• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
حمزه دستیار، دبیر کمیته بین الملل اتحادیه در گفتگو با آنا:

تفاوت‌های تمدنی شرق و غرب ناشی از خاستگاه آنها است

  • کد خبر : 10222
  • 30 مهر 1397 - 14:20
تفاوت‌های تمدنی شرق و غرب ناشی از خاستگاه آنها است

حمزه دستیار در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: برای ترجیح نگاه به شرق به‌ویژه در مسائل علمی که مقام معظم رهبری به آن تأکید فرموده‌اند دو دلیل بسیار مهم وجود دارد؛ یک مناسبات سیاسی اقتصادی در روابط دو جانبه، دوم هم ریشه تمدنی و خاستگاه‌های فرهنگی است. وی افزود: تمدن‌های شرق […]

حمزه دستیار در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: برای ترجیح نگاه به شرق به‌ویژه در مسائل علمی که مقام معظم رهبری به آن تأکید فرموده‌اند دو دلیل بسیار مهم وجود دارد؛ یک مناسبات سیاسی اقتصادی در روابط دو جانبه، دوم هم ریشه تمدنی و خاستگاه‌های فرهنگی است.

وی افزود: تمدن‌های شرق و غرب تفاوت دیدگاه‌هایی دارند که ناشی از خاستگاه‌های تمدنی است و طبیعتاً تعلق خاستگاه‌ها در مواجهه‌های علمی مقاومت‌ها و واکنش‌هایی را در پی دارد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تعلق خاستگاه‌ها را از مهم‌ترین علل عدم همسویی جوامع شرقی و غربی دانست و گفت: این موضوع در تولید علم و تکنولوژی و نوع نگاه به انسان نمود بیشتری دارد.

دستیار با بیان اینکه تمدن‌های شرق مانند ایران، هند، چین و … از لحاظ خاستگاه‌های تمدنی قرابت بیشتری دارند عنوان کرد: اختلاف نگاه علمی آشکار ایران با جهان غرب در حرکت اندیشه از قرن هفدهم میلادی آغاز شده است. در حالی که در آن زمان حرکت در غرب از خردگرایی به سمت تجربه‌گرایی بود در ایران دقیقاً برعکس شاهد تغییر جهت از تجربه‌گرایی به سمت خردگرایی هستیم.

وی با اشاره به تفاوت و تضاد در مبانی ایران و غرب افزود: از طرف دیگر با توجه به دشمنی و عدم صداقت غربی‌ها از یک سو و عدم تخاصم و سابقه مثبت دنیای شرق در روابط با جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد دیپلماسی علمی دو سویه با شرق باید به غرب ترجیح داده شود. خصوصاً که شرق با رشد تکنولوژی، حفظ ثبات و رشد اقتصادی در کنار امنیت روند بسیار خوبی را طی می‌کند.

دبیر کمیته بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: از سویی وابستگی‌های تجاری اقتصادی ایران با شرق آسیا، دو و نیم و در بعضی برهه‌های تاریخی پنج برابر ایران و غرب است.

دستیار در پایان گفت:‌ لزوم حفظ عزت و کرامت جمهوری اسلامی در ارتباطات متقابل، محترمانه، دوسویه و همراه با اعتماد ایجاب می‌کند که نگاه ما در مسائل علمی به دنیای شرق نزدیک‌تر باشد تا دیپلماسی علمی تضمین‌کننده و تقویت‌کننده دیپلماسی سیاسی و اقتصادی باشد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=10222

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.