• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11

تفاوت جوان «مومن» و «مومن انقلابی» در دانشگاه

  • کد خبر : 1352
  • 30 آبان 1394 - 12:28
تفاوت جوان «مومن» و «مومن انقلابی» در دانشگاه

در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با روسای دانشگاه ها، ایشان با گلایه ی شدید از وضعیت فعالیتهای فرهنگی دانشگاه ها، به بازتعریف معنای فعالیت صحیح فرهنگی پرداخته و فرمودند: کار فرهنگی را در دانشگاه بعضی با کنسرت و اردوی مختلط اشتباه گرفته‌اند؛ غربی‌ها چه بهره‌ای بردند از اختلاط؟ اسلام، انسان را شناخته که حکم […]

در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با روسای دانشگاه ها، ایشان با گلایه ی شدید از وضعیت فعالیتهای فرهنگی دانشگاه ها، به بازتعریف معنای فعالیت صحیح فرهنگی پرداخته و فرمودند: کار فرهنگی را در دانشگاه بعضی با کنسرت و اردوی مختلط اشتباه گرفته‌اند؛ غربی‌ها چه بهره‌ای بردند از اختلاط؟ اسلام، انسان را شناخته که حکم حجاب و عدم اختلاط را داده است.کار فرهنگی باید دانشجو را متخلق، انقلابی، معتقد به آرمان‌ها، دوستدار کشور و نظام، دارای بصیرت، با اعتماد به نفس و سرشار از امید و با فهم درست از موقعیت کشور تربیت کند؛ به جوان‌های مؤمن و انقلابی میدان دهید. فضای غالب دست اینها باشد؛ این جزو وظایف شما است.

در این گزارش سعی داریم ابتدا تفاوت جوان مومن و جوان مومن انقلابی را بیان می کنیم، سپس به چگونگی پرورش چنین جوانانی در برهه کنونی کشور و وضعیت فعلی آنان و در انتها با توجه به آنکه رهبر معظم انقلاب دانشگاه را آماج بزرگترین توطئه ها خواندند، به نقشه های دشمنان برای توطئه برعلیه دانشگاه های کشور خواهیم پرداخت.

با تعمق در بیانات مقام معظم رهبری به خوبی متوجه می شویم که ایشان بین دو مفهوم فرد مومن و فرد مومن انقلابی تفاوت قائلند. محل تفاوت اصلی این دو مفهوم مشابه، به شاخصه های رفتاری و فکری این دو باز می گردد که در بخش هایی مشترک و در برخی دیگر تفاوتهای ماهوی و ساختاری دارند.در ذیل به برخی ویژگی های مفهوم جوان مومن انقلابی اشاره خواهیم کرد تا از دیگر مفاهیم مشابه متمایز گردد.

نسبت بین نیروی جوان و دستیابی به آرمانهای انقلابی
درواقع پویایی و مطالبه گری یک جامعه نیازمند پویایی و مطالبه گری قشر نخبگان به‌ویژه دانشجویان است تا صیانت و حفاظت اساس جامعه یعنی مردم‌سالاری را در پی داشته باشد. بر همین اساس رهبری معظم انقلاب در دیدار خود با دانشجویان به این موضوع تأکید دارد و نقش آنان را در این زمینه مهم ارزیابی و می‌فرمایند: بنده معتقدم که آرمان‌های انقلاب – که چهارچوب‌هایش مشخص است، بنده هم بعضی‌ها را تصریح خواهم کرد و اسم خواهم آورد – بدون نیرو و نشاط و جسارت جوانی، قابل‌تعقیب و قابل‌دسترسی نیست. نسبت شما با آرمان‌ها، این‌چنین نسبتی است.

تعریف جوان مومن انقلابی
جوان مذکور و موردتوجه رهبری معظم انقلاب چه خصوصیاتی دارد و در چه قالب تعریفی‌ای گنجانده می‌شود؟ اما با توجه به مسئله‌ی فوق می‌توان بیان داشت که :« جوان مؤمن انقلابی، جوانی است که ضمن توجه به تحصیل دقیق، رعایت تقوا، تخصص گرایی و کسب مهارت، همراه باروحیه‌ی شجاعت، آینده‌نگر و متکی به نصرت الهی که به‌عنوان یک اصول خود برگزیده و آن را در خدمت به جامعه و اهداف انقلاب کاربردی می‌نماید. »

چنین جوانی به‌طور حتم می‌تواند جامعه را آن‌چنان سرعتی ببخشد که تمامی عقب‌ماندگی‌های گذشته‌ی خود را جبران نموده و در قله‌ی افتخار قرار گیرد.

