• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
1

توضیحات قاضی زاده هاشمی پیرامون طرح تحول سلامت، آزمون دستیاری، سیاسی کاری در معاونت فرهنگی وزارت بهداشت و روسای حاشیه ساز دانشگاه‌ها/ تشکر دانشجویان از اقدامات عملی وزارت بهداشت در حوزه جمعیت

  • کد خبر : 199
  • 18 تیر 1394 - 9:07
توضیحات قاضی زاده هاشمی پیرامون طرح تحول سلامت، آزمون دستیاری، سیاسی کاری در معاونت فرهنگی وزارت بهداشت و روسای حاشیه ساز دانشگاه‌ها/ تشکر دانشجویان از اقدامات عملی وزارت بهداشت در حوزه جمعیت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»، نشست اعضای شورای مرکزی اتحادیه های دانشجویی با قاضی زاده هاشمی تا پاسی از شب ادامه داشت و وزیر بهداشت به سوالات متعدد دانشجویان پاسخ گفت. سهیل کیارش عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی درباره مسائل مطرح شده توسط تشکل متبوعش در جلسه با وزیر بهداشت گفت: یکی از […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»، نشست اعضای شورای مرکزی اتحادیه های دانشجویی با قاضی زاده هاشمی تا پاسی از شب ادامه داشت و وزیر بهداشت به سوالات متعدد دانشجویان پاسخ گفت.

سهیل کیارش عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی درباره مسائل مطرح شده توسط تشکل متبوعش در جلسه با وزیر بهداشت گفت: یکی از مباحث مطرح شده در جلسه طرح تحول در نظام سلامت بود که پس از گفتگو پیرامون  آن در جلسه  با پیشنهاد بسیج دانشجویی و نظر مثبت آقای وزیر قرار شد طی هفته های آینده جلسه ای مشترک با حضور آقای قاضی زاده و دانشجویان تشکیل شود.

دیدار دانشجویان با وزیر بهداشت

کیارش در ادامه افزود: مورد دیگری که مطرح شد برخی انتصاب ها در دانشگاههای علوم پزشکی بود که به آقای وزیر گفته شد برخی از انتصاب ها دانشگاههای علوم پزشکی، محیط های علمی، بی حاشیه و آرام این دانشگاهها را  دچار برخی حواشی کرده است، که موضع قاطع آقای وزیر درباره این مسئله روبرو شدیم و ایشان از دانشجویان خواستند: افراد حاشیه دار معرفی شوند تا برخورد محکم با آنها صورت گیرد.

این فعال دانشجویی درباره فضای کلی جلسه نیز گفت: وزیر را فردی آرام و مصمم دیدیم که بیشتر توضیحاتش قانع کننده بودند و خواستند که جلسات این چنینی بیشتر برگزار شود.

میکائیل دیانی، دبیر تشکیلات انجمن های اسلامی دانشجویان در این جلسه ضمن انتقاد از دو دسته کردن تشکلهای دانشجویی در وزارت بهداشت که نمونه آن در ۱۶ آذر سال گذشته دیده شد این رفتار را خطر جدی برای دانشگاه های کشور دانست که وزیر علوم نیز در پاسخ ضمن موافقت با دانشجویان گفت: من با قطب بندی کردن تشکل های دانشجویی آن هم بدین شیوه مخالفم؛ معنا ندارد تشکل های دانشجویی را به اصلاح طلب و اصولگرا تقسیم کرد. همه تشکلهای دانشجویی ذیل گفتمان انقلاب اسلامی تعریف می شود و نباید در آن دانشجویان را به دسته جات سیاسی تقسیم بندی کرد.

خشایار هنرآمیز فهیم دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد، دانشجوی دانشکده پزشکی نیز درباره جزییات جلسه با وزیر علوم گفت: از جمله مباحث مهمی که درجلسه با آقای قاضی زاده مطرح کردیم موضوع آزمون دستیاری پزشکی بود.

به آقای وزیر گفتیم که آزمون دستیاری پزشکی به دلیل اینکه قوانینش مشخص نیست، مبتنی بر صحبت های معاونین وزیر بهداشت شده و تضاد در بیانات معاونین باعث تشویش دانشجویان و بلاتکلیفی در آینده آن ها شده است.

