• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10

تکلیف دانشجویی پس از نامه رهبری درباره برجام

  • کد خبر : 815
  • 07 آبان 1394 - 14:46
تکلیف دانشجویی پس از نامه رهبری درباره برجام

جنبش دانشجویی مسلمان در همه سالهای پس از انقلاب نقش تاثیرگذار خود را ایفا کرده است؛ در مقاطع مختلف افت و خیز هایی داشته است اما از این تاثیرگذاری و نقش آفرینی غافل نشده است؛ توسط گروه های تندرو و رادیکال و جریان ضدانقلاب مورد تخطئه؛ توهین، تخریب و تمسخر قرار گرفته است اما انقلابی […]

جنبش دانشجویی مسلمان در همه سالهای پس از انقلاب نقش تاثیرگذار خود را ایفا کرده است؛ در مقاطع مختلف افت و خیز هایی داشته است اما از این تاثیرگذاری و نقش آفرینی غافل نشده است؛ توسط گروه های تندرو و رادیکال و جریان ضدانقلاب مورد تخطئه؛ توهین، تخریب و تمسخر قرار گرفته است اما انقلابی مانده و بی توجه به هذیان های تجدیدنظرطلبان؛ محافظه کاران و جمود خواص، صرفا به وظایف ذاتی خود عمل کرده است.

 

دو سال مذاکره به برجام رسیده است و امروز رهبری معظم در یک نامه تاریخی این متن را مشروط به چندین شرط تایید نموده است؛ از آنجا که جریان دانشجویی به عنوان چشم بینا و زبان گویای جامعه رصد کننده امور کشور است بایستی نسبت به این متن و اقدامات لازم برای آن آگاه شود. آنچه در ذیل می آید چند نکته هر چند کوتاه و اجمالی پیرامون نقش جریان دانشجویی در مورد نامه رهبر انقلاب به آقای رئیس جمهور باید مد نظر قرار گیرد:

 

۱-به نظر می رسد اساس علنی شدن نامه رهبر انقلاب آگاه کردن مردم و مسئولین و بخصوص دولت محترم از ابعاد و زوایای برجام است که رهبری با تاکید بر قرار دادن فرصت به رئیس جمهور و دست اندرکاران مستقیم و غیر مستقیم برجام؛ فضا برای حفظ منافع ملی آماده کرده است و مواردی را متذکر شده است که التزام به آنها می تواند منافع ملی و حقوق ملت ایران را محفوظ دارد؛ چه آنکه خدای ناکرده در صورت عدم رعایت این الزامات تاریخ گواهی خواهد داد که حجت بر همه تمام شده بود.

 

نکته ای جریان دانشجویی بایستی بدان توجه داشته و مکرر و در تمام مواضع خود بیان نماید آن است که «دیگر هیچ کس نمی تواند این ادعا را داشته باشد که “ما می خواستیم کار کنیم اما نگذاشتند”» و دیگر هیچ بهانه ای برای حل نشدن مشکلات کشور از سوی دولت وجود ندارد و زین پس جریان دانشجویی در نقدهایش عدم حل مشکلات کشور را می تواند تنها به ناکارآمدی دولت و ایده اداره کشور توسط آن نسبت دهد؛ چرا که خود رئیس جمهور حتی آب خوردن را به تحریم ها گره زده بود و حتی در حد آب خوردن هم نمی توان پذیرفت که دلیلی جز ناکارآمدی دولت وجود دارد.

 

۲-رهبر معظم انقلاب بلافاصله پس از تشکر از هیئت مذاکره کننده؛ گروه ها و جریان های منتقد متن برجام را مورد تمجید قرار داده و ریزبینی و حساسیت آنان به نقاط ضعف برجام را تحسین برانگیز خوانده؛ پس از آنکه این ابراز لطف رهبری مایه افتخار منتقدین به عنوان حافظین منافع ملی است بایستی مد نظر قرار گیرد که ادامه حفظ منافع ملی به ادامه و رصد دقیق اجرای برجام با توجه به شروط متذکر شده ایشان حاصل می شود و زین پس کار منتقدین از جمله جریان دانشجویی با اهمیت تر نسبت به گذشته است.