مولفه های جوان مومن انقلابی
مومن و متدین

در کنار تحصیل علم و دانش، از فرصت جوانی برای تهذیب نفس و انس با خدا و آشنایی عمیق با معارف قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌‌السّلام) بهره ببرید. (۲۳/۱۱/۱۳۹۲)

آگاه و با بصیرت
یکی از بزرگ‌ترین فرصتهای ما همراهی جوانهای ما با هدفهای نظام است. نگاه غوغایی است در دنیا؛ در دنیای مجازی. در دنیای رسانه‌های صوتی و تصویری، صدها رسانه، و با یک اعتبار هزارها رسانه، در حال بمباران افکار جوانهای ما هستند؛ درعین‌حال شما نگاه میکنید می‌بینید ده‌ها میلیون از همین جوانها در سرتاسر کشور در روز بیست‌و‌دوّم بهمن می‌آیند و شعار میدهند و ابراز احساسات میکنند و نسبت به امام، نسبت به اسلام، نسبت به نظام اسلامی ابراز ارادت میکنند؛ این چیز کوچکی نیست، این فرصت بسیار بزرگی است. (۰۱/۰۱/۱۳۹۴)

شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصه‌ی جنگ نرم، بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالک‌اشتروار میطلبد؛ با تمام وجود، خود را برای این عرصه آماده کنید. (۲۳/۱۱/۱۳۹۲)

انقلابى باید بصیر باشد، باید بینا باشد، باید پیچیدگى‌هاى شرائط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکى را رد کنیم، دقیق باشید، باید شور انقلابى را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، مراقب باشید. مأیوس نشوید، در صحنه بمانید؛ اما دقت کنید و مواظب باشید رفتار بعضى از کسانى که به نظر شما جاى اعتراض دارد، شما را عصبانى نکند، شما را از کوره در نبرد. رفتار منطقى و عقلائى یک چیز لازمى است. (۲۹/۰۷/۱۳۸۹)

جوان‌ مؤمنِ ما که جان بر کف دست گرفته و آماده‌ى مجاهدت است، در معرض تندباد این تبلیغات قرار دارد؛ اما این تبلیغاتِ گمراه‌کننده و لغزاننده نمى‌تواند او را بلغزاند، زیرا حقیقت را مى‌بیند و در وراى تبلیغات رنگارنگ دشمنان، باطن ظلمانى و خبیث محورها و مراکزى که این تبلیغات را به راه مى‌اندازند، براى او روشن است. این، نقطه‌اى است که دشمن نمى‌تواند به هیچ کیفیتى آن را نسبت به جوان مسلمان و مؤمن انقلابى‌ علاج و با آن مقابله کند. دلى که از ایمان برخوردار است و منشأ تقوا در اندیشه و عمل است، با تبلیغات دشمنان گمراه نمى‌شود. (۲۹/۰۶/۱۳۸۲)

با اخلاق و قانونگرا
من همه‌ی جوانهای غیور کشور را، جوانهای مؤمنِ انقلابی کشور را فرزندان خودم میدانم و پشت سر آنها قرار میگیرم؛ من از جوانان انقلابی و مؤمن و غیور حمایت میکنم؛ منتها همه را توصیه میکنم به این که در رفتار خود، با اخلاق اسلامی رفتار کنند؛ قانون را مراعات کنند. همه باید قانون را مراعات کنند. تجسم انقلاب در قانون جمهوری اسلامی است. (۹۱ ۰۱/۰۱/۱۳۹۱)

متخصص و جویای علم
جوانان! عزیزان! حضور شما در مراکز دانشگاهی کشورها، فرصت نگاه ژرف و حکمت‌آمیز به رویدادها و پدیده‌های جهان را به شما و فرصت بهره‌مندی از دانشمندانی جهان‌نگر و جهان‌شناس را به ایران آینده می‌بخشد. اینها را باید قدر شناخت. فریفتگی به همان اندازه زیان‌بخش است که بی‌خبری. دانش‌اندوزی را با اندیشه‌ورزی و این هر دو را با پرهیزگاری و پاکدامنی بیامیزید؛ در این‌صورت هیچ اندوخته‌ئی برای کشور با ثروت وجود جوانانی چون شما برابری نخواهد کرد. (۰۳/۱۱/۱۳۹۳)

هرجا به ابتکار و استعداد جوانانمان تکیه کردیم، آنجا ناگهان مثل چشمه‌اى جوشید و شکوفا شد؛ در قضایاى مربوط به مسائل هسته‌اى، مسائل دارویى، در درمانهاى گوناگون، در سلّولهاى بنیادى، در نانو، در برنامه‌هاى صنعتىِ دفاعى (۲۳/۰۲/۱۳۹۳)

‌امروز ما دانشمندان‌ جوانِ مؤمن‌ و تحصیل‌کرده‌هاى باایمان داریم که مى‌توانند یک حرکت علمىِ فراگیر و به معناى واقعى کلمه، درعرصه‌ى علوم انسانى به وجود آورند. ( ۲۹/۱۰/۱۳۸۴)

