانشگاه هم حق را به آنها داده و قول دادند به این وضع نابسامان سرو سامانی دهند.

دانشجویان پسر هم که کلاً در خوابگاه‌های خودگردان اسکان دارند که از ترم سه به بعد هم نمی‌توانند به‌علت ظرفیت کم، خوابگاه بگیرند و باید به سراغ اجاره‌خانه‌های دانشجویی بروند که با توجه به کوچک بودن شهر تعداد خانه استیجاری برای دانشجویان بسیار کم است و قیمت آن هم بسیار بالاست. میزان هزینه‌ای که بابت خوابگاه‌های دانشجویی و غذا از دانشجویان اخذ می‌شود بسیار بالاست به طوری که دانشجویان دانشگاه که اکثراً از قشر مستضعف و مناطق محروم هستند با مشکل روبه‌رو شده‌اند. شاید باورش سخت باشد ولی برخی از دانشجویان که استطاعت مالی ندارند و خوابگاه هم نتوانسته‌اند بگیرند در حال حاضر محلی برای اسکان ندارند و از روی ناچاری و با نهایت معذب بودن در خانه‌های دوستانشان به صورت موقت اسکان پیدا کرده‌اند که خیلی دردناک است و دانشگاه هم فکری برای آنها نمی‌کند. قیمت خوابگاه‌های خودگردان بسیار بالاتر از سطح استاندارد است. خوابگاه‌های خودگردان یاسوج از خوابگاه‌های خودگردان سایر دانشگاه خیلی گران‌تر است. اینجا به طور متوسط برای هر سال تحصیلی دانشجویان باید ۸۰۰ هزار تومان بابت هزینه خوابگاه بدهند که واقعاً فشار زیادی به دانشجویان وارد می‌کند.

برخی از دانشجویان که بضاعت مالی ندارند و تنها منبع درآمد خانواده‌شان یارانه‌هاست در روز اول ثبت‌نام وقتی به آنها می‌گویند باید حداقل ۴۰۰ هزار تومان برای اسکان در خوابگاه بدهی تا بتوانی خوابگاه بگیری نا‌امیدی و یأس بر چهره‌شان موج می‌زند و از درس خواندن پشیمان می‌شوند.

مشکلات صنفی مثل کیفیت بد غذا و بعضاً گوشت خام آن و خوابگاه به صورت مستقیم روی کیفیت آموزشی دانشگاه هم تأثیر گذاشته است. دانشجو وقتی صبح تا شب با مشکل اسکان، غذا و سرویس درگیر است دیگر انرژی برای درس خواندن ندارد و از آن طرف هم دانشگاه به این مسئله توجهی ندارد و همین مسئله باعث افت تحصیلی دانشجویان شده است به طوری که تعداد کمی از دانشجویان می‌توانند در مدت هشت ترم تحصیلی دوره کارشناسی را به اتمام برسانند.

*سید‌سعید هاشمیدبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یاسوج

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=830

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.