 

۳-تشکر بعدی از اعضای کمیسیون ویژه برجام در حالی که گزارش این کمیسیون با بی توجهی رئیس و نمایندگان محافظه کار فراکسیون رهروان ولایت به محاق رفت، معنادار است. لذا اهمیت گزارش کمیسیون برجام و توجه به آن بیش از پیش مورد توجه است و جریان دانشجویی باید با وقوف کامل بر این سند دانشجویی بتواند مطالبات حداکثری خود را در روند اجرای برجام به مسئولین مربوطه متذکر شود.

 

۴-تذکر خاصه به رئیس جمهور در مورد مبنای مخاصمت آمریکا با جمهوری اسلامی و عهدشکنی های متعدد ایالات آمریکا درباره ایران نیز از آن دست مواردی است که در تاریخ این کشور ماندگار خواهد شد و معیار داوری نسل های بعدی درباره عملکرد مسئولین دولتی پیرامون اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت.

 

جریان دانشجویی باید بتواند با تبیین مفهوم «شیطان بزرگ» برای مردم؛ در مقابل رپرتاژ گسترده امپراطوری رسانه ای غرب پیرامون ادعای دروغین دموکراسی و حقوق بشر دولت آمریکا؛ اختلاف ماهوی و مبنایی انقلاب اسلامی را با نظام استکباری و سلطه جهانی ترسیم نماید.

 

۵-در مورد نکته فوق الذکر دست جریان دانشجویی پر است از اسناد متعدد از جنایات و خصومت های آمریکا و موارد نقض حقوق بشر این دولت مستکبر و امروز زمان خوبی است تا جریان دانشجویی با ارتباط گرفتن با تشکل های بین المللی؛ با ارائه کیفرخواست اظلام آمریکا به جهانیان به ویژه کشور جمهوری اسلامی ایران، ریاست جمهور آمریکا را به پای میز محاکمه دادگاه های بین المللی بکشاند. نکته ای که در نامه رهبر معظم انقلاب نیز بدان اشاره شده است.

 

۶-در کمال تاسف دولت و تیم مذاکره کننده از همان ابتدای مذاکرات دچار بی تدبیری های متعدد شد؛ تبدیل کردن مذاکرات به مسئله اول کشور با اظهار نظرهایی از جمله خزانه خالی؛ آب خوردن؛ و مرتبط کردن ازدواج جوانان با تحریم، دشمن را نسبت به روند مذاکرات متوقع کرد و در واقع تیم مذاکره کننده با دستهای خالی راهی معرکه گفتگو با دشمن شد. همین مسئله موجب دهن کجی ها و تهدید ها در طول دوران مذاکرات بود که در نامه رهبری نیز بدان اشاره شده است لذا بر دانشجویان و جریان انقلابی فرض است تا با معرفی شاخص های دیپلماسی انقلابی برای بازگشتن سیاست خارجه به «خط امام» تلاش کند.

 

۷-خواسته جریان دانشجویی بایستی آن باشد که دولت و شورای امنیت مبتنی بر مصوبه مجلس، گزارش کمیسیون برجام و متن مصوبه شورای امنیت به انضمام ۹ شرط رهبر انقلاب در نامه اخیر اجرای برجام را آغاز نماید و تحقیقا مصوبه شورای امنیت بدون اضافه شدن این بند ها فاقد اعتبار لازم است.