هنرآمیز فهیم ادامه داد: وزیر در پاسخ به این دغدغه ما اعلام کرد؛ با توجه به آنچه که شما گفتید لازم است درباره این موضوع دقیق تر توضیح داده شود و در ضمن در ادامه به چند نکته درباره آزمون دستیاری اشاره کردند از جمله اینکه در آزمون در گذشته دانشجویان بصورت انتخابی می توانستند از نمره تراز شده آزمون ها در آزمون دستیاری استفاده کنند ولی الان می توانند بصورت انتخابی معدل را نیز در نتیجه آزمون دخالت دهند.

موضوع دیگر مطرح شده، طرح نظام پزشک خانواده بود که وزیر در پاسخ به سوالاتی درباره این طرح گفت: زیر ساخت های لازم برای این طرح وجود ندارد و با تصویب قوانینی در باره این موضوع در مجلس که به پیشنهاد دولت وقت بوده است باعث شده بخشی از بودجه ما صرف چنین طرحی شود.

این فعال دانشجویی از تقدیردانشجویان از آقای وزیر به خاطر اقدام عملی در حوزه جمعیت خبر داد و گفت: ما پیشنهاد دادیم بیشتر به سمت فرهنگ سازی در این موضوع حرکت شود که خود آقای هاشمی هم نظر ما را تایید کردند و گفتند مقداری زمان می برد که نگرش جامعه نسبت به این موضوع عوض شود ،ضمن اینکه فرزند آوری مردم یک بخشی از آن به فرآیند اقتصادی خانواده ها برمیگردد که باید از در دیگری وارد شد.

وی گفت: صحبت دیگر ما با وزیر حول این محور بود که همه توجهات نباید به چند دانشگاه معدود در کشور خصوصا دانشگاه های مستقر در تهران باشد و باید در این باره به همه دانشگاه های پزشکی کشور توجه شود زیرا همه این دانشگاه ها قرار است در کنار هم به سلامت کشور کمک کنند .

اختلاف سطح بین پرستاران و پزشکان یکی از مسائل مطرح شده در این جلسه بود  وزیر در پاسخ به کاهش فاصله میان پرستاران و پزشکان بود که قاضی زاده در پاسخ گفت: خیلی از کارهایی که برعهده پرستاران گذاشته شده کارهایی است که برای آن ها نیازی به وجود پرستاران نیست و بقیه افراد نیز قادر به انجام آن هستند و ما باید به این سمت حرکت کنیم که از بهیاران و کمک بهیاران که آموزش آنان نیاز به هزینه های کمتری دارد، استفاده کنیم.

قاضی زاده همچنین گفت: درحال حاضر بیمارستان های کشور از کمبود صد هزار پرستار رنج می برند که پرستاران موجود زحمت این کمبود را نیز به دوش می کشند.

روند اجرای مرحله سوم طرح تحول  نظام سلامت موضوع دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت. دانشجویان در این باره به وزیر گفتند: برخلاف دو مرحله قبل، مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت، نقد های فراوانی به همراه داشت و کاری که در این مرحله انجام شد قانونی کردن زیر میزی های غیر قانونی بود و بجای اینکه اختلاف بین بخش خصوصی و دولتی کمتر بشود بخش دولتی به سمت بخش خصوصی حرکت کرد!

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این اظهار نظر دانشجویان گفت: سال های زیادی از آخرین تغییرات قیمت های بخش دولتی گذشته بود و این قیمت ها با توجه به تورم های زیاد سالیان اخیر تغییری نکرده بودند  و نیاز بود اصلاح شوند . وی در ادامه به این نکته نیز اشاره کردند که امکان کاهش قیمت های بخش خصوصی وجود ندارد و برای اینکه بخش خصوصی ترغیب شود تا در ساخت بیمارستان ها سرمایه گذاری کند باید صرفه ای برای آن ها درنظر گرفت تا این کار برایشان توجیهی داشته باشد.

پیشنهاد دیگری که از سوی انجمن های اسلامی دانشجویان به وزیر بهداشت ارائه شد توجه بیشتر به پزشکی سنتی بود. نماینده انجمن های اسلامی در این جلسه ضمن بیان درمان بیش از ۷۵ درصدی بیماران در اروپا و آمریکا با روش های سنتی اعلام کرد: در شرایطی که این پزشکی سنتی در ایران خیلی بیشتر جایگاه و پایگاه دارد و امروز با توجه به تحریم ها  و لزوم اقتصاد مقاومتی نیاز دو چندانی برای رجوع به این نوع پزشکی است؛ که وزیر بهداشت ضمن تصدیق این مسئله اعلام کرد باید به سمت این مسئله حرکت کرد.
لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=199

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.