• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

تعداد ۱۴۷ شرکت بزرگ بیش از ۴۰ درصد از کل ثروت جهان را در اختیار دارند

  • کد خبر : 476
  • 01 شهریور 1394 - 12:15
تعداد ۱۴۷ شرکت بزرگ بیش از ۴۰ درصد از کل ثروت جهان را در اختیار دارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ متن اظهارت مسئول پژوهش و تحقیقات خانه آمریکای لاتین و رئیس اسبق انجمن دوستی ایران و کوبا در ادامه آمده است: حکومت استکباری سابقه چند هزار ساله دارند، لکن نطفه نظام امپریالیستی که تجلی بارز استکبار در تاریخ معاصر است، حدود ۵ قرن پیش در اروپا بسته شد و نو […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ متن اظهارت مسئول پژوهش و تحقیقات خانه آمریکای لاتین و رئیس اسبق انجمن دوستی ایران و کوبا در ادامه آمده است:

حکومت استکباری سابقه چند هزار ساله دارند، لکن نطفه نظام امپریالیستی که تجلی بارز استکبار در تاریخ معاصر است، حدود ۵ قرن پیش در اروپا بسته شد و نو امپریالیسم حدود ۳ قرن پیش در آن قاره ظهور یافت.  و اما، از پیدایش این نظام سلطه گر در آمریکای شمالی تنها ۱۲۰ سال میگذرد.

اگر چه دوران حیات امپریالیسم در قیاس با حدود ۲۰۰۰۰۰ سال عمر جامعه بشری اندک زمانی بیش نیست، و اگر عمر بشر تا کنون را یک شبانه روز در نظر بگیریم، دوران امپریالیسم کمتر از ۴ دقیقه از این مدت است، با این حال عمق و وسعت جنایاتی که این نظام ارتجاعی و وحشی در همین مدت کوتاه مرتکب شده، در طول تاریخ بی سابقه است.

امپریالیسم به عنوان یک نظام سلطه گر در قالب امروزی خود تنها یک هدف دارد، و آن تامین و حراست از منافع سودجویانه تعدادی اندک از شرکت های سرمایه داری انحصاری، بانک ها و مجمتع های صنعتی است که عمدتا در آمریکای شمالی و اروپا متمرکز هستند. مطالبق یکی از مطالعات انجام شده تعداد ۱۴۷ شرکت بزرگ بیش از ۴۰ درصد از کل ثروت جهان را در اختیار دارند و مطالعات دیگر نیز نشان می دهد، که جمعیتی ناچیز از بزرگ سرمایه داران دنیا که تعدادشان به مراتب کمتر از ۱ درصد جمعیت کره زمین است، سلطه اقتصادی فرهنگی سیاسی، نظامی و رسانه ای خود را از طریق حکومت های مطیع سرمایه مالی و با توسل به زور و تزویر بر اکثریت ۹۹ درصدی جهان تحمیل کرده است.

و این حکومت استکباری است که امروزه توسط شما و میلیون ها نفر مثل شما در آسیا، آمریکایی لاتین آفریقا و حتی در خود اروپا و آمریکای شمالی به چالش کشیده شده است.

نکته اول: شناخت و بصیرت است و در اینجاست که تاکیدات رهبری انقلاب در مورد ضرورت دشمن سناسی اهمیت خود را نشان می دهد. در این خصوص نیروهای انقلاب نیاز دارند که دائما آموزش ببینند، و آموزش دهند. اهمیت شناخت دشمن با توجه به تبلیغات دروغین و چهره کریهی که توسط استکبار و نیروهای داخلی وابسته و دل بسته به آن دائما بزک می شود، مورد تاکید بیشتری قرار میگیرد.

در این زمینه تشکلات دانشجویی و دیگر سازمان های مردم نهاد، حوزه های علمیه، رسانه ها و بالاخص صدا و سیما، آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی هر یک مسئولیت دارند، و نقش ویژه ای می توانند ایفا کنند. چرا نباید از همه این امکانات برای زنده نگه داشتن و اشعه تاریخ مبارزات ضد استکباری ملت ما و دیگر ملت ها قرار گیرد؟

نکته دوم، اهمیت نقش رهبری است. در مبارزه علیه امپریالیسم حضور رهبری قاطع و سازناپذیر واقعا یک نعمت است، و شکر خدا در انقلاب اسلامی یک چنین رهبری با ظرفیتی منحصر به فرد موجود است. یک وقت است که رهبری در مبارزات ضد استکباری صرفا با ملت همصدا می شود و مورد دیگر آن است که رهبری در این مبارزه نقش الهام بخش و هدایت گر را ایفا می کند.

خوشبختانه امروز شاهد نمونه های دیگر از رهبری ضدامپریالیستی در مبارزات سایر ملل و بالاخص در منطقه آمریکای لاتین هستیم و کوبا، ونزوئلا و بولیوی که نمایندگان محترم آن در پنل امروز شرکت دارند در کنار تعداد فزاینده ای از کشورهای دیگر آن منطقه در این زمره اند.

نکته سوم: دیدن رابطه تنگاتنگ و به هم تنیده مبارزه علیه استکبار با دیگر مبارزات عدالتخواهانه است. این نکته بسیار حائز اهمیت است که چرا بدون پیشبرد مبارزه علیه فقر گرسنگی بیکاری فساد و دیگر معظلات اجتماعی و بدون مبارزه برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاه اجتماعی مردم، مبارزه علیه امپریالیسم بی معنی است و از هویت اصلی خود تهی می شود.

 نکته چهارم: اهمیت شناخت از عوامل بازدارنده مبارزه ضداستکباری

نکته پنجم: محوری بودن خواست استقلال در مبارزه  علیه امپریالیسم است.

نکته ششم: شناخت از خط تفرقه دشمن و ضرورت اتخاذ سیاست حفظ وسیع ترین وحدت مابین صفوف ملت است.

نکته هفتم: طرد سیاست سازش و همینطور سیاست “مقاومت حداقلی” در مبارزه با استکبار است.

نکته هشتم: عدم اعتماد به استکبار و نیفتادن در دام فریبکاری و وعده های دروغین دشمن است.

نکته نهم: جهت گیری برای ایجاد اتحادهای ضد امپریالیستی منطقه ای و بین امللی و پیوستن و همکاری نزدیک با اتحادهای موجود در این راستا است.

نکته دهم:بسیج ساطماندهی ملت؛ مستضعفین جهان از هر مرام و مسلک که هستند متحد شوند.

و یک پیشنهاد؛ اتخاذ ابتکار عمل برای ایجاد یک کمپین وسیع بین المللی برای لغو فوری و بدون قید و شرط تمامی تحریم های غیرمشروع علیه ایران، غزه، سوریه، کوبا ونزئلا و روسیه.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.