 

۸- تاکید جریان دانشجویی از این مرحله به بعد بایستی بر روی لزوم لغو کامل همه ی تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران باشد و این مهم میسر نمی شود جز رصد دقیق و اعلام و تبیین آنچه در حال وقوع است برای ملت و جامعه نخبگانی کشور؛ و اگر در این مسیر نقض عهدی صورت گیرد به معنای پایان انجام برجام است؛ دیگر دوران قاجار و ترکنچای و بی خبر گذاشتن از مردم نیست و الحمدلله در فضای جمهوری اسلامی تنفس می کنیم لذا صرفا با رپرتاژ نمایش های بی فایده چون معرفی کردن قهرمان دیپلماسی(!)، فتح الفتوح خواندن توافق و ساختن سردیس و تندیس از عوامل این قرارداد نمی توان مردم را نسبت به آنچه در واقع وجود دارد؛ فریب داد. مردم مانند رهبری منتظر برداشته شدن تحریم ها هستند و در گفت و شنود های روزمره می گویند که با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود.

 

۹-ادبیات مقام معظم رهبری در مواجهه با دشمن باید سرمشق همه آزادی خواهان، انقلابیون و معتقدین به شرف و عزت و استقلال و همه مسئولین دولتی قرار بگیرد. واژگانی چون «باید تعهد کتبی بدهند»؛ رئیس جمهور آمریکا باید تصریح کند، طلب کیفرخواست علیه آمریکا و شروط گذاشتن برای طرف مقابل و حتی واکنش سریع و صریح به اظهار نظرهای مقامات آمریکایی؛ کلاس درسی برای نوع مواجهه با استکبار است.

 

۱۰- آنچه در ۹ ماده؛ بند سوم نامه رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفت بعلاوه ی گزارش کمیسیون برجام، مصوبه مجلس و مصوبه شورای امنیت ملاک انجام و خلف وعده در انجام برجام است و جریان دانشجویی بایستی مبتنی بر آن عملکرد طرفین را مورد قضاوت قرار دهد؛ خاصه در این مورد بی اعتمادی و بدبینی به آمریکایی ها از سوی جریان دانشجویی باید مورد ملاحظه قرار گیرد.

 

۱۱-کسانی که در دوران بعد از برجام با منطق های گوناگون با ۱۸۰ درجه چرخش از مواضع قبلی در دفاع از آن صحبت کردند؛ در تاریخ ثبت شدند. کسانی که در راه حفظ میراث شهدا ثابت قدم بودند نیز در تاریخ ثبت شدند. تکلیف طرفداران و موافقان «توافق به هر قیمتی» که روشن است اما کسانی که با داعیه انقلابی از حفظ مواضع انقلاب بازگشتند، بد کردند و در این معامله شکست خوردند لکن در روز دیگری ان شالله عقوبت کوتاهی های خود و ارجحیت دادن منافع شخصی، حزبی و گروهی بر منافع ملی را خواهند دید.

 

۱۲- نامه مهم رهبر معظم انقلاب پیام هایی برای اداره و مدیریت کشور داشت. مهمترین نکته ای که جریان دانشجویی باید بدان ملتزم شود نقد عملکرد دولت مبتنی بر مدعای اصلی آن یعنی چرخیدن چرخ اقتصاد کشور است. اگرچه جریان دانشجویی معتقد است حل مشکلات کشور نه از راه تحریم بلکه ساخت درونی اقتصاد حاصل می شود اما بعد از برجام دیگر این بهانه نیز پوشالی است و اگر برجام بدون بدعهدی طرف مقابل به لغو تحریم ها بیانجامد؛ این کارآمدی یا ناکارآمدی دولت است که به حل یا عدم حل مشکلات اقتصادی کشور مربوط خواهد بود و جریان دانشجویی باید تمام مطالبات خود را بر حل مشکلات اقتصادی کشور متمرکز نماید.

 

ان شالله به حق عاشورا و به حق اباعبدالله(ع) و به حق جمیع شهدای راه اباعبدالله(ع) خداوند همه ما را در راه حفظ و حراست از شعار «هیهات منا الذله» و مقابله با استکبار استوار بدارد.

 

علیرضا احمدی – دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=815

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.