• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
9
در اولین مرحله از دوره فردای انقلاب

جهان دربند سرمایه داری

  • کد خبر : 16987
  • 14 اردیبهشت 1402 - 20:39
جهان دربند سرمایه داری
عباسی مهر؛ معاون سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در اولین مرحله دوره نخبه پروری

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی مستقل استاد مهدی عباسی مهر، معاون سیاسی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در دوره نخبه پروری بیان کرد: تعیین کننده تقسیم بندی‌های جریان‌های سیاسی، احزاب و جناح‌های موجود در تمام کشورها باورها و اعتقادات افراد است.در طول دوران جریان شناسی اغلب جریان شناسی فکری-اعتقادی صورت می‌گیرد. از مبدا جهان هستی دو جریان وجود داشته است و تا همین الان هم این جریان‌ها ادامه دارد:
۱) کسانی که قائل به فلسفه هدف خلقت آفرینش و شکل گیری انسان و زندگی بشریت هستند از زمان هبوط حضرت آدم این جریان شکل گرفته است. این جریان را خداباوران شکل می‌دهند.
۲) در نقطه مقابل این جریان کسانی هستند که قائل به داشتن هدف در این دنیا نیستند و فقط انسان را محور خود قرار می‌دهد و منافع و سودهای فردی را مد نظر خود می‌داند. به این جریان مادی‌گرا و انسان‌گرا یا از منظر جامعه شناسی ماتریالیسم و اومانیسم نام می‌گیرد.
در اینجا خودخواهی و رقابت با سایر موجودات اتفاق می‌افتد. تعریف دنیا برای خودشان در ثروت، قدرت و شهوت خلاصه می‌شود. گرایش به دین، معنویت و پرستش توسط انسان‌ها زیاد است. فلسفه ظهور پیامبران، جنگ‌های حق و باطلی و جنبش‌ها و قیام‌ها همین مسئله است. این حرکت‌ها مبتنی بر نیاز های انسان است. جریان سومی هم به واسطه این‌ها ظهور و بروز پیدا کرده است به اسم تحجر یعنی بستن راه تفکر در انسان. هدف تحجر چیزی جز اینکه به دین، سنت، حقانیت و یکتاپرستی ضربه بزند؛ نیست. نکته اصلی این است که دشمن اسلام جریان مادی‌گرا است؛ زیرا جریان تحجر در آخر به جریان مادی‌گرا می‌پیوندد.

عباسی مهر در تقابل با جریان مادی‌گرا افزود: از امتداد اندیشه و نگرش جریان خداباوران است که فداکاری و ایثار معنا پیدا می‌کند. مدینه‌النبی و اساس جامعه ایمانی در خدمت هم بودن است. فلسفه عقل و وحی یک اسلام پویا و اجتهادی است که نه متحجر و نه مادی‌گرا است. اسلام حداقلی همان لیبرالیسم است. اصل لیبرالیسم، سرمایه‌داری و فئودالیسم است. هر جایی که نظام و باورهای مادی خودخواهانه حاکم شد؛ قطعا ختم به جنگ، آپارتاید و نظام سرمایه داری می‌شود. دموکراسی باید ضامن بقای نظام سرمایه‌داری باشد؛ اگر نباشد قتل عام و جنگ راه می‌افتد. در حکومت‌های الهی نظام و باورها دینی و مذهبی است.
عباسی مهر در ادامه بیان کرد: سطح منازعات و رفتارهای جامعه در دانشگاه‌ها همواره با جریان و تفکر مادی‌گرایی بوده است. جمهوری اسلامی در ابتدای تشکیل هم با حکومت‌های مثل اسرائیل و آمریکا در تقابل بوده است.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=16987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.