• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

جنبش یا جریان دانشجویی تا اتفاق نیفتد معنا پیدا نمی کند

  • کد خبر : 1741
  • 20 آذر 1394 - 23:41
جنبش یا جریان دانشجویی تا اتفاق نیفتد معنا پیدا نمی کند

محمدرضا کردلو، عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل در این برنامه گفت : جنبش یا جریان دانشجویی تا اتفاق نیفتد معنا پیدا نمی کند و این مثل انقلاب است. انقلاب را نباید پدیده ای تصور کرد که در یک لحظه اتفاق می افتد و پس از آن باید توجیه گر انقلاب باشیم و […]

محمدرضا کردلو، عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل در این برنامه گفت : جنبش یا جریان دانشجویی تا اتفاق نیفتد معنا پیدا نمی کند و این مثل انقلاب است. انقلاب را نباید پدیده ای تصور کرد که در یک لحظه اتفاق می افتد و پس از آن باید توجیه گر انقلاب باشیم و در برابر سیستم های راکد موجود سکوت کنیم. شهید بهشتی فرمودند:«اسلام در آغاز یک انقلاب بود و باید یک آیین انقلابی باقی بماند.» هدف جنبش دانشجویی سرنگونی رژیم شاهنشاهی بود که بعدها در جنگ و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا مشارکت داشت.

کردلو ادامه داد: در ایام بعد از جنگ رکودی در فضای دانشگاه حاکم است و رئیس جمهور وقت شعارهایی را باب می کند که “مخالف فلانی دشمن رهبر و پیغمبر است” و با این ترکیب بند شعاری اجازه هرگونه مواضع نقادانه از جنبش دانشجویی گرفته شد. در انتقاد به این فضا در دوم خرداد یک جنبش افراطی شکل گرفت و حد معقولی در این راستا اتفاق نیفتاد. افرادی که جنبش دانشجویی را از بیرون هدایت می کردند، کاری کردند که به رکود جدی در محتوا رسید و از ماهیت اصلی خود که به چالش کشیدن جکومت بود، فاصله گرفت.

عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل افزود: اگر ما جمله شهید بهشتی را مبنا قرار می دادیم و انقلاب و جنبش دانشجویی را یک حرکت پویا قرار می دادیم، فواید آن بیشتر از مسائلی است که مسئولان فکر می کنند. امام(ره) فرمودند:«نقد ولو تخطئه موهبت الهی است.» این مسأله باعث شد که جنبش دانشجویی به حاشیه برود و روسای جمهور از جنبش دانشجویی استفاده لازم را نداشته باشند و بیشتر به دنبال تشکل های همراه و سالن های همسو بودند.

وی در پایان گفت: جریانات تجدیدنظر طلب یعنی نومحافظه کار همیشه مسائلی می خواست که خارج از قانون اساسی بوده  تا باعث استفاده این جریان از دیگر نهادها در جهت مطالبات خارج از قانون اساسی باشد. طی سال های دوم خرداد وقتی رئیس جمهور نتوانست رفتارهای فراقانونی را محقق کند، تجدیدنظر طلبان خواهان عبور از رئیس جمهور شدند. جنبش دانشجویی اصیل تلاش می کند تا عبور از رئیس جمهور وقت را مطرح نکنند. انقلاب با آرمان هایی که امام(ره) مطرح کرد به پیروزی نرسید.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.