ثابت قدم و انقلابی
جوانان‌ ما با چشم واقع‌بینانه نگاه کنند. اصل، انقلاب است؛ اشخاص، اصل نیستند. انقلابى‌ بودن به حفظ رابطه‌ى خود و عمل خود و پیوستگى خود با انقلاب است. (۱۴/۰۳/۱۳۸۷)

از اوّلِ انقلاب دوگونه انقلابى داشتیم. بعضى از انقلابیّون، انقلابیّونِ مثبت بودند؛ بعضى هم انقلابیّون منفى بودند. انقلابىِ منفى به آن انقلابى‌اى مى‌گفتیم که از میدان کار و تلاش و حرکت، آنجایى که دردسرى داشت، عقب مى‌کشید. انقلابى بود، اما انقلابىِ وجاهت‌طلب و راحت‌خواه؛ انقلابى‌اى که مى‌گفت من مبارزه‌ام را قبل از انقلاب کرده‌ام، اکنون دیگر مى‌خواهم احترام شوم. بنابراین، چنین کسانى به میدان خطر و دردسر وارد نمى‌شدند.یک عدّه هم انقلابىِ مثبت بودند. حاضر بودند آبرویشان را هم خرج کنند. آنجایى که فکر مى‌کردند وجودشان مى‌تواند کمکى بکند، با همه‌ى وجود حاضر بودند. انقلابىِ مثبت حتّى اگر هیچ‌کاره هم باشد، خودش را مسئول‌ترین افراد مى‌داند و وارد میدان مى‌شود. عزیزان من! جوانان! انقلابىِ‌ مثبت باشید. باید خودتان را آماده کنید. اگر شما در میدان باشید، آینده‌ى بسیار درخشانى در انتظار این کشور است. (۰۹/۱۲/۱۳۷۹)

با نشاط و با انگیزه
ما امروز نیازمندیم که جوانان ما خوش‌روحیّه، امیدوار، شجاع، داراى اعتمادبه‌نفس، داراى ایمان، داراى روحیّه‌ى آینده‌نگر، داراى روحیّه‌ى خدمت باشند. (۱۱/۰۴/۱۳۹۳)
از فرصت جوانی برای اعتلای معنوی و فکری بهره بگیرید. کشور شما به نسل جوان مومن و اندیش‌مند و پر‌انگیزه، از همه چیز و از همیشه بیش‌تر نیازمند است. (۱۰/۰۵/۱۳۸۷)

شجاع و رزمنده
جوانهاى ما، جوانهاى پرشورى‌اند. این نسل جوانهاى امروز ما نشان دادند که مثل همان نسل کربلاى ۵-و نسل و الفجر ۴ و عملیات خیبر و عملیات بدراند. این جوانهاى امروز هم مثل همان جوانهاى بیست و پنج سال پیش، سى سال پیش آماده‌ى میدان‌اند. (۱۹/۱۰/۱۳۸۷)

عدالتخواه و زرنگ
شما باید زرنگى کنید؛ یک‌لحظه از درخواست و مطالبه‌ى عدالت کوتاهى نکنید؛ جوان و دانشجو و مؤمن‌ شأنش همین است که عدالت را بخواهد. اما انتقاد شخصى و مصداق‌سازى نکنید. وقتى شما روى یک مصداق تکیه مى‌کنید، اولًا احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛ هم وسیله‌اى به دست مى‌دهید براى اینکه آن فرد زرنگ قانون‌دانِ قانون‌شکن بتواند علیه شما استفاده کند.  شما روى مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید. وقتى پرچم را بلند کردید، آن کسى که مجرى است، آن کسى که در محیط اجراء مى‌خواهد کار انجام دهد، همه حساب کار خودشان را مى‌کنند. شما جوانهاى‌ مؤمنى هستید که انتظار هم از شما همین است. هر شعار خوبى که داده مى‌شود، بعد از اتکال به خداى بزرگ که همه‌ى دلها و زبانها و اراده‌ها دست اوست، تکیه به شما جوانهاست، امید به شما جوانهاست؛ این را بدانید. (۱۴/۰۲/۱۳۸۷)

متحد با هم و با فاصله از دشمن
برادران انقلابى‌ ، هرچه مى‌توانند فاصله‌ى بین خودشان را کم کنند؛ باهم دوست و رفیق باشند؛ علیه یکدیگر جوسازى و فعالیت نکنند؛ اما فاصله را با دشمن‌ها زیاد کنند. این‌ها توصیه‌هایى است که على‌رغم دشمنان این ملت، در دل جوانان جا گرفته است. هرجا ما این توصیه‌ها را کردیم، احساس کردیم و دیدیم و تجربه کردیم که این نسل جوان‌ مؤمن، با دلهاى‌ روشن و پاک و صافشان و با روحهاى صمیمى‌شان، آن لُبّ مطلب را فهمیدند و به کار گرفتند و فوایدش براى کشور آشکار شد. (۲۴/۰۸/۱۳۷۹)

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.